Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [SVE] KISSit käyttöön Ruotsissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Joulukuu 10, 2015, 17:42:50 »

Mälartåget ilmoitti muutama viikko sitten virallisesti ottavansa käyttöön Stadler Raililta sen kaksikerrostuotelinjaan kuuluvia KISS EMUja. Nimen mukaisesti Transition tilaamat junat tulevat liikenteeseen Mälartågetille Mälaren-järven (siis tuo Tukholmaankin ulottuva kapea vesistö) rantamaille. Linjat ovat Örebro (järven länsipäädyssä) - Eskilstuna - Tukholma - Uppsala (kaikki siirtolaissuomalaisille hyvin tuttuja), Hallsberg - Katrineholm - Tukholma ("Eteläkiepaus"), Norrköping - Nyköping - Tukholma (Etelälinja") ja järven pohjois-etelärannan pokittaisyhteys Sala - Västerås - Eskilstuna - Katrineholm - Linköping.

33 tilattua KISS-junaa ovat 4:n modulin versioita (tavallisin tilattava), kulkevat 200 km/h, tilaa 340 paikkaa + kääntöistuimet, 3 esteetöntä WC:tä ja runsaasti monikäyttötilaa tavaroille, polkupyörille, skuuteille, rattaille ja vaunuille, pyörätuoleille, jne.

Junat korvaavat osittain SJ:n X40-hirviöitä (ja ilmeisesti myös ASEAn EMUja), mutta esim. SJ:n Tukholma - Västerås ja ilmeisesti Tukholma - Västerås - Örebro - Hallsberg -junat jäänevät näillä tiedoilla edelleen liikenteeseen. X40-junien käyttöä lisätään ilmeisesti myös muualla eteläisessä Ruotsissa, joten eivät nämäkään kaksikerroksiset esiCoradiat käyttämättä jää.

Arvaattekos miksi KISS ei ole Ruotsissa tuolla vakionimellä, vaan junaa halutaan kutsua sen sijaan Dostoksi (alkuperäisen SBB:N KISSin mukaan)? Iskee silmää   

Alla juna, jolle voisi antaa yhtä hyvin nimen Målartåg, kun väriä vielä puuttuu... 
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2015, 18:39:12 »

Mälartåget ilmoitti muutama viikko sitten virallisesti ottavansa käyttöön Stadler Raililta sen kaksikerrostuotelinjaan kuuluvia KISS EMUja. Nimen mukaisesti Transition tilaamat junat tulevat liikenteeseen Mälartågetille Mälaren-järven (siis tuo Tukholmaankin ulottuva kapea vesistö) rantamaille. Linjat ovat Örebro (järven länsipäädyssä) - Eskilstuna - Tukholma - Uppsala (kaikki siirtolaissuomalaisille hyvin tuttuja), Hallsberg - Katrineholm - Tukholma ("Eteläkiepaus"), Norrköping - Nyköping - Tukholma (Etelälinja") ja järven pohjois-etelärannan pokittaisyhteys Sala - Västerås - Eskilstuna - Katrineholm - Linköping.

33 tilattua KISS-junaa ovat 4:n modulin versioita (tavallisin tilattava), kulkevat 200 km/h, tilaa 340 paikkaa + kääntöistuimet, 3 esteetöntä WC:tä ja runsaasti monikäyttötilaa tavaroille, polkupyörille, skuuteille, rattaille ja vaunuille, pyörätuoleille, jne.

Junat korvaavat osittain SJ:n X40-hirviöitä (ja ilmeisesti myös ASEAn EMUja), mutta esim. SJ:n Tukholma - Västerås ja ilmeisesti Tukholma - Västerås - Örebro - Hallsberg -junat jäänevät näillä tiedoilla edelleen liikenteeseen. X40-junien käyttöä lisätään ilmeisesti myös muualla eteläisessä Ruotsissa, joten eivät nämäkään kaksikerroksiset esiCoradiat käyttämättä jää.

Arvaattekos miksi KISS ei ole Ruotsissa tuolla vakionimellä, vaan junaa halutaan kutsua sen sijaan Dostoksi (alkuperäisen SBB:N KISSin mukaan)? Iskee silmää   

Alla juna, jolle voisi antaa yhtä hyvin nimen Målartåg, kun väriä vielä puuttuu... 

Jos kuva tosiaan on Stadlerin mainoskuva, niin hauskaa on se, että kuvan maisema on Suomesta.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #2 : Joulukuu 10, 2015, 19:33:19 »

Eikö olekin Joona! Ja samaa miettivät ruotsalaisetkin... Hymyilee leveästi

Mutta ollaan onnellisia että tämä on saatu tänne mediakäyttöön. Ollut ilmeisesti kiire, kun junasta puuttuu myös väri ja kuulemma penkasta paloja. No, täydellisyyteen ei pääse, eikä tarvitsekaan, pääasia että asiat liikkuvat eteenpäin...
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #3 : Joulukuu 10, 2015, 19:50:19 »

Nämä kuvat antavat aavistuksen mahdollisesta tulevasta Transition värisävystä (jos junia ei teipata Mälartågetin brändille). Onko tämä teistäkin mukavan tyylikkään raikas väritys? Kuvat Ilkan ja minun.




 
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #4 : Joulukuu 10, 2015, 22:38:41 »

Nämä kuvat antavat aavistuksen mahdollisesta tulevasta Transition värisävystä. Onko tämä teistäkin mukavan tyylikkään raikas väritys?

Raikkaammaksi värityksen tekisi vaalentamalla sinistä ja värittäisi mustat lamput vaaleiksi. Tämä väritys on ollut Transitiolla jo sen alkuajoista lähtien.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #5 : Joulukuu 11, 2015, 10:41:13 »

Jep jep, jännitetään mikä väritykseksi tulee. Ehkä tuo viher-valkoinen, mitä Mälartåget näkyy jossain käyttävän (ei junissa vielä)?

quote author=Eemeli Mäenpää link=topic=8888.msg68474#msg68474 date=1449779921]
Nämä kuvat antavat aavistuksen mahdollisesta tulevasta Transition värisävystä. Onko tämä teistäkin mukavan tyylikkään raikas väritys?

Raikkaammaksi värityksen tekisi vaalentamalla sinistä ja värittäisi mustat lamput vaaleiksi. Tämä väritys on ollut Transitiolla jo sen alkuajoista lähtien.
[/quote]
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #6 : Joulukuu 11, 2015, 12:06:44 »

Mälartåget ilmoitti muutama viikko sitten virallisesti ottavansa käyttöön Stadler Raililta sen kaksikerrostuotelinjaan kuuluvia KISS EMUja. Nimen mukaisesti Transition tilaamat junat tulevat liikenteeseen Mälartågetille Mälaren-järven (siis tuo Tukholmaankin ulottuva kapea vesistö) rantamaille. Linjat ovat Örebro (järven länsipäädyssä) - Eskilstuna - Tukholma - Uppsala (kaikki siirtolaissuomalaisille hyvin tuttuja), Hallsberg - Katrineholm - Tukholma ("Eteläkiepaus"), Norrköping - Nyköping - Tukholma (Etelälinja") ja järven pohjois-etelärannan pokittaisyhteys Sala - Västerås - Eskilstuna - Katrineholm - Linköping.

33 tilattua KISS-junaa ovat 4:n modulin versioita (tavallisin tilattava), kulkevat 200 km/h, tilaa 340 paikkaa + kääntöistuimet, 3 esteetöntä WC:tä ja runsaasti monikäyttötilaa tavaroille, polkupyörille, skuuteille, rattaille ja vaunuille, pyörätuoleille, jne.

Junat korvaavat osittain SJ:n X40-hirviöitä (ja ilmeisesti myös ASEAn EMUja), mutta esim. SJ:n Tukholma - Västerås ja ilmeisesti Tukholma - Västerås - Örebro - Hallsberg -junat jäänevät näillä tiedoilla edelleen liikenteeseen. X40-junien käyttöä lisätään ilmeisesti myös muualla eteläisessä Ruotsissa, joten eivät nämäkään kaksikerroksiset esiCoradiat käyttämättä jää.

Arvaattekos miksi KISS ei ole Ruotsissa tuolla vakionimellä, vaan junaa halutaan kutsua sen sijaan Dostoksi (alkuperäisen SBB:N KISSin mukaan)? Iskee silmää   

Alla juna, jolle voisi antaa yhtä hyvin nimen Målartåg, kun väriä vielä puuttuu... 

Jos kuva tosiaan on Stadlerin mainoskuva, niin hauskaa on se, että kuvan maisema on Suomesta.

Voisivathan nämä junat joskus oikeastikin kulkea suomalaisessa maisemassa. HSL-alueen ulkopuoliseen lähiliikenteeseen on tunnetusti tarvetta hankkia uutta Sm-kalustoa ja kyllä mielestäni kaksikerroksista vaihtoehtoa kannattaisi harkita.

Ja joo, Juhan kysymykseen viitaten, kukapa sitä kusijunalla haluaisi matkustaa  Hymyilee leveästi
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #7 : Joulukuu 12, 2015, 10:19:09 »

No tulihan se sieltä, kiitos Juha! Virnistää

Vaikeata tämä kansainvälinen nimeäminen! Kaikki varmaan muistavat että Hyundai Lantraa ei voinut myyydä tuolla nimellä Ruåtsissa (Lantra=laimentaa) vaan nimeksi tuli meilläkin käytössä oleva Elantra...ja Mitsubishin Pajero ei ole tuolla nimellä Espanjassa...ja Lada ei ole kai Lada (=lato) Ruotsissa...

Löisinpä vetoa, että jossain vaiheessa KISSejä ilmestyy meillekin, kun Stadler näkyy toteuttavan niin hyvin asiakkiden toiveita ja saa ne lisäksi toimimaan, ja jännitän lähinnä suvaitaanko meillä alkuperäistä nimistystä vaikka yhdelle kolmesta suuresta vähemmistökielestä (viro, venäjä ja ruotsi ovat kaikki hyvin suuria, ainakin Etelä-Suomessa) merkitys on edelleen sama. Sieltä näkee aika hyvin ylhäältä maisemia, ja meidän kuormaulottumakin mahdollistaa ettei näistä tule yläkerrasta kauhean ahtaita kuten Berliinin KISSeistä.

Ja joo, Juhan kysymykseen viitaten, kukapa sitä kusijunalla haluaisi matkustaa  Hymyilee leveästi
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #8 : Joulukuu 12, 2015, 10:31:59 »

Laitetaan vielä muutama kuva korvattavaksi joutuvista X40-EMUista (Alstrom Coradia (ei Coradia Nordic vielä?)). Subjektiivisesti tuo noiden väritys on minusta ollut aina karsea, pelkkä pohjamaali, joka likaantuu käytössä ällöttävän väriseksi. Mutta koska junia ei koskaan maalattu päällysmaalilla, niin selvästi jonkun toisen mielestä ne taas ovat mitä hienoimpia tällaisena.

No, sitten kuvia Tähtien sota -elokuvan kalustosta  Näyttää kieltä
Kuvat Ilkan, Hannun ja minun.












Lisää kuvia X40:stä: http://www.4rail.net/reference_sweden_gallery2_emus.php#sj_x40
(Odota että sivu latautuu, paitsi jos käytössäsi on nopea yhteys, tuolla on satoja kuvia)
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #9 : Joulukuu 12, 2015, 12:44:13 »

Tässä yksi TiMin (joukkoliikenteen kehitys- ja markkinointiyhtiö) omistamista SJ:n vanhoissa väreissä olevista ja SJ:n tällä hetkellä operoimista Mälartågeista. X12 taitaa ajaa välillä mihin Mälartågetin Dostot ovat tulossa. Mukava katsoa kun junat ovat tekemässä tosisaan paluuta kulkuvälineenä länsinaapurissa!







tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #10 : Joulukuu 12, 2015, 14:15:37 »

Tähän asti oli helppoa ja yksinkertaista, mutta kun Ruotsissa kaikki on sekä helppoa että monimutkaista, niin nyt päästiin jälkimmäiseen sanaan:


Edellisen junan vieressä oli tällainen X61, josta tiedän / luulen / arvelen / tulkitsen seuraavaa:
-> Juna on osa Pågatågetin (Ruotsin länsirannikon ISO liikennöitsijä) laivastoa, #34. (Alstom Coradia Nordic / X61 joka tapauksessa)
-- omistaja ei olekaan täällä päin (Västerås) tavallinen junakalustoyhtiö Transitio
-- juna on lainassa tai vuokralla Pågatågetilta, ennenkuin muuta kalustoa löytyy (ruotsalaiset sekä lainailevat että vuokraavat toisilleen kalustoa runsaasti joka vuosi)
-> X61 ajaa Tåg i Bergslagen brändin alla. Tämä on EU-rakennerahoitteinen hanke, jossa on mukana / jonka omistavat julkiset tahot Dalatrafik, X-Trafik, Västmanlands lokaltrafik ja Länstrafiken Örebro. Eli rahoitus tulee tuolta.
-> Juna on linjalla Västerås - Ludvika.
-> Junan operaattori on Tågkompaniet, "pikkuinen" alunperin yöjunaliikenteestä aloittanut yhtiö. Jostain muistan lukeneeni, että Tågkompanietin omistaa NSB, mutta mene tiedä...

Pistäkää paremmksi ja korjatkaa Iskee silmää
Motto: Ruotsissa on kaikki monimutkaista...mutta helppoa! 




tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #11 : Joulukuu 12, 2015, 14:19:44 »

Vielä lisäys edelliseen: yleensä TiBin (Tåg i Bergslagen) junat ovat Bombardierin Reginoita, ja näyttävät tältä. Kuva Örebrosta, johon Reginat ajavat tunneittain molempiin suuntiin.

tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #12 : Joulukuu 12, 2015, 17:21:36 »

Edellisen junan vieressä oli tällainen X61, josta tiedän / luulen / arvelen / tulkitsen seuraavaa:
-> Juna on osa Pågatågetin (Ruotsin länsirannikon ISO liikennöitsijä) laivastoa, #34. (Alstom Coradia Nordic / X61 joka tapauksessa)
-- omistaja ei olekaan täällä päin (Västerås) tavallinen junakalustoyhtiö Transitio

Omistaja on Skånetrafiken.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #13 : Joulukuu 12, 2015, 18:30:56 »

Niinpä onkin, meni brändi ja omistaja selaisin, pistit paremmaksi! Hymyilee leveästi

Edellisen junan vieressä oli tällainen X61, josta tiedän / luulen / arvelen / tulkitsen seuraavaa:
-> Juna on osa Pågatågetin (Ruotsin länsirannikon ISO liikennöitsijä) laivastoa, #34. (Alstom Coradia Nordic / X61 joka tapauksessa)
-- omistaja ei olekaan täällä päin (Västerås) tavallinen junakalustoyhtiö Transitio

Omistaja on Skånetrafiken.

// lainaus korjattu
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2015, 13:05:54 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #14 : Joulukuu 13, 2015, 23:45:27 »



Edellisen junan vieressä oli tällainen X61, josta tiedän / luulen / arvelen / tulkitsen seuraavaa:
-> Juna on osa Pågatågetin (Ruotsin länsirannikon ISO liikennöitsijä) laivastoa, #34. (Alstom Coradia Nordic / X61 joka tapauksessa)
-- omistaja ei olekaan täällä päin (Västerås) tavallinen junakalustoyhtiö Transitio
-- juna on lainassa tai vuokralla Pågatågetilta, ennenkuin muuta kalustoa löytyy (ruotsalaiset sekä lainailevat että vuokraavat toisilleen kalustoa runsaasti joka vuosi)
-> X61 ajaa Tåg i Bergslagen brändin alla. Tämä on EU-rakennerahoitteinen hanke, jossa on mukana / jonka omistavat julkiset tahot Dalatrafik, X-Trafik, Västmanlands lokaltrafik ja Länstrafiken Örebro. Eli rahoitus tulee tuolta.
-> Juna on linjalla Västerås - Ludvika.
-> Junan operaattori on Tågkompaniet, "pikkuinen" alunperin yöjunaliikenteestä aloittanut yhtiö. Jostain muistan lukeneeni, että Tågkompanietin omistaa NSB, mutta mene tiedä...
Kolme X61-runkoa vuokrattiin keväällä 2014 Skånetrafikenilta TiB-liikenteeseen juurikin Västerås-Ludvika-linjalle, koska Reginoiden kapasiteetti ei ilmeisesti riittänyt vilkkaimmissa lähdöissä. 19.6.2014 ehdin matkustamaan kertaalleen Ludvikasta Västeråsiin X61:llä reilua viikkoa ennen kuin täytyi lähteä Borlängestä muuttokuorman kanssa kotiin. Huhtikuussa X61-runkoja liikkui jo koulutus- ja kutsuvierasjunissa.

Viimeiset tiedot, joita olen tuolta kuullut, olisivat kuitenkin että X61-rungoista luovutaan ja lisäkalustoksi tulee TiB-liikenteeseen noita X12/X14-yksiköitä. Östgötatrafikenilla niitä ilmeisesti olisi ainakin joutilaina.

Tågkompaniet on 100-prosenttisesti NSB:n omistama tytäryhtiö. NSB osti kaikki osakkeet itselleen muutama vuosi sitten. Tågkompaniet hävisi juuri kilpailutuksessa TiB-liikenteen SJ:lle:

http://www.sjk.se/65/artikelarkiv/nyhetsarkiv/2015-11-19-sj-vann-upphandlingen-om-tag-i-bergslagen.html
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #15 : Joulukuu 13, 2015, 23:52:01 »

Nämä kuvat antavat aavistuksen mahdollisesta tulevasta Transition värisävystä. Onko tämä teistäkin mukavan tyylikkään raikas väritys?
Raikkaammaksi värityksen tekisi vaalentamalla sinistä ja värittäisi mustat lamput vaaleiksi. Tämä väritys on ollut Transitiolla jo sen alkuajoista lähtien.
Voisin olla jo tässä vaiheessa sataprosenttisen varma, että Transition väreihin ne junat eivät tule, vaan johonkin erikseen määriteltävään TiM-liikenteen omaan väritykseen. 9016 on Transition varayksikkö, jota on näkynyt ainakin X-trafik-liikenteessä Gävlen pohjois- ja luoteispuolella. 9017 on myös Transition varayksikkö, joka liikkui vuonna 2014 Tåg i Bergslagen -värisiä Reginoita korvaamassa. 9062 on ymmärtääkseni nykyään Norrtåg-liikenteessä.
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #16 : Joulukuu 14, 2015, 08:11:19 »

9062 on ymmärtääkseni nykyään Norrtåg-liikenteessä.

On se mutta Transition varayksikkönä ja siksi erilaisessa värissä kuin muut Norrtågit.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #17 : Joulukuu 14, 2015, 09:32:20 »

Noin siinä varmaan käy.

Nämä kuvat antavat aavistuksen mahdollisesta tulevasta Transition värisävystä. Onko tämä teistäkin mukavan tyylikkään raikas väritys?
Raikkaammaksi värityksen tekisi vaalentamalla sinistä ja värittäisi mustat lamput vaaleiksi. Tämä väritys on ollut Transitiolla jo sen alkuajoista lähtien.
Voisin olla jo tässä vaiheessa sataprosenttisen varma, että Transition väreihin ne junat eivät tule, vaan johonkin erikseen määriteltävään TiM-liikenteen omaan väritykseen. 9016 on Transition varayksikkö, jota on näkynyt ainakin X-trafik-liikenteessä Gävlen pohjois- ja luoteispuolella. 9017 on myös Transition varayksikkö, joka liikkui vuonna 2014 Tåg i Bergslagen -värisiä Reginoita korvaamassa. 9062 on ymmärtääkseni nykyään Norrtåg-liikenteessä.

Hämmästyksekseni löysin levynkulmalta kuvia juuri 9062:sta, Norrtågetin väreissä Luleåssa.


Historia selittäisi aika hyvin, miksei se ollut Norrtågetin vakiovärityksessä kuten viereinen Regina:


Rekisteröintitekstistä päätellen senkin omistaa kalustoyhtiö Transitio.

Mukavaa kun näin keskustelemalla uusia palasia aina muuttuvassa palapelissä löytyy kohdalleen! Hymyilee 
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #18 : Joulukuu 14, 2015, 09:33:53 »

Tuosta se on sitten näppärä teipata uudelleen vaikka minkä käyttäjäyrityksen / käyttäjäyhteisön väreihin!

9062 on ymmärtääkseni nykyään Norrtåg-liikenteessä.

On se mutta Transition varayksikkönä ja siksi erilaisessa värissä kuin muut Norrtågit.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #19 : Joulukuu 21, 2015, 23:23:55 »

Mälartåget ilmoitti muutama viikko sitten virallisesti ottavansa käyttöön Stadler Raililta sen kaksikerrostuotelinjaan kuuluvia KISS EMUja. Nimen mukaisesti Transition tilaamat junat tulevat liikenteeseen Mälartågetille Mälaren-järven (siis tuo Tukholmaankin ulottuva kapea vesistö) rantamaille. Linjat ovat Örebro (järven länsipäädyssä) - Eskilstuna - Tukholma - Uppsala (kaikki siirtolaissuomalaisille hyvin tuttuja), Hallsberg - Katrineholm - Tukholma ("Eteläkiepaus"), Norrköping - Nyköping - Tukholma (Etelälinja") ja järven pohjois-etelärannan pokittaisyhteys Sala - Västerås - Eskilstuna - Katrineholm - Linköping.


Sen verran sallittaneen kommentoida sinänsä sivuseikkaa, että Örebro ei sijaitse Mälaren. vaan Hjälmaren-järven länsipäässä. Muistammnehan alakoulusta nuo Ruotsin isot järvet: Meelari, Jelmari, Venneri, Vetteri.

tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #20 : Joulukuu 22, 2015, 10:33:17 »

Juu, olet oikeassa, niin näyttää olevan.  Hymyilee leveästi 

Ei sitä järvien vaihtumista tien päältä huomaa kun juuri tuolla välillä on muistaakseni 120 km/h-nopeusrajoituksinen uusi motari.

Sen verran sallittaneen kommentoida sinänsä sivuseikkaa, että Örebro ei sijaitse Mälaren. vaan Hjälmaren-järven länsipäässä. Muistammnehan alakoulusta nuo Ruotsin isot järvet: Meelari, Jelmari, Venneri, Vetteri.

Olisiko tässä valistunut arvaus missä väreissä suurpiirteisesti Mälartågetit voisivat olla? Tämä 4024 (Bombardier Talent 1) on ÖBB:n mainosteipattu #088, tässä Innsbruckissa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [SVE] KISSit käyttöön Ruotsissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina