Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja avoimesta datasta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 53 | Siirry alas Tulostusversio
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 290


« Vastaus #700 : Elokuu 31, 2020, 15:23:09 »

Lauantaina voisi Paimion suunnilla olla erilaista kuvattavaa kun Fenniarail käy päivällä Paimiossa ja Hr1 1009 liikkeellä samoihin aikoihin.

https://juliadata.fi/timetables/graphical?s=krtku&d=5.9.2020
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #701 : Elokuu 31, 2020, 15:55:29 »

Lauantaina voisi Paimion suunnilla olla erilaista kuvattavaa kun Fenniarail käy päivällä Paimiossa ja Hr1 1009 liikkeellä samoihin aikoihin.

https://juliadata.fi/timetables/graphical?s=krtku&d=5.9.2020

Mitenköhän Paimioon mahtuu kolme junaa samaan aikaan?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #702 : Elokuu 31, 2020, 21:17:25 »

Huonosti.  Virnistää Asetelmaa voisi luonnehtia häiriöherkäksi. Mikähän tuo Fenniarailin käynti veturina Paimiossa oikein on? Voiko liikenteenohjaus määrätä sen jatkamaan Piikkiöön, että kaikki mahtuvat kulkemaan?
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 290


« Vastaus #703 : Elokuu 31, 2020, 21:22:14 »

Fenniarail jatkaa kuitenkin junana Paimiosta pois eli ilmeisesti kakkosraiteella olisi vaunujakin jostain ilmestynyt. Hmm voisiko olla kiskovaunuja, eikö sielläpäin nyt jotain kiskoja vaihdeta?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #704 : Elokuu 31, 2020, 22:16:12 »

Olisikohan kyseessä HVM:n tilausajo Tka7 217:llä Tku-Slo-Tku.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #705 : Syyskuu 01, 2020, 00:40:39 »

Mitenköhän Paimioon mahtuu kolme junaa samaan aikaan?

Huonosti.  Virnistää Asetelmaa voisi luonnehtia häiriöherkäksi. Mikähän tuo Fenniarailin käynti veturina Paimiossa oikein on? Voiko liikenteenohjaus määrätä sen jatkamaan Piikkiöön, että kaikki mahtuvat kulkemaan?

Paimion ratapihalla on Turun päässä 67-metrinen ja Salon päässä 63-metrinen turvaraide, joihin molempiin mahtuu kyllä Tka7 helposti - kuin Lättä Olliin.

( Raidetietojen lähde: Infra-API )
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 290


« Vastaus #706 : Syyskuu 01, 2020, 10:55:56 »

Jaahas nyt korjattu ja Fenniarail ajaa Piikkiöön. Piikkiössä näyttäisi olevan myös kaksi sivuraidetta.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #707 : Syyskuu 01, 2020, 14:50:02 »

Paimion ratapihalla on Turun päässä 67-metrinen ja Salon päässä 63-metrinen turvaraide, joihin molempiin mahtuu kyllä Tka7 helposti - kuin Lättä Olliin.

( Raidetietojen lähde: Infra-API )
Miten lienee turvalaite tuossa tapauksessa toteutettu, voiko turvaraiteella seisoa kalustoa ilman, että se varaa isomman alueen raideosuuden ja häiritsee muuta liikennettä? Eri asia olisi, jos kyseessä olisi pidempi seisontaraide, joka olisi esim. raiteensulun suojaama. Huh
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #708 : Syyskuu 01, 2020, 15:50:00 »

Miten lienee turvalaite tuossa tapauksessa toteutettu, voiko turvaraiteella seisoa kalustoa ilman, että se varaa isomman alueen raideosuuden ja häiritsee muuta liikennettä? Eri asia olisi, jos kyseessä olisi pidempi seisontaraide, joka olisi esim. raiteensulun suojaama. Huh

Taitaa olla aika harvinaista, että tuollaisella lyhyellä raiteen pätkällä olisi oma raideosuus. Eli Paimion tapauksessakin vaihde näkyy varattuna, jos turvaraiteen pätkällä olisi jotakin kalustoa, eikä tällöin tietenkään kulkuteiden muodostaminen onnistu.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #709 : Syyskuu 01, 2020, 19:56:22 »

Jaahas nyt korjattu ja Fenniarail ajaa Piikkiöön. Piikkiössä näyttäisi olevan myös kaksi sivuraidetta.
Tämä on myös siitä fiksumpi reitti, että Piikkiössä on todennäköisemmin jotakin haettavaa. Piikkiön raide 003 kun on tällä hetkellä ratatöiden käytössä mm. pölkkyjen ja sepelin kuormausta ja kaluston seisottamista varten, niin jokin ratatyöhön liittyvä kuljetus voisi tulla kyseeseen.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #710 : Syyskuu 01, 2020, 20:33:03 »

Miten lienee turvalaite tuossa tapauksessa toteutettu, voiko turvaraiteella seisoa kalustoa ilman, että se varaa isomman alueen raideosuuden ja häiritsee muuta liikennettä? Eri asia olisi, jos kyseessä olisi pidempi seisontaraide, joka olisi esim. raiteensulun suojaama. Huh

Taitaa olla aika harvinaista, että tuollaisella lyhyellä raiteen pätkällä olisi oma raideosuus. Eli Paimion tapauksessakin vaihde näkyy varattuna, jos turvaraiteen pätkällä olisi jotakin kalustoa, eikä tällöin tietenkään kulkuteiden muodostaminen onnistu.

Äkkiseltään muistan, että tällaisia löytyy ainakin Nokialta ja Lielahdesta. Toki niissä on varmaan ajateltu, että liikennepaikalla tehdään vaihtotöitä ja veturilla ajetaan säännöllisesti turvaraiteelle kääntymään. (Toki tarve kummallakin paikalla on ajat sitten päättynyt.)
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #711 : Syyskuu 01, 2020, 20:49:35 »

Äkkiseltään muistan, että tällaisia löytyy ainakin Nokialta ja Lielahdesta. Toki niissä on varmaan ajateltu, että liikennepaikalla tehdään vaihtotöitä ja veturilla ajetaan säännöllisesti turvaraiteelle kääntymään. (Toki tarve kummallakin paikalla on ajat sitten päättynyt.)

Jos tarkoitat esim. Lielahden raiteita 721 ja 734, niin ne eivät ole ihan vertailukelpoisia, kun niissä on raideopastimetkin pätkästä pois. Eli ne on ihan suunniteltu siihen, että siellä voi käydä veturilla kääntymässä. Itse tarkoitin tuossa yllä vain sellaista normaalia turvavaihteen takana olevaa lyhyttä muutamien metrien mittaista pätkää ennen puskinta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #712 : Syyskuu 01, 2020, 21:05:09 »

Äkkiseltään muistan, että tällaisia löytyy ainakin Nokialta ja Lielahdesta. Toki niissä on varmaan ajateltu, että liikennepaikalla tehdään vaihtotöitä ja veturilla ajetaan säännöllisesti turvaraiteelle kääntymään. (Toki tarve kummallakin paikalla on ajat sitten päättynyt.)

Jos tarkoitat esim. Lielahden raiteita 721 ja 734, niin ne eivät ole ihan vertailukelpoisia, kun niissä on raideopastimetkin pätkästä pois. Eli ne on ihan suunniteltu siihen, että siellä voi käydä veturilla kääntymässä. Itse tarkoitin tuossa yllä vain sellaista normaalia turvavaihteen takana olevaa lyhyttä muutamien metrien mittaista pätkää ennen puskinta.

Toi Nokian raideosuus 022 länsipäässä lienee lähempänä sitä mitä tässä haettiin.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #713 : Syyskuu 01, 2020, 21:10:40 »

Äkkiseltään muistan, että tällaisia löytyy ainakin Nokialta ja Lielahdesta. Toki niissä on varmaan ajateltu, että liikennepaikalla tehdään vaihtotöitä ja veturilla ajetaan säännöllisesti turvaraiteelle kääntymään. (Toki tarve kummallakin paikalla on ajat sitten päättynyt.)

Jos tarkoitat esim. Lielahden raiteita 721 ja 734, niin ne eivät ole ihan vertailukelpoisia, kun niissä on raideopastimetkin pätkästä pois. Eli ne on ihan suunniteltu siihen, että siellä voi käydä veturilla kääntymässä. Itse tarkoitin tuossa yllä vain sellaista normaalia turvavaihteen takana olevaa lyhyttä muutamien metrien mittaista pätkää ennen puskinta.

Toi Nokian raideosuus 022 länsipäässä lienee lähempänä sitä mitä tässä haettiin.

Sielläkään ei kuitenkaan pätkässä ole omaa raideosuutta, vaan vaihde V004 pysyisi varattuna, mikä estää lähtökulkutien vaikka raiteelta 002.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #714 : Syyskuu 02, 2020, 00:04:23 »

Sielläkään ei kuitenkaan pätkässä ole omaa raideosuutta, vaan vaihde V004 pysyisi varattuna, mikä estää lähtökulkutien vaikka raiteelta 002.

Olisiko kakkoselta mahdollista tuossa tilanteessa lähteä junana liikenteeseen punaisia päin viestillä "Lupa ohi pääopastimien"?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #715 : Syyskuu 02, 2020, 10:52:50 »

Olisiko kakkoselta mahdollista tuossa tilanteessa lähteä junana liikenteeseen punaisia päin viestillä "Lupa ohi pääopastimien"?

Riippumatta miten turvalaiteteknisesti tuolla on mahdollista tehdä kulkuteitä eri tilanteissa, "lupa ohi pääopastimien" on puhtaasti vaihtotyösääntöjen juttu, eikä sääntötekniselle junalle voida antaa vaihtotyölupaa.

Liikkeellelaitto onnistuu kuitenkin mahdollisesti kahdella tavalla:

- Annetaan _junalle_ lupa ohittaa tarvittavat seis-opastetta näyttävät opastimet, sekä annetaan lähtölupa (koska opastin ei sitä anna).

- Muutetaan alkuvaiheen liikkumismuoto vaihtotyöksi, kutakuinkin: "lupa vaihtotyönä [ohi pääopastimien] opastimelle xxx, josta opasteiden mukaan". Tässä tilanteessa vaihtotyö muuttuu junaliikennöinniksi lennosta lähtöluvan antavalla opastimella.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #716 : Syyskuu 02, 2020, 11:27:49 »

Olisiko kakkoselta mahdollista tuossa tilanteessa lähteä junana liikenteeseen punaisia päin viestillä "Lupa ohi pääopastimien"?

Riippumatta miten turvalaiteteknisesti tuolla on mahdollista tehdä kulkuteitä eri tilanteissa, "lupa ohi pääopastimien" on puhtaasti vaihtotyösääntöjen juttu, eikä sääntötekniselle junalle voida antaa vaihtotyölupaa.

Liikkeellelaitto onnistuu kuitenkin mahdollisesti kahdella tavalla:

- Annetaan _junalle_ lupa ohittaa tarvittavat seis-opastetta näyttävät opastimet, sekä annetaan lähtölupa (koska opastin ei sitä anna).

- Muutetaan alkuvaiheen liikkumismuoto vaihtotyöksi, kutakuinkin: "lupa vaihtotyönä [ohi pääopastimien] opastimelle xxx, josta opasteiden mukaan". Tässä tilanteessa vaihtotyö muuttuu junaliikennöinniksi lennosta lähtöluvan antavalla opastimella.

Hyvä, kiitos Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #717 : Syyskuu 02, 2020, 11:29:53 »

Sielläkään ei kuitenkaan pätkässä ole omaa raideosuutta, vaan vaihde V004 pysyisi varattuna, mikä estää lähtökulkutien vaikka raiteelta 002.

Jatkokysymys: Jos V004:n ja 022:n välissä ei ole laskijaa tai raide-eristystä, niin mistä asetinlaite haistelee osuuden 022 varautumisen tai vapautumisen?  Hymyilee leveästi
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #718 : Syyskuu 02, 2020, 16:03:27 »

- Annetaan _junalle_ lupa ohittaa tarvittavat seis-opastetta näyttävät opastimet, sekä annetaan lähtölupa (koska opastin ei sitä anna).

Vaikka juna tosiaan saadaan liikkelle tällaisin konstein, pyritään junan lähettämistä linjalle ohi seis-opasteen välttämään. Etenkin jos kyse on asemavälisuojastetusta radasta kuten Lielahti-Pori on. Eli jos näin lähdettäisiin matkaan, joutuisi juna ajamaan 50 km/h Siuron tulo-opastimelle saakka. Lisäksi tuo vaihde V004 pitäisi kääntää hätävaraisella komennolla, koska vaihde näkyisi varattuna, jolloin sitä ei voi tavallisella kääntökomennolla kääntää.

Sielläkään ei kuitenkaan pätkässä ole omaa raideosuutta, vaan vaihde V004 pysyisi varattuna, mikä estää lähtökulkutien vaikka raiteelta 002.

Jatkokysymys: Jos V004:n ja 022:n välissä ei ole laskijaa tai raide-eristystä, niin mistä asetinlaite haistelee osuuden 022 varautumisen tai vapautumisen?  Hymyilee leveästi

Ei mistään. Asetinlaitteen turvalogiikan näkökulmasta V004 ja raide 022 on yksi ja sama raideosuus. Kun avoimeen dataan päätyy kuitenkin erikseen kummaltakin osuudelta viestejä, niin luultavasti kauko-ohjaustasolla TAKO päättää joko vaihteen asennon tai vaihtokulkutien perusteella, kummalla tunnuksella varautumisviesti lähtee. Tämä ei siis vastaa turvalaiteteknistä toteutusta. Samalla tavalla ESKO-alueella on vaihteita, jotka ovat oikeasti saman raideosuuden sisällä, mutta ESKO päättelee kulkuteiden perusteella, mille vaihteelle varautumisviesti lähtee ja mille ei eikä kumpikin vaihde saa varautumisviestiä, vaikka turvalaitetasolla koko vaihdealue on varautunut.

Käytännössä tuo koko raide 022 lienee olemassa vain siksi, että sitä voi käyttää vaihtokulkutien maaliraiteena. Jos tätä mahdollisuutta ei olisi, niin sillä ei tarvitsisi olla mitään omaa tunnusta.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #719 : Syyskuu 05, 2020, 19:43:59 »

Keitele museon tilausjuna Suolahdesta Keitelepohjaan ja takaisin on ilmeisesti joutunut käymään Pihtiputaalla veturin ympäriajon takia. https://juliadata.fi/live/train?n=1952&speed=1 Myöhstymissyynä on ahtaus ratapihalla eli ilmeisesti Keitelepohjan raiteilla on ollut vaunuja ja ympäriajoon ei ole ollut tilaa.
tallennettu
Jarkko Pasanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #720 : Syyskuu 05, 2020, 22:13:21 »

Käytiin kääntymässä Pihtiputaalla. Keitelepohjan tukkineilla vaunuilla ei ollut kapasitettivarausta kyseiselle raiteelle.
tallennettu

Werzu
Yrittäjä ja harrastaja Ääneseudulta
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #721 : Syyskuu 07, 2020, 07:47:08 »

Onkohan jotain testiajoja Kontiomäen ja Paltamon välillä tänään ja huomenna. https://juliadata.fi/timetables/advanced?s=1&date=future&range=30&start=kon&end=pto&page=1
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #722 : Syyskuu 07, 2020, 08:08:33 »

Onkohan jotain testiajoja Kontiomäen ja Paltamon välillä tänään ja huomenna. https://juliadata.fi/timetables/advanced?s=1&date=future&range=30&start=kon&end=pto&page=1

Veikkaus pyörävoimailmaisimien testi/kalibrointiajoille.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #723 : Lokakuu 20, 2020, 18:53:11 »

Miksi Juliadatan näytti näin IC 710 Oulu: Saapuu 17:55 ja lähtee 20:10. Mikä on syynä?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #724 : Lokakuu 20, 2020, 19:11:03 »

Miksi Juliadatan näytti näin IC 710 Oulu: Saapuu 17:55 ja lähtee 20:10. Mikä on syynä?
VR yhtymän Liikennetiedote kertoo seuraavaa:
"20.10.2020 klo 19.07
Intercity 710 Rovaniemeltä Kuopioon on myöhässä
Intercity 710 Rovaniemeltä Kuopioon klo 15:35, lähtö Oulusta viivästyy yli tunnin muun junaliikenteen vuoksi."

Graaffista aikataulua Juliasta katsottaessa näyttää siltä, että se odottaa IC 65 saapumista Ouluun.
T 5253 näyttää jääneen Muhokselle ja Pikkarilan toinen raide näyttää olevan varattuna... Eli kapasiteetin puute
tallennettu
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 53 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja avoimesta datasta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina