Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Näkökulma: Miksi VR tippui kyydistä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« : Marraskuu 16, 2015, 17:31:29 »


Asiallista "syväluotausta". Aikaisempia junalipun hintoja Vr ei tiedä, viestintä vinkkaa että kysykää Rautatiemuseosta?
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/16/nakokulma-miksi-vr-tippui-kyydista?ref=ydd-related-content 
tallennettu

Skiffari 40
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #1 : Marraskuu 16, 2015, 18:49:41 »

Niin, mikähän tuossa on että VR "tippui kyydistä".. Voisikohan olla vähän semmoinen asenne että otetaan kaikki mitä saadaan ja osakkeilla loput.. Kun kaivo se kaivo kuivuu niin keskitytään olennaiseen, johonkin muuhun kuin raideliikenteeseen. Onko valtionyhtiön velvoitteet rautatiekuljetusten järjestämisestä täytetty? Ehkä, mutta voiko näin tehdä millä hinnalla hyvänsä? Vai onko johdon näkemys ja tahto tehdä kannattavaa raideliikennettä kadonnut johonkin. Pitäisikö "vaihtaa miehet" pömpöösiin ja katsoa paraneeko. Tietotaitoa ja tahtoa on varmasti työntekijöillä mutta onko sitä talon johdolla. Vähennetyn henkilökunnan palvelualttius on usein edelleen ilahduttavan korkealla tasolla, tästä täytyy sanoa iso kiitos junahenkilökunnalle.
tallennettu
Juha Känsälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #2 : Marraskuu 16, 2015, 20:42:05 »

Mielestäni syynä on yksinkertaisesti - unohdetaan matkustajat ?

Rataa on takavuosina kääritty rullalle , asemia alettu ohitella ja ennen kaikkea Suomen rataverkoston kehitys on pysähdystilassa = uusia verkkoja ei ole rakennetty pitkään aikaan , milloin lie viimeksi rataverkkoa on laajennettu ?

Onnibuss on huomannut/tajunnut  tuossa hyvän markkinaraon , eli pieniltähän paikkakunniltakin  ne matkustajat tulevat.

Oisko näin ?
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #3 : Marraskuu 16, 2015, 23:01:38 »

Onnibussikin taitaa ajella vain suurimpien kaupunkien välillä. Bussiyhtiöt, VR ja lentoyhtiöt kilpailevat sillä kuka kuljettaa nopeimmin kaupungista toiseen. Pienillä paikkakunnilla asuvien oletetaan kai kulkevan henkilöautoilla.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2015, 23:56:28 »

Olisiko syynä se, että VR:ssä vasen käsi ei tiedä mitä oikea käsi puuhastelee ja poliittinen omistajanohjaus on täysin saamaton?!

Käytännön esimerkki: Tälläkin hetkellä VR mainostaa etusivullaan edullisia Ennakkolähtöjä. Toisin sanoin, mitä aikaisemmin lipun ostat, sitä halvemmalla pääset. Samaan aikaan toisaalla, esimerkiksi Helsinki-Tampere välille mainostetaan ennakkolähtöjä alkaen 9 euroa. Edelleen, kolmannesta paikasta löytyy Helsinki-Tampere hintakalenteri.

No niin, katsotaanpa hintakalenteria. Pikaisesti katsottuna ajanjaksolla 16.11. (viikko 47) - 27.12. (viikko 52) halvin matkan hinta näyttäisi kalenterin mukaan olevan 12 euroa, ja tämäkin riippuu siitä minä aamun, päivän tai illan periodina matkan tekee. Katsos, nykyisin junamatkustaminen on tieteellisen tarkkaa. Kohta varmaan hinnoittelun tarkasteluväli lasketaan varttitunneissa (= tuntikvarttaaleissa), jotta oltaisiin kaluston käyttöasteen ja voiton maksimoinnin suhteen "ajan hermolla". Silti, eipä näytä matkaa irtoavan luvatulla 9 eurolla koko tarkasteluajanjaksona, vaikka matkustaisi vasta yli kuukauden päästä. Virnistää

Hieman haiskahtaa kuluttajan vedätykselle. Ihan oikeesti, ei kykene/pysty ymmärtämään, mitä eroa matkustajan kannalta on kulkea maanataina ja keskiviikkona samalla junavuorolla samaan aikaan, kun lippujen hinnat on pyöräytetty päivän hintaruletin läpi arvalla. Jos toisena päivänä sama matka maksaa enemmän herää kysymys, mitä lisäarvoa matkustaja saa maksaessaan enemmän toisena päivänä tehdystä saman tasoisesta, samassa junavuorossa ja samaan aikaan tehdystä matkasta ?

Näyttää siltä, että VR ei ole vieläkään oppinut, että venkoilemalla ja matkustajia aliarvioimalla se tekee hallaa vain ja ainoastaan itselleen. Onneksi Helsinki-Tampere välillä kulkee myös express-busseja, joiden kyydissä näyttäisi pääsevän halvemmalla, eikä tarvitse katsoa yhtä räikeää ja poukkoilevaa "päivän" lentoyhtiöhinnoittelua.

Jos kyseessä olisi yksityinen firma, omistaja olisi jo aikoja sitten laittanut koko ykkösketjun vaihtoon samoin kuin pahimmat markkinointia ja hinnoittelua hämmentämässä olleet säätäjät. Mutta, koska kyse on valtion firmasta, jota valtion omistusohjaus ei omistajana saa kontrolliin, silloin vastaava vedätys on mahdollista. Nähtäväksi jää, kuinka kauan pelleily tulee jatkumaan, ja joku vihdoin älyää viheltää pelin poikki. Sen verran näyttää ripeältä toiminnalta, että sitä ennen aurinko ehtii sammumaan  Pyörittää silmiään Kyllä siinä into junalla matkustamiseen vähenee tehokkaasti, kun koskaan et voi olla varma, mitä matka seuraavalla kerralla maksaa.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #5 : Marraskuu 17, 2015, 02:20:55 »

Ei mennyt kuin vuosi siitä, kun Haukivuori ohitettiin Klippanilla ilman asiakkaan kuulemista tehdyn päätöksen perusteella,
jonka perustelut olivat... Vuotta myöhemmin tilanne on se, että asiakkaita ei olekaan tarpeeksi. Me ostimme kalliimmat liput Haukivuorelle, kuin halvemmat tarjousliput Haukivuoren ohi. Case Haukivuoren kohdalla oli niin sanotusti kaikki pielessä.
Pitäisikö nyt käyttää samaa lääkettä, että vähennetään vuosittain pysähdyksiä, niin kyllä se siitä.
Ikävä juttu, koska olisimme mielellämme junaa käyttäneet ja 45 vuotta sitä tuohon suuntaan käytettiinkin.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #6 : Marraskuu 17, 2015, 08:01:37 »


Asiallista "syväluotausta". Aikaisempia junalipun hintoja Vr ei tiedä, viestintä vinkkaa että kysykää Rautatiemuseosta?
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/16/nakokulma-miksi-vr-tippui-kyydista?ref=ydd-related-content  

Eikä vuonna 2012 VR yhtymä Oy:ssä tiedetty edes sitä, että vaikka Haapamäki ei ole ollut pariin vuoteen yhdenkään junan pääteasema, niin Tampereelta illalla Vilppulaan lähtevä juna kilvitetään Haapamäelle koska oikeaa määräasemaa osoitavia kilpiä ei silloin VR.-yhtymä OY:llä ollut. Selityksiä kyllä osattiin keksiä runsaastikin...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2015, 09:50:22 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #7 : Marraskuu 17, 2015, 09:43:01 »

Ruotsi-ketjuun liittämäni hintatodellisuusvertailu sopii tähänkin asiayhteyteen kuin hauki rantaan.

http://vaunut.org/keskustelut/index.php?action=dlattach;topic=8817.0;attach=2966
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #8 : Marraskuu 17, 2015, 09:44:11 »

Onnibussikin taitaa ajella vain suurimpien kaupunkien välillä. Bussiyhtiöt, VR ja lentoyhtiöt kilpailevat sillä kuka kuljettaa nopeimmin kaupungista toiseen. Pienillä paikkakunnilla asuvien oletetaan kai kulkevan henkilöautoilla.

Ei se aivan noinkaan ole. Esimerkiksi vt 6:sta Joensuusta Helsinkiin ajava Onnibussin reitti 6 pysähtelee sellaisissakin paikoissa kuin Kitee, Kesälahti, Parikkala, Simpele. Asukasluvut taitavat vaihdella Kiteen 8000:sta Kesälahden 2000:een.

Onnibussin reittikartalta löytyy myös tällaisia pitäjiä: Kyyjärvi, Saarijärvi, Hartola, Joutsa, Jalasjärvi, Pulkkila, Kärsämäki, Pyhäjärvi, Pihtipudas, Ii jne. Noita ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa suurimmiksi kaupungeiksi. Edelleen Onnibussi on avaamassa esim. Joensuu - Jyväskylä -reittiä, joka tulee sisältämään lukuisia pikkukuntia.

Etelässä Onnibussi tosiaan ajaa vain isojen kaupunkien väliä ohittamalla kaupungitkin esim. Helsinki - Tampere -välillä.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #9 : Marraskuu 17, 2015, 11:03:37 »

Hieman haiskahtaa kuluttajan vedätykselle. Ihan oikeesti, ei kykene/pysty ymmärtämään, mitä eroa matkustajan kannalta on kulkea maanataina ja keskiviikkona samalla junavuorolla samaan aikaan, kun lippujen hinnat on pyöräytetty päivän hintaruletin läpi arvalla. Jos toisena päivänä sama matka maksaa enemmän herää kysymys, mitä lisäarvoa matkustaja saa maksaessaan enemmän toisena päivänä tehdystä saman tasoisesta, samassa junavuorossa ja samaan aikaan tehdystä matkasta ?

Junassa joku päivä sitten asiakas kysyin konnarilta että voisiko hän ostaa lippua häneltä seuraavalle päivälle. Vastaus oli että saat mutta hintaa en osaa sanoa. Eli se voi olla mitä vaan..
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #10 : Marraskuu 17, 2015, 11:26:12 »

Meitä nousi viiden hengen porukka Haukivuorelta junaan. Mikkeliin tultaessa konduktööriä ei vielä näkynyt. Mäntyharjulle tultaessa konduktööriä ei vielä näkynyt. Mäntyharjun eteläpuolella konduktööri avasi hytin oven ja kysyi: "Onko Mikkelistä tulleita?" Vastasin: "Ei, mutta kuinka olisi Haukivuorelta tulleet?"
Toisella kerralla konduktöörin kuljettua ohitsemme lähdin hänen perään tarjoamaan Haukivuorelta junaan tulleiden lippuja.
Ei ole ihme, jos lipputuloja jää saamatta.
Lippujen tarkastusprosessi on hämmästyttävän alkukantainen tällaisena aikana, jolloin puhutaan digitalisaatiosta.
(Tämä ei tarkoita sitä, etteikö konduktööriä tarvita, mutta prosessi ja välineet ovat 1800-luvulta.)
tallennettu
Juha Känsälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2015, 13:09:16 »

Oliskohan asemien ohituksiin syynä saada korkeampi keskinopeus junille ?
200km/ h , jarrutusmatkaakin riittää näissä nopeuksissa .

Olen kuitenkin sitä mieltä tärkeintä junissa on luotettuvuus , eihän Pendolinon nopeuksilla ole mitään merkitystä , jos ei perille pääse , sitä silmällä pitäen ovat varmaan hankittu nuo Vectron- veturit ?

Jos VR haluaa matkustajille palvelua tarjota lähijunia enempi liikenteeseen .
Kuiteskin vaikka Suomihan on pitkä maa , mutta suurin osa käyttäjistä asuun matkan varrella , ei pääteasemilla .

tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #12 : Marraskuu 17, 2015, 14:40:00 »

Suurempi nopeus uudella kalustolla olikin yksi perusteluista, mutta kun millään veturivetoisella kalustolla - ei uudella eikä vanhalla voi ohittaa Haukivuorta 120 km/h nopeammin (syksyllä IC ohitti etuajassa 65 km/h). Eivät vaivautuneet edes käydä paikan päällä katsomassa tilannetta (vaikka kyllähän sen näkee ao. dokumenteista Haukivuorelle tulemattakin), joskin samalla matkalla olisivat voineet keskustella asiasta paikan päällä.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #13 : Marraskuu 17, 2015, 15:15:03 »

Oppositio kovistelee hallitusta junaliikenteestä – suora lähetys kello 14:

http://www.hs.fi/politiikka/a1447730538927?ref=hs-mob-breaking-news
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #14 : Marraskuu 17, 2015, 16:01:27 »

http://yle.fi/uutiset/liikenneministeri_junaliikenteen_myllays_jopa_parantaa_palvelutasoa/8461444

Perin harvoin on kuitenkin päässyt käymään niin hassusti että kerran lakkautettu junaliikenne olisi aloitettu uudelleen.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #15 : Marraskuu 18, 2015, 02:45:21 »

1950-luvun lopulla supistettiin voimakkaasti liikennettä. se jouduttiin kuitenkin varsin nopeasti palauttamaan kut kuinkin ennalleen suuren painostuksen jälkeen. 1960-luvun alussa palautettiin jo lakkautettu lättäliikenne Kemijärveltä Kelloselkään.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Näkökulma: Miksi VR tippui kyydistä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina