Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturien kehitys  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #75 : Tammikuu 10, 2016, 12:24:19 »

Vedystä vielä...

Vetyä nyt teoriassa pystyttäisiin valmistamaan "ilmaiseksi"(jos unohdetaan laitosten rakennus ja ylläpitokulut) tuuli, aurinko ja esim. vuorovesivoimaloissa, mutta...

vedyn varastointiin ja järkevään kuljetukseen sopivaa konstia ei vielä ole. Kaasupullo kuullostaa yksinkertaiselta ratkaisulta, jos unohdetaan jotta vety maailmankaikkeuden keveimpänä ja pienimolekylisempinä kaasuna on erittäin herkästi syttyvää ja hissukseen vuotaa paksujenkin teräsrakenteiden läpi suoraan terässeoksen molekylien välistä uimalla*, sekä nesteytettyvä vaatii omat painelukunsa ja vapautuessaan(kaasuuntuessaan) omat lämötilansa. Imeyttämällä vety kuljetuksen aikana toisiin materiaaleihin saadaan toki turvallinen kuljetustapa, mutta hyötysuhde laskee fossiilisiin polttoaineisiin nähden dramaattisesti. Toistaiseksi mutuna ajatellen vety toimisi parhaiten "akkuna" esim. tuuli ja aurinkovoimalan kyljessä taatakseen tasaisen sähköntuoton, mutta en ihan lyhyellä tähtäimellä sitä vielä laajamittaiseen liikennevälineiden energiavarastointiin sopivana näkisi. Toki tällä saralla asiat kehittyvät tänä päivänä uskomatonta vauhtia. 10v päästä tilanne voi olla jo ihan toinen kun nanoteknologiasta saatetaan saada ohuita rakenteita jotka pitävät vetymolekyylit turvallisesti halutussa paikassa stabiilissa muodossa..

*lisäys: eikä tuo vuotaminen ole ainoa ongelma, vaan se että vety erittäin reaktiivisena ottaa kaverikseen muita atomeja, etenkin hapen sieltä mistä sellaisia on jotenkin saatavilla, eli se heikentää herkästi muita materiaaleja joiden kanssa on tekemisissä.

Katsoiko kukaan YLE 1 uutiset eillen illalla 09.1. klo 20.30?  Suosittelen katsomaan.
http://areena.yle.fi/1-3067675

Uutisissa kerrottiin Fuusiovoimaloista, mm. Ransakaan on rakenteilla mega-luokan Fuusiovoimala.  Uutisessa sivutaan myös ns. pienempiä fuusiovoiman (vety) käytön mahdollisuuksia. Niitäkin kerrottiin olevan rakenteilla.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #76 : Tammikuu 10, 2016, 17:00:02 »

Vedystä vielä...

Vetyä nyt teoriassa pystyttäisiin valmistamaan "ilmaiseksi"(jos unohdetaan laitosten rakennus ja ylläpitokulut) tuuli, aurinko ja esim. vuorovesivoimaloissa, mutta...

vedyn varastointiin ja järkevään kuljetukseen sopivaa konstia ei vielä ole. Kaasupullo kuullostaa yksinkertaiselta ratkaisulta, jos unohdetaan jotta vety maailmankaikkeuden keveimpänä ja pienimolekylisempinä kaasuna on erittäin herkästi syttyvää ja hissukseen vuotaa paksujenkin teräsrakenteiden läpi suoraan terässeoksen molekylien välistä uimalla*, sekä nesteytettyvä vaatii omat painelukunsa ja vapautuessaan(kaasuuntuessaan) omat lämötilansa. Imeyttämällä vety kuljetuksen aikana toisiin materiaaleihin saadaan toki turvallinen kuljetustapa, mutta hyötysuhde laskee fossiilisiin polttoaineisiin nähden dramaattisesti. Toistaiseksi mutuna ajatellen vety toimisi parhaiten "akkuna" esim. tuuli ja aurinkovoimalan kyljessä taatakseen tasaisen sähköntuoton, mutta en ihan lyhyellä tähtäimellä sitä vielä laajamittaiseen liikennevälineiden energiavarastointiin sopivana näkisi. Toki tällä saralla asiat kehittyvät tänä päivänä uskomatonta vauhtia. 10v päästä tilanne voi olla jo ihan toinen kun nanoteknologiasta saatetaan saada ohuita rakenteita jotka pitävät vetymolekyylit turvallisesti halutussa paikassa stabiilissa muodossa..

*lisäys: eikä tuo vuotaminen ole ainoa ongelma, vaan se että vety erittäin reaktiivisena ottaa kaverikseen muita atomeja, etenkin hapen sieltä mistä sellaisia on jotenkin saatavilla, eli se heikentää herkästi muita materiaaleja joiden kanssa on tekemisissä.

Katsoiko kukaan YLE 1 uutiset eillen illalla 09.1. klo 20.30?  Suosittelen katsomaan.
http://areena.yle.fi/1-3067675

Uutisissa kerrottiin Fuusiovoimaloista, mm. Ransakaan on rakenteilla mega-luokan Fuusiovoimala.  Uutisessa sivutaan myös ns. pienempiä fuusiovoiman (vety) käytön mahdollisuuksia. Niitäkin kerrottiin olevan rakenteilla.

Fuusiovoimalat ovat olleet tuloillaan jo 50-luvulta lähtien. Realistisempienkin arvioitsijoiden mukaan fuusiovoima on koko ajan ollut 50 vuoden päässä - ja on sitä kaiketi edelleenkin.
tallennettu
Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #77 : Tammikuu 10, 2016, 19:13:35 »

Kovin pessimistinen kommentti. Katsoito uutiset? Ne ovat edelleenkin katsottavissa YLE Areenassa, Kyllä eilisissä iltauutisissa ollut juttu antoi mielestäni aika realistisen kuvan Fuusiovoimaloista.

Erittäin kiinnostavana pidin ajatuksia ns. pienvoimaloista. Olisko niistä jopa veturien polttoainelähteeksi ja nimenomaan vety-sähköisinä versioina.
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 214


« Vastaus #78 : Tammikuu 10, 2016, 20:26:49 »


Erittäin kiinnostavana pidin ajatuksia ns. pienvoimaloista. Olisko niistä jopa veturien polttoainelähteeksi ja nimenomaan vety-sähköisinä versioina.

No olisi nuo "pienvoimalatkin" silti vähintään jotain OL3:n luokkaa pienimmillään pitkän aikaa, vaikka osoittautuisikin jottei ITER:ssä käytettävä donitsi(tokamak) ei olisikaan ainoa ja oikea reaktorityyppi. Elokuussa 2015 oli juttua noista pienvoimaloista, itsessään reaktori renkaan sanottiin olevan halkaisijaltaan jotain alle 4m luokkaa. Mutta fuusiovoimala tarvii vähän muutakin, hitonmoiset jäähdytykset (+100 000 000'C on ihan oikeasti kuuma), ja valtaisat magneettigeneraattorit joiden teslavoimilla saadaan se 100miljoonaa astetta oleva plasma pysymään aisoissa + paljon muuta... Nyt vain on saatu yksi askel etenpäin (tai siis kesällä 15 saatiin) kaupallisesti järkevän fuusioreaktorin rakentamisen tieltä. Sanottiin jotta se ikuinen 50 vuoden päästä olisi kutistunut ikuiseen 30 vuoden päässä lauseeksi. Pahin pulma on edelleen suurienergisten neutronien saaminen pysymään kurissa. Ne kun tekee kaiken ympärillään radioaktiivisiksi...
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #79 : Tammikuu 10, 2016, 23:21:09 »

Vetyä nyt teoriassa pystyttäisiin valmistamaan "ilmaiseksi"...

http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/energialahteet/vety
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 214


« Vastaus #80 : Tammikuu 11, 2016, 08:56:28 »


Niin, tuossa on todettu selkokielisenä sama mitä itse kirjoitin sekalaisena sepustuksena.. Hymyilee
tallennettu
Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #81 : Tammikuu 11, 2016, 09:16:31 »

Kiitos Petri mainiosta linkistä!

Vety on tosiaan mielenkiintoinen ja moniulotteinen aine. Mutta toivoa sopii, että löytyy vielä toimiva ja turvallinen ratkaisu hyödyntää vety. Tuo linkin teksti antaa kuitenkin toivonkipinän, että ongelmat saadaan ratkaistua.

Jos autoihin pystytään käyttämään vetyä polttoaineena, niin varmaan vetyä voidaan käyttää isommissakin masinoissa polttoaineena.
tallennettu
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #82 : Tammikuu 11, 2016, 12:20:25 »

Siinä vaiheessa jos sivilisaatiolla on käytössä esimerkiksi käyttökelpoinen fuusiovoima, niin fossiiliset polttoaineet tuskin tuntuvat enää kovin "helpoilta ja halvoilta" sen enempää kuin nykyään hevosveto.

Voit olla oikeassa. Mutta ihmiskunnan tapauksessa tuo vaihe ei ole yhtään enempää näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa kuin tähtienvälinen avaruusmatkailu. Se Ranskaan rakennettava ITER on vasta pieni prototyyppi, jolla on tarkoitus testata teknologioita. Vaikka kaikki sujuisi ongelmitta (mikä ei koskaan tapahdu todellisissa tuotekehitysprojekteissa), tarvitaan vielä ainakin yksi koelaitos monta kymmentä vuotta kestävine rahoitus, rakennus ja testiohjelmineen ennen teknologian kaupallistamista. Kilpailevat teknologiat ovat yhtä lasten kengissä ja vaativat lukuisia läpimurtoja. Kvartaalitaloudessa elävät sijoittajat eivät ole kiinnostuneita fyysikoiden haihattelusta, joka lupaa rahat takaisin 50 vuoden päästä - jos kaikki laskut ovat oikein ja kokeissa ei löydy mitään ikävää.

Toinen asia on sitten se, kuinka kauan siitä, kun ensimmäinen rikkaiden maiden veronmaksajien raskaasti tukema laitos alkaa tuotaa sähköä verkkoon, menee siihen, että fuusio on "sivilisaation" (jos nyt rähisevästä apinalaumasta voi käyttää niin hienoa sanaa) keskeinen energantuotantomuoto. On syytä muistaa, että ylivoimainen valtaosa ihmiskunnasta elää vasta siirtymää agraaritaloudesta fossiilisten energialla toimivaan teollisuuteen eli on sellaiset 100-200 vuotta jäljessä rikkainta ja kehittyneintä vähemmistöä, joka on sekin kaukana fuusioenergian käytöstä. Siitä, kun ensimmäinen kaupallinen fuusioreaktori käynnistyy kuluu varmaan sata vuotta kun sillä on merkittävä rooli ihmiskunnan energiantuotannossa.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #83 : Tammikuu 11, 2016, 12:57:32 »

Miten tekniikka kehittyy ja leviää. Uskoisin että nykyiset kehitysmaat voivat ainakin osittain hypätä yli fossilisen kulutuksen sukupolven. Mikäli esim. fuusioreaktori saadaan todella toimimaan ja rakennettua järjellisellä panostuksella. Vielä siten että siinä käytettävät raaka-aineet ovat helposti saatavilla.

Jos tämän tyyppinen hypoteesi toteutuu ja toteutuessaan voisi tarkoittaa sähköenergian jatkuvaa runsasta ylitarjontaa kaikille. Joten lähes kaikki liikkumismuodot voisivat perustua sähköön.

Myös avaruusmatkailu saisi aivan uutta potkua jos sähköä olisi saatavilla "rajattomasti". Saadaanko fuusioreaktori ja sen polttoaine avaruuteen, onkin sitten oma haasteensa..

Mutta kuten aiemmassa kommentissa tuumasin, ihmisen ahneus tässäkin estää tämän tyyppistä kehitystä. Eli ne jotka istuvat öljy-/kaasuvarojen päällä. Ottanevat mansikat kakusta ennen kuin antavat periksi. Voi vaikka lukaista tämän artikkelin ja miettiä miksi tuo projekti ajettiin alas: https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1#Program_cancellation
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #84 : Tammikuu 11, 2016, 14:40:17 »

Teksti on tuttua sodanjälkeiseltä ajalta, jolloin atomivoima (nykyään ydinvoima) teki tuloaan. Siitä piti tulla niin halpaa, että sen kulutusta ei edes kannata mitata. Pienet atomivoimalat tulevat olemaan autojen, vetureiden (suunnitelmia tehtiin) ja jopa lentokoneiden (jopa kokeiltiin erittäin rajoitetusti) voimanlähteenä. Joka tapauksessa, energiasta tulee hullunhalpaa ja mm. kehitysmaat tulevat kehittymään ennen näkemätöntä vauhtia.

Jokainen näkee, miten kävi.

tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #85 : Tammikuu 11, 2016, 15:59:42 »

Utopiaa ja mitä tulee atomien halkaisuun niin sen hintalappuhan on edelleen täysin järjettömällä tasolla. Kehitysmaiden tavoittamattomissa.. Tampereen 957-radiossa oli aikanaan myös koekäytettävänä ydinkäyttöinen saunankiuas, aina valmis ja ihon punakin tulee nopsaan..

Pohteeni olikin jos tällainen rajattomasti "hyvää" energiaa tuottava laitos saataisiin tehtyä järjellisillä kustannuksilla... Ei liene ihan lähivuosien näköpiirissä.

Mutta jos on halua/tahtoa riittävästi niin asiat usein tapahtuukin.. Myös sijoitetaan kapitaalia kehityspanostuksiin enemmän..
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #86 : Tammikuu 12, 2016, 08:12:09 »

Utopiaa ja mitä tulee atomien halkaisuun niin sen hintalappuhan on edelleen täysin järjettömällä tasolla. Kehitysmaiden tavoittamattomissa.. Tampereen 957-radiossa oli aikanaan myös koekäytettävänä ydinkäyttöinen saunankiuas, aina valmis ja ihon punakin tulee nopsaan..

Pohteeni olikin jos tällainen rajattomasti "hyvää" energiaa tuottava laitos saataisiin tehtyä järjellisillä kustannuksilla... Ei liene ihan lähivuosien näköpiirissä.

Mutta jos on halua/tahtoa riittävästi niin asiat usein tapahtuukin.. Myös sijoitetaan kapitaalia kehityspanostuksiin enemmän..

No sen aikaa me maailanparantajat voimme ihmetellä kun kiinalaiset pikkulapset lappaa kivihiiltä sikäläisiin voimaloihin, ja pohdiskella omaa pahuuttamme.

Hitto ku tulee muuten huono omatunto kun tuo sähkölämmitin puhaltelee lämpöä mun kintuille ja sen takia joku sergei säteilyn keskellä hämmentää jotain ydinmiilua.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #87 : Tammikuu 12, 2016, 11:17:44 »

Maailmaahan pitääkin parantaa ja näinhän toki tapahtuukin vaikka näin sitä fuusioreaktoria odotellessa:

http://tep.kaapeli.fi/toiminta/kestava-teknologia/140/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aurinkokeitin

Vähän fiinimpiäkin on kaupan:
http://www.gosunstove.com/products/gosun-grill

Eipä nuo täällä meillä paljoa lämmitä, mutta tuolla etelämpänä kaiketi pelaa hyvinkin.. Vähimmillään pahvia ja foliota... Ei pääse vielä näillä eväillä pitkälle reissuun mutta saa ainakin mahaansa lämmitä ruokaa.

Turha sitä täällä kylmässä pohjolassa on murehtia jos hiili/öljy/biohake palaa kattilassa ja sähkölämmitin napsaa.. Ei ole oikein vaihtoehtoja jos halutaan elää täällä.. Onneksi vähien Suomalaisten hiilijalanjälki on melko mitätön jo nyt maailmanmittakaavassa ja vähenee koko ajan pikkuhiljaa..

tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturien kehitys  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina