Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mitä olivat Gav-vaunut 29501-29950?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« : Huhtikuu 01, 2013, 08:27:13 »

Valtionrautatiet 1912-1937 kertoo, että entiset venäläiset katetut Gav-vaunut ovat numerosarjassa 29501-29950.

Miten ja miksi VR:llä oli moinen määrä venäläisvaunuja?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #1 : Huhtikuu 02, 2013, 09:22:24 »

Valtionrautatiet 1912-1937 kertoo, että entiset venäläiset katetut Gav-vaunut ovat numerosarjassa 29501-29950.

Miten ja miksi VR:llä oli moinen määrä venäläisvaunuja?
Olisikohan syytä tutustua myös vuoden 1920 rauhansopimukseen ja mitä siellä sanotaan rautatiekalustosta. Samasta asiasta johtuen Suomen rautatielaitos saivat lukuisia hyvin mielenkiintoisia vaunuja, kuten Go esim. 99106. Taisipa samassa kaupassa tullut myös yksi veturikin. Ja jotkut suomalaisveturitkin johtivat myöhemmin kauppoihin....
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #2 : Huhtikuu 02, 2013, 10:15:07 »

Olisikohan syytä tutustua myös vuoden 1920 rauhansopimukseen ja mitä siellä sanotaan rautatiekalustosta.

Ou jees. VR-historiikki onnistui johtamaan minut ajoituksellisesti hakoteille kun se luonnehtii Gav-vaunujen olevan 'vanhaa yhdysliikennemallia' ja Gd-vaunujen (alunperin Gb) 'uutta yhdysliikennemallia'.

Kun noita 'uuden yhdysliikennemallin' Gd-vaunuja (litteralla Gb) allettiin valmistaa vuonna 1913, oletin näiden 'vanhan yhdysliikennemallin' Gav-vaunujen olevan niitä vanhempia ja siis valmistetun ennen vuotta 1913.

Tarton rauhansopimus ei suoranaisesti sano mitään rautatiekalustosta, vaikka selvittelee laajaltikin esim. laivojen omistuksia. Kuitenkin 22. artikla kattaa epäilemättä valtioiden rautateiden omistukset:

"Venäjän valtion ja valtiolaitosten Suomessa oleva omaisuus siirtyy korvauksetta Suomen valtion omaksi. Samoin siirtyy korvauksetta Venäjän valtion omaksi Venäjällä oleva Suomen valtion ja valtiolaitosten omaisuus."
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2013, 10:41:16 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2013, 11:01:41 »

Rautatiethän olivat sekä Venäjän keisarikunnassa että Suomen Suurruhtinaskunnassa ja myöhemmin siis Suomen valtiolla valtion laitoksia (lukuunottamatta yksityisiä rautateitä). Samallahan siirtyi myös Rajajoki - Pietari rata Suomen valtiolta Venäjälle.

Eli kaikki venäläiset vaunut ja veturit, jotka olivat rajan sulkeutuessa Suomen alueella siirtyivät Suomen valtiolle, kun taas Suomen Valtion rautateiden Venäjän puolella oleet veturit, vaunut sekä raiteet siirtyivät Venäjän valtiolle. Osa tästä siirtyneestä kalustostahan ostettiin myöhemmin takaisin Suomeen (esim K3 ja L1 sarjan vetureita)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2013, 14:01:23 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #4 : Joulukuu 30, 2023, 10:28:04 »

Kommentoin tähän ketjuun, koska koska käsittelen osittain samaa asiaa:
Suomi solmi Tarton rauhan vuoden 1920 lopussa ja ratifiointi kesti sen jälkeen usean kuukauden ajan.
Rauhassa SVR menetti Neuvosto-Venäjälle sinne jääneen rautatiekaluston ja peri vastaavasti Suomeen jääneen venäläisperäisen rautatiekaluston.

Suuri osa menetetystä rautatiekalustosta oli itse asiassa päätynyt edeltäneen keisarikunnan osiin, joista tuli ns. reunavaltioita (Puola ja Baltian maat). Suomi tiedusteli diplomaattisesti näiltä mailta SVR-peräistä rautiekalustoaan. Kysytyistä maista kaikki ilmoittivat pitävänsä tämän kaluston itsellään sotasaaliina sodistaan Neuvosto-Venäjää vastaan.

Tämä oli tilanne ja suppeahko tavaraliikenteen jatkui Rajajoen väliaikaisesti korjatun sillan kautta ainakin Pietariin (joko Kulikovan tavara-asemalle tai yhdysradan Kuschelefkan ratapihalle). Esimerkiksi 20.8. - 21.10.1921 oli VR:n umpivaunuilla kuljetettu 295 vaunulastia paperia ja pahvia.

Näihin kuljetuksiin epäilemättä mieluimmin haluttiin käyttää VR:n Venäjältä perimiä vaunuja.
Jotta sekaantumista siellä olevien sekä mahdollisesti Suomessa käyvien neuvostovaunujen kesken ei tapahtuisi, määräsi RH maalaamaan perittyjen vaunujen korit tummanvihreiksi ja varustamaan ne VR:n numero- ja muilla merkinnöillä ja tekemään määritellyt pienet täydennykset.

Kyseinen määräys annettiin asianomaisille VR:n koneinsinööreille noin 10.1921 ja työt tehtiin oletettavasti varsin pian (ennen vuoden 1921 loppua):
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1376076?page=2  (Aamulehti 25.10.1921 s.2)

Viitatulla Aamulehden sivulla olevan toisen uutisen mukaan 30000 kg:n kuormalle vahvistettavat vanhemmat O-sarjan vaunut muutosmerkittiin OO-sarjaan (Oo ?). Valmisteilla olleet 30000 kg -kuormaiset vaunut merkittiin myös OO-sarjaan.
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #5 : Joulukuu 30, 2023, 17:14:47 »


Näihin kuljetuksiin epäilemättä mieluimmin haluttiin käyttää VR:n Venäjältä perimiä vaunuja.
Jotta sekaantumista siellä olevien sekä mahdollisesti Suomessa käyvien neuvostovaunujen kesken ei tapahtuisi, määräsi RH maalaamaan perittyjen vaunujen korit tummanvihreiksi ja varustamaan ne VR:n numero- ja muilla merkinnöillä ja tekemään määritellyt pienet täydennykset.

Kyseinen määräys annettiin asianomaisille VR:n koneinsinööreille noin 10.1921 ja työt tehtiin oletettavasti varsin pian (ennen vuoden 1921 loppua):
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1376076?page=2  (Aamulehti 25.10.1921 s.2)

Alkuperäisen kiertokirjeen 45/2978 (5.10.1921) mukaan 16,5 tonnia kantavat katetut tavaravaunut numeroitiin Gd-sarjaan ja 15 tonnia kantavat Gav-sarjaan. Vastaaavasti 16,5 tonnin kantavuuden avonaiset tavaravaunut Hd-sarjaan ja 15-tonniset Hv-sarjaan (jota ei pidä sekoittaa myöhempään Hv-tavaravaunusarjaan).


Viitatulla Aamulehden sivulla olevan toisen uutisen mukaan 30000 kg:n kuormalle vahvistettavat vanhemmat O-sarjan vaunut muutosmerkittiin OO-sarjaan (Oo ?). Valmisteilla olleet 30000 kg -kuormaiset vaunut merkittiin myös OO-sarjaan.
Kiertokirje 50/3569 (16.11.1921) kertoo, että kantavuudeltaan 30-tonniset avonaiset teliavovaunut merkitään Ok-sarjamerkillä. Oo- tai OO-sarjamerkistä ei kerrota – lienee Aamulehden kirjoitusvirhe. Samassa kiertokirjeessä kerrotaan lantavaunujen sijoituksesta Gpl-sarjaan.

Kiertokirjeet löytyvät esim. Doriasta.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #6 : Joulukuu 30, 2023, 18:51:58 »

Vuonna 2021 löysin dataa Gav-vaunuista aina 1940-luvulle asti. Jutun kirjoittamisen jälkeen on löytynyt lisää tietoa. Päivitykseen palaan joskus myöhemmin.

https://mestarimallit.com/wp-content/uploads/sites/965/2022/05/Mestarimallit-Uutiskirje-14.9.2021.pdf
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mitä olivat Gav-vaunut 29501-29950?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina