Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kuvan http://vaunut.org/kuva/104213 kummitusveturi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« : Elokuu 26, 2015, 09:27:27 »

Askartelinpa kummitusveturista hieman näkyvämmän hahmon.

Kyllä se minusta alkaa muistuttaa ihka aitoa höyryveturia: Ihan edessä puskimet, sitten puskinlyhdyt ja kaiken yllä nokikaapin ovi, joka miltei hukkuu pimeyteen - ja onnistuu siinä hukkumisessaan näyttämään kolmi-ikkunaiselta etuseinältä.

Varhemmat ihmettelyt ovat itse kuvan kommenteissa: http://www.vaunut.org/kuva/104213


* Kouvola.jpg (36.17 kilotavua, 221x338 - tarkasteltu 605 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2015, 08:03:12 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Aapo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #1 : Joulukuu 22, 2015, 16:01:32 »

Askartelinpa kummitusveturista hieman näkyvämmän hahmon.

Kyllä se minusta alkaa muistuttaa ihka aitoa höyryveturia: Ihan edessä puskimet, sitten puskinlyhdyt ja kaiken yllä nokikaapin ovi, joka miltei hukkuu pimeyteen - ja onnistuu siinä hukkumisessaan näyttämään kolmi-ikkunaiselta etuseinältä.

Tuosta en tiedä mutta mielestäni se näytää hieman lättähatun päältä?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #2 : Joulukuu 22, 2015, 16:44:53 »

Tuostahan saa melkein mitä vain...voisiko se olla esimerkiksi tällainen satavuotias Bjurström?

tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #3 : Joulukuu 22, 2015, 16:48:11 »

Tai ehkä jompi kumpi näistä?





tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #4 : Joulukuu 22, 2015, 17:11:18 »

Tässä vielä alkuperäinen kuva suurennettuna ja ajettuna parin filtterin läpi. Korostin ikkunoiden hahmoja, jotta tuosta olisi helpompi tunnistaa mikä se on? Selvästi pyöreä korkeakeulainen laite, olisiko Dm4:n vetovaunu?



tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 470


« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2015, 17:16:19 »

Veikkaan Dm4:ää.
tallennettu

Nyt on kyllä pakko käydä Radanvarressa -  https://radanvarsi.wordpress.com/
Aapo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #6 : Joulukuu 22, 2015, 20:27:02 »

Veikkaan Dm4:ää.
Kyllä se nyt (ainakin minun mielestä) näyttää DM4:tä
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Joulukuu 22, 2015, 21:31:26 »

Ääni pullahurulle (Hr11). Yksi keulan viidestä on kalteri-ikkuna.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #8 : Joulukuu 22, 2015, 21:53:52 »

Ilmankos hahmonvahvistushjelma ei onnistunut luomaan tuohon ikkunaa! 

Yksi keulan viidestä on kalteri-ikkuna.

Ja onpa löytö tämä veturi! Hr11 selittäisi myös varmaan tuon hieman korkeahkon oloisen hahmon, vai mitä?
tallennettu
Aapo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #9 : Joulukuu 22, 2015, 22:00:38 »

Ilmankos hahmonvahvistushjelma ei onnistunut luomaan tuohon ikkunaa! 

Yksi keulan viidestä on kalteri-ikkuna.

Ja onpa löytö tämä veturi! Hr11 selittäisi myös varmaan tuon hieman korkeahkon oloisen hahmon, vai mitä?
Kyllähän HR11 on ainakin korkea ja "kalteritkin" löytyy keskimmäisestä ikkunasta
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #10 : Joulukuu 22, 2015, 22:12:16 »

Kuvahan on kokonaisuudessaan http://www.vaunut.org/kuva/104213

Jos samassa kuvassa on halkopolttoinen Tr1 ja halkopolttoa on viimeisen kerran käytetty kesäolosuhteissa Tr1-sarjassa 1949 niin vuonna 1952 valmistunut Dm3 tai Dm4 saati 1955 valmistunut Hr11 tuntuu epätodennäköiseltä.

Minun silmiini veturi alkoi näyttää linkin takana olevassa kuvassa pienehköltä höyryveturilta (mahdollisesti Sk-sarjaan kuuluvalta) mutta täytyy myöntää, että viimeisessä muokkauksessa katto on sen verran pitkä, ettei täsmää höyryveturin kuljettajansuojukseen vaan moottorivaunu tuo todennäköisesti on. Sopisiko Bm1, kun siinä keula on epämääräinen eikä suoraa seinää, kuten muissa puukorisissa moottorivaunuissa? Toinen vaihtoehto on, että samassa pilttuussa on moottorivaunun edessä jokin työkone tai moottoriresiina.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 690


« Vastaus #11 : Joulukuu 22, 2015, 22:30:45 »

En uskalla sanoa muuta kuin että se mikä näkyy on mielestäni liian matala ja kapeakin ollakseen Dm3/4.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #12 : Joulukuu 22, 2015, 22:34:09 »

No nyt kun löytyi alkuperäinen kuva, milloin tämä dieseli tuli Suomeen Itävallasta? Täsmäisikö tämä?

tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #13 : Joulukuu 23, 2015, 08:24:25 »

Onpas haasteellinen tuo alkuperäinen kuva! Auringon ja varjojen takia ainakaan minulta kuvan detaljien korostaminen ei luotettavasti onnistu Surullinen   tulee sellainen fiilis, että kun kuvassa on noinkin paljon varjoja ja lähtökohta on niin "kummitusmainen", niin siihen osuvia varjoja esim. aidon katon osalta on hyvin vaikea tulkita / pitäisi olla mahdollisuus kokeilla tuntikausia eri vaihtoehtoja. Ja sitten saisimme ihailatavaksemme pienellä mielikuvituksen käytöllä aluksi ehdotetun kanan tai ankan lisäksi liudan Dm tai Bm-laitteita ja koko aikaisen vaihtoveturikavalkaadin.

Osaisiko joku muu helpommalla etsiä varjokuvasta vain yhden kulkuneuvon?



Mutta heitetään vielä kaksi, _jos_ tuo laite on maalattu hieman vaaleammalla maalilla kuin höyryt yleensä?

 
Tässä satavuotiaassa ja edelleen käytössä olevassa Bjurströmissä ei kannata fiksautua ihan tarkkaan ikkunakonfikseen, noita taitaa olla lukuisia erilaisia. Mutta muuten?


Onkohan tuo kana, jos sen pitää olla höyry? Onko kanassa kolmas ikkuna keskellä takana? Ja voisiko polttoaineritilikkö tästä kulmasta sulautua taustaan?

Mielenkiintoinen pähkinä Virnistää
tallennettu
Aapo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #14 : Joulukuu 23, 2015, 11:16:29 »

Onpas haasteellinen tuo alkuperäinen kuva! Auringon ja varjojen takia ainakaan minulta kuvan detaljien korostaminen ei luotettavasti onnistu Surullinen   tulee sellainen fiilis, että kun kuvassa on noinkin paljon varjoja ja lähtökohta on niin "kummitusmainen", niin siihen osuvia varjoja esim. aidon katon osalta on hyvin vaikea tulkita / pitäisi olla mahdollisuus kokeilla tuntikausia eri vaihtoehtoja. Ja sitten saisimme ihailatavaksemme pienellä mielikuvituksen käytöllä aluksi ehdotetun kanan tai ankan lisäksi liudan Dm tai Bm-laitteita ja koko aikaisen vaihtoveturikavalkaadin.



Osaisiko joku muu helpommalla etsiä varjokuvasta vain yhden kulkuneuvon?



Mutta heitetään vielä kaksi, _jos_ tuo laite on maalattu hieman vaaleammalla maalilla kuin höyryt yleensä?

 
Tässä satavuotiaassa ja edelleen käytössä olevassa Bjurströmissä ei kannata fiksautua ihan tarkkaan ikkunakonfikseen, noita taitaa olla lukuisia erilaisia. Mutta muuten?


Onkohan tuo kana, jos sen pitää olla höyry? Onko kanassa kolmas ikkuna keskellä takana? Ja voisiko polttoaineritilikkö tästä kulmasta sulautua taustaan?

Mielenkiintoinen pähkinä Virnistää
Eikös kanassa ole takana keskellä "ovi" jonka voi avata että halon tai hiilen otto olisi helpompaa?
tallennettu
Aapo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #15 : Joulukuu 23, 2015, 14:38:34 »

Tämä on jo ehkä vähän kaukaa haettua mutta voisiko se kenties olla laatikkoaura sillä eikös niitäkin pidetty joskus tallissa? 
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #16 : Joulukuu 23, 2015, 15:00:36 »

Mikä ettei?  Cool

Tämä on jo ehkä vähän kaukaa haettua mutta voisiko se kenties olla laatikkoaura sillä eikös niitäkin pidetty joskus tallissa? 

tallennettu
Aapo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #17 : Joulukuu 23, 2015, 16:58:48 »

Ääni pullahurulle (Hr11). Yksi keulan viidestä on kalteri-ikkuna.
Kyllä se (minusta) näyttää hr11 veturilta.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #18 : Joulukuu 23, 2015, 17:53:28 »

Näyttäähän se siltä...onkohan kuva otettu joskus 1955 aikoihin / milloinkahan Hr11-prototyyppi valmistui? Tuntuu oudolta, että testaamatonta laitetta olisi valmistettu 1955 heti viisi kappaletta, vai toimiko maailma noin tuolloin?

Ääni pullahurulle (Hr11). Yksi keulan viidestä on kalteri-ikkuna.
Kyllä se (minusta) näyttää hr11 veturilta.

Laitetaan tähän Pullahurun kuva. Todella harmillista että sitä ei ole entistetty, tai edes niin että voimansiirto olisi korvattu jollain toimiva(mma)lla.
tallennettu
Aapo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #19 : Joulukuu 23, 2015, 18:06:44 »

Tässä vielä alkuperäinen kuva suurennettuna ja ajettuna parin filtterin läpi. Korostin ikkunoiden hahmoja, jotta tuosta olisi helpompi tunnistaa mikä se on? Selvästi pyöreä korkeakeulainen laite, olisiko Dm4:n vetovaunu?





Onko tuo "kalteri" keskimmäisessä ikkunassa? (Jos joku saisi selvää )?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #20 : Joulukuu 23, 2015, 18:17:39 »

Tuossa kuvassa ongelmana on, että siinä on kaikenlaista kohinaa, joka pitäisi poistaa kerroksittain ja tuo veisi niin paljon aikaa, etten ehtinyt tehdä sitä. Osa kohinasta on raidallista, joka lisää vaikeusastetta...tai sitten ne ovat ihan oikeasti rakenteita.

"Pullikseen" (Pullahuru) viittaa:
- edessä oleva logo
- ikkunoiden jaottelu täsmää
- katon muoto (tai sitten se on kupera)
- kaikki valot ovat oikealla kohdalla
- harmaat sävyt ovat aika lailla oikeanlaisia
- Laitteen etuosa on sopivan korkea suhteessa leveyteen

ja sitten havainto että kuva olisi vuodelta 1949 tai ennen puhuu Pullista vastaan.

Ehkäpä, siis konditionaalissa, kuva onkin 1950-luvun puolelta?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #21 : Joulukuu 23, 2015, 19:24:44 »

Sotkempa minäkin tätä aihetta..

Viitsisikös joku yrittää kaivaa tästä kokokuvasta http://www.vaunut.org/kuva/104213
tuon halkopiippuisen Tr/Hr1:n numeroa?

Numerolla varmaan sitten selviäisi, koska ko veturi on ollut halkopiippuisena...

TV
tallennettu
Aapo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #22 : Joulukuu 23, 2015, 20:04:32 »

Sotkempa minäkin tätä aihetta..

Viitsisikös joku yrittää kaivaa tästä kokokuvasta http://www.vaunut.org/kuva/104213
tuon halkopiippuisen Tr/Hr1:n numeroa?

Numerolla varmaan sitten selviäisi, koska ko veturi on ollut halkopiippuisena...

TV

En kyl minä siit saa selevää ja tr1 se oli merkattu tiedä sitten onko oikein.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #23 : Joulukuu 23, 2015, 21:13:49 »

Tutkailin numeroa vielä, sama juttu kuin haamun kanssa, kauhea määrä kohinaa. Missähän tuo kuva olisi alkuperäisenä, ehkä paremmalla resoluutiolla, niin kenties siitä näkisi? 
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #24 : Joulukuu 23, 2015, 22:25:08 »

Minun silmään näyttäisi, että kuvassa olisi jokin Ds/Dm puumotti.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kuvan http://vaunut.org/kuva/104213 kummitusveturi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina