Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: G-sarjojen käytöstä 1936  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« : Elokuu 17, 2015, 20:46:55 »

Pitelin tänään käsissäni virallista  aikataulukirjaa No 105, 918 sivua.. Sen antoi muinoin kotikylän ratavartija, Mäkisen Kalle. Kuva http://vaunut.org/kuva/92205?liikp1=353 . Kai häntä jotenkin huvitti junainnostus. Kesäleskenä ja kissapaimenena juolahti  mieleeni, saisiko kirjasta irti esim. G-veturien käytöstä jotain, mitä sijoittelulista ei kerro. Seuraava juttu on siis harkitsematon ajankäyttö.
Vakituisia junia ei ole erikseen merkitty. H, T ja S - junat ovat miltei poikkeuksetta joko ajossa joka  päivä, tai arkipäivinä. J:t ovat noin puoleksi vakituisia. Lisätavarajunissa on aina merkintä: "kulussa eri määräyksestä". Mutta suhde T/LT on kirjassa noin 1/2 - 1/3. Lisätavarajunia on ollut aina melkoisesti liikkeellä, mutta järjestely on antanut joustoa. Yllättävää minusta oli moottorivaunuaikataulujen runsaus, eikä niitä aina käytetty kovin lyhyilläkään linjoilla. Kirjan alussa on pikkuaikatauluja, joissa ei anneta  veturitietoja. Tuskin näille kuitenkaan riitti moottorivaunuja. Esim. Naantalin kesäliikenne kaksinkertaistettiin I3:sen vetämillä junilla. Moottorivaunu sahasi omia vuorojaan kesät-, talvet. Vain kolmosilla ajettiin junia I-sarjoista. Ykköset ja kakkoset olivat siis jo vaihtopalveluksessa, eikä aikataulu lainkaan avaa sitä näkymää.
Oheisessa listassa on satakunta aikataulua, liki poikkeuksetta "junaparia". 38 on säännöllisiä. Osa vuoroista oli lyhyitä, yhden veturin hallittavissa. Mutta kuvittelisin, että juniin tarvittiin  vielä viitisenkymmentä Pikkuruskoa. Paljonko vaihtotyöhön? Sitä voisi arvioida vertaamalla sijoituslistoihin. Varmaan on olemassa virallisiakin tilastoja.
Olipahan hauska silti panna merkille, että G7:n viimeinen työ on kulkenut "eri määräyksestä".
Taulukossa on lukupari junapaino-perusnopeus. Kun aikataulussa on junapaino suluissa, se tarkoittaa peruslukemaa. Suluitta annetaan junakohtainen junapaino, jota saattoi kuljettajan suostumuksella sääntöjen rajoissa nostaa. Kun junalle annetaan veturivaihtoehtoja, on nekin merkitty. Tavallisesti pienin veturi on ensimmäisenä. Varmaan parempi otettiin, mikäli mahdollista.
Kuvittelin löytäväni G-aikatauluja erityisesti idästä ja pohjoisesta, mutta siellä onkinK5:sia!


* G-veturit-a.jpg (185.93 kilotavua, 650x900 - tarkasteltu 184 kertaa.)

* G-veturit-b.jpg (189.89 kilotavua, 645x900 - tarkasteltu 153 kertaa.)

* G-veturit-c.jpg (241.3 kilotavua, 976x800 - tarkasteltu 163 kertaa.)

* G-veturit-d.jpg (281.91 kilotavua, 960x800 - tarkasteltu 167 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: G-sarjojen käytöstä 1936  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina