Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Tågåkeriet i Bergslagenin henkilöliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2430


« Vastaus #25 : Lokakuu 20, 2015, 13:21:33 »

On täällä jo Rb:n kuva:  http://vaunut.org/kuva/92546   Keskusteluosion loppupuolella on linkki monisivuiseen Rb:n esitteeseen.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #26 : Lokakuu 20, 2015, 13:23:50 »

Kiitos, olisi mielenkiintoista nähdä kuviasi Rz:sta!

Jouni, kun kuvasit veturin, niin viitsisitkö jakaa sen tänne muiden Keskustelufoorumilaisten iloksi?
Huomasin kyllä jo ensimmäisen pyynnön, mutta en ole nyt aivan reaaliajassa ehtinyt siihen reagoida. Katsellaan kotona kansioiden sisältöä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #27 : Lokakuu 21, 2015, 00:08:41 »

No nyt on pari kuvaa esillä: http://vaunut.org/kuva/105853 ja http://vaunut.org/kuva/105854.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #28 : Lokakuu 21, 2015, 12:23:08 »

"Vid ombyggnaden av det första Rc-loket 1007 till ursprungsskick av Sveriges Järnvägsmuseum har vissa delar tagits från Rz-loket"
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #29 : Joulukuu 12, 2015, 07:40:55 »

Rc-perhe on kuitenkin ollut yksi maailman parhaista sähköveturisarjoista, vaikka suomalaiset asiantuntijat (vai ostajat?) tyrmäsivät sen heti kättelyssä.

Olen samaa mieltä; Rc on suunniteltu perusteellisesti hyväksi veturiksi ja sitä se on myös ollut.

Mutta mihin viittaat suomalaisten tyrmäyksessä? Onko neuvotteluja veturin hankkimisesta joskus käyty?

tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #30 : Joulukuu 12, 2015, 11:02:04 »

Ilmeisesti kun tehtiin tarjouskilpailu Sr1:stä oli mukana myös jokin Rc. Päädyttiin venäläiseen eikä suomalainen teollisuus kelvannut puhumattakaan ruotsalaisesta.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2430


« Vastaus #31 : Joulukuu 12, 2015, 11:07:06 »

Rc-perhe on kuitenkin ollut yksi maailman parhaista sähköveturisarjoista, vaikka suomalaiset asiantuntijat (vai ostajat?) tyrmäsivät sen heti kättelyssä.

Olen samaa mieltä; Rc on suunniteltu perusteellisesti hyväksi veturiksi ja sitä se on myös ollut.

Mutta mihin viittaat suomalaisten tyrmäyksessä? Onko neuvotteluja veturin hankkimisesta joskus käyty?
Muistioon tarvittavista sähkövetureista. Ei taidettu käydä edes neuvotteluja, kun ruotsalaiset tyrmättiin jo ennen neuvotteluja (ASEA yritti tarjota). Muistiossa todettiin jotenkin siihen suuntaan, että Ruotsissa on tehty vain vanhanaikaisia vetureita, joten ei voi olettaa heidän hallitsevan uutta tekniikkaa, veturit olivat liian kalliita ja varmaan hempuleita kun olivat niin keveitä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #32 : Joulukuu 12, 2015, 12:10:31 »

Oi joi joi, mitä tyhmyyttä tuonaikaisilta suomalaisilta päätöksentekijöiltä jos tuo pitää paikkansa...

Rc-perhe on kuitenkin ollut yksi maailman parhaista sähköveturisarjoista, vaikka suomalaiset asiantuntijat (vai ostajat?) tyrmäsivät sen heti kättelyssä.

Olen samaa mieltä; Rc on suunniteltu perusteellisesti hyväksi veturiksi ja sitä se on myös ollut.

Mutta mihin viittaat suomalaisten tyrmäyksessä? Onko neuvotteluja veturin hankkimisesta joskus käyty?
Muistioon tarvittavista sähkövetureista. Ei taidettu käydä edes neuvotteluja, kun ruotsalaiset tyrmättiin jo ennen neuvotteluja (ASEA yritti tarjota). Muistiossa todettiin jotenkin siihen suuntaan, että Ruotsissa on tehty vain vanhanaikaisia vetureita, joten ei voi olettaa heidän hallitsevan uutta tekniikkaa, veturit olivat liian kalliita ja varmaan hempuleita kun olivat niin keveitä.

Kuvassa Rc1, joita on vielä ajossa monta (TågAB:lla). Siellä on päätetty että nuo pidetään ajossa "isoon remppaan" asti. Mikähän se voisi olla? Telit ovat kuulemma sellainen, mutta nuo voi ottaa suoraan Rc4:n varaosista, joten tämäkään ei ole ongelma.
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #33 : Joulukuu 12, 2015, 13:02:48 »

Kuvassa Rc1, joita on vielä ajossa monta (TågAB:lla). Siellä on päätetty että nuo pidetään ajossa "isoon remppaan" asti. Mikähän se voisi olla? Telit ovat kuulemma sellainen, mutta nuo voi ottaa suoraan Rc4:n varaosista, joten tämäkään ei ole ongelma.


Melkein koko Rc1-sarja on poistettu. Lisäksi Rc1 on ollut käytössä vain SJllä ja Green Cargolla. Rc1 ei tule saamaan enää mitään saneerausta vaan ne tullaan romuttamaan tässä lähiaikoina. TågAB omistaa kyllä 8 kpl Rc2-vetureita, 5 kpl Rc3-vetureita ja yhden Rc6-veturin (SSRTn omistuksessa).
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #34 : Joulukuu 12, 2015, 13:35:48 »

Hei, nyt sinulla on jo hieman vanhentuneita tietoja (sori, ruotsalaiset ovat kauhean nopealiikkeisiä ja ainakaan minä en meinaa aina pysyä perässä). Rc1:ia on kaksi museoitua (vai oliko vain yksi jos toinen otettiin ajoon?), kolme kappaletta TågAB:lla ajossa kotipaikkanaan todennäköisesti Kristinehamn (jossa olen niitä kuvaillut nyt kesällä). Veturit ovat aktiivikäytössä. Minun tietoni ovat peräisin viimeisimmästä tämän viikon Tåg-lehdestä, joka on yleensä osoittautunut erittäin luotettavaksi tällaisissa aiheissa. Mielenkiintoista Rc1-jutussa oli, että veturissa voi käyttää samaa teliä kuin Rc2:ssa ja RC4:ssa.

Kuvassa Rc1, joita on vielä ajossa monta (TågAB:lla). Siellä on päätetty että nuo pidetään ajossa "isoon remppaan" asti. Mikähän se voisi olla? Telit ovat kuulemma sellainen, mutta nuo voi ottaa suoraan Rc4:n varaosista, joten tämäkään ei ole ongelma.

Melkein koko Rc1-sarja on poistettu. Lisäksi Rc1 on ollut käytössä vain SJllä ja Green Cargolla. Rc1 ei tule saamaan enää mitään saneerausta vaan ne tullaan romuttamaan tässä lähiaikoina. TågAB omistaa kyllä 8 kpl Rc2-vetureita, 5 kpl Rc3-vetureita ja yhden Rc6-veturin (SSRTn omistuksessa).

Tässä pari kuvaa RC1 1014:sta:

Kannattaa kiinnittää huomiota teliin!



tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #35 : Joulukuu 12, 2015, 13:49:41 »

Tässä vertailun vuoksi museoitu Rc1 #1107 pari kk sitten. Kummassakin Rc1:ssä nopeiten tunnistus onnistuu kyljen ylälaidan tuuletusritilöihin katsomalla: ajovehkeissä ne ovat nuo isot ja koko tyypille jälkiasennetut (myös keskellä säleikköä). Museovärkkiin on jouduttu tekemään uudet retronäköiset ritilät...vai oisiko joku vintillä säilyttänyt noita vuosikymmeniä?
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #36 : Joulukuu 12, 2015, 14:00:55 »

Hei, nyt sinulla on jo hieman vanhentuneita tietoja (sori, ruotsalaiset ovat kauhean nopealiikkeisiä ja ainakaan minä en meinaa aina pysyä perässä).

Nopealiikkeisiä jos ensin yritetään saada Rc1:set romuksi ja sitten ne ovat yhtäkkiä TågABn aktiivikäytössä. Joku muistaakseni sanoi tässä jokunen aika sitten että Rc1t olisivat seisseet Hagalundissa letkoina. Uskon kyllä että romuletkasta on voitu napata jokunen Rc1 TågABlle mutta kaikenkaikkiaan Rc1-vetureita olikin vain 20 kpl.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #37 : Joulukuu 12, 2015, 14:28:37 »

Nou hätä, noita oli muiden Rc-tyyppien (ja kaikenlaisten Green Cargon dieseleiden) seassa vuosia sitten letka siinä sivuraiteilla. Alla kuva Green Cargolla käytössä olleesta yksilöstä (siinä puuliraiteella). Kuvailin sitä ja juttelin henkilökunnan kanssa, enemmän puheena taisi kyllä olla toinen harvinaisuus Rm (joka on RC4 lisäpainoilla ja teknisillä muutoksilla). Mutta nyt Rc1:t ovat taas käytössä muulla kuin "paikallisella VR:llä", jos tämä selittää asetelmaa. Ei sinun eikä minun tarvitse olla oikeassa, kunhan nyt keskustellaan ja hyödytetään samalla kummankin tietämystä.  

Hei, nyt sinulla on jo hieman vanhentuneita tietoja (sori, ruotsalaiset ovat kauhean nopealiikkeisiä ja ainakaan minä en meinaa aina pysyä perässä).

Nopealiikkeisiä jos ensin yritetään saada Rc1:set romuksi ja sitten ne ovat yhtäkkiä TågABn aktiivikäytössä. Joku muistaakseni sanoi tässä jokunen aika sitten että Rc1t olisivat seisseet Hagalundissa letkoina. Uskon kyllä että romuletkasta on voitu napata jokunen Rc1 TågABlle mutta kaikenkaikkiaan Rc1-vetureita olikin vain 20 kpl.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2015, 14:49:55 kirjoittanut Juha Riihimäki » tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #38 : Joulukuu 12, 2015, 14:49:03 »

Kun tämä meni Rc1:stä puhumiseksi, niin tässä joitakin romutettujakin (tai ainakin varaosavarastoksi poistettuja) härveleitä sieltä Eskilstunan pilttuun takimmaiselta raiteelta. Samaan aikaa siellä oli kymmenittäin parkissa olevia Rc4 lokomotiiveja, jotka on sittemmin kaupattu vähän sinne ja tänne (mm. Nordic Re-finance, Rush Rail, TågAB). Green Cargolla on itselleen riittävästi muuta vetovoimaa.




Rc4:t:

tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #39 : Joulukuu 12, 2015, 17:13:21 »

Ok eli arvioin letkoissa seisovan Rc1-määrän väärin.  Hymyilee
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #40 : Joulukuu 12, 2015, 18:33:21 »

Joo, minusta on mukava kuin tuon hieman erilaisen Rc lokomotiivin voi edelleen tavoittaa linjaltakin tuotantokäytössä! Ja kuin mahdollisuus on pieni, niin se on sitten sitäkin mielenkiintoisempaa aina kun tämä tapahtuu.   
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #41 : Joulukuu 30, 2015, 12:44:39 »

Minulta oli mennyt ohi 1009:n ja 1026:n päätyminen Tågabille.

Täällä on yksi lista Tågabin vetureista.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #42 : Joulukuu 30, 2015, 13:08:08 »

Kiitos Jouni, oivallinen sivu! Pitäisi varmaan lähettää noille sivustolta vielä puuttuvia kuvia arkostoistani...

Ja hyvin mielenkiintoista päästä näkemään listauksia vetureista vähän reaaliaikaisemmin kuin nykyään Hymyilee  

Minulta oli mennyt ohi 1009:n ja 1026:n päätyminen Tågabille.

Täällä on yksi lista Tågabin vetureista.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Tågåkeriet i Bergslagenin henkilöliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina