Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #25 : Tammikuu 08, 2016, 08:55:50 »

Peruskorjaushan maksaa helposti sen, minkä ensi-investointikin.

Usein kyllä, ei aina. Hyvä esimerkki tilanteesta, jossa peruskorjaus maksaa murto-osan ensi-investoinnista on... Kaksi maata meren ali yhdistävä rautatietunneli.

Lainaus
Ei ole kunnollista taloudenpitoa, jos rakentamislainoja on oleellisessa määrin jäljellä, kun peruskorjausikä lähestyy.

Tämä on periaate, ei perustelu. Tälle periaatteellesi on moenssa tilanteessa olemassa hyvät perustelut, mutta sen laajentaminen kaikkiin tapauksiin on virhe. Niin kuin on lähes kaikkien periaatteiden kanssa asian laita.

Lainaus
Ei ole Juutinrauman siltaakaan tarkoitettu purettavaksi 2030-luvulla, vaikka sillekin on laskettu 30 vuoden investointien takaisinmaksuaika.

Siitä, miten asiat ovat, ei voi päätellä, miten niiden tulisi olla.
Tulee vaikutelma, että Juutinrauman sillan takaisinmaksuaika on laskettu idioottimaisen lyhyeksi. Kaipa tästä tulee enemmän keskustelua sitten, kun on kulunut 30 vuotta kanaalitunnelin ja 30 vuotta Juutinrauman yhteyden rakentamisesta ja yht'äkkiä ylityksen kulut paperilla näyttävät romahtavan. SIihen asti mentäneen dogman mukaan.


Lainaus
Kyllä valitettavasti niin on, että Helsinki-Tallinna-tunnelin taloudelliset laskemat johtavat täysin mahdottomiin tuloksiin. Asia käy ilmi jo aivan perustason ymmärryksellä talouden lainalaisuuksista.

Voihan tuo olla - en ole tarkkoja lukuja katsellut, joten ei ole dataa, johon soveltaa niitä lainalaisuuksia - mutta ainakaan sinun tässä kirjoittamastasi ei voi päätellä mitään muuta kuin sen, että sinulla on periaate ja että olet todennäköisesti oppinut periaatteen jollain luennolla, jossa sen on opettanut joku muu. Mikään periaate ei ole kelvollinen ilman perusteluita.
Sellainen maailma toki olisi helpompi, jossa ei tarvitsisi ottaa huomioon vallitsevia realiteetteja.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #26 : Tammikuu 08, 2016, 09:05:43 »

Sellainen maailma toki olisi helpompi, jossa ei tarvitsisi ottaa huomioon vallitsevia realiteetteja.

Kyllä, mutta helppous ei ole kaikki kaikessa. Puhdas teorioihin tuijottaminen voi olla helpompaa lyhyellä tähtäimellä, mutta pitemmällä tähtäimellä on helpompaa hoitaa asiat kunnolla, vallitsevat realiteetit huomioiden. Kaiken änkeminen väkisin yhteen muottiin sanomalla, että kaiken infrastruktuurin käyttöikä tyypistä riippumatta on 30 vuotta on huono idea, vaikka se helppoa olisikin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #27 : Tammikuu 08, 2016, 18:01:23 »

Eikö matkalle mennä myös nauttimaan kauniista maisemista ja raikkaasta merituulesta? Onko mitään tylsempää matkaa kuin tunnelissa kulkeva juna.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #28 : Tammikuu 08, 2016, 18:15:55 »

Tuolla rahalla saisi hyvin monta uutta junalauttaa ja aika liudan kelpoisia vaunuja.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #29 : Tammikuu 08, 2016, 18:26:50 »

Tai jotain ihan uutta alustyyppiä, joka kulkee 100 km/t, jolloin 86 kilometrin matkaan menee nopeuden muuttamisineen kesällä tunti:

https://www.youtube.com/watch?v=e-iH8GMri2I 

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Independence_%28LCS-2%29

Mutta entä talvella, näköjään se on vielä olemassa...

Tuolla rahalla saisi hyvin monta uutta junalauttaa ja aika liudan kelpoisia vaunuja.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #30 : Tammikuu 09, 2016, 21:53:16 »

tässä tunnelicasessa ei vaan päde 30vuoden investointisääntö. Tunneli kun kerran louhitaan niin se on siinä. 
Investointi joka "elää" satoja vuosia. Tietysti päällysrakenne etc joudutaan uusimaan kuten maanpäälläkin.
1435mm rata olisi iso piristysruisku Suomen taloudelle. Logistiset vaihtoehdot kaisvaisivat olennaisesti.
Tällä hetkellä ollaan käytännössä saari pohjoiskalotilla.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #31 : Tammikuu 09, 2016, 23:51:12 »

Kannattais louhii maapallon läpi tunneli suoraan Kiinaan, saisimme huonoo krääsää halvemmalla ja nopeammin. Suora tunneli sinne Kiinaan ei muuten sitten mene sen sulan ja helvetillisen kuuman maan ytimen läpi.

Eikä muuten tartte muistuttaa mistään realiteeteista, ei sovi tähän ketjuun. Punastuka sen jo aiemmin on julistanu.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #32 : Tammikuu 13, 2016, 20:05:26 »

Ei kannata, sanoo entinen kansanedustaja. Rahat mieluummin Haapamäelle.

http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/tunnelirata-tallinnaan-ei-nayta-tarpeelliselta/2211022
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #33 : Tammikuu 13, 2016, 20:29:09 »

Ei kannata, sanoo entinen kansanedustaja. Rahat mieluummin Haapamäelle.

http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/tunnelirata-tallinnaan-ei-nayta-tarpeelliselta/2211022
Suurin osa kansanedustajista näkee vaan oman napansa eikä valtakunnan etua. Kansantaloudellinen ajattelu kovin vierasta poliitikkojen keskuudessa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #34 : Tammikuu 13, 2016, 21:59:16 »

Ei kannata, sanoo entinen kansanedustaja. Rahat mieluummin Haapamäelle.

http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/tunnelirata-tallinnaan-ei-nayta-tarpeelliselta/2211022
Suurin osa kansanedustajista näkee vaan oman napansa eikä valtakunnan etua. Kansantaloudellinen ajattelu kovin vierasta poliitikkojen keskuudessa.

Saisiko väitteelle vielä lähteet tai perustelut?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #35 : Tammikuu 13, 2016, 23:02:48 »

Kuinkahan pitkälle hamaan tulevaisuuteen toi Mierontie pomppii esille?
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #36 : Tammikuu 15, 2016, 18:46:06 »

Kuinkahan pitkälle hamaan tulevaisuuteen toi Mierontie pomppii esille?
Niin kauan kuin Keuruulta löytyy nykyisiä tai entisiä kansanedustajia.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #37 : Kesäkuu 15, 2016, 20:08:32 »

Ylen kiinnostava uutinen:

http://yle.fi/uutiset/junamatka_helsingista_tallinnaan_maksaisi_36_euroa__helsinki_uskoo_miljardihankkeen_kannattavuuteen/8569503

Pasilan ja Tallinnan Ülemisten välisessä tunnelissa käytettäisiin normaalia raideleveyttä. Arkiseksi työmatkakalustoksi voisi ennakoida Flirttejä ja mielessä väikkyy mahdollisuus päästä makuuvaunun pehmeällä pedillä loikoillen vaikkapa Hampuriin Miniatur Wunderlandia katsomaan.

EU on myöntänyt hankkeen kustannustehokkuuden selvittelyyn miljoona euroa, kertoo YLEn uutinen.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #38 : Kesäkuu 15, 2016, 23:00:27 »

EU on myöntänyt hankkeen kustannustehokkuuden selvittelyyn miljoona euroa, kertoo YLEn uutinen.
Hätkähdin ensin, että mitä ihmettä, Mierontien parantamisen selvittelyyn miljoona euroa. Virnistää
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina