Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Polkupyörän kuljettaminen junassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #25 : Heinäkuu 28, 2010, 10:10:18 »

Aiemmin ketjussa kerroin kuinka yksi tuttu rouva laittoi VR:lle valituksen ja kyselyn polkupyöräpaikoista junasta. Neljän viikon jälkeen tuli vastaus:

"Hyvä AAAAA
Kiitos palautteestanne koskien polkypyöräpaikkoja InterCity junissa.
Laitan palautteenne eteenpäin kaluston suunnittelusta vastaaville tahoille.
Toivotan hyvää kesän jatkoa.
Ystävällisin terveisin
TTTTTT"

Tietääkö kukaan kuka tai ketkä ovat kaluston suunnittelusta vastaava taho? Voisi laittaa suoraa palautetta, koska palautekäsittelijän vastaus ei ollut kovin tyhjentävä, vaikka vihjaisikin, missä se syyllinen luuraa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #26 : Heinäkuu 28, 2010, 13:19:20 »

Katsoin kyllä VR:n sivuilta mutta en löytänyt...

Kysyvä ei tieltä eksy, niinhän se sanonta menee. Hyvä, että löysit tiedon jotenkin... Ihmetytti kuitenkin itseäni, koska vr.fi etusivulla on suora linkki aiheeseen liittyen otsikolla "Polkupyörät mukaan junaan" ja sivukartasta http://www.vr.fi/fin/sitemap.shtml löytyy ainakin kaksi kohtaa, josta yllättävää kyllä sana Polkupyörän kuljetus löytyvät (Junaliput ja Palvelut junissa)...

Kyseessä ei ole Heikoin lenkki-ohjelma, kuten joku tuossa mainitsi, vaan muistutus siitä ettei kaikkea tule odottaa saavansa kultalusikalla suuhun... Valitettavasti tällainen ilmiö on laajentunut muuallekin, mutta tämän vuoksi kannattaakin miettiä ennen kysymistä toisilta, että etsisikö hetken itse rauhassa vai miten elämässään tulee pärjäämään paremmin... Jopa toiminimi KVG olisi tarjonnut suoran linkityksen hakusanoilla "pyörä + junassa".



tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #27 : Heinäkuu 28, 2010, 16:56:43 »

Tietääkö kukaan kuka tai ketkä ovat kaluston suunnittelusta vastaava taho?

Sitä en tiedä, mutta VR:n vastaus osoittaa, että polkupyörien kuljettamiseen liittyvät ongelmat voisivat ilmeisesti ratketa suunnilleen 40 vuoden kuluttua...
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #28 : Heinäkuu 28, 2010, 18:28:43 »

VR:n vastaus osoittaa, että polkupyörien kuljettamiseen liittyvät ongelmat voisivat ilmeisesti ratketa suunnilleen 40 vuoden kuluttua...
Sanotaan mieluummin "40 vuoden kuluessa". Kukaan ei ole osannut kertoa miksi viimekesäiset Efitien hinaukset fillarivaunuina Hki-Tus-Hki- ja Hki-Kv-Hki-iiseiden perässä eivät palanneet tänä kesänä. Olisiko käynyt niin, että niille ei ollut käyttäjiä, joten VR totesi ne tarpeettomiksi?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #29 : Heinäkuu 28, 2010, 19:21:11 »

VR:n vastaus osoittaa, että polkupyörien kuljettamiseen liittyvät ongelmat voisivat ilmeisesti ratketa suunnilleen 40 vuoden kuluttua...
Sanotaan mieluummin "40 vuoden kuluessa". Kukaan ei ole osannut kertoa miksi viimekesäiset Efitien hinaukset fillarivaunuina Hki-Tus-Hki- ja Hki-Kv-Hki-iiseiden perässä eivät palanneet tänä kesänä. Olisiko käynyt niin, että niille ei ollut käyttäjiä, joten VR totesi ne tarpeettomiksi?

Oliko niille markkinointia? Jos matkustajat on opetettu siihen, että pyörää ei saa junaa, he eivät keksi sellaista palvelua enää kysellä ilman että heille ensin erikseen siitä kerrotaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #30 : Heinäkuu 28, 2010, 20:41:22 »

Ihan mutu-tuntumalla voisin kuvitella, että Kouvola ei ole se asema, mihin Helsingistä lähtevät fillaristit pyrkivät. Jos sellainen fillarivaunu on vuosi sitten ollut, niin kyllä reitti on valittu jollain muulla kuin tarpeen mukaisella perusteella. Hki-Jns ja Hki-Kuo-Ol voisivat olla Itä-Suomen reitit.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #31 : Heinäkuu 28, 2010, 21:25:45 »

Ihan mutu-tuntumalla voisin kuvitella, että Kouvola ei ole se asema, mihin Helsingistä lähtevät fillaristit pyrkivät.

Totta, mutta Lahti kyllä voisi olla. Itse asiassa minä en tiedä missä kaikissa junissa fillarivaunuja oli, kuvalliset todisteet minulla on vain Turun ja Kouvolan junista.

Markkinoinnista en tiedä kun minulla ei viime kesänä ollut tarvetta pyörän kuljetukseen, mutta kaipa minä jossain olen nähnyt tiedon noista vaunuista. Se on kyllä voinut olla Vorgissa...
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #32 : Heinäkuu 29, 2010, 19:51:18 »

Polkupyörän kuljettaminen junassa on aiheuttanut aiemminkin närää...

http://www.youtube.com/watch?v=UJ9ou6zv6Zk

Kohdasta 4:20 eteenpäin aina 6:35 asti.
tallennettu
Arttu Jutila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #33 : Elokuu 15, 2010, 14:49:40 »

En tiedä, yrittääkö VR tehdä polkupyörän kanssa matkustamisen tahallaan hankalaksi. Tänään nimittäin selvisi taas yksi epäkohta, tällä kertaa koskien lippujen lunastamista.

Matkustan piakkoin yöjunalla Rovaniemeltä Helsinkiin, missä polkupyörän kuljettaminen matkatavaravaunussa on lastenleikkiä verrattuna IC-juniin (ks. edellinen kirjoitukseni). Menin paikalliselle R-Kioskille (40 km päähän) lunastamaan matkalippujani, mutta kioskin tietokone ilmoitti osapuilleen seuraavasti: "tilaus sisältää lippuja, joita R-Kioski ei voi antaa". En siis saanut edes matkalippuja. Myyjä soitti VR:n puhelinpalveluun, josta kerrottiin, että polkupyörälippu se siellä haraa vastaan. Myyjä pahoitteli ja sopersi jotain siihen suuntaan, että IC-junien polkupyörälipun pystyy lunastamaan mutta pikajunan polkupyörälippua ei.

Tapauksen jälkeen soitin itse VR:n asiakaspalveluun, jossa ihmeteltiin, mistä olin onnistunut varaamaan sellaiset liput, kun polkupyörälippua yöjunaan ei pitäisi pystyä varaamaan. No, VR:n asiakaspalvelustahan minä sen varasin edellisenä iltana. Lunastamattomissa oleva varaus peruuttiin ja tein uuden varauksen ilman polkupyörälippua, kun VR:n puhelinmyyjä neuvoi ostamaan sen junasta. Samainen myyjä väitti vielä, että kyseinen lippu on saman hintainen (9€), osti sen etukäteen tai junasta. VR:n nettisivut kertovat kuitenkin toisin: konduktööri veloittaa samasta lipusta 10 €.

Tuo yhden euron ero ei minua niinkään haittaa, vaan se, että minulle myydään liput ja sitten neuvotaan lunastamaan ne R-Kioskilta (oikeastaan ainoa vaihtoehto, kun lähimmälle juna-asemalle matkaa 350 km), kun niin ei kuitenkaan voi tehdä, ja valehdellaan vielä lipun hinnasta. Kun lipunmyyjät antavat keskenään ristiriitaisia tietoja, näyttää tämä lippujen ostomahdollisuus ja niiden hinta riippuvan myyjästä VR:llä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #34 : Elokuu 15, 2010, 16:17:24 »

Arttu: Yhdellä jos toisella olisi tuossa tilanteessa käämit kärynneet kunnolla. Eikö VR olisi velvollinen maksamaan km-korvauksen ja 1h menetetystä ajasta? Ei kai Suomessa saa asiakasta pompotella ihan miten tahansa.
tallennettu
Arttu Jutila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #35 : Elokuu 15, 2010, 17:56:21 »

Arttu: Yhdellä jos toisella olisi tuossa tilanteessa käämit kärynneet kunnolla. Eikö VR olisi velvollinen maksamaan km-korvauksen ja 1h menetetystä ajasta? Ei kai Suomessa saa asiakasta pompotella ihan miten tahansa.

Ensimmäisen lunastusyrityksen jälkeen kävi kyllä mielessä, että tekisi mieli soittaa hyvin katkera puhelu VR:lle ja kysyä, maksavatko he km-korvaukset turhasta reissusta. Lipun varaamisen yhteydessä kun kaavan mukaisesti kerrotaan, kuten minullekin kerrottiin, että liput pitää lunastaa kaksi päivää ennen lähtöä asemalta, junamaatista tai mistä tahansa R-Kioskista. Vielä toistaiseksi yhden Suomen suurimman postinumeron alueen asukkina R-Kioski on ainoa mahdollisuus, koska asemalle mennään vasta junan lähtiessä.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #36 : Elokuu 15, 2010, 19:51:44 »

Vielä toistaiseksi yhden Suomen suurimman postinumeron alueen asukkina R-Kioski on ainoa mahdollisuus, koska asemalle mennään vasta junan lähtiessä.

Hei Arttu,

Oletko maininnut koskaan asuinpaikastasi puhelinpalveluun soittaessasi? Ensi kerralla tee ihmeessä niin ja toivottavasti yllätyt positiivisesti lunastusmahdollisuuksien parantuessa huomattavasti.

Ikävää, että tällä kertaa jäi parannettavaa. Vorgin lisäksi palautteesi kannattaa kirjoittaa firman palautesivuille, niin asia saadaan myös tekijöiden tietouteen. Tässä kirjoituksessasi tuli uutta tietoa myös allekirjoittaneelle, joten kiitos tiedon jakamisesta meille kaikille.

Offtopic: Tuolla suurien postinumeroiden ihmemaassa on mukava huomata olevansa jonkinlaisten etäisyyksien päässä palveluista... Esimerkiksi ylikansallisen hampuriravintolaketjun mainos parin euron juustohampurilaisesta ei ollut tarpeeksi houkutteleva lähtemään yli 300 km päähän sitä maistelemaan eräänä iltana...

tallennettu
Arttu Jutila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #37 : Elokuu 15, 2010, 20:35:13 »

Vielä toistaiseksi yhden Suomen suurimman postinumeron alueen asukkina R-Kioski on ainoa mahdollisuus, koska asemalle mennään vasta junan lähtiessä.

Hei Arttu,

Oletko maininnut koskaan asuinpaikastasi puhelinpalveluun soittaessasi? Ensi kerralla tee ihmeessä niin ja toivottavasti yllätyt positiivisesti lunastusmahdollisuuksien parantuessa huomattavasti.

Ikävää, että tällä kertaa jäi parannettavaa. Vorgin lisäksi palautteesi kannattaa kirjoittaa firman palautesivuille, niin asia saadaan myös tekijöiden tietouteen. Tässä kirjoituksessasi tuli uutta tietoa myös allekirjoittaneelle, joten kiitos tiedon jakamisesta meille kaikille.

Offtopic: Tuolla suurien postinumeroiden ihmemaassa on mukava huomata olevansa jonkinlaisten etäisyyksien päässä palveluista... Esimerkiksi ylikansallisen hampuriravintolaketjun mainos parin euron juustohampurilaisesta ei ollut tarpeeksi houkutteleva lähtemään yli 300 km päähän sitä maistelemaan eräänä iltana...



Hei Lari, ja kiitos vastauksestasi!

Mainitsen asuinpaikkani kaikissa vähänkin virallisemmissa asiointitapauksissa, mutta lieneekö asuinpaikkani sitten niin tuntematon tai virkailijan maantuntemus niin heikko, ettei siihen juurikaan puututa.

Kerrottuasi lunastusmahdollisuuksien mahdollisesta parantumisesta tutkin VR:n nettisivuja hieman tarkemmin. Lopulta löysin verkkokaupasta ostettujen lippujen toimitustavoista vaihtoehdot e-lippu ja lippujen postitus (+hinnaston mukaiset lähetyskulut). Miksi näitä vaihtoehtoja ei voi yhdistää VR:n asiakaspalvelusta ostettuihin lippuihin ja miksi niistä ei mainita mitään puhelun päätteeksi ilman, että tarvitsisi alkaa tivaamaan myyjän maantiedon tietotasoa?

Ja mitä sitten tulee palautteen antamiseen, annan sitä mielelläni. Lähetin VR:lle ravintolavaunusta ottamani paperisen palautekaavakkeen koskien kesäkuista matkaani polkupyörän kanssa mutten ole saanut tähänkään päivään asti minkäänlaista vastausta puhelimitse tai (sähkö)postitse. VR:n sivuilta löytää helposti palautekaavakkeen, mutta minua suuresti inhottaa, että viestin mitta on rajoitettu (max 2500 merkkiä). Tulee ihan mieleen kielien esseet lukiossa, kun ei saanut ylittää tiettyä sanamäärää.

Aikeenani onkin tulevan matkani jälkeen antaa palautteeni kasvotusten VR:lle, mutta on äärettömän vaikeaa löytää mitään tietoa, onko suullisen palautteen antaminen mahdollista. Lipunmyyjä tai konduktööri on tuskin oikea henkilö tähän tarkoitukseen. Uskoni on mennyt kirjallisen palautteen suhteen.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #38 : Elokuu 15, 2010, 22:16:24 »

Nyt voi mennä offtopicin puolelle: Joskus 1950-luvun lopulla oli filmi "Syntipukki", jossa "sankari" saapui Hr1 1014 vetämällä junalla Hesaan. Sai työpaikan syntipukkina tavaratalossa. VR:n palautteiden antaja taitaa olla samassa tilanteessa. Itse taitaa joutua keksimään perusteita työnantajansa mokiin. Ainakin sellainen on minun käsitykseni VR:n palautekäsittelijästä. Jonkun, joka tietää matkustamisesta muutakin kuin että "rautateillä on aina kesäkeli", pitäisi päästä kyselemään henkilöliikennejohtajalta miksi ollaan tultu nykyiseen tilanteeseen. Ja vastaukset julkisiksi.
tallennettu
Arttu Jutila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #39 : Elokuu 21, 2010, 18:44:22 »

Jatkan tätä aihetta ja hieman sen vierestä vielä kerran, nyt kun aiemmin mainitsemani junamatka pyörän kanssa on tehty.

Rovaniemen rautatieaseman lipunmyynnistä sai hienosti ennen yöjunan lähtöä ostettua polkupyörälipun. Sain itse asiassa polkupyörään kiinnitettävän lipun lisäksi itselleni kopion samaisesta lipusta, jolla saisin sen sitten määränpäässä lunastaa pois. Ei kesäkuussa polkupyörän kanssa matkustaessani tällaista menettelyä ollut, yksi lippu riitti. Eikä sitä lunastamiseen tarkoitettua kopiota lopulta edes määränpäässä kysytty.

Vaan liittyipä tähänkin reissuun muutakin kummasteltavaa. Kun Kemijärven yöjuna saapui Rovaniemelle kokoonpanossa Dv12+De+2x päivävaunu+ravintolavaunu+EFit+2xEdm+Fots ja se liitettiin Rovaniemellä lisättäviin Edm- ja Hccmqqr-vaunuihin, iloitsin suuresti, että matkatavaravaunun (Fots) ja oman Rovaniemellä mukaan liitetyn makuuvaununi välissä ei ollutkaan kuin yksi vaunu. Se vähentäisi juoksemista laukkujen kanssa kolmen minuutin pysähdyksen aikana matkani määränpäässä Riihimäellä. Jäin odottamaan Fots-vaunun viereen, mutta konduktööri ohjasi kaikki matkatavaroiden kanssa odottavat EFit-vaunun matkatavaratilan ovelle. Kummastelin tätä ääneen konduktöörille, ja vastaukseksi tuli: "Minun paikkani on etummaisessa matkatavaravaunussa (EFit). En ala juoksemaan joka asemalla näiden vaunujen väliä." Syy on toki ymmärrettävä, mutta herää kysymys, miksi junassa edes oli Fots, koska se oli koko matkan ajan sekä suljettu että pois käytöstä (päätellen lapuista vaunun ulko-ovessa)? Vai liittyykö tähän joku kalustotekninen seikka, että Edm-vaunuja ei voi liittää asemalla toisiinsa?

Ja niille, jotka huomaavat edellisen kirjoitukseni olevan ristiriidassa tämän kirjoituksen kanssa matkani määränpään suhteen, tässä syy: oikeasti olin matkalla Tikkurilaan, mutta P274 ei jostain syystä pysähdykään Tikkurilassa. Jouduin siis jäämään Riihimäellä pois ja jatkamaan sieltä lähijunalla lopulliseen määränpäähäni. Mikäs G-juna tämä P274 oikein on, kun se ei malta pysähtyä Tikkurilassa? Eikö Tikkurilaa suositella vaihtoasemaksi Helsinki-Vantaan lentoasemalle mentäessä, Kehäradan vielä puuttuessa?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #40 : Elokuu 21, 2010, 19:43:03 »

Artun kertomukseen: Siis Kemijärven yöjunalla ei ole pysähdystä Tikkurilassa? Ei ju.....uta, missä paitsiossa pohjois-suomalaiset oikein pidetään. Eikös Tikkurila ole se asema, mistä lähdetään [bussilla] jatkolennoille? Kuka nyt tällaisessa tapauksessa maksaa "maan-tapaa" ja kenelle ja miksi?
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #41 : Elokuu 21, 2010, 20:57:21 »

...miksi junassa edes oli Fots, koska se oli koko matkan ajan sekä suljettu että pois käytöstä (päätellen lapuista vaunun ulko-ovessa)? Vai liittyykö tähän joku kalustotekninen seikka, että Edm-vaunuja ei voi liittää asemalla toisiinsa?

Morjens Arttu jälleen. "Kysyjille vastaisin" osasto kuittaa...

Pikajunassa 265/274 on tosiaan kaksi matkatavaraosastollista vaunua. Näistä EFit-vaunu on matkatavaraosastona, koska junan johtava konduktööri vastaa matkatavarapalveluista ja hänen työpiste on vaunussa myyntinumeroltaan 25. Fots-vaunun liikkumista junassa on perusteltu mm. väliasemalla kytkennän vaikeudella etenkin talviaikana Edm-vaunujen väleistä. Tämä ymmärrettävästi aiheuttaa epätietoisuutta asiakkaissa, mutta kysymällähän asiat yleensä selviävät. Eräs peruste on myös Kemijärvellä matkatavaroiden sijainti asemaan nähden. Mikäli matkatavarat kuljetettaisiin Fots-vaunussa ne olisivat niin kaukana kuin mahdollista asemarakennukseen ja parkkipaikkaan sekä busseihin nähden. Lisäksi Helsingissä matkatavaraosasto on nyt lähempänä asemaan nähden.

Mikäs G-juna tämä P274 oikein on, kun se ei malta pysähtyä Tikkurilassa? Eikö Tikkurilaa suositella vaihtoasemaksi Helsinki-Vantaan lentoasemalle mentäessä, Kehäradan vielä puuttuessa?

Pikajunan 274 pysähtymättömyydestä on kirjoiteltu vorgissa aktiivisemmin silloin kuin aikatauluun tämä muutos tehtiin. Kertaus on opintojen äiti, joten tässä tämä jälleen kun en edellistä kirjoitustani löytänyt.

Pikajuna 274 kulkee Riihimäen ja Helsingin välillä erittäin tiukassa aikatauluikkunassa. Juna väistää Saunakallion ja Järvenpään välillä kaksi Pendolinoa (S82, S42), joiden perässä kulkee välittömästi lähijunia ja InterCity-junaa. Pysähdysaika Tikkurilassa olisi sellainen, että aamun ruuhkalennot keski- ja etelä-Eurooppaan ovat jo lähteneet. Kello 10 aikoihin lähtee alle kymmenen konetta "ei niin isoihin metropoleihin". Mikäli asiakas on matkalla pohjoisesta (Kemijärvi-Kannus) väliltä, hän voi valita joko pikajunan 266 tai matkustaa pikajunalla 274 Tampereelle ja vaihtaa siinä nopeampiin yhteyksiin (IC162). Tosin silläkään ei ehdi kello 8 lähteviin lentoihin, vaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää P266.

Matkustajamäärät pikajunasta 274 (874) poistuvien osalta oli noin kymmenen luokkaa. Tämä aiheutti usein kuitenkin sen, että junan pysähdysaika venyi pidemmäksi kuin aikataulun mukainen pysähdys vaati ja näin perässä tulevat "pritoriteettitasoiltaan kovemmat junat" (aamun ruuhka lähi- ja kaukojunat) myöhästyivät. Näin aikatauluihin toteutettiin muutos, että pikajuna 274 tulee Tikkurilasta ohi ja sinä tällä kertaa valitettavasti jouduit vaihtamaan junaa Riihimäellä. Myyntiohje kertoo, että asiakkaalla on myös mahdollisuus matkustaa Tikkurilaan Pasilan kautta samalla hinnalla, koska juna ei liikennepaikalla pysähdy.

Tällaisia perusteluita tämän kertaisille kysymyksillesi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #42 : Elokuu 21, 2010, 21:46:50 »

...miksi junassa edes oli Fots, koska se oli koko matkan ajan sekä suljettu että pois käytöstä (päätellen lapuista vaunun ulko-ovessa)? Vai liittyykö tähän joku kalustotekninen seikka, että Edm-vaunuja ei voi liittää asemalla toisiinsa?

Morjens Arttu jälleen. "Kysyjille vastaisin" osasto kuittaa...

Pikajunassa 265/274 on tosiaan kaksi matkatavaraosastollista vaunua. Näistä EFit-vaunu on matkatavaraosastona, koska junan johtava konduktööri vastaa matkatavarapalveluista ja hänen työpiste on vaunussa myyntinumeroltaan 25. Fots-vaunun liikkumista junassa on perusteltu mm. väliasemalla kytkennän vaikeudella etenkin talviaikana Edm-vaunujen väleistä. Tämä ymmärrettävästi aiheuttaa epätietoisuutta asiakkaissa, mutta kysymällähän asiat yleensä selviävät. Eräs peruste on myös Kemijärvellä matkatavaroiden sijainti asemaan nähden. Mikäli matkatavarat kuljetettaisiin Fots-vaunussa ne olisivat niin kaukana kuin mahdollista asemarakennukseen ja parkkipaikkaan sekä busseihin nähden. Lisäksi Helsingissä matkatavaraosasto on nyt lähempänä asemaan nähden.

Mikäs G-juna tämä P274 oikein on, kun se ei malta pysähtyä Tikkurilassa? Eikö Tikkurilaa suositella vaihtoasemaksi Helsinki-Vantaan lentoasemalle mentäessä, Kehäradan vielä puuttuessa?

Pikajunan 274 pysähtymättömyydestä on kirjoiteltu vorgissa aktiivisemmin silloin kuin aikatauluun tämä muutos tehtiin. Kertaus on opintojen äiti, joten tässä tämä jälleen kun en edellistä kirjoitustani löytänyt.

Pikajuna 274 kulkee Riihimäen ja Helsingin välillä erittäin tiukassa aikatauluikkunassa. Juna väistää Saunakallion ja Järvenpään välillä kaksi Pendolinoa (S82, S42), joiden perässä kulkee välittömästi lähijunia ja InterCity-junaa. Pysähdysaika Tikkurilassa olisi sellainen, että aamun ruuhkalennot keski- ja etelä-Eurooppaan ovat jo lähteneet. Kello 10 aikoihin lähtee alle kymmenen konetta "ei niin isoihin metropoleihin". Mikäli asiakas on matkalla pohjoisesta (Kemijärvi-Kannus) väliltä, hän voi valita joko pikajunan 266 tai matkustaa pikajunalla 274 Tampereelle ja vaihtaa siinä nopeampiin yhteyksiin (IC162). Tosin silläkään ei ehdi kello 8 lähteviin lentoihin, vaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää P266.

Matkustajamäärät pikajunasta 274 (874) poistuvien osalta oli noin kymmenen luokkaa. Tämä aiheutti usein kuitenkin sen, että junan pysähdysaika venyi pidemmäksi kuin aikataulun mukainen pysähdys vaati ja näin perässä tulevat "pritoriteettitasoiltaan kovemmat junat" (aamun ruuhka lähi- ja kaukojunat) myöhästyivät. Näin aikatauluihin toteutettiin muutos, että pikajuna 274 tulee Tikkurilasta ohi ja sinä tällä kertaa valitettavasti jouduit vaihtamaan junaa Riihimäellä. Myyntiohje kertoo, että asiakkaalla on myös mahdollisuus matkustaa Tikkurilaan Pasilan kautta samalla hinnalla, koska juna ei liikennepaikalla pysähdy.

Tällaisia perusteluita tämän kertaisille kysymyksillesi.

Pitkästä aikaa Larilta järkevästi perusteltu kommrntti!
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #43 : Elokuu 21, 2010, 22:02:53 »

No jaa, Lari varmaan pitää vähän työnantajan puolta. MUTTA, näin kaukaa katsoen vähän ihmetyttää, että ovatko Kjä ym matkustajat jätettty vähän niinkuin sijaiskärsijöiden asemaan. En tosin tiedä miten nykytilanteessa junien välinen etäisyys Ke-Hki toimii, mutta jos mun työmatkalla osuus Malmö-Lund voidaan ajaa 3min välein 2-raiteisella radalla, niin ei siinä ainakaan teknisiä esteitä pitäisi olla edes Suomessa, ainakaan teoriassa. Onhan Ke-Hki ainakin 4-raiteinen. Mitä tulee "junien väistämiseen", niin kyse on vain junien kulkurakojen minimaalisista siirroista, eli sikäli ammattilaisten
ns. höpö-höpöttämisestä "asiakkaita" kohtaan. Kun nyt Lari kerran viittaa poistuvien matkustajien määrään, niin en kertakaikkiaan voi olla muistuittamasta henkilöliikennejohtajan lausuntoon, jonka mukaan sellaisia tietoja ei ole. Uskon kyllä Laria enemmän, muutoinkin kun sanallisen lausunnon perusteella.
tallennettu
Arttu Jutila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #44 : Elokuu 21, 2010, 22:20:23 »

Kiitokset Larille vastauksista - jälleen!

Eipä käynyt pienen Lapin pojan pienessä mielessäkään, että ruuhkan takia P274 ei pysähdy Tikkurilassa. Nytpä tämäkin asia selvisi!

Niin, ja tässä Larin mainitsema aikataulunmuutoskeskustelu, joka oli minullekin pysynyt tähän asti pimennossa.
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,527.0.html

Hieman offtopicina täytyy mainita, että pohjoisen eläväiset ja muut syrjäseutulaiset suhtautuvat julkiseen liikenteeseen hyvin eri tavalla kuin pääkaupunkiseutulaiset. Nimim. Tampereella sitä kutsutaan nysseksi, meillä se on josse.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #45 : Elokuu 21, 2010, 23:17:07 »

No jaa, Lari varmaan pitää vähän työnantajan puolta.

Toki "sen lauluja laulat, jonka leipää syöt" on vanha sanonta, mutta on tässä vuosien varrella tullut oltua myös eri mieltä asioista työnantajan edustajien kanssa... Asioita on hyvä kyseenalaistaa ja katsella uusin silmin, eikä hukkua siihen harmaaseen massaan jota myös tasalaatuisuudeksi kutsutaan... Tärkeä on kuitenkin muistaa, että "vaikka mielipiteet olisivat ristissä, niin niiden ei pidä antaa vaikuttaa ihmissuhteisiin".

VR on antanut minulle paljon vuosien varrella ja kestänyt myös, vaikka toisaalta olen ollut tietynlainen oman tien kulkija aina... Uskoisin kuitenkin, että arvostamme toisiamme päivä päivältä enemmän, mitä paremmin toisiamme opimme tuntemaan - vaikka kyllä niitä vastoinkäymisiäkin on matkan varrella ollut ja välillä on joutunut miettimään, että "onko tässä elämässä mitään järkee"...

Katsotaan nyt sitten, että mitä tulevaisuus tuo tullessaan...
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #46 : Elokuu 22, 2010, 11:49:15 »

No jaa, Lari varmaan pitää vähän työnantajan puolta. MUTTA, näin kaukaa katsoen vähän ihmetyttää, että ovatko Kjä ym matkustajat jätettty vähän niinkuin sijaiskärsijöiden asemaan. En tosin tiedä miten nykytilanteessa junien välinen etäisyys Ke-Hki toimii, mutta jos mun työmatkalla osuus Malmö-Lund voidaan ajaa 3min välein 2-raiteisella radalla, niin ei siinä ainakaan teknisiä esteitä pitäisi olla edes Suomessa, ainakaan teoriassa. Onhan Ke-Hki ainakin 4-raiteinen. Mitä tulee "junien väistämiseen", niin kyse on vain junien kulkurakojen minimaalisista siirroista, eli sikäli ammattilaisten
ns. höpö-höpöttämisestä "asiakkaita" kohtaan. Kun nyt Lari kerran viittaa poistuvien matkustajien määrään, niin en kertakaikkiaan voi olla muistuittamasta henkilöliikennejohtajan lausuntoon, jonka mukaan sellaisia tietoja ei ole. Uskon kyllä Laria enemmän, muutoinkin kun sanallisen lausunnon perusteella.

Kemijärven matkustajat ovat luonnollisesti "sijaiskärsijän" osassa, koska ne 10 tai vaikka 100, jotka tuosta junasta haluaisivat ehdottomasti päästä Tikkurilassa alas, eivät mitenkään voi mennä tuhansien muiden edelle.

Lari tuossa jo tyhjentävästi kertoikin, miksi se niin tärkeä yhteys Tikkurilasta kentälle ei ole perusteltu kyseisen junan kohdalla.

Ja mitä tulee tuohon kolmen minuutin vuoroväliin, tottakai se onnistuu Suomessa ja Tikkurilassa, ongelma vain on ettei se onnistu silloin kun jonkun junan pysähtymisaika on kolme minuuttia tai yöjunien tapauksessa usein jopa kaksinkertainen.

En tiedä Ruotsin touhuista, mutta melkoisen paljon edellä ovat Suomen rautatie-Tetristä, jos pystyvät pysähtymään kolmella junalla yhtä aikaa samalle laiturille  Järkyttynyt

Editointia:

Sellainenkin unohtuu monilta melko helposti, että vaikka Tikkurilassa olisikin aikaa ja tilaa useammille junille, sitä ei välttämättä enää ole esimerkiksi Helsingin ratapihalla. Joku täällä oli tehnyt sen nopeutetun videon, ja se oli kyllä loistava!
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #47 : Elokuu 22, 2010, 20:17:06 »

.......
Ja mitä tulee tuohon kolmen minuutin vuoroväliin, tottakai se onnistuu Suomessa ja Tikkurilassa, ongelma vain on ettei se onnistu silloin kun jonkun junan pysähtymisaika on kolme minuuttia tai yöjunien tapauksessa usein jopa kaksinkertainen.

En tiedä Ruotsin touhuista, mutta melkoisen paljon edellä ovat Suomen rautatie-Tetristä, jos pystyvät pysähtymään kolmella junalla yhtä aikaa samalle laiturille  Järkyttynyt

Editointia:

Sellainenkin unohtuu monilta melko helposti, että vaikka Tikkurilassa olisikin aikaa ja tilaa useammille junille, sitä ei välttämättä enää ole esimerkiksi Helsingin ratapihalla. Joku täällä oli tehnyt sen nopeutetun videon, ja se oli kyllä loistava!
Kyllähän ne junat Ruotsissa enimmäkseen pysähtyvät rinnakkaisille raiteille. Kai niitä Tikkurilassakin olisi, mutten nyt yht'äkkiä muista onko siellä vaihteita Iskee silmää Asemilla myös lyhyemmin pysähtyvät junat ohittavat pitempään pysähtyviä junia. Jos hitaampi juna lähetetään ensin, niin nopeampi ohittaa sen sitten rinnakkaista raidetta käyttäen (omien kokemusten mukaan X2000 on monasti ohittanut hitaamman Veolian pikajunan muutama minuutti Lundin pohjoispuolella). Jos Kemijärven pikajuna nyt mahtuu Helsinkiin, niin kyllä se mahtuisi vaikka pysähtyisi Tikkurilassa. En edelleenkään usko, etteikö Kemijärven yöjunaa saataisi pysäytettyä Tikkurilassa, jos haluttaisiin palvella pohjoisen matkustajia. Eikös eteläsuomalaiset pelleilleet Misin pysähdyksen kanssa? Nyt piti väkisin keksiä uusi kiusanteko.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #48 : Elokuu 22, 2010, 20:40:19 »

Kai niitä Tikkurilassakin olisi, mutten nyt yht'äkkiä muista onko siellä vaihteita Iskee silmää

--

En edelleenkään usko, etteikö Kemijärven yöjunaa saataisi pysäytettyä Tikkurilassa, jos haluttaisiin palvella pohjoisen matkustajia. Eikös eteläsuomalaiset pelleilleet Misin pysähdyksen kanssa? Nyt piti väkisin keksiä uusi kiusanteko.

Tikkurilassa on kolme raidetta kaukoliikenteelle, joista keskimmäistä käytetään tarpeen mukaan molempiin suuntiin. Sn 80:n vaihteita löytyy tarvittava määrä.

Muistaakseni tuo juna aiemmin pysähtyi Tikkurilassa, mutta se tosiaan järjestään myöhästytti perässään tulevia junia. Junan vaikutus muuhun liikenteeseen on siis todettu käytännössä, ja sen perusteella muutettu pysähtymiskäytäntöä. Vaikka v.orgin henkeen kuuluukin tietynlainen VR-vastaisuus, niin ainakaan tässä tapauksessa - ja varsin todistetusti - kyse ei ole kiusanteosta.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #49 : Elokuu 22, 2010, 21:22:47 »

.... Muistaakseni tuo juna aiemmin pysähtyi Tikkurilassa, mutta se tosiaan järjestään myöhästytti perässään tulevia junia. Junan vaikutus muuhun liikenteeseen on siis todettu käytännössä, ja sen perusteella muutettu pysähtymiskäytäntöä. Vaikka v.orgin henkeen kuuluukin tietynlainen VR-vastaisuus, niin ainakaan tässä tapauksessa - ja varsin todistetusti - kyse ei ole kiusanteosta.
Turkissa oli 50-luvulla sääntö, jonka mukaan junien oli kuljettava aikataulunmukaisessa järjestyksessä. Satunnaisen veturirikon takia oli sitten koko liikenne tuntitolkulla myöhässä. Onko Suomessa tuollainen sääntö vielä voimassa? Eikö junia voi ohittaa? Eikö Tikkurilasta etelään johda 4 raidetta, joista ainakin puolet on etelään menevän liikenteen käytössä? Eikö Tkl-Hki välillä ole puolenvaihtopaikkoja itäisen ja läntisen raideparin välillä? Onko ne vain koristeita? Eikö kaukojuna saa pysähtyä tai liikkua "paikallisjunaraiteilla"? Miksi kaikki em. tyyliset ratkaisut ovat mahdollisia Ruotsissa vaan ei Suomessa? Miksi kysyminen tulkitaan VR-vastaisuudeksi? Enkö minä olekkaan poikkeuksellisen rautatiemyönteinen henkilö?
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Polkupyörän kuljettaminen junassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina