Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Nopea express-juna välille Turku - Helsinki  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #50 : Joulukuu 22, 2015, 22:34:23 »

Pohjimmainen kysymys: Miksi Turusta pitäisi päästä nykyistä nopeammin Helsinkiin ja takaisin?
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #51 : Joulukuu 22, 2015, 23:16:55 »

Sattuuko joku tietämään/muistamaan, paljonko oli noin v. 1995, kun Pendoja oli maassa kaksi protorunkoa, toteutuneet tai kokeelliset ajoajat Hki-Tku -välillä? Silloinhan Rantarata oli hetkellisesti kunnossa, nyttemminhän sinne on ilmestynyt pitkiä, radan kunnosta johtuvia nopeusrajoituksia, jotka ilman muuta kuluttavat ajoaikaa aivan oleellisesti.

"Tunnin juna" -hanke nielaisisi miljardikaupalla euroja ja tuloksena olisi noin tunnin ajoaikaan pääsevä uusi rautatieyhteys, jossa junat eivät ihan taatusti pysähtyisi Espoissa eivätkä Karjailla ja Saloissa, välttämättä eivät edes kulkisi noissa kaupungeissa.

Jos rantaradan kunnossapitotasoa nostamalla päästään välillä esim. 1h25min ajoaikaan, ja oikoradalla 1h05min tai jotain, niin tulee siinä junassaistumisminuutille hintaa. Perille päästään kummassakin tapauksessa ja istuinmukavuus kaluston puolesta lienee samankaltainen.
Työssäkäyntialueet laajenisivat mitä lähempänä tuntia ollaan perillä. Näin esimerkkinä. 1h eri maailmasta kuin 1h 30 min x 2 päivässä. Tavoitehan vois olla vieläkin kunnianhimoisempi , matkaa kuin ei ole se 160 km.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 417


« Vastaus #52 : Joulukuu 22, 2015, 23:40:14 »

Pohjimmainen kysymys: Miksi Turusta pitäisi päästä nykyistä nopeammin Helsinkiin ja takaisin?

Kai sille joku syy on, kun sinne kerran piti moottoritiekin rakentaa...
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #53 : Joulukuu 23, 2015, 00:06:36 »

Pohjimmainen kysymys: Miksi Turusta pitäisi päästä nykyistä nopeammin Helsinkiin ja takaisin?
Miksi viettää matkalla yhtään enempää aikaa kuin on pakko? Nopeus on kilpailuvaltti ja monelle se säästää rahan arvoista aikaa, toisille omaa aikaa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #54 : Joulukuu 23, 2015, 13:13:38 »

Pohjimmainen kysymys: Miksi Turusta pitäisi päästä nykyistä nopeammin Helsinkiin ja takaisin?

Turunseutu on jäämässä Helsinki - Tampere -käytävän kasvusta lopullisesti. Puheet Helsinki-Tampere-Turku-kolmiosta eivät ole konkretisoituneet kasvuksi ja hyvinvoinniksi. Jotain pitäisi siis keksiä, jos turkulaiset haluavat olla mukana.

Hämeenlinna ja Lahti ovat moottoriteiden ja suorien nopeiden junayhteyksien kautta kasvaneet osaksi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta. Ilman rataa samainen raja kulkee jossakin Lohjan ja Porvoon etäisyydellä eli puolet lähempänä kuin Lahti ja Hämeenlinna.

Tampere on noiden kehien ulkopuolella ainoa seutukunta, joka kasvaa pk-seudun kanssa.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #55 : Joulukuu 23, 2015, 20:46:20 »

Pohjimmainen kysymys: Miksi Turusta pitäisi päästä nykyistä nopeammin Helsinkiin ja takaisin?

Koska bussit eivät kykene vastaavaan.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #56 : Tammikuu 29, 2016, 12:14:08 »

http://www.epressi.com/tiedotteet/matkailu/vr-tuo-uuren-nopean-junayhteyre-turu-ja-helsinki-valil.html#.Vqs6XkZBL-4.twitter

VR tuo uuren nopean junayhteyre Turu ja Helsinki välil

Tiedote.

Julkaistu: 29.01.2016 klo 11:59

Julkaisija: VR Group

VR aloittaa maaliskuun lopussa entistä nopeamman junayhteyden Turun ja Helsingin välillä. Matka-aikaa on saatu lyhennettyä 20 minuuttia, uusi express-yhteys kestää tunnin ja 38 minuuttia. Matka-aika lyhenee myös muilla Turun vuoroilla. Matkamäärät yhdellä Suomen suosituimmista junareitistä ovat kasvussa.
- Turun ja Helsingin välillä matkustavat ovat toivoneet nopeampaa vuoroa ja tähän toiveeseen haluamme nyt vastata. Jatkossa tavoittelemme nopeampia junayhteyksiä myös muilla reiteillä, sanoo VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen.
Matka-ajan nopeutuminen nykyisestä on mahdollista Pendolinon uusitun kallistusjärjestelmän ansiosta. Rataosuudelta on myös yhteistyössä Liikenneviraston kanssa poistettu viisi nopeusrajoitusta. Express-vuoro pysähtyy lähdön jälkeen vain Kupittaalla ja Pasilassa ennen Helsinkiin saapumista.
Nopeamman matka-ajan lisäksi uudella vuorolla halutaan vastata entistä paremmin myös työmatkailijoiden tarpeisiin. Siksi juna lähtee Turusta klo 7:08 ja saapuu Helsinkiin klo 8:46 sekä palaa Turkuun alkuillasta, lähtöaika Helsingistä on 16:10 ja saapumisaika Turkuun 17:48.
Myös muut Turun vuorot nopeutuvat ja lähtöajat paranevat
Helsinki-Turku eli ns. rantarata on maan suosituimpia junareittejä ja sillä tehdään yli miljoona matkaa vuodessa. Matkamäärät ovat olleet kasvussa viime kesästä lähtien ja joulukuussa reitillä liikkui lähes 10 % enemmän matkustajia kuin vuosi sitten.
Uusi yhteys ei korvaa vanhoja vuoroja vaan tulee täydentämään tarjontaa. Matkustaja voi valita jatkossa 14 edestakaisesta vuorosta sopivimman. Myös muiden vuorojen matka-aika nopeutuu viidellä minuutilla, sillä valtaosa vuoroista ei enää jatkossa pysähdy Kirkkonummella.
- Kirkkonummella pysähtyvät edelleen aamun ensimmäinen junavuoro Helsingistä Turkuun sekä illan viimeinen junavuoro Turusta Helsinkiin. Lisäksi hoidamme suosituimmille junavuoroille liityntäkuljetuksen Kirkkonummelta Karjaalle, joka liitetään osaksi VR:n junalippua. Näin saamme kokemuksia uudenlaisesta, eri matkustusmuodot yhdistävästä palvelusta, kertoo VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen.

Samalla VR uusii reitin aikataulut siten, että ne palvelevat paremmin Turussa tai Helsingissä tasatunnein alkaviin tai päättyviin tilaisuuksiin matkustavia asiakkaita. Lähtöajat ovat jatkossa Helsingistä xx:37 ja Turusta xx:30 ja saapumisajat Helsinkiin xx:23 ja Turkuun xx:30. Helsinki-Turku -välillä liikennöi myös alkuvuodesta raiteille tuotu uusi Robert's Coffee -vaunu.
Uusi express-vuoro alkaa liikennöidä ja muutokset muuhun liikenteeseen alkavat 27. maaliskuuta. Liput tulevat myyntiin mahdollisimman pian.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 875


« Vastaus #57 : Tammikuu 29, 2016, 13:11:15 »

Uusi yhteys ei korvaa vanhoja vuoroja vaan tulee täydentämään tarjontaa. Matkustaja voi valita jatkossa 14 edestakaisesta vuorosta sopivimman. Myös muiden vuorojen matka-aika nopeutuu viidellä minuutilla, sillä valtaosa vuoroista ei enää jatkossa pysähdy Kirkkonummella.
- Kirkkonummella pysähtyvät edelleen aamun ensimmäinen junavuoro Helsingistä Turkuun sekä illan viimeinen junavuoro Turusta Helsinkiin. Lisäksi hoidamme suosituimmille junavuoroille liityntäkuljetuksen Kirkkonummelta Karjaalle, joka liitetään osaksi VR:n junalippua. Näin saamme kokemuksia uudenlaisesta, eri matkustusmuodot yhdistävästä palvelusta, kertoo VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen.
Jos tämä on se keino jolla vastataan Onnibussille niin ovat väärän keinon valinneet. Nyt katoaa viimeiset mahdolliuudet päästä junalla  Leppävaaran länsipuolelta Karjaalle tai Turkuun ilman hankalia kiertoteitä.  Vihainen
Itse asiassa VR:n pitäisi järjestää taksikuljetus Espoon keskuksesta Karjaalle eikä vain Kirkkonummelta!

t. Rainer
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2431


« Vastaus #58 : Tammikuu 29, 2016, 14:59:13 »

Uusi yhteys ei korvaa vanhoja vuoroja vaan tulee täydentämään tarjontaa. Matkustaja voi valita jatkossa 14 edestakaisesta vuorosta sopivimman. Myös muiden vuorojen matka-aika nopeutuu viidellä minuutilla, sillä valtaosa vuoroista ei enää jatkossa pysähdy Kirkkonummella.
- Kirkkonummella pysähtyvät edelleen aamun ensimmäinen junavuoro Helsingistä Turkuun sekä illan viimeinen junavuoro Turusta Helsinkiin. Lisäksi hoidamme suosituimmille junavuoroille liityntäkuljetuksen Kirkkonummelta Karjaalle, joka liitetään osaksi VR:n junalippua. Näin saamme kokemuksia uudenlaisesta, eri matkustusmuodot yhdistävästä palvelusta, kertoo VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen.
Jos tämä on se keino jolla vastataan Onnibussille niin ovat väärän keinon valinneet. Nyt katoaa viimeiset mahdolliuudet päästä junalla  Leppävaaran länsipuolelta Karjaalle tai Turkuun ilman hankalia kiertoteitä.  Vihainen
Itse asiassa VR:n pitäisi järjestää taksikuljetus Espoon keskuksesta Karjaalle eikä vain Kirkkonummelta!

t. Rainer
Samaa mieltä Rainerin kanssa. VR hylkää ne matkustajat, joista ei edes tarvitsisi kilpailla J. Vainion Liikenteen, Onnibussin ja Pohjolan Liikenteen kanssa. Vaikeaa kilpailla vaikka reitillä Munkkiniemi-Piispanristi tai Tuomiokirkko. Matkahuollon nettiliput ensi maanantaille 8-12€, VR:llä kaikki yli 30€, paitsi kaksi iltavuoroa yli 20€.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #59 : Tammikuu 29, 2016, 15:03:15 »

Turunseutu on jäämässä Helsinki - Tampere -käytävän kasvusta lopullisesti. Puheet Helsinki-Tampere-Turku-kolmiosta eivät ole konkretisoituneet kasvuksi ja hyvinvoinniksi. Jotain pitäisi siis keksiä, jos turkulaiset haluavat olla mukana.

En ole aito turkulainen, kun en ole kortteerannut Turkkuses vielä puolta vuosisataa. Siltikin kuvittelisin, että selkeä enemmistö turkulaisista on tyytyväisiä, kunhan pyörätiet saadaan auratuiksi parin-kolmen viikon sisään siitä, kun niille on satanut 10-15 senttiä lunta, Ruissalon saunarannan avanto saadaan pidettyä sulana läpi talven ja suvisin on mattolaituri naisten käytettävissä.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #60 : Tammikuu 31, 2016, 09:26:31 »

Tku-Hki-Tku, nopeiden junien matkustajat. Miten moni koko matkustajamäärästä todella hyötyisi "tunnin junasta". Siis kustannustehokkuus/matkustaja. Toinen asian moottoritien rakentaminen. Saattaa olla, että se on vienyt junamatkustajia. Mutta miten olisi ilman motaria. 1-tie, se entinen, miten sopisi sekaan. Kun motarillakin, alemmilla nopeusrajoitusalueilla rekat änkeävät edellä ajavan, vähemmän ylinopeutta kulkevan takapuskuriin. Saaden näistä edelläajavista viisaammat väistelemään penkoille. Jotta olisi vielä yksi kortti käytettävissä, vaikkapa hihassa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #61 : Tammikuu 31, 2016, 10:49:58 »

Tku-Hki-Tku, nopeiden junien matkustajat. Miten moni koko matkustajamäärästä todella hyötyisi "tunnin junasta". Siis kustannustehokkuus/matkustaja. Toinen asian moottoritien rakentaminen. Saattaa olla, että se on vienyt junamatkustajia. Mutta miten olisi ilman motaria. 1-tie, se entinen, miten sopisi sekaan. Kun motarillakin, alemmilla nopeusrajoitusalueilla rekat änkeävät edellä ajavan, vähemmän ylinopeutta kulkevan takapuskuriin. Saaden näistä edelläajavista viisaammat väistelemään penkoille. Jotta olisi vielä yksi kortti käytettävissä, vaikkapa hihassa.

Tähänhän löytyy vastaus Lahden lähihistoriasta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #62 : Helmikuu 01, 2016, 19:06:15 »

Jos tämä on se keino jolla vastataan Onnibussille niin ovat väärän keinon valinneet. Nyt katoaa viimeiset mahdolliuudet päästä junalla  Leppävaaran länsipuolelta Karjaalle tai Turkuun ilman hankalia kiertoteitä.  Vihainen
Itse asiassa VR:n pitäisi järjestää taksikuljetus Espoon keskuksesta Karjaalle eikä vain Kirkkonummelta!

t. Rainer

Matkahuollon sivuston mukaan Espoosta pääsee pikavuorobusseilla Turkuun Turunväylällä olevilta Kehä I:n, Nihtisillan ja Ikean pysäkeiltä, Onnibussilla vain Ikealta. Karjaalle pääsee vakiovuoroilla samoista paikoista ja myös Länsiväylää pitkin kulkevilla vuoroilla. Kun ajatellaan näiden pysähdyspaikkojen saavutettavuutta kävellen, polkupyörällä tai julkisella liikenteellä, kilpailutilanteen osalta ei liene merkitystä sillä pysähtyvätkö VR:n pikajunat Espoossa tai Leppävaarassa.

Voisiko sen sijaan ratkaisevaa olla, että Leppävaaran merkitys julkisen liikenteen solmukohtana on merkittävämpi kuin Espoon? Harmittaahaan se, jos näppärä vaihdoton yhteys katoaa (niin minuakin harmitti 1980-luvulla kun Porinradan seisakkeiden poistuminen lättähattujen katoamisen myötä lopetti kahden junan + 700 metrin kävelymatkan yhteyden Helsingistä lomapaikkaan mutta siihenkin on jo tottunut).

Ja vielä Espoosta Karjaalle matkustaville: matka-aika Ikea-Karjaa bussilla 1h20m - 1h50min, hinta 14,50-16,40 euroa, junalla Espoo-Leppävaara-Karjaa tämän päivän aikatauluilla ja hinnoilla vastaavasti 1h - 1h15min, hinta 20,10-23,70  euroa, Y-junaa käyttäen halvemmalla mutta hitaammin. Ja HSL:n kausikortin avulla vielä edullisemmin.   
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #63 : Maaliskuu 18, 2016, 00:26:39 »

Jostain syystä nopealle Express-junalle ei ole varattu lainkaan kapasiteettia tai ainakaan avoimessa datassa siitä ei näy jälkeäkään.

EDIT: Ilmeisesti aiemmasta ilmoituksesta poiketen tämä alkaa kulkea vasta tiistaista 29.3. alkaen.
tallennettu
Mikko Lahdenmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #64 : Maaliskuu 18, 2016, 04:58:53 »

Jostain syystä nopealle Express-junalle ei ole varattu lainkaan kapasiteettia tai ainakaan avoimessa datassa siitä ei näy jälkeäkään.

EDIT: Ilmeisesti aiemmasta ilmoituksesta poiketen tämä alkaa kulkea vasta tiistaista 29.3. alkaen.

Tiistai 29.3. on ensimmäinen arkipäivä uusien aikataulujen voimaantulon (27.3.) jälkeen.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Nopea express-juna välille Turku - Helsinki  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina