Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Metsä Group suunnittelee investointia Äänekoskelle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« : Huhtikuu 23, 2014, 20:10:29 »

http://yle.fi/uutiset/metsa_group_sijoittamassa_aanekoskelle_yli_miljardin/7202050

Siinäpä olisi rautateille hyviä kuljetusmahdollisuuksia luvassa. Vielä sähköistys Äänekoskelle ja 25tn akselipainoreitti niin kilpailukykykin kasvaisi.. Iskee silmää
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2014, 21:20:52 »

http://yle.fi/uutiset/metsa_group_sijoittamassa_aanekoskelle_yli_miljardin/7202050

Siinäpä olisi rautateille hyviä kuljetusmahdollisuuksia luvassa. Vielä sähköistys Äänekoskelle ja 25tn akselipainoreitti niin kilpailukykykin kasvaisi.. Iskee silmää

En pitäisi sähköistystä lainkaan mahdottomana skenaariona tuonkokoista tehdasta varten. Jos tehtaan kuljetukset hoidetaan rautatiepainotteisesti, saatetaan tarvita myös uusia kohtauspaikkoja Jämsänkoski - Jyväskylä - Äänekoski -osuudelle. Pori - Haapamäki -radan uudelleentuloa en uskalla kuitenkaan veikata. Hymyilee
tallennettu
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2014, 17:20:29 »

Lehtitietojen mukaan tehtaan kapasiteetti tulisi olemaan 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa ja Äki - Jy kuljetukset ovat nykyiseltään hieman alle 2 miljoonaa tonnia vuodessa. Eli jos tarpeeksi suuren määrän laittaa kiskoille kulkemaan niin sähköistys alkaa kiinnostaa houkuttelevalta;)
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #3 : Huhtikuu 25, 2014, 19:22:16 »

En pitäisi sähköistystä lainkaan mahdottomana skenaariona tuonkokoista tehdasta varten. Jos tehtaan kuljetukset hoidetaan rautatiepainotteisesti, saatetaan tarvita myös uusia kohtauspaikkoja Jämsänkoski - Jyväskylä - Äänekoski -osuudelle. Pori - Haapamäki -radan uudelleentuloa en uskalla kuitenkaan veikata. Hymyilee
Tarvittaneen uusia junakohtauspaikkoja myös Länkipohjan ja Jämsän välille, ko. välin kapasiteetti taitaa olla jo nyt aika tiukilla. Voi kun Partalan mäen läpäisevä tunneli rakennettaisiin! Nopeutuisivat samalla myös henkilöjunat.

Joskus 90-luvulla oli vielä esillä koko Orivesi-Jämsänkoski-rataosuuden uusiminen ja oikominen uuteen paikkaan. Nämä suunnitelmat lienee jo kauan sitten haudattu.
tallennettu
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2014, 19:50:49 »

Torstain Keskisuomalaisissa Metsä Fibren toimitusjohtaja kommentoi että yritys pyrkii siihen että valmiit tuotteet kuljetettaisiin lähes yksinomaan raiteitse satamiin. Puun kuljetus lisääntyy runsaasti tehtaan suuntaan, tällä hetkellä kolmasosa kuljetetaan raiteilla. Jos rautatiekuljetuksen kilpailukyky ei parane niin rekka-junasuhde ei johtajan mukaan muuttune.
tallennettu
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2014, 10:55:40 »

Nyt on liikenneministeri päivittänyt tilannetta. Kangasvuoren tunnelin vuoksi sähköistämisen hinta nousisi huomattavasti. Kiinnostuneet voivat lukaista liitettä Hymyilee

* KIRJALLINEN KYSYMYS.pdf (90.57 kilotavua - ladattu 288 kertaa.)
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #6 : Lokakuu 02, 2015, 17:55:32 »

Rata kunnostetaan ja sähköistetään:

http://www.ksml.fi/uutiset/talous/%C3%A4anekosken-ratayhteyksien-rakentaja-valittu/2141198
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #7 : Lokakuu 10, 2015, 19:30:20 »

Ja ollut jo käynnissä jonkin aikaa,
http://www.liikennevirasto.fi/aanekoski

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Metsä Group suunnittelee investointia Äänekoskelle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina