Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 386


« : Toukokuu 25, 2015, 05:34:20 »

http://yle.fi/uutiset/helsinkilaispoliitikot_vauhdittaisivat_helsingin_ja_tallinnan_valista_rautatietunnelia/8007076
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 603


« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2017, 19:59:23 »

Edelleen harkinnassa: http://yle.fi/uutiset/3-9457227
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 403


« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2018, 03:18:10 »

Hinta hiukan pompsahtanut.

Helsinki–Tallinna-tunnelin hintalappu: 16 miljardia euroa – Tallinnaan 18 eurolla puolessa tunnissa

Ylen Teksti-TV:n uutisen mukaan hinta-arvio lähes kaksinkertaistui aikaisemmista arvioista; en kyllä tiedä, mihin väite perustuu, koska jo 2016 Ylen uutisessa puhuttiin 13 miljardista ja nyt hintahaarukka on 13,8 miljardista 20 miljardiin.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 403


« Vastaus #3 : Joulukuu 03, 2018, 18:23:17 »

Tänään on tiedotusvälineissä uutisoitu tunnelihankkeen mahdollisista uusista rahoituskuvioista. Konepörssin uutistenkirjoittajalla tuntuu olevan jalat suhteellisen tukevasti maan pinnalla, joten linkitän heidän juttunsa tähän:

https://www.koneporssi.com/uutiset/tunnelirahoitus-nytkahti-eteenpain/
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 250


« Vastaus #4 : Joulukuu 03, 2018, 19:09:11 »

Itse tunnelin lisäksi mielenkiintoinen asia rautatieharrastajan näkökulmasta on se että TBM koneiden kanssa yleensä käyttävät kapearaiteisia materiaalikuljetusratoja.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 212


« Vastaus #5 : Joulukuu 03, 2018, 19:31:29 »

Joo, varmaankin olisi pitkääkin pätkää kapsua tuomaan murskeen ulos. Muistelen dokkaria kanaalitunnelista että koneen mitan kulkee hihnakuljettimella mutta sen jälkeen kuormataan junaan. Myös työntekijät kulki junalla edes/taas..
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2529


« Vastaus #6 : Joulukuu 03, 2018, 23:23:14 »

Tässä Tallinnan tunnelihommassa liikkuu siis kahta eri (selvitys)projektia. Ketjussa ensin mainittu poliitikkovetoinen sekä Konepörssin mainitsema, jossa äänekkäimpänä häärii Angry Birdeistä tuttu Vesterbacka. Projekteilla ei ole keskenään mitään yhteistä.

Vestarbackan projekti on mielestäni useammallakin tavalla ongelmallinen. Ensinnäkin etenkin verrattuna ensinmainittuun uskottavampaan projektiin (jota on pohtimassa varsin nimekkäät konsulttiyhtiöt), Vesterbackan projektin suunnalta on kuulunut vain epämääräisiä perustelemattomia heittoja kustannuksista. Toiseksi, mikäli tunneli tehdään puhtaan kaupallisista näkökulmista, on varmasti pelkona, että sijoittajat vaativat sijoituksensa takaisin korkeiden lipunhintojen muodossa. Ilman muuta tuollainen projekti tulee olla yhteiskunnan hyppysissä.

Kolmas ja pahin ongelma Vesterbackan suunnitelmassa on se, että asema sijoittuisi pääkaupunkiseudulla Keilaniemeen. Toki siellä on Vesterbackan kanssa samanmielisille kivoja kohteita jotka hyötyisivät tunnelista, mutta suurin osa matkustajista kuitenkin suuntaa lähemmäksi keskustaa. Eikä potentiaalisten ihmismassojen kuljettamiseen Keilaniemen ja keskustan välillä ole ainakaan tällä hetkellä minkäänlaista kapasiteettia, metron ollessa jo nyt ruuhkainen. Keilaniemen kautta kiertävällä projektilla ei käsittääkseni ole tähän mitään ratkaisuehdotusta, vaan homma kaatuu siltä osin yhteiskunnan harteille. Ylipäätään on aivan pähkähullua pohtia tunnelia käyttävän aseman sijoittamista mihinkään muualle kuin keskustaan, parhaiden mahdollisten vaihtoyhteyksien lähelle, sinne minne ihmiset ovat oikeasti matkalla.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 403


« Vastaus #7 : Joulukuu 04, 2018, 00:23:31 »

Projekteilla ei ole keskenään mitään yhteistä.

Erikoinen käänne Tallinna-tunnelissa – Berner ja Vesterbacka kuin yhdestä suusta: ”Vain yksi hanke, teemme yhteistyötä”
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 263


« Vastaus #8 : Joulukuu 04, 2018, 08:48:05 »

Tässä Tallinnan tunnelihommassa liikkuu siis kahta eri (selvitys)projektia. Ketjussa ensin mainittu poliitikkovetoinen sekä Konepörssin mainitsema, jossa äänekkäimpänä häärii Angry Birdeistä tuttu Vesterbacka. Projekteilla ei ole keskenään mitään yhteistä.

Vestarbackan projekti on mielestäni useammallakin tavalla ongelmallinen. Ensinnäkin etenkin verrattuna ensinmainittuun uskottavampaan projektiin (jota on pohtimassa varsin nimekkäät konsulttiyhtiöt), Vesterbackan projektin suunnalta on kuulunut vain epämääräisiä perustelemattomia heittoja kustannuksista. Toiseksi, mikäli tunneli tehdään puhtaan kaupallisista näkökulmista, on varmasti pelkona, että sijoittajat vaativat sijoituksensa takaisin korkeiden lipunhintojen muodossa. Ilman muuta tuollainen projekti tulee olla yhteiskunnan hyppysissä.

Kolmas ja pahin ongelma Vesterbackan suunnitelmassa on se, että asema sijoittuisi pääkaupunkiseudulla Keilaniemeen. Toki siellä on Vesterbackan kanssa samanmielisille kivoja kohteita jotka hyötyisivät tunnelista, mutta suurin osa matkustajista kuitenkin suuntaa lähemmäksi keskustaa. Eikä potentiaalisten ihmismassojen kuljettamiseen Keilaniemen ja keskustan välillä ole ainakaan tällä hetkellä minkäänlaista kapasiteettia, metron ollessa jo nyt ruuhkainen. Keilaniemen kautta kiertävällä projektilla ei käsittääkseni ole tähän mitään ratkaisuehdotusta, vaan homma kaatuu siltä osin yhteiskunnan harteille. Ylipäätään on aivan pähkähullua pohtia tunnelia käyttävän aseman sijoittamista mihinkään muualle kuin keskustaan, parhaiden mahdollisten vaihtoyhteyksien lähelle, sinne minne ihmiset ovat oikeasti matkalla.

Kovin on hehkutettu vihaisen linnun saamaa lupausta 100 miltsin rahoituksesta. Se on noin 6 promillea tämän hetken kustannusarviosta. Enää 994 promillea jäljellä.

Eiköhän tässä ole agendana tehdä pikavoittoja, kotiuttaa ne sopivaan suojaan ja sitten kaataa homma valtioiden syliin.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 202


« Vastaus #9 : Joulukuu 04, 2018, 10:02:11 »

Vesterbackan touhusta oli se hyötynä, että valtio ja Helsinki joutuivat nopeasti, julkisesti ja kunnollisesti sitoutumaan hankkeen toteutusselvitykseen - etteivät joudu itse sivuun siitä (=johtopaikoista).
Hankkeelle voi jopa olla etua, jos joku propellipää tulee mukaan, kunhan huolehditaan että muut ovat ammattitaitoisia ja aikaansaavia.
Propellipäästä voi olla hyötyä markkinointiluonteisissa yhteyksissä. Itse toteutus on vaativa teknillinen projekti. Sen vetäjien on oltava teknisesti päteviä, määrätietoisia ja selväpäisiä.
Päättäjien pitää myös olla selväpäisiä JA Suomen etua ajavia.

Oikein surkuhuvitti TV-uutisissa näytetyt kukanmuotoiset saarikaupungit merellä tunnelin hengitysaukkoina. Propellipäät osaavat luoda sellaisia jopa ilman ruohoannosta.
Ja "luovilla" visioilla usein helposti koukutetaan poliitikoita ja muita maallikoita.
Kyynisen itsekkäät (rahaa ymmärtävät) sijoittajat (esimerkiksi Trump) eivät sellaisiin retkahda.
Hyvä on silti muistaa, että illuusioilla rakennettiin meillekin esimerkiksi Hangö-Hyvinge - ja kaikki män sijoittajilta - venäläisparat.  Nigerian kirjeisiin uskovia riittää yhä ja harmaata rahaa.

Taitavat raideleveys- ja telinvaihtojärjestelyt kaivata ennakkoluulotonta selvittelyä lähivuosina.

Onkohan kylttyyriväki jo herännyt vaatimaan 5% kustannusarvioista tunnelitaideteoksia varten ja muistetaanko liito-oravat ja meren pinnan nousu 10m ottaa kunnolla huomioon?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina