Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« : Lokakuu 12, 2015, 15:42:49 »

Näin epäilevät demarit.

http://yle.fi/uutiset/lapin_demarit_lapin_yojunat_uhkaavat_loppua/8374848?ref=leiki-uup

Mutta ei kai kaksikerrosmakuuvaunuja olisi suurella rahalla hankittu jos ei niitä olisi tarkoitus myös käyttää? Tokihan on aina otettava huomioon se mahdollisuus että neiti Marple on syylli... siis se mahdollisuus että k.k.m.v:t myydään viiden vuoden päästä pilkkahintaan romuksi.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2015, 16:05:54 »

Näin epäilevät demarit.

http://yle.fi/uutiset/lapin_demarit_lapin_yojunat_uhkaavat_loppua/8374848?ref=leiki-uup

Mutta ei kai kaksikerrosmakuuvaunuja olisi suurella rahalla hankittu jos ei niitä olisi tarkoitus myös käyttää? Tokihan on aina otettava huomioon se mahdollisuus että neiti Marple on syylli... siis se mahdollisuus että k.k.m.v:t myydään viiden vuoden päästä pilkkahintaan romuksi.

Todennäköisesti. Ovathan ne olleet käytössä jo melko pitkään. Alkavat hyvinkin olla teknisen käyttöikänsä päässä. Nitisevät, natisevat ja hajoavat liitoksistaan suorastaan. Eilenkin taas putosi vaunustani viisi pyöräkertaa ratapenkalle.
Ei niitä ole kannattavaa kunnostaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2015, 16:16:23 »

Oppositio politiikkaa.

Lappalaiset voisivat kevät sesongin päätyttyä tulla tutustumaan monopolifirman autuuteen vaikkapa Mänttä-Vilppulaan tai vaikkapa pyrkiä Varkaudesta Joensuuhun.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #3 : Lokakuu 12, 2015, 19:26:53 »

Lainaus
Lapin demarit eivät hyväksy VR:n henkilöliikenteen avaamista kilpailulle. Demareiden mielestä päätöksestä seuraisi Lapin yöjunayhteyksien loppuminen tai ainakin merkittävä heikentyminen.

Eivät tietenkään, koska pelkona on että jokunen virkaan tai hallintoneuvostoon päässyt kiintiö-demari menettäisi jotakin. Kiintiödemarin mielestä se on suorastaan matkustajan etu saada maksaa  jokapäiväisestä matkasta mahdollisimman korkea hinta. Puolueen ajattelutapa kertoo hyvin sen, että itse matkansa maksavien normaali asiakkaiden tai yhteiskunnan kokonaisetu ei näitä yhteiskunnan piikkiin matkustavia puoluekädellisiä juuri kiinnosta - ei edes siinä tapauksessa, että monopoliyhtiö sanelee liikennöinnin ehdot ja vaikeuttaa monien ihmisten päivittäistä matkustamista lopettamalla reittejä tai kulkemisen kannalta kriittisiä vuoroja.

Jos nyt edes puhutaan yöjunaliikenteestä! Mitä se sellainen on, jos Helsingistä Tampereelle ja edelleen pohjoisen suuntaan ajettava viimeinen juna lähtee klo 23.06, ja seuraava vasta klo 05.19 aamulla? Pikaisella laskutavalla nykyisin kuuteen tuntiin ei liikahda ainuttakaan kaukoliikenteen yöjunaa, jos tarkastelun kohteena ovat Helsingistä lähtevät junat.

Näin epäilevät demarit.

http://yle.fi/uutiset/lapin_demarit_lapin_yojunat_uhkaavat_loppua/8374848?ref=leiki-uup

Mutta ei kai kaksikerrosmakuuvaunuja olisi suurella rahalla hankittu jos ei niitä olisi tarkoitus myös käyttää? Tokihan on aina otettava huomioon se mahdollisuus että neiti Marple on syylli... siis se mahdollisuus että k.k.m.v:t myydään viiden vuoden päästä pilkkahintaan romuksi.

Ellen väärin muista lukeneeni, eikös nämä nykyiset 2-kerrosvaunut ole muutenkin liisattuja, sillä eihän VR:llä nyt voi olla rahaa varsinaiseen toimintaan. Johdon bonusohjelma taitaa mennä  prioriteeteissä kalustohankintojen ohitse... Cool
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #4 : Lokakuu 12, 2015, 21:59:11 »

Varautukaamme siihen että muutaman vuoden päästä Rovaniemelle pääsee yöjunalla vain talviurheilukauden viikonloppuina.

"Mitä se sellainen on, jos Helsingistä Tampereelle ja edelleen pohjoisen suuntaan ajettava viimeinen juna lähtee klo 23.06, ja seuraava vasta klo 05.19 aamulla? Pikaisella laskutavalla nykyisin kuuteen tuntiin ei liikahda ainuttakaan kaukoliikenteen yöjunaa, jos tarkastelun kohteena ovat Helsingistä lähtevät junat."

Tokko Helsingistä kannattaa kaukojunia kello 2.06 ja 4.06 lähettää...
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2015, 07:38:23 »

Varautukaamme siihen että muutaman vuoden päästä Rovaniemelle pääsee yöjunalla vain talviurheilukauden viikonloppuina.

"Mitä se sellainen on, jos Helsingistä Tampereelle ja edelleen pohjoisen suuntaan ajettava viimeinen juna lähtee klo 23.06, ja seuraava vasta klo 05.19 aamulla? Pikaisella laskutavalla nykyisin kuuteen tuntiin ei liikahda ainuttakaan kaukoliikenteen yöjunaa, jos tarkastelun kohteena ovat Helsingistä lähtevät junat."

Tokko Helsingistä kannattaa kaukojunia kello 2.06 ja 4.06 lähettää...
Eikä noin lyhyttä sesonkia varten kannata seisottaa vaunuja. Pääomakulut kun ovat pysyviä kustannuksia, joten matkojen hinnat tullevat korkeiksi, jolloin matkustajat valitsevat mieluummin muita matkustustapoja. Ehhä 20 vuoden päästä olemme tilanteessa, että HSL-alueen uklkopuolella pääsee matkustajajunalla vain pari kertaa päivässä Tampereelle.
tallennettu
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #6 : Lokakuu 13, 2015, 07:58:51 »

Kyllä Savon tielläkin kuuluu kummia. Aamujunia lopetetaan Helsingistä ja Helsinkiin. Mikkeliläiset jäävät aivan mottiin.
Kun Vr lopettaa paljon yhteyksiä, niin onko yksinoikeussäännöstöllä enää pohjaa. Mitähän ylijääville vaunuille tehdään? Sr1 sarja on varmaan helppo poistaa kirjoista.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #7 : Lokakuu 13, 2015, 09:00:06 »

Minun mielipiteeni on yleisesti näihin reittilakkautuksiin se, että kun VR päättää lakkauttaa jonkin yhteyden, niin halukkaalle kilpailijalle pitäisi antaa mahdollisuus alkaa harjoittamaan raideliikennettä kyseisellä radalla. Näin ei kuitenkaan vielä ole.
tallennettu

Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #8 : Lokakuu 13, 2015, 09:41:50 »

Minun mielipiteeni on yleisesti näihin reittilakkautuksiin se, että kun VR päättää lakkauttaa jonkin yhteyden, niin halukkaalle kilpailijalle pitäisi antaa mahdollisuus alkaa harjoittamaan raideliikennettä kyseisellä radalla. Näin ei kuitenkaan vielä ole.

Näin ei tosiaan ole, mutta näin on ollut jo vuodesta 2009 lähtien:

Minun mielipiteeni on yleisesti näihin reittilakkautuksiin se, että kun VR päättää lakkauttaa kokonaan henkilöjunahteydet jollain rataosalla, niin halukkaalle kilpailijalle pitäisi antaa mahdollisuus alkaa harjoittamaan raideliikennettä kyseisellä radalla.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #9 : Lokakuu 13, 2015, 11:22:37 »

En voi taaskaan olla miettimättä missä määrin valtiolla on velvollisuus huolehtia siitä että väestölle on tarjolla kohtuuhintaista joukkoliikennettä. Suomen kaltaisessa maassa on mielestäni sellainen velvollisuus. Ei yksinkertaisesti ole järkevää amerikkalaistaa Suomea maaksi jossa vain auton omistavat voivat päästä minne haluavat ja muut saavat tyytyä siihen mitä liikenteenharjoittajat suvaitsevat tarjota. Tulevan maaliskuun junalakkautuksilla jää melko isoja alueita lähes ilman joukkoliikennettä - Haukivuoren osalta tilanne näkyy olevan se että sunnuntaisin pääsee joko sinne tai sieltä pois kun ainoa bussiyhteys tulee Mikkelistä ja lähtee saman tien takaisin.

Esitän kaikille autoileville ounut.vargilaisille kysymyksen: pystyisittekö tekemään edes työ- ja asiointimatkanne ilman omaa autoa - vapaa-ajan matkoista puhumattakaan?
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #10 : Lokakuu 13, 2015, 11:44:55 »

En voi taaskaan olla miettimättä missä määrin valtiolla on velvollisuus huolehtia siitä että väestölle on tarjolla kohtuuhintaista joukkoliikennettä.
Emme elä suunnitelmataloudessa joten sellaista velvollisuutta ei ole.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #11 : Lokakuu 13, 2015, 11:51:57 »

En voi taaskaan olla miettimättä missä määrin valtiolla on velvollisuus huolehtia siitä että väestölle on tarjolla kohtuuhintaista joukkoliikennettä.
Emme elä suunnitelmataloudessa joten sellaista velvollisuutta ei ole.
Valtiolla on siis oikeus eriarvoistaa asukkaitaan heidän asuinpaikkansa perusteella. Kaikki eivät voi itse valita asuinpaikkaansa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #12 : Lokakuu 13, 2015, 11:52:36 »

Esitän kaikille autoileville ounut.vargilaisille kysymyksen: pystyisittekö tekemään edes työ- ja asiointimatkanne ilman omaa autoa - vapaa-ajan matkoista puhumattakaan?

Työ- ja asinointimatkat pystyisin, koska asun Tampereen Pispalassa. Keskustaan on kävelymatka ja bussejakin kulkee jatkuvana virtana. Työasioissa Helsinkiin kuljen pääasiassa junalla. Asuinpaikkamme on tietoinen valinta.

Täytyy muistaa, että myös kansalaisilla on jonkinlainen velvollisuus valita asuin- ja työpaikkansa sen mukaisesti, että pystyy järjestämään kulkemisensa parhaaksi katsomallaan tavalla. Ei voi olla niin, että jos työikäinen ja -kykyinen ihminen haluaa asua Ilomantsin Hatunvaaralla, niin se olisi jotenkin valtion tai Ilomantsin kunnan tehtävä järjestää hänelle kuljetukset.

Vapaa-ajan menoihini ei joukkoliikenne taipuisi, enkä sellaista odotakaan. Täytyy muistaa, että myös maantiet ovat julkisin varoin rakennettuja.
tallennettu
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #13 : Lokakuu 13, 2015, 12:42:23 »

Esitän kaikille autoileville ounut.vargilaisille kysymyksen: pystyisittekö tekemään edes työ- ja asiointimatkanne ilman omaa autoa - vapaa-ajan matkoista puhumattakaan?

Työmatkoista ei puhettakaan, ne kun tuppaavat olemaan luonteeltaan vähän sellaisia että mennään täysin sattumanvaraisiin paikkoihin täysin sattumanvaraisella aikatauluilla. Asiointimatkoista menisi hyvin pieni osa, käytännössä ne harvat kerrat kun on jotain asiaa kaupungin keskustaan.

Vapaa-ajan matkat taittuisivat oikeastaan helpoiten, koska ne asettavat aikatauluille huomattavasti vähemmän rajoituksia. Niissäkin sitten tulee vaan helposti yleensä se hinta vastaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Lokakuu 13, 2015, 14:22:54 »

Aikanaan vanhemmillani oli kotipaikan valinnassa suuri merkitys kulkuyhteyksissä. Oppikoulua kävin Tampereella Lempäälästä käsin ja lukioaikoina seisake oli lähes vieressä. Sitten liikennettä poistettiin, ja syy ei ollut suinkaan yksin VR:n, vaan ihmiset halusivat omia autoja sitä mukaa kuin varallisuus antoi myöden. Meidän huusholliin sitä ei kuitenkaan tullut vielä vuosiin.
Nyt aletaan olla siinä iässä, että sitä julkista liikennettä kaivattaisiin kun ajokyky alkaa olla hakusessa.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #15 : Lokakuu 13, 2015, 14:30:03 »

Täytyy muistaa, että myös kansalaisilla on jonkinlainen velvollisuus valita asuin- ja työpaikkansa sen mukaisesti, että pystyy järjestämään kulkemisensa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita asuinpaikkaansa eikä saada työpaikkaa.

Heikommin kannattavan joukkoliikenteen karsiminen on myös osa sosiaalipolitiikkaa - sitä sosiaalipolitiikkaa jolla valtion luvalla, valtion tieten ja / tai valtion toimesta syrjäytetään varattomat ja voimattomat yhä kauemmas yhteiskunnan laitamille pois hyväosaisten silmistä ja mielestä. Hyvin harva syrjäytyy omasta halustaan.

Kultalusikka suussa syntynyt Piia-Noora Kauppi oli poliitikkoaikanaan lehtihaastattelussa sitä mieltä että työttömien ja työkyvyttömien kaltaisille tulee sallia vain minimitoimeentulo - eikä missään nimessä antaa niin paljon almuja että heillä olisi mahdollisuus viihtyä elämässään.

Suomea ollaan hilaamassa sadan vuoden takaiseen aikaan - kohti yhteiskuntaa jossa heikoimmilla ei ole aina edes leipää ja lämmintä ja he hiipivät seinänvieruksia pitkin häveten omaa olemassaoloaan.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #16 : Lokakuu 13, 2015, 15:01:00 »

Täytyy muistaa, että myös kansalaisilla on jonkinlainen velvollisuus valita asuin- ja työpaikkansa sen mukaisesti, että pystyy järjestämään kulkemisensa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita asuinpaikkaansa eikä saada työpaikkaa.

Heikommin kannattavan joukkoliikenteen karsiminen on myös osa sosiaalipolitiikkaa - sitä sosiaalipolitiikkaa jolla valtion luvalla, valtion tieten ja / tai valtion toimesta syrjäytetään varattomat ja voimattomat yhä kauemmas yhteiskunnan laitamille pois hyväosaisten silmistä ja mielestä. Hyvin harva syrjäytyy omasta halustaan.

Kultalusikka suussa syntynyt Piia-Noora Kauppi oli poliitikkoaikanaan lehtihaastattelussa sitä mieltä että työttömien ja työkyvyttömien kaltaisille tulee sallia vain minimitoimeentulo - eikä missään nimessä antaa niin paljon almuja että heillä olisi mahdollisuus viihtyä elämässään.

Suomea ollaan hilaamassa sadan vuoden takaiseen aikaan - kohti yhteiskuntaa jossa heikoimmilla ei ole aina edes leipää ja lämmintä ja he hiipivät seinänvieruksia pitkin häveten omaa olemassaoloaan.

Tuollaiseen ideologiseen paatokseen ei ehkä kannattaisi edes vastata, mutta ihmettelen kovasti miten mukamas ei ole mahdollisuutta muuttaa palvelujen äärelle?

Ilomantsin keskustassa on lukematon määrä kunnan tyhjiä vuokra-asuntoja, joiden vuokraan saa tukea sekä kelalta että kunnan sosiaalitoimesta. Kaikki palvelut ovat kävelymatkan sisällä. Se Hatunvaaran työtönkin voi kyllä halutessaan päästä liikennemotista. Ja taatusti on lämmin koti suojanaan, eikä tarvitse nälkääkään nähdä, kunhan ei ryyppää sosiaalitukiaan.

Poliittisesti tai muutoin vain värittyneiden lasien läpi katsoja ei katkeruudessaan tuollaisia hyvinvointivaltion tukia tietenkään huomaa.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #17 : Lokakuu 13, 2015, 17:34:20 »

Muuttokustannuksiin ei saa toimeentulotukea joten köyhimyksen on pakko asua siellä minne on viimeksi joutunut.

Tämä ei ole ideologiaa vaan syrjäytetyn arkielämää kuten moni muukin asia josta työssäkäyvä ei tiedä mitään. Tiesitkö esimerkiksi että kansaneläkkeen ostovoimaa on yli kaksikymmentä vuotta systemaattisesti ja harkitusti vähennetty noin 1,5 % vuodessa? Minulla toki on asiat hyvin koska on kaupungin vuokra-asunto ja rahaa tietokoneeseen mutta moni on paaaaljon ahtaammalla varsinkin kun esimerkiksi asumistukea ollaan leikkaamassa. Kuten vanha mainos sanoi: kokeile itse niin huomaat.

No niin, minä lähden tästä paremmille metsästysmaille etten häiritse enempää.
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #18 : Lokakuu 14, 2015, 08:10:29 »

Mielenkiintoista katsoa, kuinka pessimismi leviää. Kuka muistaa esimerkiksi vuoden 2009? Maailmantalous sukelsi ja sukellus alkoi Yhdysvalloista. Kotimaisia reittejä liikennöinyt halpalentoyhtiö oli mennyt konkkaan. Matkaliput sekä rautatie- että linja-autopuolella olivat säänneltyjä eikä mitenkään halpoja. Siitä huolimatta rautateiden kaukoliikenteen vuotuinen matkustajamäärä kasvoi joitakin prosentteja. Kuinka tylsää… Ei voinut vähempää kiinnostaa…
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #19 : Lokakuu 14, 2015, 21:39:29 »

Tässä kohtaa vois harrastaa lähdekriittisyyttä . Demarilehti laukonu taas aikamoisen aivopierun. Uutisen taso vastaa kansanuutisten uutista vr:n yksityistämisestä. Nää lehdet saa vielä verorahatukea. Loppuis potaskan jauhanta kun tuki loppuis
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #20 : Lokakuu 14, 2015, 21:58:24 »

Nää lehdet saa vielä verorahatukea. Loppuis potaskan jauhanta kun tuki loppuis

Ei loppuis. Sekoilu loppuis vast siin kohtaa, kun aate loppuis. Siihen mennee kuitenkin vielä hetki.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #21 : Lokakuu 15, 2015, 05:54:33 »

Muuttokustannuksiin ei saa toimeentulotukea joten köyhimyksen on pakko asua siellä minne on viimeksi joutunut.

Harkinnanvaraista voi saada vähän mihin vain, jos perustelut on kunnossa. Sossu tajuaa, että kunnalle tulee säästöjä, jos henkilö saadaan heivattua järkevien palveluiden äärelle.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2423


« Vastaus #22 : Lokakuu 15, 2015, 11:35:58 »

Ruotsissa yöjunaliikenteen sesonkivaihteluiden vaunutarvetta on hoidettu lepovaunuilla (6 makuupaikkaa yöllä, 6 istumapaikkaa päivällä), joita käytetään paljon Malmön ja Tukholman välillä päiväjunissa. Suomessa lepovaunut eivät ikinä saavuttaneet samanlaista suosiota.
http://news.cision.com/se/snalltaget/r/rekordstort-intresse-for-nattag-malmo---vemdalen,c9847239
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #23 : Lokakuu 15, 2015, 13:13:05 »

Aina välillä ero Ruotsin ja Suomen välillä tuntuu siltä, että olisimme kokonaan eri planeetoilla emmekä naapurimaita, joissa olosuhteiden kuvittelisi olevan melko samanlaiset. Kuvassa näkyy 1940-luvun lepovaunuja, jotka ovat ehkä sitten olleet jo alusta asti parempaa tekoa kuin suomalaiset makuuvaunut, kun täällä on kiire pilkkoa jopa vuosimallin 1984 makuuvaunuja paloiksi.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #24 : Lokakuu 15, 2015, 17:57:42 »

Ensi kevään lakkautusten ongelmahan ei ole siinä että sinisissä vaunuissa ja Dm12:ssa on vielä ripaus rautatieromantiikkaa eikä siinä etten itse enää pysty tekemään päiväretkeä Hyvinkää - Eläinpuisto-Zoo - Hyvinkää. Ongelma on siinä että kun mm. Alavuden, Keuruun, Lieksan, Mänttä-Vilppulan, Nurmeksen ja Ähtärin kaupungit ja joukko muita kuntia jätetään vaille junaliikennettä niin monet asiointimatkat ja koti- ja opiskelupaikkakunnan väliset matkat muuttuvat työläiksi ja hitaiksi. Linja-autoyhteydet kun eivät noilla seuduilla ole mitenkään suorat eivätkä nopeat. Samalla annetaan sosiaalipoliittista viestiä: jos haluat asua isojen kaupunkien ulkopuolella huokean asumisen kunnissa niin varaudu ostamaan auto. Verkkopankit ja kotiin tuotavat verkko-ostoksetkaan eivät ole ratkaisu kaikille. Mutta milloinkas väliinputoajien vähemmistöstä olisi ennenkään huolehdittu...

"Harkinnanvaraista voi saada vähän mihin vain, jos perustelut on kunnossa. Sossu tajuaa, että kunnalle tulee säästöjä, jos henkilö saadaan heivattua järkevien palveluiden äärelle."

Vain periaatteessa. Käytäntö on toinen juttu.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina