Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Keskustelua tekijänoikeuksista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« : Tammikuu 31, 2015, 09:07:10 »

// Liitetiedosto poistettu tekijänoikeussyistä.

Ylläpito: Ottamatta mitenkään kantaa itse ketjun aiheeseen, toivoisin että säännöt olisivat kaikille käyttäjille samat: vorgin kuva-arkistossa on valtava määrä erinäisiä ja jopa suht tuoreita lehtileikkeitä, joten eikö nekin pitäisi tällä logiikalla heivata Maata kiertävälle radalle?
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2015, 10:06:26 »

Samaa mieltä Mikon kanssa, kaikki poistokäytännöt ovat ylläpidolla todella hakusessa, jälki on suoraansanottuna surkean epätasaista, pärstä(ni)kin vaikuttaa poistoihin. Mitä mietteitä herättää esim. kuva (ottamatta sen kummemmin kantaa lisääjään) http://vaunut.org/kuva/66036?u=287   Jos Tarmo Koivisto kuolee tänään (kyseessä on selkeä "teos"), niin tekijänoikeutta on jäljellä 70 vuotta, eli kuvan voisi lisätä tänne vapaasti vuonna 2086 tammikuussa. Eli kyllä sääntöjen pitäisi olla KAIKILLE samat. Minä olen erityisesti kiinnittänyt huomiota öiseen aikaan poistoja tekevään toimihenkilöön.
tallennettu

Skiffari 40
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2015, 10:55:34 »

Mitä mietteitä herättää esim. kuva (ottamatta sen kummemmin kantaa lisääjään) http://vaunut.org/kuva/66036?u=287 

Ainakin sellaisia mietteitä, että Tarmo on ollut visionääri kun on jo 1991 nähnyt vihreän Sm2:n! Itse näin vasta viime viikolla.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #3 : Tammikuu 31, 2015, 12:23:38 »

Kyllä minäkin näin tämän vuonna 1991 http://vaunut.org/kuva/43860
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2015, 16:43:53 »

// Liitetiedosto poistettu tekijänoikeussyistä.

Ylläpito: Ottamatta mitenkään kantaa itse ketjun aiheeseen, toivoisin että säännöt olisivat kaikille käyttäjille samat: vorgin kuva-arkistossa on valtava määrä erinäisiä ja jopa suht tuoreita lehtileikkeitä, joten eikö nekin pitäisi tällä logiikalla heivata Maata kiertävälle radalle?

Jos jotakin tekijänoikeuden alaista materiaalia sivustolla on, täytyy ne sitten poistaa. Mutta joka tapauksessa emme voi julkaista ilmaiseksi täällä lehtijuttua, joka on Aamulehden sivuilla maksullinen.


Minä olen erityisesti kiinnittänyt huomiota öiseen aikaan poistoja tekevään toimihenkilöön.

Kerrotko vähän tarkemmin?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2015, 17:26:51 »

// Liitetiedosto poistettu tekijänoikeussyistä.

Ylläpito: Ottamatta mitenkään kantaa itse ketjun aiheeseen, toivoisin että säännöt olisivat kaikille käyttäjille samat: vorgin kuva-arkistossa on valtava määrä erinäisiä ja jopa suht tuoreita lehtileikkeitä, joten eikö nekin pitäisi tällä logiikalla heivata Maata kiertävälle radalle?

Jos jotakin tekijänoikeuden alaista materiaalia sivustolla on, täytyy ne sitten poistaa. Mutta joka tapauksessa emme voi julkaista ilmaiseksi täällä lehtijuttua, joka on Aamulehden sivuilla maksullinen.

Kuten olen aiemminkin sanonut, minua ei haittaa pätkääkään, jos kuviani tai muita materiaalejani käytetään jossain harrastushommissa. Eräs vorg-aktiivi kuitenkin otti tämän tekijänoikeusasian loppuvuodesta 2014 esiin, joten käydään tämä nyt sitten hänen "pyynnöstään" läpi kokonaisuudessaan. Itse en tätä keskustelua olisi koskaan halunnut käydä, mutta jotta säännöt ovat kaikille samat, on kyseisen vorg-aktiivin "lakialoitteen" vuoksi syytä perata ahven loppuun asti.

Ensinnäkin nyt täytyy muistaa tällainen hyvin yksinkertainen asia: rautatieharrastus on niin marginaalinen harrastus tässä byrokraattisessa, korjaan demokraattisessa Suomen kansantasavallassa, notta kaikenlainen turha niuhotus tekijänoikeuksista ja muista on mielestäni hukkaan heitettyä aikaa. Faktaa on se, että kukaan ei nettoa harrastuksestaan/harrastuksistaan mitään, sillä ne ovat - yllätys, yllätys, harrastuksia.

Ehdotukseni on hyvin simppeli: jos joku haluaa skannata ja julkaista jonkin median julkaiseman (printti)uutisen, ei kenellekään varmasti ole mikään ongelma soittaa (esimerkiksi tässä tapauksessa) Aamulehden uutispäällikölle ja kysyä jutun julkaisulupaa vaunut.orgissa. Perusteluksi riittänee lähes satavarmasti se, ettei kyseessä ole kaupallinen toiminta.

Ohimennen sanoen: mistä tahansa asiasta voidaan halkoa hiuksia, mikä tahansa asia voidaan tehdä vaikeimman kautta tai mistä tahansa asiasta voidaan tehdä ongelma. Sen sijaan jos edellä mainittuihin asioihin panostettu energia satsattaisi vaikkapa rautatieharrastuksen edistämiseen, lopputulos olisi varmasti enemmän kaikkia miellyttävä.

Olin viikonloppuna duunimatkalla Mäntässä ja Mäntän Klubin käytävällä olevan kopparikoneen yläpuolella oli tällainen Kopioston ohje (ks. kuva alta).

Lyhyesti ja tiivistettynä yllä oleva ja Japen kommentiin liittyen: saanko ottaa Lumiallani kuvan kahvilan pöydällä lojuvan Aamulehden etusivusta ja jakaa sen Facebookissa tai vaunut.orgissa? Ilmeisesti en, mutta olen niin vidjamainen hahmo, että teen sen silti. Asiaan liittyen: Haapalan Antti (eräs stand up -koomikko) kirjoitti tekijänoikeuksista toissa päivänä näin:
https://haapalantti.wordpress.com/2015/01/30/onko-vitsilla-tekijanoikeutta/

Olen puhunut ja äänelläni mörissyt.
--

(EDIT: Mitähän ihmettä - preview-kuva on pystyssä, mutta varsinainen foto on landscapena. Voodoo-hommaa kyllä...)


* Kopiosto.jpg (280.33 kilotavua, 776x1000 - tarkasteltu 439 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2015, 17:48:17 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #6 : Helmikuu 01, 2015, 18:14:12 »

Kyllä minäkin näin tämän vuonna 1991 http://vaunut.org/kuva/43860

Oho, minä en.
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #7 : Helmikuu 01, 2015, 18:20:13 »

Kuten olen aiemminkin sanonut, minua ei haittaa pätkääkään, jos kuviani tai muita materiaalejani käytetään jossain harrastushommissa. Eräs vorg-aktiivi kuitenkin otti tämän tekijänoikeusasian loppuvuodesta 2014 esiin, joten käydään tämä nyt sitten hänen "pyynnöstään" läpi kokonaisuudessaan. Itse en tätä keskustelua olisi koskaan halunnut käydä, mutta jotta säännöt ovat kaikille samat, on kyseisen vorg-aktiivin "lakialoitteen" vuoksi syytä perata ahven loppuun asti.


Nyt sitten pysytään kyllä tekijänoikeusasiassa yleisellä tasolla. Et kyllä tee tästäkin asiasta jotain aasinsiltaa tuohon iänikuiseen riitelyynne. Ja toisekseen, ei tässä ole kyse sinun materiaalin julkaisemisesta. Kyse oli AL:n jutusta.


Ehdotukseni on hyvin simppeli: jos joku haluaa skannata ja julkaista jonkin median julkaiseman (printti)uutisen, ei kenellekään varmasti ole mikään ongelma soittaa (esimerkiksi tässä tapauksessa) Aamulehden uutispäällikölle ja kysyä jutun julkaisulupaa vaunut.orgissa. Perusteluksi riittänee lähes satavarmasti se, ettei kyseessä ole kaupallinen toiminta.

No siitä se soppa alkaisi, kun ruvettaisiin soittelemaan lehtien toimitukseen, saako juttuja julkaista täällä. Ja mistähän ylläpito saisi varmuuden, että lupa on tosiaan saatu? He varmaan ilomielin lähettäisivät oikein kirjallisen luvan.Hymyilee Eivätkä nuo lehtitalot taida mitään hyväntekeväisyyslaitoksia olla. Nettilukijoista on kova kilpailu, joten olisi aika huonoa liiketoimintaa antaa lupia julkaista juttuja ilmaiseksi muualla netissä.

AL on muutoinkin ollut aika tarkka lehtijutuistaan. Olen heihin ollut aiemmin yhteydessä erään toisen nettisivuston asioissa. Edes parikymmentä vuotta vanhaa lehtijuttua ei saanut julkaista skannattuna netissa. Ei, vaikka kyseessä oli harrastussivusto ja asiassa ei ollut mitään kaupallista.


Olin viikonloppuna duunimatkalla Mäntässä ja Mäntän Klubin käytävällä olevan kopparikoneen yläpuolella oli tällainen Kopioston ohje (ks. kuva alta).

Miten kopiointi ja nettisivulla julkaiseminen liittyvät toisiinsa?


Lyhyesti ja tiivistettynä yllä oleva ja Japen kommentiin liittyen: saanko ottaa Lumiallani kuvan kahvilan pöydällä lojuvan Aamulehden etusivusta ja jakaa sen Facebookissa tai vaunut.orgissa? Ilmeisesti en, mutta olen niin vidjamainen hahmo, että teen sen silti.

Facebook-sivullasi saat puolestani julkaista, mitä lystäät, koska vastaat siitä itse. Täällä asiasta olen viime kädessä vastuussa minä, joten täällä et saa julkaista. Kun tästä päätoimittajan hommasta saa pääsääntöisesti muutenkin palkaksi lähinnä vain kettuilua, en kyllä ala enää kantamaan minkäänlaista riskiä tekijänoikeuksien kanssa.

Ja mitä ihmettä minun tarvitsee näitä sinulle opettaa? Sinähän se ammattilainen olet ja Journalistisen yhdistyksen kunniajäsen. Minä vain tällainen amatööri, jota ei ole edes noteerattu valtakunnan mediassa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #8 : Helmikuu 01, 2015, 22:29:40 »

Lyhyesti ja tiivistettynä yllä oleva ja Japen kommentiin liittyen: saanko ottaa Lumiallani kuvan kahvilan pöydällä lojuvan Aamulehden etusivusta ja jakaa sen Facebookissa tai vaunut.orgissa? Ilmeisesti en, mutta olen niin vidjamainen hahmo, että teen sen silti.

Facebook-sivullasi saat puolestani julkaista, mitä lystäät, koska vastaat siitä itse. Täällä asiasta olen viime kädessä vastuussa minä, joten täällä et saa julkaista

Asiani ydin oli ja on ollut koko ajan -jo vuosikaudet tarkkaan ottaen- se, että vorgin sääntöjen pitää olla täsmälleen samat kaikille, oli sitten hahmon etunimi Alfons, Jape, Mikko, Reijo, Veijo tai Ville: jos Ville saa julkaista jotain vorgissa, mutta Alfons vastaavaa ei, jokin homma on pielessä. En nyt viittaa tällä vertauksella itseeni, tarkoitan asiaa nimenomaan yleisellä tasolla.

En todellakaan ole minkäänlainen draama-queen, haluan vain ja ainoastaan tasapuolista kohtelua kaikkia "vorg-perheenjäseniä" kohtaan.

Hieman ohi aiheen: mikähän siinä on, että esimerkiksi Japen mainitsemassa tapauksessa AL haluaa pantata (vanhojen) juttujensa julkaisua netissä? Omaan järkeeni tuo ei oikein mahdu; esimerkiksi Hesarin jokaisen jutun voi jakaa Facebookissa tai Twitterissä, tai vastaaavasti lähettää jutun kaverille sähköpostilla. Mitä itse alkuperäiseen asiaan tulee, Mäntymäen Mikkohan oli skannannut printtilehden, ei jakanut Aamulehden nettiuutista.

Mutta siis juu, tekijänoikeudet ja ylipäätään immateriaalioikeudet ovat monessakin mielessä ganska konstiga -asioita, se on selvä. Toisaalta taas tuolla liike-elämässä varsin moni juristi saa Juhla Mokkansa ja metukkansa juurikin sopimus- ja tekijänoikeuspuolen papereiden pyörittelystä ja niiden sorvaamisesta vastaamaan käytäntöä.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #9 : Maaliskuu 15, 2015, 20:18:26 »

Anssi Kela vastasi mulle tänään näin tekijänoikeuskysymykseen oman biisinsä käytöstä ohjaamovideoissa:
--


* Anssin vastaus.jpg (271.97 kilotavua, 520x561 - tarkasteltu 532 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Keskustelua tekijänoikeuksista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina