Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Amtrakin paikallisjuna suistunut raiteilta, 7 kuollut, 200 loukkaantunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« : Toukokuu 14, 2015, 01:36:04 »

Amtrakin paikallisjuna (Amtrak Northeast Regional Train 188) on suistunut raiteilta Philadelphiassa Yhdysvalloissa; onnettomuudessa 7 matkustajaa on kuollut ja yli 200 loukkaantunut. NTSB:n mukaan juna kulki yli 100 mph nopeudella kaarteessa, jossa nopeusrajoitus on 50 mph.

http://edition.cnn.com/2015/05/13/us/philadelphia-amtrak-train-derailment/index.html


USA:ssa ei ole kattavaa junien kulunvalvontaa eikä sitä ollut tälläkään rataosalla. Kulunvalvonta on ollut pitkään NTSB:n "Most Wanted Safety Improvements" listalla; tämän vuoden loppu on ollut määräaika järjestelmän käyttöönotolle, mutta sen toteutuminen taitaa olla epävarmaa.

http://www.ntsb.gov/safety/mwl/Pages/mwl4_2015.aspx
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Toukokuu 14, 2015, 11:36:12 »

Amtrakin paikallisjuna (Amtrak Northeast Regional Train 188) on suistunut raiteilta Philadelphiassa Yhdysvalloissa; onnettomuudessa 7 matkustajaa on kuollut ja yli 200 loukkaantunut. NTSB:n mukaan juna kulki yli 100 mph nopeudella kaarteessa, jossa nopeusrajoitus on 50 mph.

http://edition.cnn.com/2015/05/13/us/philadelphia-amtrak-train-derailment/index.html


USA:ssa ei ole kattavaa junien kulunvalvontaa eikä sitä ollut tälläkään rataosalla. Kulunvalvonta on ollut pitkään NTSB:n "Most Wanted Safety Improvements" listalla; tämän vuoden loppu on ollut määräaika järjestelmän käyttöönotolle, mutta sen toteutuminen taitaa olla epävarmaa.

http://www.ntsb.gov/safety/mwl/Pages/mwl4_2015.aspx


Ennen pidemmälle meneviä johtopäätöksiä on hyvä taustoittaa junakulunvalvontajärjestelmiä USA:ssa. PTC (Positive Train Control) ei ole tekninen määritelmä, vaan pikemminkin liittovaltion direktiivi rautatieyhtiöille niistä vaatimuksista, joita heidän kulunvalvontajärjestelmänsä tulee täyttää. Käytännön sovellus eroaa oleellisesti riippuen siitä, onko kysymyksessä BNSF:n tavaraliikennerata erämaassa vai New Yorkin seudun kaupunkirata. Korpitaipaleilla tekniikka nojaa kokonaan radioyhteyksiin, eikä baliiseja ja niiden vaatimaa kiinteää johdotusta ole. Kaupunkiliikenteessä taas päinvastoin. Rautatieyhtiöt valitsevat itse tekniikkansa ja huolehtivat yhteensopivuudesta niiden operaattoreiden kesken, jotka käyttävät ko. yhtiön rataosia yhdysliikenteessä.

Kaikesta tästä seuraa sellainen yhteensopivuussirkus, ettei rautatieyhtiöillä ole mitään käytännön mahdollisuuksia pysyä liittovaltion asettamassa rakentamisaikataulussa.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #2 : Toukokuu 14, 2015, 14:05:59 »

Paikallisjuna voi raakasti kääntäen olla toki järkeenkäypä termi, käytännössä Northeast Regional-junat toki kulkevat paikoin tunnin välein melkein 24/7, mutta junavuorot saattavat kulkea pisimmillään yli 1000 km reissuja kahdeksan eri osavaltion sekä District of Columbian alueella. Yksistään Washington - New York on reilu 360 km reissu.

Antti on aivan oikeassa. Northeast Corridorin cab signal systeemi on peräisin jo ennen WWII aikaa, sillä pystytään jonkin verran myös valvomaan nopeusrajoitusten noudattamista, tässä tapauksessa jos juna olisikin tullut pohjoisesta, olisi rajoitus ennen kurveja tippunut 110 mph > 50 mph ja se olisi ilmoitettu opastein. Varsinainen nopeusvalvontakomponentti ACSES on kyseisellä osuudella ollut hyvän matkaa rakenteilla. Sellainen löytyy käytöstä esim. väleiltä New Haven - Boston, Trenton - New Brunswick, ja Wilmington - Perryville, joilla ajetaan 125 mph ja sitä suuremmilla nopeuksilla.

Noin puolta tuntia ennen oli samalla osuudella iskeytynyt muihin ohiajaviin juniin "esineitä", rikkoen ikkunoita, ja huhut kertovat että kyseisillä insidenteillä saattaisi sittenkin olla osuutta myös tähän tapaukseen. Kiviä nakkeleva nuoriso voisi sopia kuvaan, toisaalta villeimmissä teorioissa juna on kulkenut ampumavälikohtauksen läpi, ja kuljettaja on paniikissa suojautunut tonttiin pitäen samalla junansa kulussa "sokkona". Ei ole muuten North Philadelphian rikostilastojen valossa ihan niin kaukaa haettu teoria kuin miltä ehkä ensalkuun kuulostaa.  http://www.philly.com/philly/news/20150514_SEPTA_train_hit_by_projectile_before_Amtrak_crash.html
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2015, 16:48:31 »

NTSB:n viimeisin tiedote. https://www.youtube.com/watch?v=HBRTpKvnVGU
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2015, 22:43:50 »

NTSB:n update tutkinnasta 20.5.2015, ei mitään oleellista uutta: http://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/PR20150520.aspx
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #5 : Toukokuu 21, 2015, 19:53:48 »

Hyvinhän tuo Vectr..ACS64 näyttää kolhut ottavan, ottaen huomioon kuinka pahaa jälki näköjään muuten on.

Tässä veturi parempina päivinään:

Näyttää olevan yksi Pueblossa koeajetuista yksilöistä. Mitä kaluston haaskuuta...
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2016, 01:23:45 »

NTSB:n 'accident docket' on avattu, lehdistötiedote http://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/PR20160201.aspx ja itse onnettomuuskansio http://go.usa.gov/cEecP, josta löytyy yli 150 dokumenttia.

Lainaus
The public docket contains only factual information collected by NTSB investigators, and does not provide analysis, findings, recommendations or probable cause determinations. No conclusions about how or why an accident occurred should be drawn from the docket. The docket opening marks a transition in the investigative process where the majority of facts needed for the investigation have been gathered and the NTSB can move ahead with analysis of those facts. Opening the docket affords those with a need and desire for its contents the opportunity review what factual information has been gathered about the accident. Any analysis, findings, recommendations, or probable cause determinations related to the accident will be issued by the Board at a later date.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #7 : Toukokuu 17, 2016, 21:35:57 »

NTSB on julkaissut onnettomuustutkintaraportin lyhennelmän ja suuren määrän muita dokumentteja. Onnettomuustutkinnan määrittelemä onnettomuuden syy:

Lainaus
PROBABLE CAUSE
The National Transportation Safety Board determines that the probable cause of the accident was the engineer’s acceleration to 106 miles per hour as he entered a curve with a 50 mile per hour speed restriction, due to his loss of situational awareness likely because his attention was diverted to an emergency situation with another train. Contributing to the accident was the lack of a positive train control system.

Contributing to the severity of the injuries was the inadequate requirements for occupant protection in the event of a train overturning.

Raporttiin sisältyy 11 turvallisuussuositusta.

NTSB:n lehdistötiedote: http://ntsb.gov/news/press-releases/Pages/PR20160517.aspx
Tutkintaraportin lyhennelmä: http://www.ntsb.gov/news/events/Documents/DCA15MR010_Abstract.pdf

Täydellinen loppuraportti julkaistaan joidenkin viikkojen kuluttua.



tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Amtrakin paikallisjuna suistunut raiteilta, 7 kuollut, 200 loukkaantunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina