Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Onnibusin kuljettajamäärään 200 %:n lisäys- "Kasvuluvut ovat mahtavia"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Tammikuu 28, 2016, 12:57:50 »

_
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2016, 09:32:57 kirjoittanut Juha Riihimäki » tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2016, 09:30:56 »

http://www.talouselama.fi/uutiset/onnibusin-kuljettajamaaraan-200-n-lisays-kasvuluvut-ovat-mahtavia-6248574

Huomiota herättää erityisesti Mötön sanoma: "”Kasvuluvut ovat mahtavia, mutta olen kaikkein ylpein saamastamme parhaan asiakaskokemuksen palkinnosta Asiakkuusindeksi 2015 -tutkimuksessa.”.

Tass yksi yritys, joka on panostanut asiakaskokemukseen. Vaikka yksittäisiä soraääniä tähän tällaisen jälkeen varmaan kertyy, eivät suuret kyselymäräät valehtele asiakastyytyväisyydestä. En ota kantaa kyselyjärjestelyihin enkä tyytyväisyyden varsinaisiin syihin.

Kuva Antin.


tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2016, 09:32:09 »

Oho, tarina siirtyikin pois uutisalueelta, vaikka tämä nimenomaan liittyy rautateiden toimintaan, hassu juttu! Voisitko Simo vielä harkita takaisinsiirtoa uutisalueelle?

On yleiseurooppalainen ilmiö, että rautatieliikennöitsijöiden nyttemmin pitää ottaa kilpailu kumipyörillä ja ilmateitse huomioon. Joten on viisasta oivaltaa että eri kulkumuodot liittyvät saumattomasti yhteen. Tämä uutinen kertoo ilmiöstä, joka nimenomaisesti kohdistuu _VR:n_matkustajavolyymien_ oleelliseen alenemiseen, ja bussiliikenteen ulottuvuus on tässä vain toinen ajatuslinja. Uutisen pääasia on tietysti, että VR ei ole onnistunut asiakastyytyväisyydessä, koska asiakkaat siirtyvät muualle.

Työpaikalla on ollut hämmästyttävää havaita, kuinka ihmiset jotka aiemmin kulkivat junalla nyt yksissä tuumin ovat siirtyneet lähes täysin käyttämään Onnibussia. Sama ilmiö tuntuu olevan laajemminkin havaittavissa.

Tässä bussi...eikun juna...eikun...


Disclaimer: siinä missä Onnibussi oleellisesti liittyy rautatieliikenteen menstykseen, kilpailu- ja toimintaympäristöön, kisko-ohjautuvalla Modalohrilla ei ole mitään tekemistä jutun kanssa, ja sen merkitys rautatieliikenteelle on mitätön.  
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2016, 09:36:22 »

Varmaan palkkaa työkkärin kautta MaTu:ja röökiaskin hinnalla per pv ilmaiseen 3kk orjatyöharjotteluun ja kun aika on täysi uusi orjaerä tilalle. Sitten ihmetellään kun ovet aukee ja matkustajat jää kesken matkaa jonneki Pyhäjärven Shellille.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2016, 09:45:02 »

matkustajat jää kesken matkaa jonneki Pyhäjärven Shellille.

Yksi aikataulun mukaisen lähtöajan jälkeen takaisin autoon pyrkinyt asiakas jäi Pyhäsalmen ABC:lle, koska ei ollut lähtöaikaan mennessä paikalla.

Ihan hyvin yritit provosoida, mutta jos edes yhden yksityiskohdan voisi toivoa olevan provoilussa oikein.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #5 : Helmikuu 16, 2016, 21:14:21 »

Onnibus taitaa olla niitä yhtiöitä, jotka välttävät yhteisöveron lainaamalla rahaa ulkomaiselta emoyhtiöltään ja saavat voitot siirrettyä verottomina ulkomaille naamioimalla ne lainojen koroiksi.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #6 : Helmikuu 17, 2016, 08:58:53 »

Miksiköhän bussiyhtiö piti myydä ulkomaille, jotta se menestyy? Ja miksi suomalaisilta ei tunnu sittenkään heruvan myötätuntoa mihinkään mikä menestyy? Kateellisten kansakunta jonka jäsenet yrittävät aina puukottaa kanssasuomalaisia? Tuollaisesta ei voi menestystä syntyä, muut korjaavat potin.

Mielenkiintoinen esimerkki kuinka liian usein asioita hoidetaan on Kaidin tuleva tehdas Kemiin. Suomalaiset eivät saaneet kannattavuuslaskelmia plussalle, ei vaikka oli tukea monesta lähteestä. Kiinalaiset onnistuivat analysoimaan casen, ja yllätys yllätys, miljardin euron suomalaisillekin hyvinvointia tuottavan tehtaan laskelmat näyttävät että tehdas kannattaa rakentaa. Eläköön viisaat kiinalaiset!   
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 425


« Vastaus #7 : Helmikuu 17, 2016, 10:24:55 »

Miksiköhän bussiyhtiö piti myydä ulkomaille, jotta se menestyy?   

Sillä täytyy olla jotain tekemistä linja-autoliikenteen viimeaikaisen katekehityksen kanssa. Henkilökaukoliikenne ei täällä suhteellisen laajassa ja harvaan asutussa, autoistuvassa maassa ole enää aikoihin ollut mikään kultakaivos. Suomesta on luultavasti tästä syystä ollut jokseenkin mahdotonta saada rahoitusta tällaiseen haasteelliseen ja katkerasti kilpailtuun riskibisnekseen. Kotimaiset "leijonat" ovat ehkä katsoneet, että paremman tai ainakin varmemman tuoton pääomilleen saisi vaikka tallettamalla ne pankkiin kasvamaan korkoa.

Sen, miten Souterin yritys Onnibus.com loppuviimein menestyy, tulemme näkemään tulevaisuudessa. Tässä vaiheessa on kai vielä meneillään markkinoiden valtaus, jossa ei edes tavoitella kannattavuutta, vaan toiminta voi näyttää melkeinpä hyväntekeväisyydeltä. Kaikki autot kulkevat täyteen buukattuina, mutta silti vuoroja voidaan ajaa persnettona, jos pilettien dumpattu hintataso ei riitä kattamaan kustannuksia. Siinä vaiheessa, kun Souter markkinat vallattuaan tai riittäväksi katsomansa jalansijan kammettuaan haluaa saada sijoituksensa korkoineen takaisin, on hintatasoa nostettava. Vasta siinä nähdään, miten yrityksen lopulta käy.

Tässä piilee myös se suurin autottomaan, joukkoliikenteen varaan nojaavaan tavikseen kohdistuva riski. Jos tässä leikissä käykin lopulta niin, että huomattava osa Suomen kaukoliikenteestä rauta- ja maanteillä joudutaan lakkauttamaan kovan kilpailun myötä heikosti kannattavasta kannattamattomaksi muuttuneena, ei sitä uudelleen käynnistämään varmastikaan saada pääomia enää mistään ‒ ei Suomesta eikä maailmalta.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Helmikuu 17, 2016, 11:14:23 »

toiminta voi näyttää melkeinpä hyväntekeväisyydeltä. Kaikki autot kulkevat täyteen buukattuina, mutta silti vuoroja voidaan ajaa persnettona, jos pilettien dumpattu hintataso ei riitä kattamaan kustannuksia.

Jos piletin keskihinta on esimerkiksi 15 euroa ja matkustajia vuorolla 80 (eli bussi on täyteen buukattu), lipputuloja tulee 1200 euroa. Tämä on Onnibusin valitsema malli.
Jos piletin hinta (joka on sama kuin keskihinta, kun hinta on kaikille sama) on 35 euroa ja matkustajia on 20, lipputuloja tulee 700 euroa. Tämä on Suomessa ennen Onnibusin tuloa käytössä ollut malli.

Pilettien dumpattu hintataso siis tuottaa enemmän tuloja kuin dumppaamaton hintataso. Se, että jo dumppaamattomilla hinnoilla on kyetty pysymään mustilla luvuilla, osoittaa, että dumpatuilla hinnoilla pysytään varmasti mustilla luvuilla.
Juuri siksihän hinnat on dumpattu, että on haluttu bussivuorokohtaisen tuoton olevan mahdollisimman korkea.

Siinä vaiheessa, kun Souter markkinat vallattuaan tai riittäväksi katsomansa jalansijan kammettuaan haluaa saada sijoituksensa korkoineen takaisin, on hintatasoa nostettava. Vasta siinä nähdään, miten yrityksen lopulta käy.

No, edes perinteiset suomalaiset bussiyhtiöt eivät ole vieläkään tätä hintatason nostoa tehneet, vaikka niiden kannattavuus on pienemmän matkustajamäärän vuoksi ollut paljon matalampi kuin Onnibusin nyt. Olettaisin, että jos edes heikommin kannattavien Paunujen sun muiden ei ole vielä tarvetta hintatason nostolle, Onnibusin kohdalla moinen on erittäin kaukana tulevaisuudessa. Uskoisin syyn siihen, ettei Paunun ja kumppaneiden hintatasoa ole nostettu olevan siinä, että rahat ovat riittäneet korkojen maksuun ilmankin.[/quote]
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 425


« Vastaus #9 : Helmikuu 17, 2016, 12:09:41 »

Kyllä, elämme jänniä aikoja. Muut linja-autoliikennöisijät reagoivat jo aiemmin supistuksin ja halpuutuksin. Monet pienemmät yritykset ovat lyöneet pensselit santaan. VR julkisti eilen taas omia järeitä vastatoimiaan aiemmin kuultujen jatkoksi. Nähtäväksi jää, mihin kuormitukset ja katteet sitten alkavat alalla asettua. Vielä ne hakevat paikkaansa ja soppaa hämmennellään.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #10 : Helmikuu 17, 2016, 20:39:15 »

Kyllä, elämme jänniä aikoja. Muut linja-autoliikennöisijät reagoivat jo aiemmin supistuksin ja halpuutuksin. Monet pienemmät yritykset ovat lyöneet pensselit santaan. VR julkisti eilen taas omia järeitä vastatoimiaan aiemmin kuultujen jatkoksi. Nähtäväksi jää, mihin kuormitukset ja katteet sitten alkavat alalla asettua. Vielä ne hakevat paikkaansa ja soppaa hämmennellään.

Tällä menolla ei mene pitkään, kun linjaliikenteen autoihin ilmestyy virolaiset kilvet ja niihin alipalkataan itä-eurooppalaisia kuljettajia. Jo nyt joitain kotimaan tilausajoja on menetetty virolaisyhtiöille ja toisaalta myös yleistyy suomalaisfirmojen tapa rekisteröidä tilausajobusseja Viroon. Eli verorahat valuu muualle ja työttömien määrä kasvaa, kun kaikki ns. avataan vapaalle kilpailulle.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #11 : Helmikuu 17, 2016, 21:28:30 »

Ei hintojen halpeneminen aina ole niin ihanaa - jossain vaiheessa saattavat palkatkin laskea ja siihen se ilo loppuu. Surullinen
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #12 : Helmikuu 18, 2016, 01:37:17 »

En ymmärrä narinaa Onnipussia kohtaan. Hinta on halpa ja palvelu ystävällistä. Painavaa kapsäkkiäkään ei tarvitse itse nostaa kyytiin,  eikä sieltä pois. Kyyti on tasaisen varmaa ja pistorasiatkin toimivat. Lippujen ostaminen on helppoa ja minkäänlaista fyysistä lippua ei edes tarvitse, jos muistaa numeron tai on kirjoittanut sen vaikka käteensä! Virnistää
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #13 : Huhtikuu 10, 2016, 10:21:04 »

Onnibussin pääomistaja on paljastunut suvaitsemattomaksi uskovaiseksi hihhuliksi.  Vihainen

http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Onnibus-kulkee-tasa-arvoty%C3%B6-ei/755527
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #14 : Huhtikuu 10, 2016, 11:31:36 »

Jokainen tyylillään, mutta olisi niin kiva jos suomalaiset pääsivät jakamaan kakkua...vaan miten saada suomalaisia enemmän yrittäjiksi? Nythän ei juuri kukaan viitsi sanoa olevansa yrittäjä, kun kaikki luulevat että silloin on sekä rikas että korruptoitunut, ollaan ilmeisesti ajatuksellisesti hyvin lähellä venäläisiä? Toista se on Länsinaapurissa, jossa moniulotteisuus ja suvaitsevuus kaikenlaisia toiminnan muotoja kohtaan on hyvin laajaa. 

Onnibussin pääomistaja on paljastunut suvaitsemattomaksi uskovaiseksi hihhuliksi.  Vihainen

http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Onnibus-kulkee-tasa-arvoty%C3%B6-ei/755527
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #15 : Huhtikuu 10, 2016, 11:35:07 »

Olisi tietysti hyvä jos kannattavan yrityksen omistuksesta vielä suurempi osuus olisi suomalaisilla. Alunperin Suomen Onnibussi oli tietääkseni kokonaan suomalainen. Sitten silloiset suomalaiset omistajat tarvitsivat lisää rahkeita ja nykyinen ulkomainen pääomistaja toi ne - ja punaiset kaksikerroksisensa, valitettavasti ulkomailla koritetut.

Mitä tasa-arvoisuuteen tulee, tietääkseni Onnibussi on täysin tasapuolinen matkustajiinsa nähden ja luullakseni myös kuljettajiensa suhteen.  Meillä on vain suvaitsevaistoksi kutsuttua väkeä, joille muiden ihmisten näkemykset ja pyrkimykset ovat tuomittavia, jos ne eivät vastaa heidän ainoita oikeita dogmejaan.
Mielestäni olisi kylläkin vastenmielistä, jos omistaja on Panama veroparatiisilistalla, kuten esimerkiksi VR-yhtymä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #16 : Huhtikuu 10, 2016, 11:44:15 »

Olisi tietysti hyvä jos kannattavan yrityksen omistuksesta vielä suurempi osuus olisi suomalaisilla. Alunperin Suomen Onnibussi oli tietääkseni kokonaan suomalainen. Sitten silloiset suomalaiset omistajat tarvitsivat lisää rahkeita ja nykyinen ulkomainen pääomistaja toi ne - ja punaiset kaksikerroksisensa, valitettavasti ulkomailla koritetut.

Mitä tasa-arvoisuuteen tulee, tietääkseni Onnibussi on täysin tasapuolinen matkustajiinsa nähden ja luullakseni myös kuljettajiensa suhteen.  Meillä on vain suvaitsevaistoksi kutsuttua väkeä, joille muiden ihmisten näkemykset ja pyrkimykset ovat tuomittavia, jos ne eivät vastaa heidän ainoita oikeita dogmejaan.

Ihmisoikeuksien perusjuttuihin kuuluu, että kaiken pitää olla sallittua, kunhan se ei loukkaa ihmisten muita ihmisoikeuksia. Ihmisoikeuksia loukkaavat näkemykset ovat tuomittavia.

Lisäksi toki pidän vähän arveluttavana sitä, että koet kuuluvasi eri ryhmään kuin "suvaitsevaisto", eli "suvakit", koska ainoa löytämäni määritelmä kyseiselle ihmisryhmälle on: "Suvakki on sellainen ihminen, jonka mielestä suvakkinaisia ei tarvitse raiskata."
Suomeen on tuotu epäsuvakkien toimesta kummallinen retoriikka, jossa raiskaaminen on yllättäen ihan ok. En halua synnyinmaahani moista, eli voisitko ystävällisesti olla edistämättä asiaa? Kiitos.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #17 : Huhtikuu 10, 2016, 14:37:07 »

Jotkut haluavat olla eettisiä kuluttajia. Kateudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Jos Suomessa toimisi bussiyhtiö, jonka omistaja on antisemitisti ja rahoittaa juutalaisvastaisia kampanjoita, olisiko kaikki hyvin niin kauan kunhan vain juutalaisetkin saavat ajaa busseissa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Huhtikuu 10, 2016, 15:14:38 »

Tosi kummalliselle raiteelle tämä keskustelu on lipsahtanut. Mitä hiton väliä omistajan uskonnollisilla ajatuksilla on liikenteen kannalta  jos kaikki saavat matkustaa.
 Raha on hyvä konsultti.
Jos Onnibus pysähtyisi Lempäälän keskustassa, en edes ajattelisi junan käyttöä, mutta kun ei oikein ymmärretä, että ihmisiä asuu muuallakin kuin kaupunkikeskuksissa.
tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #19 : Huhtikuu 10, 2016, 23:29:06 »

Jos Onnibus pysähtyisi Lempäälän keskustassa, en edes ajattelisi junan käyttöä, mutta kun ei oikein ymmärretä, että ihmisiä asuu muuallakin kuin kaupunkikeskuksissa.

"Muuallakin kuin kaupunkikeskuksissa"? Lempäälästä on Tampereelle matkaa n. 21 km eli saman verran kuin Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Tapiolaan. Suhteellisuudentaju ohoi.

Ja sehän vielä puuttuisi että Onnibus ryhtyisi kilpasille TKL:n (virallisesti "Tampereen joukkoliikenne") kanssa, jonka busseilla pääsee Lempäälästä Tampereelle noin puolen tunnin välein niin arkisin kuin viikonloppuisin. Lienee Onnibus itsekin tajunnut ettei ole järkevää.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #20 : Huhtikuu 11, 2016, 08:18:57 »

Ehkä tässä voisi muistuttaa perisuomalaisesta kateudesta ja sen seurauksista. Jokaisella kansakunnalla on perustoimintatapansa, ja suomalaisilla se usein taitaa olla että jos joku menestyy, tälle/hänelle ollaan kateellisia. Ruotsissa jostain syystä taas kansallinen pahe taitaa usein olla brassailunhalu. Siinä missä suomalaiset toimijat kateudellaan heikentävät toisiaan, vaikuttaa että ruotsalaiset sen sijaan saavat toisensa juoksemaan aiempaa kovempaa ja kehittymään nopeammin. Ei ole vaikeaa arvata, mihin ulkomaiset toimijat pääsevät helposti sisälle saalistamaan omilla toimillaan heikentyneet toimijat pois... 

Kilpailuttakaapa tätä ajatusta omalla argumentoinnillanne. 
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #21 : Huhtikuu 11, 2016, 11:25:30 »

Ehkä tässä voisi muistuttaa perisuomalaisesta kateudesta ja sen seurauksista. Jokaisella kansakunnalla on perustoimintatapansa, ja suomalaisilla se usein taitaa olla että jos joku menestyy, tälle/hänelle ollaan kateellisia. Ruotsissa jostain syystä taas kansallinen pahe taitaa usein olla brassailunhalu. Siinä missä suomalaiset toimijat kateudellaan heikentävät toisiaan, vaikuttaa että ruotsalaiset sen sijaan saavat toisensa juoksemaan aiempaa kovempaa ja kehittymään nopeammin. Ei ole vaikeaa arvata, mihin ulkomaiset toimijat pääsevät helposti sisälle saalistamaan omilla toimillaan heikentyneet toimijat pois... 

Kilpailuttakaapa tätä ajatusta omalla argumentoinnillanne. 

Tämä nyt on aika epäreilu yleistys, kyllä Pohjanmaalla osataan. Mutta he puhuvatkin siellä ruotsia.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #22 : Huhtikuu 11, 2016, 19:01:14 »

Mitä VR:n johtajien optioiden arvostelu sitten on? Kateuttako sekin?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Onnibusin kuljettajamäärään 200 %:n lisäys- "Kasvuluvut ovat mahtavia"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina