Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Siilin ja Ugin välinen liikenne kasvaa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« : Elokuu 16, 2009, 17:52:20 »

Paikallislehti Uutis-Jousessa oli su 16.8 juttua uusista investoinneista Yaran Siilinjärven tehtaille.

Kuvassa http://vaunut.org/kuva/57089?s=1 näkyvä uusi junanlastaussiilo on tarkoitettu kuivatun fosfaattirikasteen lastaukseen Yaran Uudenkaupungin tehtaille meneviin junanvaunuihin. Nyt paikalle on asennettu myös toinen 900 kuution siilo. APR (apatiittirikasteprojekti) -projektin päällikkö Erkki Pirinen kertoo: "Kaiken tämän tarkoitus on se, että Siilinjärven fosfaattirikastetta pystytään toimittamaan tämän jälkeen myös muille Yaran tehtaille. Aiemmin se on tehty täällä kokonaan hapoksi ja toimitettu sitten eteenpäin".

APR-projektin myötä Siilin ja Ugin välinen liikenne kasvaa aluksi miljoonaan tonniin vuodessa, mutta toimitus-logistiikkaketju rakennetaan suoraan 1,3 miljoonalle tonnille tulevaisuutta silmällä pitäen. Investoinnit otetaan käyttöön lokakuussa. Saapa nähdä, millaisilla vaunuilla tämä kuivattu fosfaattirikaste sitten kuljetetaan, miljoona tonnia vuodessa on n. 2740 tonnia päivässä.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2009, 19:56:49 »

Vieläkös Tad-vaunuja on hengissä, nehän taitaisivat sopia parhaiten tuohon hommaan, tosin paakkuuntumisen ja/tai jämähtämisvaarahan niissäkin taitaa olla. Tai sitten siirtokonteissa joskin silloin siilo on hieman omituinen ratkaisu, mutta nopeuttaahan se kuormausta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2009, 20:35:46 »

Ainakin Tabd-vaunuja on tällä välillä kulkenut melko tiuhaan. Näytti niitä Tad-vaunuja olleen aika paljon romutukseen menossa muutama vuosi sitten...
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2009, 21:34:21 »

Ainakin Tabd-vaunuja on tällä välillä kulkenut melko tiuhaan. Näytti niitä Tad-vaunuja olleen aika paljon romutukseen menossa muutama vuosi sitten...

Juu, näin miekin muistelin, olisi tosin pitänyt laittaa Tad(x) kun ei niitä kaikkia versioita muista. Toisaalta Tadds olisi voinut olla myös vaihtoehto, joskin ainoassa kuvassa kommentointiin, että vaunu on kalkin kuljetukseen, mutta kai se sopisi muuhunkin 8)
tallennettu
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2009, 08:08:31 »

Saapa nähdä, millaisilla vaunuilla tämä kuivattu fosfaattirikaste sitten kuljetetaan, miljoona tonnia vuodessa on n. 2740 tonnia päivässä.

Tuohan on siis yksi täystonnijuna päivässä tuota tavaraa Sij-Ukp välille  Järkyttynyt Puhumattakaan sitten aiheutuvasta lisäliikenteestä - kaipa sinne sitten sekaan mahtuu muutama lisäjuna. Väheneekö tuo nestemäisen hapon kuljetettava määrä sitten projektin seurauksena?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2009, 12:57:32 »

Tuo miljoona tonnia on varmaan koko Ugin ja Siilinjärven välinen liikenne, koska apatiittia on tarkoitus kuljettaa noin 150000 tonnia vuodessa.  Happojen tuotanto ei muutu mihinkään suuntaan koska fosforihappotuotanto saa edelleen saman määrän apatiittirikastetta kuin ennenkin.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2009, 16:20:28 »

Tuo miljoona tonnia on varmaan koko Ugin ja Siilinjärven välinen liikenne, koska apatiittia on tarkoitus kuljettaa noin 150000 tonnia vuodessa.  Happojen tuotanto ei muutu mihinkään suuntaan koska fosforihappotuotanto saa edelleen saman määrän apatiittirikastetta kuin ennenkin.

Hapon ja kuivatun fosfaattirikasteen keskinäisestä suhteesta ei mainittu jutussa. Sen käsityksen sain itsekin lehtijutun perusteella, että tuotanto kasvaa aluksi siis 150 000 tonnia, mikä näin taantuman aikana on erikoista... yleensä tuotantoa supistetaan.

Asia jäi mietityttämään niin lopulta selvisi, että 10 lisävaunua liitetään jo nykyisin liikennöiviin juniin. Ei siis lisäjunia  Järkyttynyt.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2009, 16:49:10 kirjoittanut Pasi Utriainen » tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2009, 16:54:12 »

Tuo 150000 tonnia kuivattua apatiittia käytetään täysin Yaran muilla toimiapaikoilla. Sillä ei ole siis vaikutusta Siilinjärven happo ja lannoitetuotantoon.

Lisätietoja:

http://www.environment.fi/download.asp?contentid=99290&lan=FI

"Apatiittirikasteen lisätuotannon kuivauksella varmistetaan yhtiön sisäinen fosforiraaka-ainehuolto. Apatiittirikaste kuljetetaan rikastamolta kuorma-autoilla kuivauslaitokselle, jossa rikaste kuivataan  9 %:sta 1 %:n kosteuspitoisuuteen. Kuivattu rikaste kuljetetaan junalla Uuteenkupunkiin. Osa rikasteesta käytetään ko. toimipaikalla ja osa kuljetetaan laivoilla yhtiön muille toimipaikoille."

Osassa liikenne ja liikennejärjestelyt:

"junaliikenne ei lisäänny, vaan 10 lisävaunua liitetään jo nykyisin liikennöiviin juniin."

tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2009, 17:00:28 »

Ja veikkaan että liikenne jonkin verran kuitenkin lisääntyy aikojen kuluessa myös junien määrässä, koska talvisin kun liikenne on jonkin verran vilkkaampaa Sij-Ukp-välillä on jouduttu jo ennestään ajamaan ylimääräinen happo kumpaankin suuntaan.  Tuskin nuo lisävaunut ainakaan helpottaa tilannetta.  Pyörittää silmiään
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #9 : Elokuu 17, 2009, 17:13:42 »

Lehtijuttu hämäsi hyvin, kun siinä retosteltiin niillä miljoonillla eikä tehty selkoa asiasta sen tarkemmin. No, onhan ne 10 vaunua (mitä sitten lienevätkin) rikkana rokassa  Virnistää.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Siilin ja Ugin välinen liikenne kasvaa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina