Päivitetäänpä tilannetta nykyaikaan:
W124:ssä alkoi olla voimansiirrossa sen verran kroonista välystä, ja alle 500 tkm vielä kuitenkin mittarissa, niin päätin käyttö/harrasteautoksi hommata Lexuksen, IS300. 2JZ-GE VVT-i-koneella, sama kuin uudemmassa vapaasti hengittävässä Toyota Suprassa (mk4). 3:n litran suora 6 ja tehoja ei ole otettu kuitenkaan ihan hirveästi, 162 kW/220 hp.
http://www.autowiki.fi/index.php/Lexus_IS_mk1Ei ole mikään ekoauto, mutta ei ole tarkoituskaan olla. Matkassa syö 8,7 l/100 km ja kaupungissa noin 13, riippuen siitä miten antaa kenkää. Pääpaino tuossa on hyvässä ajettavuudessa ja ohjaustuntumassa. Esikuvaa on haettu BMW:n 3-sarjasta. Ja kömyähän tästä ei lähde, toisin kuin mersusta, joten keuhkot kiittävät. Bensakaan ei haise, kiitos kahden katin.
Varaosat on puolta halvempia mersuun nähden. Ja tietysti myös vastaavanlaisen BMW:n osat olisivat huomattavan paljon kalliimpia ja ei olisi niin luotettava. Ja vaikka onkin vähän "muovisempi" kuin mitä Mersu, niin vastineeksi siitä huomattavasti luotettavampi. Koska merkki on Toyotan brändi, niin tyypilliseen tapaan lähinnä ruoste on murhe.
Lexuksella on nykyisin mallistossaan kolmannen sukupolven IS300h -hybridi, joka onkin sitten ainut maahantuojan kautta tuleva malli, ei kuluta paljoa mitään (yhdistetty kulutus 4,2 l/100 km):
https://www.lexus.fi/car-models/is/is-300h/#IntroductionIS300h-Hybridissä ei ole muuta huonoa, kuin se että siinä on CVT-vaihteisto joka tarkoittaa sitä että se toimii kuin kuminauha. Mielestäni se on hiukan luonnoton ja eloton voimansiirtoratkaisu henkilöautossa.
Uusimmassa Lexus LC500h:ssa on onneksi tehty uusi Multi-stage-hybrid-järjestelmä, joka toivottavasti päivittyy neljännen sukupolven malliin:
https://www.lexus.fi/car-models/lc/lc-500h/#Introduction