Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Moottorijunien yksiköiden tunnisteet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« : Tammikuu 14, 2009, 14:19:03 »

Otetaanpa jälleen yksi tunnisteisiin liittyvä asia käsittelyyn. Esimerkiksi valitsin tämän kuvan: http://vaunut.org/kuva/54447

Miten noita numeroita pitäisi merkitä, jos runko koostuu kahdesta osasta tai Pendolino esimerkiksi monesta vaunusta? Pitäisikö käyttää jotakin yhdessä sovittua jokerimerkkiä, vai mikä olisi paras käytäntö?

Entäpä Sm5, laitetaanko koko UIC-litania, vai jokin osa siitä?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2009, 14:40:31 »

Yksi näkemys:
 - Sm1 ja Sm2: merkitään Sm1:n numerolla, jos kuvassa on myös Eio[c], merkitään se erikeen liitevaununa
 - Sm3 ja Sm4: jokerimerkillä x - tätä on ainakin perinteisesti käytetty (7x12, 6x44)
 - Sm5: maassa on tällä hetkellä "Sm5 1" - niin sen kyljessä lukee ja niin  se minusta pitää merkitä

Jos UIC-merkintä halutaan (ja jatkossa ehkä hyvinkin halutaan), pitää sille olla oma tunnisteensa "UIC"

Toinen aiheeseen löyhästi liittyvä juttu: junatyyppi. Olen itse keneltäkään lupaa kysymättä ottanut käyttöön seuraavan tunnistemerkinnän kun kyseessä on pks:n lähiliikennejuna:
  Junatyyppi H 9876
  Junatyyppi H Z
Ylempi tietenkin vain jos numero on tiedossa.

Ja vielä: kaipasin jo kerran aikaisemmin junatyyppiä "Museojuna". Nyt olen merkinnyt
  Junatyyppi P 531
  Junatyyppi P Museojuna
ja ylempi taas vain, jos numero on tiedossa. Se, onko museojuna sitten P vai H on useimmiten aika epäselvää...


PS. Muuten olen sitä mieltä, että "Imalan ratapiha" -liikennepaikan typon voisi korjata ja lisätä liikennepaikan Psla (Pasila alapiha, Liikennepaikan osa, 3+193, Helsinki) kun sieltä kuitenkin on kuvia.
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 197


« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2009, 14:46:34 »

Kokonaisten runkojen (useammasta kuin kahdesta vaunusta koostuvat) osalta paras tapa esittää numero lienee juurikin jonkin jokerimerkin käyttäminen. Onko se sitten esim. 7x01, 7*01, 7001 vai joku muu? Itse olen suosinut kuvissani ja muistiinpanoissani x:ää.

Kaksivaunuiset on ehkä hieman helpompi tapaus, mutta taaskin pitäisi ratkaista käytettävä merkki. Olisiko mitään järkeä, jos veturivetoisissa junissa vetureiden ja vaunujen väliset kytkennät esitetään totuttuun tapaan + -merkillä ja kiinteästi toisiinsa kytketyt esitetään muodossa 6001/6201.

Mitenkä sitten onkaan Sm5:n laita? Onko 94 10 2081 001-1 tosiaan koko rungon numerosarja?

UIC -numeroille tosiaan olisi hyvä olla oma tunnisteensa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2009, 23:54:00 kirjoittanut Jussi-Pekka Halonen » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2009, 14:51:14 »

Olisiko mitään järkeä, jos veturivetoisissa junissa vetureiden ja vaunujen väliset kytkennät esitetään totuttuun tapaan + -merkillä ja kiinteästi toisiinsa kytketyt esitetään muodossa 6001/6201.

Tuossa 6001/6201-muodossakin on se ongelma, että jos joku haluaakin merkitä sen muodossa 6201/6001, mikäli näistä 6201 on etummaisena, niin ainakaan tällä hetkellä hakutoiminto ei ymmärrä noita merkintöjä samoiksi.

Lisäksi voi sitten olla taas kuvia, joissa näkyy vaunuista vain toinen tai sitten esimerkiksi tuo poimimani sisäkuva, jossa ei varsinaisesti näy kumpaakaan vaunua tunnistettavasti.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2009, 15:08:51 »

Eräs näkemys, joskin paikoin samansuuntainen kuin muilla:

-Sm1 ja Sm2: Moottorivaunun numerolla, ellei kuvan pointti ei erityisemmin liity vain ohjausvaunuun.
-Sm3: Perinteiden vuoksi x-merkinnällä (7x01, jne).
-Sm4: Tässä voisi mielestäni lähiliikenneyhteneväisyyden vuoksi käyttää "ykköspään", eli MT-vaunun, eli pohjoispään numeroa (6301, jne).
-Sm5: Tämä onkin sitten vähän hankalampi. Kyljessä kun lukee helmassa UIC-numero kokonaan, ja ohjaamon ikkunan alla järjestysnumero kahdella numerolla. Järkevimmät vaihtoehdot lienevät "2081 001" ja "Sm5 01". Pelkkä "01" toisi hakuosumiin mukaan myös muiden (tulevien) kalustotyyppien yksilöitä.

Re: PS. Psla (samoin Pslt) on toki vain liikennepaikan osa, mutta johdonmukaisuuden vuoksi sen voisi lisätä, onhan siellä Oulunkylät sun muutkin Helsingin liikennepaikan osat. Hymyilee
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2009, 15:25:10 »

- Sm3 ja Sm4: jokerimerkillä x - tätä on ainakin perinteisesti käytetty (7x12, 6x44)
Perinteisesti tosiaan X:ää on käytetty. Jossain muistan nähneeni merkintäversion, jossa 70xx-numerolla tarkoitettaisiin koko Sm3-junaa. x-merkintäkin sopii hyvin.

PS. Muuten olen sitä mieltä, että "Imalan ratapiha" -liikennepaikan typon voisi korjata ja lisätä liikennepaikan Psla (Pasila alapiha, Liikennepaikan osa, 3+193, Helsinki) kun sieltä kuitenkin on kuvia.
Uusi ja entistä täydennetympi liikennepaikkalista on toimitettu tuotantoon otettavaksi. Käyttöönottoaikataulusta en sen tarkemmin tiedä.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2009, 20:13:00 »

- Sm1 ja Sm2: merkitään Sm1:n numerolla,
 - Sm3 ja Sm4: jokerimerkillä x - tätä on ainakin perinteisesti käytetty (7x12, 6x44)

Tuota, tyhmä kysymys: eikös merkintätapaa 6x44 ole käytetty nimenomaan Sm1- ja Sm2-junista? Sm3:ssa muistan minäkin 70xx-merkinnän tarkoittavan koko runkoa.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2009, 20:35:59 »

Tuota, tyhmä kysymys: eikös merkintätapaa 6x44 ole käytetty nimenomaan Sm1- ja Sm2-junista?

Miiten niin Huh Sm1:n ja Sm2:n numerothan ovat yksikäsitteisiä. Sm4:ssa taas ei ole "liitevaunulla" omaa litteraa kun se ei ole liitevaunu. Nimenomaan Sm4 sitä villikorttia tarvitsee.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #8 : Tammikuu 14, 2009, 21:17:04 »

Sm4 :lla on se pieni ero MT ja M -vaunuina.

http://raitio.org/vrlahi/vrtekn.htm

MT on 63xx ja M 64xx.
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2009, 14:36:14 »

PS. Muuten olen sitä mieltä, että "Imalan ratapiha" -liikennepaikan typon voisi korjata

Mielestäni korjattu jo aikoja sitten. Auttaisiko sivuston päivitys? Tosin nyt taitaa olla jo se kokonaan uusi listakin siellä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2009, 15:38:06 »

Mielestäni korjattu jo aikoja sitten. Auttaisiko sivuston päivitys? Tosin nyt taitaa olla jo se kokonaan uusi listakin siellä.
Ei ollut silloin kun tuon kirjoitin (tarkistin), mutta nyt kyllä on. Kiitoksia!
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #11 : Syyskuu 27, 2012, 21:36:38 »

Sm4 :lla on se pieni ero MT ja M -vaunuina.

http://raitio.org/vrlahi/vrtekn.htm

MT on 63xx ja M 64xx.
Entä, tietääkö joku, mitkä ovat Sm5:n vaunulitterat?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #12 : Syyskuu 27, 2012, 21:50:04 »

Entä, tietääkö joku, mitkä ovat Sm5:n vaunulitterat?

A, B, C ja D.

Ovat kuitenkin hauskasti järjestyksessä, A-vaunusta lukien: A, D, C, B.

Ovet on nimetty siten, että A-pään suuntaan ajaessa kulkusuuntaan nähden vasemmalla on V-ovet, oikealla O-ovet. Kirjainta edeltää numero, joka nousee A-pään suunnasta, mutta hieman loikkien: 1, 3, 4, 5, 6, 8. Tämä siksi, koska meidän Flirteistä puuttuu ne toiset päätyvaunujen oviparit, jotka olisivat siis 2 ja 7. A-suuntaan ajaessa siis vasemman sivun neljäs ovi on 5V. Hymyilee

Akselitkin on numeroitu. Nehän menevät, jälleen A-päästä lueteltuna seuraavasti. 1, 2, 5, 6, 9, 10, 8, 7, 4 ja 3. Hymyilee
Tällekin on logiikkansa. Flirttejä kun saa eri mittaisina, niin "lisäosat" lisätään aina keskelle, jolloin jokaisessa mallissa voidaan keskenään identtisien vaunujen komponenttien numeroinnit pitää samoina.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #13 : Syyskuu 28, 2012, 21:21:03 »

Vai niin, ne eivät siis olekaan samanlaisia kirjainlyhenteitä kuten Sm3-4-6 -junissa.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #14 : Syyskuu 29, 2012, 03:34:41 »

Vai niin, ne eivät siis olekaan samanlaisia kirjainlyhenteitä kuten Sm3-4-6 -junissa.

Sm3-4-6-junia yhdistää sama suunnittelijataho. Toiset kalustofirmat voivat nimetä vaununsa miten lystäävät. Hymyilee

Varsinaisia "litteroita" nämä siis ei ole, vaan koko yksikön virallinen tunnus on koko yksikölle yhteinen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Moottorijunien yksiköiden tunnisteet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina