Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #25 : Lokakuu 15, 2015, 18:38:35 »

Ei liity suoraan aiheeseen mutta tuohon viimeiseen viestiin. Yksi sukulaiseni asuu hulppeankokoisessa paritalonpäässä, tilaa on kahdessa kerroksessa varmaan 200 neliötä lasten temmeltää ja yksin parveke on yli 20 neliötä. Mutta hän asuu pienessä syrjäkaupungissa itärajalla ja jo Joensuussa yksiönkoppi maksaisi saman verran. Tosin lämmityskulut ovat kyllä isot ja sairaanhoitajan palkalla niissäkin on maksamista.
Uskoisin lasten viihtyvän paremmin siellä kuin ahtaassa citylaatikossa huonoista liikenneyhteyksistä huolimatta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #26 : Lokakuu 15, 2015, 18:42:02 »

Ongelma on siinä että kun mm. Alavuden, Keuruun, Lieksan, Mänttä-Vilppulan, Nurmeksen ja Ähtärin kaupungit ja joukko muita kuntia jätetään vaille junaliikennettä niin monet asiointimatkat ja koti- ja opiskelupaikkakunnan väliset matkat muuttuvat työläiksi ja hitaiksi. Linja-autoyhteydet kun eivät noilla seuduilla ole mitenkään suorat eivätkä nopeat.

Totta.

Samalla annetaan sosiaalipoliittista viestiä: jos haluat asua isojen kaupunkien ulkopuolella huokean asumisen kunnissa niin varaudu ostamaan auto. Verkkopankit ja kotiin tuotavat verkko-ostoksetkaan eivät ole ratkaisu kaikille. Mutta milloinkas väliinputoajien vähemmistöstä olisi ennenkään huolehdittu...

Väitätkö, että vaikkapa Mänttä-Vilppulassa asuvat olisivat jonkinlaisia tahdottomia väliinputojia? Itse näen kansalaisilla olevan vapauden valita asuinpaikkansa ja moni asuu aivan onnellisesti kunnissa, joissa ei ole koskaan ollutkaan rautatietä.

Jos mänttä-vilppulaiselle on kovinkin tärkeää päästä päivittäin latkimaan lattea Hämeenkadulle, niin sitten varmaankin voi tehdä ratkaisunsa joko muuttamisen tai laten juonnin vähentämisen kautta.

Turha tästä on sosiaalipoliittista kysymystä tehdä, kun Mänttä-Vilppulassa keskuksissa on kaikki normaaliin elämään tarvittavat palvelut "äärellänsä".
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #27 : Lokakuu 15, 2015, 19:28:39 »

On tietenkin mahdollista että olen väärässä ja lyhin tie Joensuusta Ouluun kulkee todella Kouvolan kautta.

Olen myös tavattoman pahoillani siitä että kannan huolta niistä syrjäytetyistä joiden omatoimimatkailu on (globaalistuvassa maailmassa!) vuosi vuodelta vaikeampaa ja joita esimerkiksi pankit pompottelevat (palveluyhteiskunnassa!) aivan mielensä mukaan. Jonkun vain on valitettavasti oltava huolissaan heistäkin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #28 : Lokakuu 15, 2015, 19:34:20 »

On tietenkin mahdollista että olen väärässä ja lyhin tie Joensuusta Ouluun kulkee todella Kouvolan kautta.

Milloin lie kulkenut viimeksi matkustajajuna suorinta reittiä Joensuusta Ouluun? Joskus 80-luvulla niitä ainakin kulki. Pieksämäen kautta kiertäminen on kaukana lyhyimmästä tiestä.

Joensuun ja Oulun väliä kulkee edelleen kaksi bussivuoroparia vuorokaudessa. Sillä kelpaa vähävaraisenkin matkustaa, mutta 72,90 € listahintaa ei kylläkään voi halvaksi sanoa.

tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #29 : Lokakuu 15, 2015, 21:51:18 »

Väitätkö, että vaikkapa Mänttä-Vilppulassa asuvat olisivat jonkinlaisia tahdottomia väliinputojia? Itse näen kansalaisilla olevan vapauden valita asuinpaikkansa ja moni asuu aivan onnellisesti kunnissa, joissa ei ole koskaan ollutkaan rautatietä.
En väitä Mänttä-Vilppulan asukkaista yhtään mitään. Väliinpudotetuilla ei kuitenkaan ole vapautta valita asuinpaikkaansa (muuttokustannuksiin ei saa toimeentulotukea, on minulle ainakin kahteen otteeseen vakuutettu) eivätkä he ole koskaan kuulleetkaan mistään v---n latesta. Tämän hyvinvointiyhteiskunnan todellisia syrjäytettyjä ovat ne piruparat jotka eivät tule toimeen omillaan mutta eivät ole riittävän rampoja eivätkä riittävän hulluja ollakseen oikeutettuja erikoistukiin tai palveluasumiseen - eivätkä yleensä kykene hakemaan tukia vaikka olisivat oikeutettujakin. Tavan kansa ei heitä muista olevankaan ellei joku heistä satu asumaan naapurissa ja kiusaa esimerkiksi pyytämällä kerran tai pari kuussa että saisi lainata puhelinta; poliitikoilta ei heru heille edes lupauksia. Osa heistä ymmärtää juoda itsensä hengiltä tai kävellä rekan alle ennen kuin vanhuuden vaivat pahenevat; osa ei kykene siihenkään.

Olkaa onnellisia jos tulette toimeen omin voimin. Älkääkä toivottako "voimia ja jaksamista sinulle Heikki"; en ole herkkä loukkaantumaan mutta olen kuullut että voimien ja jaksamisen toivottaminen on (Jumalan siunauksen jälkeen) pahin loukkaus mitä voimattomalle voi sanoa.

Minä tästä lähdenkin häiritsemästä niin että se siitä sitten.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #30 : Lokakuu 15, 2015, 21:52:54 »

Sinulla on Heikki selvästi paha olla, mutta toivottavasti et jatka aiheesta mölinää täällä.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #31 : Lokakuu 15, 2015, 23:26:49 »

En ymmärrä Joonan epäkohteliasta kommenttia. Itse olen ainakin lukenut mielelläni Heikin perusteltuja mielipiteitä ja toivon hänen jatkavan aiheesta. Arvostan Heikin ajattelussa erityisesti laajaa näkemystä, jossa jotain yhteiskunnan palasta, kuten joukkoliikennettä, tarkastellaan osana koko yhteiskuntapolitiikkaa, eikä vain joukkoliikenneharrastuksen avaimenreiästä.

Kun Tampere ja Helsinki jatkuvasti vedetään tähän jonkinlaisina toimivan yhdyskuntarakenteen esimerkkimonumentteina ja seutuina, jonne hyödylliset kansalaiset ovat muuttaneet aiheuttamasta kustannuksia, tiedoksi, että kummassakaan ei harjoiteta itsekannattavaa joukkoliikennettä, vaan järjestelmät ovat veronmaksajien raskaasti subventoimia.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #32 : Lokakuu 16, 2015, 07:27:05 »

Väitätkö, että vaikkapa Mänttä-Vilppulassa asuvat olisivat jonkinlaisia tahdottomia väliinputojia? Itse näen kansalaisilla olevan vapauden valita asuinpaikkansa ja moni asuu aivan onnellisesti kunnissa, joissa ei ole koskaan ollutkaan rautatietä.
Väliinpudotetuilla ei kuitenkaan ole vapautta valita asuinpaikkaansa (muuttokustannuksiin ei saa toimeentulotukea, on minulle ainakin kahteen otteeseen vakuutettu) eivätkä he ole koskaan kuulleetkaan mistään v---n latesta.

En tiedä mistä kunnasta kokemuksesi ovat, mutta ainakin lain mukaan muuttokustannuksiin voi saada toimeentulotukea. Tässä esimerkiksi Kaenuun soten asiakasohje muuttamiseen haettavasta toimeentulotuesta: http://tinyurl.com/pdug876

Toimeentulotuki on siirtymässä Kelan hoitoon, jolloin kuntakohtaiset erot häviävät ja tukea myönnetään lain mukaan, ei kunnanisien budjettikirjausten mukaan. Tästähän on Kuntaliitto jo älähtänytkin, kun kulut kasvavat..
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #33 : Lokakuu 16, 2015, 07:30:35 »

Väitätkö, että vaikkapa Mänttä-Vilppulassa asuvat olisivat jonkinlaisia tahdottomia väliinputojia? Itse näen kansalaisilla olevan vapauden valita asuinpaikkansa ja moni asuu aivan onnellisesti kunnissa, joissa ei ole koskaan ollutkaan rautatietä.
Väliinpudotetuilla ei kuitenkaan ole vapautta valita asuinpaikkaansa (muuttokustannuksiin ei saa toimeentulotukea, on minulle ainakin kahteen otteeseen vakuutettu) eivätkä he ole koskaan kuulleetkaan mistään v---n latesta.

En tiedä mistä kunnasta kokemuksesi ovat, mutta ainakin lain mukaan muuttokustannuksiin voi saada toimeentulotukea. Tässä esimerkiksi Kaenuun soten asiakasohje muuttamiseen haettavasta toimeentulotuesta: http://tinyurl.com/pdug876

Toimeentulotuki on siirtymässä Kelan hoitoon, jolloin kuntakohtaiset erot häviävät ja tukea myönnetään lain mukaan, ei kunnanisien budjettikirjausten mukaan. Tästähän on Kuntaliitto jo älähtänytkin, kun kulut kasvavat..

Kun Suomi putos puusta, kaikki kävi äkkiä.

https://www.youtube.com/watch?v=ivnxAIQrLsw
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #34 : Lokakuu 16, 2015, 09:07:20 »

Jos mänttä-vilppulaiselle on kovinkin tärkeää päästä päivittäin latkimaan lattea Hämeenkadulle, niin sitten varmaankin voi tehdä ratkaisunsa joko muuttamisen tai laten juonnin vähentämisen kautta.

"Hämeenkadulla" tarkoitetaan tässä yhteydessä varmasti Tamperetta.

Mänttävilppulalaisilla on kuitenkin mahdollisuus juoda lattea myös omalla paikkakunnalla. Ei tarvi lähteä sitä varten junamatkalle.

http://www.manttavilppula.fi/taidekaupunki/ravintolat-ja-kahvilat/kahvilat/
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 870


« Vastaus #35 : Lokakuu 16, 2015, 12:30:45 »

Aina välillä ero Ruotsin ja Suomen välillä tuntuu siltä, että olisimme kokonaan eri planeetoilla emmekä naapurimaita, joissa olosuhteiden kuvittelisi olevan melko samanlaiset. Kuvassa näkyy 1940-luvun lepovaunuja, jotka ovat ehkä sitten olleet jo alusta asti parempaa tekoa kuin suomalaiset makuuvaunut, kun täällä on kiire pilkkoa jopa vuosimallin 1984 makuuvaunuja paloiksi.
Jos joku yksityinen operaattori tosissaan halauaisi ajaa yöjunia Suomessa , ja jos kilpailu olisi sallittua, niin käytettyä makuu- tai lepovaunukalustoa löytyy ainakin Itä-Euroopan maista joissa on joko 1524 mm raideleveyden telit valmiina alla tai voi varustaa sellaisilla hyvin helposti. EVR:ltä/GoRaililta voisi vuokrata heidän Moskovan junan runko Lapin matkoja varten ja ymmärtääkseni myös kaikki OSSHd:n ns Y-sarjan makuuvaunuihin voi vaihtaa leveäraidetelit, ja muutama kerta sellaisia on jopa käynyt Suomessa Tsekkien ja Slovakian rautateiden väreissä.  Puolan rautateillä on jopa uusia telinvaihtokelpoisia vaunuja. Käytännössä myös rutosalaisiin tai norjalaisiin vanhempiin makuuvaunuihin voisi ainakin teoriassa vaihtaa leveäraidetelit alle.

Ainoastaan veturipuoli jäisi auki mutta jos yöjunan vaudiksi riittää 90 km/h niin Fennia Railin Dr 18 käynee. Muussa tapauksessa joutuu silloinkin kääntymään Baltian tai IVY rautateiden puoleen.

Eli yöjuna olisi paljon helpomi case yksityiselle operaattorille kuin nopea IC tai moottorivaunujuna joiden kalustoa ei käytettynä löydy.

tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #36 : Lokakuu 16, 2015, 13:03:47 »

Pahoittelen mikäli kommenttini aiheutti mielipahaa, olin vain kyllästynyt siihen, että Heikin lause toimeentulotuesta muuttaessa on luettu jo useita kertoja.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #37 : Lokakuu 16, 2015, 18:56:29 »

En tiedä mistä kunnasta kokemuksesi ovat, mutta ainakin lain mukaan muuttokustannuksiin voi saada toimeentulotukea.

Siinä tapauksessa Hyvinkäällä on kahteen otteeseen annettu virheellistä tietoa. Tämä onkin erikoisen mielenkiintoista koska olen tiedustellessani painottanut sitä että kyseessä olisi muutto kaupungin vuokra-asunnosta toiseen ja sijainniltaan fyysisesti huonokuntoisen kannalta huomattavasti sopivampaan silloin kun sellainen vapautuisi.

Niin tai näin, rautatiepolitiikankaan johdonmukaisuus ei aina näy paljain silmin. Yhtäällä veronmaksajien rahoja on upotettu Savonlinnan - Huutokosken rataosan perusparannukseen lähes tyhjän takia ja toisaalla Purola ja Nuppulinna lakkautetaan vaikka kummankin ympärille voisi ilmeisesti vallan hyvin kaavoittaa pien- ja rivitaloasutusta joka olisi aivan järkevän työmatkan päässä Helsingin keskustasta. Sama koskee Siuntion ja Inkoon asemanseutujen jatkokehitystä kun vasiten kunnostettujen asemien liikenne ilmeisesti vähenee minimiin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #38 : Lokakuu 16, 2015, 19:42:12 »

Niin tai näin, rautatiepolitiikankaan johdonmukaisuus ei aina näy paljain silmin. Yhtäällä veronmaksajien rahoja on upotettu Savonlinnan - Huutokosken rataosan perusparannukseen lähes tyhjän takia ja toisaalla Purola ja Nuppulinna lakkautetaan vaikka kummankin ympärille voisi ilmeisesti vallan hyvin kaavoittaa pien- ja rivitaloasutusta joka olisi aivan järkevän työmatkan päässä Helsingin keskustasta. Sama koskee Siuntion ja Inkoon asemanseutujen jatkokehitystä kun vasiten kunnostettujen asemien liikenne ilmeisesti vähenee minimiin.

Ei näy koska sellaista ei ole olemassakaan! Uskallan väittää, että (rautateiden) liikennepolitiikassa oikea käsi ei tiedä mitä vasen käsi puuhaa. Kun siihen vielä sotketaan valtion firman omistajaohjaus, poliittinen hallintoneuvosta jne. niin tuloksena on sellainen soppa, josta ei voi seurata pitkäjänteisiä ja kansakunnan kokonaisetua palveleva lopputulos.

Rataverkon lisäksi myös operaattorin hinnoittelu on karannut täysin käsistä. Vähävaraisilla ei ole ollut varaa matkustaa ja parempituloiset on ajettu yksityisautoilijoiksi.

Onnibussin tulo on suurin teko joukkoliikenteen eteen miespolviin, vaikka täällä(kin) sitä moni ilmeisen ideologisista syistä vastustaa henkeen ja vereen. Siis hinnoittelun osalta. Eihän OB muuten mitään mullistavaa ole keksinytkään.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #39 : Lokakuu 16, 2015, 21:34:16 »

Juuri näin.

Yhteiskunta on hyvää vauhtia menossa suuntaan jota pessimistisemmät tieteiskirjailijat ennakoivat jo aikaa sitten. Suomikin on pirstaloitumassa joukoksi rinnakkaismaailmoja joissa asuvat tietävät toisista yhä vähemmän. Hallitus köyhdyttää köyhiä esimerkiksi asumistukea leikkaamalla ja miksipä ei köyhdyttäisi: psyykepotilailta ja muistisairailta ja työnkyvyttömäksi syntyneiltä on helppo ottaa koska he eivät kykene panemaan vastaan. He ovat yhteiskunnan näkymätön pohjasakka - kuvaavaa on että eräs vähävaraisten puolestapuhuja yllättyi perinpohjaisesti saadessaan tietää että kansaneläkkeen ostovoimaa on pitkät ajat kaikessa hiljaisuudessa jatkuvasti leikattu. Muutamia vuosia sitten lanseerattu takuueläke oli askel oikeaan suuntaan mutta satasen sijasta senkin olisi pitänyt olla neljänsadan paikkeilla jotta ostovoima olisi palautunut 1990-luvun alun tasolle.

John Steinbeck olisi halunnut nähdä Helsingin slummeja käydessään Suomessa 1960-luvun alussa. Hänet vietiin Rööperiin ja hän sanoi että tämähän on keskiluokan asuinalue. Kolmenkymmenen vuoden päästä Helsingissä on varmaan jo sen lajin slummi joka oli Steinbeckille kotimaasta tuttu.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #40 : Lokakuu 16, 2015, 21:34:51 »

Onnibussin tulo on suurin teko joukkoliikenteen eteen miespolviin, vaikka täällä(kin) sitä moni ilmeisen ideologisista syistä vastustaa henkeen ja vereen. Siis hinnoittelun osalta. Eihän OB muuten mitään mullistavaa ole keksinytkään.
Ja yleensähän sanoja itse ei ole ideologinen, ainoastaan  t o i s e t .
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #41 : Lokakuu 17, 2015, 18:47:29 »

Onnibussin tulo on suurin teko joukkoliikenteen eteen miespolviin, vaikka täällä(kin) sitä moni ilmeisen ideologisista syistä vastustaa henkeen ja vereen. Siis hinnoittelun osalta. Eihän OB muuten mitään mullistavaa ole keksinytkään.
Ja yleensähän sanoja itse ei ole ideologinen, ainoastaan  t o i s e t .

Onhan se tietysti noinkin, mutta ideologisesti kannatan joukkoliikennettä. Joukkoliikenteen tulee kilpailla ensisijassa hinnalla saaden ne j o u k o t matkustajikseen. Ajan joukkoliikenteellä vuosittain noin 100 tkm, joten jonkinlainen näppituntuma matkustajien näkökulmasta minullakin lienee.

Ilman joukkoja liikkuvaa ylihinnoiteltua mallia meillä on jo pitkään kokeiltu. Tuloksena on ollut lähes luonnonlain tavoin laskevat matkustajamäärät.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #42 : Lokakuu 20, 2015, 01:14:55 »

Toimeentulotuen mahdollisesta maksamisesta muuttokustannuksia varten totean vain sen, että maksaminen on täysin mahdollista, jos muut tuen saamisen edellytykset täyttyvät. Tämä on varmaa tietoa, sillä rakas vaimoni tekee työkseen mm. toimeentukipäätöksiä sosiaalitoimistossa. Hyvinkään toimiston ohjeet ovat väärät, jos ne ovat sellaiset kuin Heikki antaa ymmärtää.


tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina