Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pori–Tampere-junavuorot uhkaavat vähentyä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« : Heinäkuu 21, 2015, 18:58:41 »

http://www.tyrvaansanomat.fi/Uutiset/1194990123420/artikkeli/pori+tampere-junavuorot+uhkaavat+vahentya.html?_ga=1.12658423.1365317715.1418152544
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #1 : Heinäkuu 21, 2015, 20:15:10 »

Ihan vaan yhteenvetona; eli jos vuosittain käytetään 100 miljoonaa joukkoliikenteen ostoon. Tästä 35 miljoonaa kaukojunaliikenteeseen. Ostoista leikataan hallitusohjelmassa 15 miljoonaa vuosittain ja hallitusneuvos on sitä mieltä että "Suurelta osin leikkaukset kohdistuvat rautatieliikenteeseen. Muualla ei ole juurikaan leikattavaa."

Tarkoittanee ainakin rajuja supistuksia, ehkä joidenkin rataosien henkilöliikenteen laukkautuksia?
tallennettu
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #2 : Elokuu 03, 2015, 12:40:02 »

Olihan tästä jo aikaisemmin veturinkuljettajien koulutuksen vähentämisen yhteydessä keskustelua, silloin tietäväinen mainitsi vain tavaraliikenteen vähenemisen. Kyllä tämä ostopalveluiden supistaminen tiedettiin jo keväällä. Oli mikä puolue tahansa vallassa, niin kehä 3 sisäpuolta suositaan.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #3 : Elokuu 03, 2015, 17:53:18 »

Tampere-Pori -linjaa ajava Onnibussi kulkee täysillä kuormilla ilman valtion tukiaisia. Ei vissiinkään ole tyrvääläisille vielä avautunut talouden isokuva? Ei muuta kuin tukkoon tuollaiset rahareiät.
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 47


« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2015, 18:32:20 »

Eiköhän ne tyrvääläiset tiedä, että lähin Onnibussin pysäkki on Putajalla, joka on maantieteellisesti erittäin paljon huonompi tyrvääläisten kannalta kuin Vammalan rautatieasema.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #5 : Elokuu 03, 2015, 19:32:57 »

Eiköhän ne tyrvääläiset tiedä, että lähin Onnibussin pysäkki on Putajalla, joka on maantieteellisesti erittäin paljon huonompi tyrvääläisten kannalta kuin Vammalan rautatieasema.

Tyrväällä asuminen on jokaisen oma asia, mutta tarvitseeko sitä veronmaksajienkaan tukea?
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 47


« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2015, 15:38:55 »

Halusin vain korostaa sitä, että Onnibussi on relevantti vertaus rautateihin Porin ja Tampereen välisessä liikenteessä ainoastaan tuon liikenteen päätepisteissä. Maantie ja rautatie kulkevat Porin ja Tampereen välilä siksi paljon eri reittejä, että ne myös palvelevat päätepisteiden välillä aivan eri taajamia ja kansalaisia.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2015, 22:50:07 »

Lisäksi rautatiet pystyy tarjoamaan matkustajille huomattavasti paljon parempaa palvelua kun ahtaat bussit.

Saa ihan vapaasti jokainen vaikka kokeilla, miltä tuntuu matkustaa puoli-ilmaisella bussilla 40kg koiran kanssa. Takaan, ettei kukaan halua tehdä sitä toista kertaa vaan ottaa seuraavalla kerralla junan jos vaan mahdollista.

Tämä ihan vaan yhtenä esimerkkinä.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #8 : Elokuu 05, 2015, 01:16:44 »

Eiköhän ne tyrvääläiset tiedä, että lähin Onnibussin pysäkki on Putajalla, joka on maantieteellisesti erittäin paljon huonompi tyrvääläisten kannalta kuin Vammalan rautatieasema.

Niinpä! Onnibussin nimiin hypettävät yleensä ne, jotka kulkevat liikenteen solmukohdasta toiseen. Fakta on kuitenkin se, että Onnibus ei palvele matkan varrelle jääviä tai siltä nousevia, kun kerran vuorot eivät pysähdy normaaleilla pikavuoropysäkeillä. Siitä on käytännöllisyys kaukana, kun matkan toisessa tai molemmissa päissä pysäkki on pahimmillaan kymmenien kilometrien päässä jossain hevon kuusessa.

"– Suurelta osin leikkaukset kohdistuvat rautatieliikenteeseen. Muualla ei ole juurikaan leikattavaa. Asiakkaiden liikkumistarpeita tässä nyt katsotaan, mutta on selvää, että hiljaista liikennettä joudutaan leikkaamaan, Nyberg valittelee."

Hintojen laskemisella ja tarjonnan lisäämisellä tilannetta voitaisiin muuttaa, mutta kun me ollaan Suomessa...

Toisaalta, aika naurettavaksi tarjonta alkaa mennä, kun nykyisin junalla Tampereelta Vammalaan ja edelleen Poriin pääsee sunnuntaisin lähtemään ensimmäisen kerran vasta puolenpäivän jälkeen. Tuollaisella palvelutasolla kannattaisi jo heittää hanskat tiskiin kokonaan, niin eipähän tarvitsi VR:n valittaa perinteistä kannattamattomuusmantraa.

"Halpabussiyhtiö OnniBus.comin toimitusjohtaja Pekka Mötön mielestä kaukojunaliikenteen tukeminen vääristää kilpailutilannetta."

Kuten myös rusinat pullasta noukkiva halpabussiyhtiö, joka ei edes palvele reitin varrelle jääviä potentiaalisia kulkijoita. Jo tällä hetkellä on nähtävissä se, että "vanhan" kaukobussiliikenteen vuoroja ollaan vähentämässä, jonka seurauksena tarjonta yksipuolistuu ja keskittyy vain tiettyihin sesonkiaikoihin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #9 : Elokuu 05, 2015, 07:16:24 »

^ Yksityisauto on erittäin joustava, eikä niin kovin kalliskaan väline liittymäliikenteeseen korpitaipaleelta asutuskeskuksiin. Tyrvääläisen on helppo siirtyä pitkänmatkan bussiin Vammalassa, Huittisissa tai vaikkapa junaan Tampereella.

Samoin se bernhardilainen kulkee paremmin farmariauton takaloosterissa kuin joukkoliikennevälineissä.

Maaseudun matkustajamäärillä edes ympäristösyyt eivät kannata joukkoliikennettä, koska pääosin tyhjiä penkkejä kuljettavan joukkoliikennevälineen CO2-päästöt per matkustaja ovat helposti yhtä kovat kuin henkilöautolla. Kun useimmilla kuitenkin jo on se henkilöauto, jonka verot, vakuutukset, arvonalenema ym. tikittävät laskuaan päivittäin, vaikka olisi lliikkeellä julkisilla, niin kustannussäästöstäkään ei ole kyse.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #10 : Elokuu 05, 2015, 15:12:14 »

Saa ihan vapaasti jokainen vaikka kokeilla, miltä tuntuu matkustaa puoli-ilmaisella bussilla 40kg koiran kanssa.
Siltä osin ei saa kokeilla, että puheena olevan halpabussiyhtiön vaunuihin ei oteta susia lainkaan.

Mitä tulee aiheeseen, Suomen yhdyskuntarakenne ja joukkoliikenne ovat ilmeisesti matkalla kansalaiset suurkaupunkeihin keskittäneen neuvostoyhteiskunnan suuntaan.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #11 : Elokuu 05, 2015, 16:39:36 »

Mitä tulee aiheeseen, Suomen yhdyskuntarakenne ja joukkoliikenne ovat ilmeisesti matkalla kansalaiset suurkaupunkeihin keskittäneen neuvostoyhteiskunnan suuntaan.

Suomessa pitää vielä miljoonan ihmisen muuttaa kaupunkeihin, niin ollaan edes Ruotsin tasolla kaupungistumisessa. Ruotsin kuningaskunta ei ole Neukkulan onnea nähnytkään.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #12 : Elokuu 06, 2015, 17:36:49 »

Niin mitä tulee Onnibussin pysäkkipolitiikkaan vs Vr kaukoliikenteessä, niin samaa doktriinia noudattavat. Rataverkon ja keskeisen tieverkon eroavaisuuksien johdosta täydentävät toisiaan. Kuntakeskusten ulkopuolella asuessa ainut vaihtoehto on taxi/oma auto jos ei sitten asu kävelymatkan päässä pikavuoropysäkistä. Rautateillä on mahdollisuus uuteen paikallisliikenteen tulemiseen kun joskus vr:n monopoli lakkautetaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Elokuu 06, 2015, 18:19:34 »

En millään jaksa uskoa rautateiden paikallisliikenteen merkittävään laajenemiseen.
Pari kertaa ehdin nauttia Onnibussin edullisista hinnoista ennen kuin Paunu, Penttilä ja kumppanit alkoivat inistä oikeuksiensa perään. Nyt kaahataan pääkeskuksesta toiseen, kuten Pendolinolla oli alunperin tarkoitus. Nyt noillakin madoilla ajellaan ic-reittejä kun mitään todellista hyötyä ei ole saavutettu nopeammasta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #14 : Elokuu 07, 2015, 08:16:06 »

Nyt kaahataan pääkeskuksesta toiseen, kuten Pendolinolla oli alunperin tarkoitus. Nyt noillakin madoilla ajellaan ic-reittejä kun mitään todellista hyötyä ei ole saavutettu nopeammasta.

Tamperelaisena pendelöijänä olen vahvasti toista mieltä. Pendolino Helsinkiin ja takaisin on puoli tuntia nopeampi kuin IC. Se on melko hyvä ajansäästö. Lieneekö ainoa yhteysväli, jossa Pendolinoista on jotain hyötyä?

Samoin Onnibus palvelee meitä tamperelaisia paljon paremmin kuin Paunulaiset tai Länkkäriläiset. Jää se moottoritieltä koukkiminen ja kaikenmaailman Hämylinnat pois. Matka sujuu ja kyytikin on miellyttävämpää. Lisäksi ainakin Paunun kalusto on osittain ruokottomassa kunnossa verrattuna Onnin uudenkarheisiin autoihin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pori–Tampere-junavuorot uhkaavat vähentyä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina