Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Taksiyrittajan euro on tiukassa - kehäradan vaikutukset punnitaan syksyllä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Heinäkuu 15, 2015, 09:14:28 »

http://yle.fi/uutiset/taksiyrittajan_euro_on_tiukassa__keharadan_vaikutukset_punnitaan_syksylla/8156683
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #1 : Heinäkuu 15, 2015, 10:41:19 »

Matkustan useita kertoja vuodessa Kilosta lentoasemalle ja käytän matkaan taksia. Suuntaansa lysti maksaa noin 45 euroa — eli reissuni kustannuksesta esimerkiksi Englantiin matka kotoa lentoasemalle ja paluukyyti reissun jälkeen takaisin on yhteensä noin 90 euroa. Jos olen viisi päivää reissussa ja asun kahden tähden perushotellissa Englannissa, maksavat lennot ja majoitukset yhteensä noin 600 euroa — tämän voi helposti suhteuttaa maksaamiini taksikuluihin. Englannissa taas ajan taksilla rautatieasemalta vähän sivummalla sijaitsevaan hoteellini suurin piirtein yhtä pitkän kuin Suomessa noin viidellä punnalla. Suomalaisessa taksijärjestelmässä on siis jotain totaalisesti pielessä.

Onneksi seuraavalla kerralla pääsen lentoasemalle seutulipun hinnalla ja matka-aikani on suurin piirtein sama kuin taksilla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2015, 13:01:52 »

Matkustan useita kertoja vuodessa Kilosta lentoasemalle ja käytän matkaan taksia. Suuntaansa lysti maksaa noin 45 euroa — eli reissuni kustannuksesta esimerkiksi Englantiin matka kotoa lentoasemalle ja paluukyyti reissun jälkeen takaisin on yhteensä noin 90 euroa. Jos olen viisi päivää reissussa ja asun kahden tähden perushotellissa Englannissa, maksavat lennot ja majoitukset yhteensä noin 600 euroa — tämän voi helposti suhteuttaa maksaamiini taksikuluihin. Englannissa taas ajan taksilla rautatieasemalta vähän sivummalla sijaitsevaan hoteellini suurin piirtein yhtä pitkän kuin Suomessa noin viidellä punnalla. Suomalaisessa taksijärjestelmässä on siis jotain totaalisesti pielessä.

Onneksi seuraavalla kerralla pääsen lentoasemalle seutulipun hinnalla ja matka-aikani on suurin piirtein sama kuin taksilla.

Taksiliitteen omistajana komppaan Petriä. Välistävetäjiä riittää. Kyydinvälityskeskukset, mittaripajat, vakuutusyhtiöt, ym. jotka pitävät oman alansa monopolia taksiyrittäjiin nähden tai ovat sopineet hinnoista keskenään. Viimeisenä joukon jatkoksi on liittynyt Kela-taksi - uudistuksessa Kela-kyydit ja rahaliikenteen välittävä HUT, joka ottaa 6% provision tilityksistä. Taksiyrittäjällä ei ole kilpailuttamisen mahdollisuutta: vakuutukset ja kyydinvälityssopimukset on tehtävä, jos mieli tekee pirssaamaan.

Alaa kritisoidaan liian kalliista autoista, mutta auton pääomakulu muodostaa kyydin hinnasta vain kahdeksan prosenttia. Kuljettajalle jää käteen 35 prosenttia kyydin verottomasta hinnasta, takuupalkat ovat alalla harvinaisia.

Koska Taksiliiton puolella ei ole radikaaleja uudistushaluja - kankeasta järjestelmästä ei korjaamallakaan hyvää saa - tulevaisuus on varmaankin samantyyppinen kuin rekkaliikenteessä. Kun kabotaasityyppinen sääntely joskus puretaan, tallinnalaiset taksit purjehtivat aamulaivalla Helsinkiin, hoitavat Helsingin liikennettä päivän ja palaavat yöksi kotiin. Stadin taksin yöpäivystys näyttää sitten juuri samalta kuin haja-asutusalueiden taksin saatavuus: kyydin saa, jos sopii tutun kuskin kanssa kyydistä etukäteen.

tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2015, 15:50:57 »

Englannin taksiyrittäjällä ei varmaankaan ole puhtaat jauhot pussissa, jos ajellaan tuolla taksalla sama matka. Kuski on pimeää työvoimaa eikä veroja ja sosiaalikuluja makseta.

Laskemalla Suomessa verottajan km-taksan kalliista automerkeistä johtuen 20% korotuksella, itse auto maksaa 0,60 euroa kilometriltä. Jos kyseessä on auton ainut keikka tunnin aikana ja kuski on renki noin 30 euron palkalla sosiaalikuluineen, Kilosta päästäneen noin noin 40 euron kustannukseen suuntaansa ....

PS. en omista taksia eikä tuttavapiiriinikään kuulu yhtään taksiyrittäjää.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2015, 16:13:03 »

Englannin taksiyrittäjällä ei varmaankaan ole puhtaat jauhot pussissa, jos ajellaan tuolla taksalla sama matka. Kuski on pimeää työvoimaa eikä veroja ja sosiaalikuluja makseta.

Vaikea sanoa tuohon mitään. Sen voi sanoa, että aika rapakuntoisia pienempien kaupunkien taksit Englannissa ovat. Toisaalta tällä ei osaltani ole ollut mitään merkitystä — kunhan pääsee sujuvasti paikasta A paikkaan B.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #5 : Heinäkuu 16, 2015, 20:35:00 »

heh, Vr-monopoli uhkaa syödä taksi-kartellin rahoja;-) Mitäköhän rajoituksia virkamiehet keksivät asian korjaamiseksi. Tulee ylimääräinen lipunhintaan lisättävä 50centin "taksikorvausmaksu" joka tilitetään Taksiliitolle joka jakaa sen autoilijoille.
Jokainen taksiyrittäjä saa Suomessa hinnoitella vapaasti matkat valtioneuvoston enimmäishintaan asti. Mutta miksi Suomessa joka paikassa hinnat ovat samat ja maksimirajalla. Haisee pahasti kartellilta. Kuka sanelee että joka autossa maksihinta taulussa. Hiljaisempaan aikaan kai se on kannattavampaa seisoo tolpalla kun laskee hintaa ja saada "pokaa". Tää ei mee mun järkeen. Ja nyt ei puhuta edes mistään taksi-järjestelmän vapauttamisesta lupien suhteen. Markkinalähtöisesti ajatellen "täydellä" hinnalla on koko ajan ajoa, siis miksi tämä rutkutus vähenevistä ajoista. Tässä kohtaa VR:kin hinnoittelun suhteen edelläkävijä vrt Taksiliitto.
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2015, 21:13:55 »

Itse juttelin Afgaani taksikuskin kanssa Lontoossa kesäkuussa. Hän sanoi tekevänsä 15 tuntisia työpäiviä seitsämänä päivänä viikossa. Olisko taksi kyydin halpuus tähän osasyy. Vapaaks vaan koko taksi homma ja niitetään sitä samaa satoa mitä Ruotsissa on nyt. Esim. Yöllä Haaparannassa saa taksin paremmin Torniosta, mut tätä palvelua ei ole esim. Kalixissa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Taksiyrittajan euro on tiukassa - kehäradan vaikutukset punnitaan syksyllä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina