Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Kuvan pakkaus oikeaan kokoon  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Helmikuu 03, 2016, 17:09:47 »

Hei!
Olen jo pitkään ollut harmissani siitä että kuvieni laatu kärsii aika lailla, kun niitä pakkaan vorgin kokorajoituksiin eli 1Mb:n ja 1920×1200-kokoon. Pakkaan niitä yleensä mahdollisiman vähän, esim. 950 kilotavuun, mutta kuvieni laatu kärsii silti aika pahasti. Kun tietokoneella kuviani katselen, niin laatu ilman pakkausta on erittäin hyvä ja olen miettinyt miten jotkut saavat rajoituksista huolimatta ladattua niin hyvälaatuisia kuvia. Joten jos jollakin olisi pakkausvinkkejä, joilla laatu vähenee mahdollisiman vähän, olisi mukava tietää.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2016, 17:41:58 »

Pientä terävöitystä ja värikylläisyyttä kannattaa lisätä, lisäksi kannattaa skaalata 1200x900 eli suurimpaan sallittuun resoluutioon ja myös kontrastia voi halutessaan ihan vähän lisätä pienennettyyn kuvaan. Näin itse teen, ihan tyytyväinen olen ollut laatuun vorgissa. Kun täällä on satojatuhansia kuvia niin 1 Mt per kuva on jo tosi hyvin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2586


« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2016, 20:24:48 »

1200x900 eli suurimpaan sallittuun resoluutioon

Suurin kuvakoko on 1920×1200, kuten Pyry sanoo.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #3 : Helmikuu 03, 2016, 21:40:08 »

Eikös vielä vähän aikaa sitten kokorajoitus ollut 1200 x 900 (leveys x korkeus)? Kyllä sekin minusta juur riitti, mitä nyt pystykuvia ehkä joskus vähän ahdisti, kun se pitempi sivu oli vaan se 900.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 493


« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2016, 21:48:04 »

Itse suosittelen vaakakuville 1200x800 kokoa, vaikka rajat sallivatkin isommat kuvat.
tallennettu

Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2016, 21:50:02 »

Tuukka sen täräytti. Ainoana poikkeuksena tähän näkisin jotkut panoraamakuvat.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2016, 19:17:34 »

Hei!
Olen jo pitkään ollut harmissani siitä että kuvieni laatu kärsii aika lailla, kun niitä pakkaan vorgin kokorajoituksiin eli 1Mb:n ja 1920×1200-kokoon. Pakkaan niitä yleensä mahdollisiman vähän, esim. 950 kilotavuun, mutta kuvieni laatu kärsii silti aika pahasti. Kun tietokoneella kuviani katselen, niin laatu ilman pakkausta on erittäin hyvä ja olen miettinyt miten jotkut saavat rajoituksista huolimatta ladattua niin hyvälaatuisia kuvia. Joten jos jollakin olisi pakkausvinkkejä, joilla laatu vähenee mahdollisiman vähän, olisi mukava tietää.

Koska tuo kuvakoko on nostettu yhteen megabittiin? Itse olen elänyt 400 kilon rajoissa. Ja onhan se alkanut  tökkiä, kun rajan on ylittänyt.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #7 : Maaliskuu 28, 2016, 09:06:57 »

Tänne en ole kuvia laitellut, vaan muualle. Yleensä on tarpeellista tehdä rajauksia, siksikin, että pixelimäärä vähenisi, kun pitää vähennellä muutenkin. Syntyvät kuvat siten vastaavat vähempipixelimääräisellä kameralla otettuja. Kuvista saa silti hyvin selvää. Myös valoisuus- ja kontrastiasetuksia pitää usein säädellä. Kuvankäsittelyssä käytän µSoft Office Picture Manager-ohjelmaa. Kun se sopii hyvin, myös jos pitää jotain tekstiä, viivaa laitella, niin ne "paint":lla. Helppoa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Kuvan pakkaus oikeaan kokoon  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina