Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jyväskylä-Vantaa-pikajuna  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« : Helmikuu 19, 2016, 18:08:06 »

Ei ole vielä varmaa, mutta harkinnassa. Yksi juna suuntaansa päivässä välillä Jyväskylä-Helsinki ilman pysähdystä Tampereella. Tuskin se sitten pysähtyy muuallakaan ennen pääkaupunkiseutua? Ensimmäinen pysähdys Tikkurilassa, seuraava Pasilassa ja viimeinen Helsingissä. Hymyilee leveästi

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/junalla-tampereen-ohi-pysahtymatta/2239129
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2016, 02:00:20 »

Miten olisi sitten Riihimäen ohittaminen Lahden suunnasta? Esim. IC Lappeenrannasta suoraan Tampereelle. Iskee silmää
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2016, 02:17:25 »

Tästä Tampereen ohittamisesta Jyväskylän suunnasta tullessa on ollut jo aiemminkin puhetta. Tällöinhän ajateltiin seisaketta Hatanpäälle/viinikkaan. Eli Tampereelle jäävät voisivat poistua siinä. Samaten Tampereelta junaan pyrkijät pääsisivät siitä kyytiin. Sähköjunapendeli asemalta/asemalle olisi kuljettanut matkustajat perille.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2016, 06:18:15 »

Tästä Tampereen ohittamisesta Jyväskylän suunnasta tullessa on ollut jo aiemminkin puhetta. Tällöinhän ajateltiin seisaketta Hatanpäälle/viinikkaan. Eli Tampereelle jäävät voisivat poistua siinä. Samaten Tampereelta junaan pyrkijät pääsisivät siitä kyytiin. Sähköjunapendeli asemalta/asemalle olisi kuljettanut matkustajat perille.

Hirveän harvan määränpää on Tampereen rautatiasema. Perillepääsy on siksi järjestettävissä ihan yhtä tehokkaasti tuoltakin kuin pääasemalta. Pari bussipysäkkiä aseman kylkeen ja linjasto sopivaan kuosiin. Linjaston on muutenkin parempi olla verkko kuin tähti, eli tuo olisi lähinnä tervettä kehitystä.
Jos joku on matkalla Tampereelta lähtevällä esim. Porin tai Haapamäen junalla, tämä juna voidaan jatkaa alkamaan hieman etelämpää, jolloin se hoitaa samalla joukkoliikenneyhteyden niille, joiden määränpää on nimenomaan Tampereen päärautatieasema. Tai Porin juna voidaan pistää alkamaan Turusta, jolloin matkustajat joko vaihtavat Toijalassa tai matkustavat varttia myöhemmin Helsingistä lähtevällä junalla, joka pysähtyy Tampereen keskusta-asemalla.

Maailmalla on oikeinkin yleistä, että kaupungissa on useampi asema ja matkustaja valitsee lähtöaseman sen mukaan, mikä asema aikataulussa lähtöasemana lukee.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2016, 08:12:28 »

Nykyäänhän Suomessa tuntuu olevan niin, että jokainen suurehkokin kaupunki haluaisi aivan ikioman, viivasuoran yhteyden tai jopa radan suoraan Helsinkiin. Kaikki välipysähdykset pois! Jos nyt alettaisiin suunnitella Suomeen rautateitä kokonaan puhtaalta pöydältä, tuloksena olisi todennäköisesti vielä vähemmän verkko kuin täällä nykyään on. En oikein jaksa ymmärtää näitä ohitetaan se- tai ohitetaan tämä -aloitteita, joita putoilee säännöllisin väliajoin milloin mistäkin.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2016, 08:39:37 »

Nykyäänhän Suomessa tuntuu olevan niin, että jokainen suurehkokin kaupunki haluaisi aivan ikioman, viivasuoran yhteyden tai jopa radan suoraan Helsinkiin. Kaikki välipysähdykset pois! Jos nyt alettaisiin suunnitella Suomeen rautateitä kokonaan puhtaalta pöydältä, tuloksena olisi todennäköisesti vielä vähemmän verkko kuin täällä nykyään on. En oikein jaksa ymmärtää näitä ohitetaan se- tai ohitetaan tämä -aloitteita, joita putoilee säännöllisin väliajoin milloin mistäkin.

Jos matkustajia riittää, tässä ei ole mitään ongelmaa. On ihan fiksua, että esim. yksi tai kaksi Jyväskylä-Helsinki-junavuoroista tehdään mahdollisimman nopeaksi. Jos riittävä joukko matkustajia on matkalla Jyväskylästä Helsinkiin, heidän ei ole mitään itua koukata Tampereen aseman kautta.
Tietysti se, että ilmeisesti pitää hitaasti kiemurrella 35 km/h vaihteiden läpi tavararatapihalla, vie ison osan tämän hankkeen järjestä. Mutta tämäkin on melko halpa järjestelykysymys.

Fäbässä sanottiin, että Jy-Hki-junat ovat riippuvaisia Tpe matkustajista. Voi olla, että kokonaisuutena ovatkin, mutta juna tai muutama varmasti on riittävän hyvällä täyttöasteella, että se pärjää ilmankin Tampereen matkustajia. Näin voidaan saada jonkinlainen joukko matkustajia houkuteltua yksityisautosta junan kyytiin, eli saadaan joukkoliikenteelle uusia matkustajia. Nähdäkseni hieno asia.
Tärkeää on tietysti, ettei samalla tuhota Jy-Tpe ja Hki-Tpe-yhteyksiä. Mutta tämäkin on vain aikataulusuunnittelukysymys, joka on ratkaistavissa nirhaamatta pikayhteyttä.

Mutta loppukanootiksi kellumaan vielä kuitenkin:
Se Tampereen mutkittelu olisi tarpeen korjata, että tässä projektissa on järkeä. Joku 15-20 minuutin aikasäästö olisi jo erinomainen syy Tampereen ohittamiseen. Jos aikasäästö jää hidastelun takia alle kymmenen minuutin, järki jää kyseenalaisemmaksi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2016, 09:29:03 »

Uusi yhdysraide Lokomon "tunnelin" kautta pääraiteille? Pyörittää silmiään Voi kyllä olla, ettei tuo ole geometrian puolesta edes teoreettisesti mahdollista.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #7 : Helmikuu 20, 2016, 10:45:43 »

Jyväskylästä menee nykyään Tampereelle 7-8 junaa päivässä. Tuskin suoran yhteyden vuoksi tulisi uutta junavuoroa, vaan yksi noista pistettäisiin kiertämään Tampereen asema. Samalla myös yhteydet Turkuun ja Poriin heikentyisivät.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #8 : Helmikuu 20, 2016, 11:15:51 »

Mielestäni Hyvinkäältä pitäisi olla suora yhteys Kirkkonummelle. Pasilaan pitäisi rakentaa kolmioraide  Virnistää
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #9 : Helmikuu 20, 2016, 13:19:31 »

Mutta aina tuo on parempi idea kuin Jämsä-Lahti-oikorata.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2016, 13:36:39 »

Mutta aina tuo on parempi idea kuin Jämsä-Lahti-oikorata.
90-luvun alussa puhuttiin vähän maltillisemmin Orivesi-Jämsänkoski-rataosan oikomisesta. Sekin olisi rakennettu pitkälti kokonaan uudelleen uuteen paikkaan. Toteutumatta jäi sekin.

Partalanmäen tunnelioikaisu johtaisi varmaan jo sekin suuriin ajan- ja energiansäästöihin junaliikenteessä, mutta eipä siitäkään ole puhuttu vuosiin mitään.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #11 : Helmikuu 20, 2016, 13:59:10 »

Modernisoidaan ensin Tuuralammin ristikkosilta kuntoon.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #12 : Helmikuu 20, 2016, 13:59:43 »

Mihin on unohtunut Lahden - Heinolan - Mikkelin oikorata ja sen mahdollinen jatko Savonlinnan kautta Joensuuhun...?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #13 : Helmikuu 20, 2016, 15:25:57 »

Jos matkustajia riittää, tässä ei ole mitään ongelmaa. On ihan fiksua, että esim. yksi tai kaksi Jyväskylä-Helsinki-junavuoroista tehdään mahdollisimman nopeaksi. Jos riittävä joukko matkustajia on matkalla Jyväskylästä Helsinkiin, heidän ei ole mitään itua koukata Tampereen aseman kautta.

Fäbässä sanottiin, että Jy-Hki-junat ovat riippuvaisia Tpe matkustajista. Voi olla, että kokonaisuutena ovatkin, mutta juna tai muutama varmasti on riittävän hyvällä täyttöasteella, että se pärjää ilmankin Tampereen matkustajia. Näin voidaan saada jonkinlainen joukko matkustajia houkuteltua yksityisautosta junan kyytiin, eli saadaan joukkoliikenteelle uusia matkustajia. Nähdäkseni hieno asia.

Lähes jokapäiväiset havaintoni Tampereen rautatieasemalta eri työläisvuorojen osalta eivät tue tuollaista ajatusta. Jyväskylästä aamulla tulevat junat ovat harvalukuisesti täytettyjä, mutta Tampereella ne täyttyvät yleensä viimeistä sijaansa myöten. Sama toistuu iltapäivällä, kun työläiset palaavat Hesasta kotiinpäin. Tampereella nousee 75 % matkustajista.

Tuskin jyväskyläläisetkään sopisivat keskenään yhdestä kaikille sopivasta junavuorosta, ja ne joille se oikein sopisi maleksisivat luppoaikansa Helsingissä.. Ei menisi läpi.

Jyväskylän suunnasta olen kulkenut vain IC928:lla ja se ainakin tulee täyteen klo 16 aikaan Jyväskylästä, mutta nekin matkustajat jäävät varmasti 90 %:sti Tampereelle.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #14 : Helmikuu 20, 2016, 15:29:22 »

Tästä Tampereen ohittamisesta Jyväskylän suunnasta tullessa on ollut jo aiemminkin puhetta. Tällöinhän ajateltiin seisaketta Hatanpäälle/viinikkaan. Eli Tampereelle jäävät voisivat poistua siinä. Samaten Tampereelta junaan pyrkijät pääsisivät siitä kyytiin. Sähköjunapendeli asemalta/asemalle olisi kuljettanut matkustajat perille.

Jos joku on matkalla Tampereelta lähtevällä esim. Porin tai Haapamäen junalla, tämä juna voidaan jatkaa alkamaan hieman etelämpää, jolloin se hoitaa samalla joukkoliikenneyhteyden niille, joiden määränpää on nimenomaan Tampereen päärautatieasema. Tai Porin juna voidaan pistää alkamaan Turusta, jolloin matkustajat joko vaihtavat Toijalassa tai matkustavat varttia myöhemmin Helsingistä lähtevällä junalla, joka pysähtyy Tampereen keskusta-asemalla.

Eihän Jyväskylä Express missään maitolaitureilla voisi pysähtyä. Jyväskylän jälkeen seuraava pysähdys olisi Tikkurilassa. Siis jo oikeasti halutaan nopeaa kyytiä. Jos Tampereen sivuuttamalla säästää 10 minuuttia, niin se tuhraantuu Toijalassa, Hämylinnassa ja Riihimäessä. Vaihtoehtona kuitenkin on Tampereella poikkeavat Pendolinot, jotka pysähtyvät vasta Tikkurilassa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #15 : Helmikuu 20, 2016, 15:33:25 »

VR:n käsitys asiasta lienee se, että Tamperetta ei ole tarpeellista ohittaa. Suoraa yhteyttä ei tule. Tässä uutisessa on vähän viittettä siihen suuntaan:

Lainaus
VR on halukas keskustelemaan Keski-Suomen liiton kanssa Jyväskylän ja Helsingin välisen junayhteyden nopeuttamisesta. Keinoja minuuttien karsimiseen voi olla, mutta Tampereen ohittaminen ei niihin kuulu.

http://yle.fi/uutiset/vr_ei_lupaa_tampereen_ohittamista_junien_kannattavuuden_kannalta_olennainen_asema/8687275
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #16 : Helmikuu 20, 2016, 15:46:49 »

VR:n käsitys asiasta lienee se, että Tamperetta ei ole tarpeellista ohittaa. Suoraa yhteyttä ei tule. Tässä uutisessa on vähän viittettä siihen suuntaan:

Ei kai kukaan sellaiseen vakavissaan uskonutkaan? Onhan Tampereen matkustajavolyymit aivan omassa luokassaan.

Sen sijaan Tampereella kääntymisen viemää aikaa voisi varmasti lyhentää. Sehän ei kai lyhentynyt ohjausvaunujenkaan myötä mihinkään ja moni juna seisoo parikymmentäkin minuuttia Tornin varjossa. Siinä olisi taatusti varaa nopeuttamiseen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Helmikuu 20, 2016, 16:05:27 »

En ota kantaa juuri tähän aiheeseen., mutta itse kunkin olisi aika tuulettaa luutuneita mielipiteitään  ja ajatella asioita jostain toisestakin näkökulmasta.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #18 : Helmikuu 20, 2016, 16:35:21 »

Suora yhteys on Intercity-junalla 3 ½ tuntia ja Pendolinolla 3 tuntia 10 minuuttia. Kun niin moni voi tehdä työtä junassa kannettavalla tietokoneella, lieneekö tuohon 10-20 minuutin lyhennys merkittävä. Työpäivä alkaa kun juna lähtee. Suurempi ongelma on se, että Tampereella joutuu usein vaihtamaan junaa, jos matkustaa Jyväskylästä Helsinkiin.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 470


« Vastaus #19 : Helmikuu 20, 2016, 19:08:22 »

Mihin on unohtunut Lahden - Heinolan - Mikkelin oikorata ja sen mahdollinen jatko Savonlinnan kautta Joensuuhun...?
Se lienee unohtunut kokonaan. Mäntyharjulaisethan pelkäävät tämän toteutumista. Se saattaisi viedä heiltä junayhteyden. En ole nähnyt siitä mitään uudempaa kuin vuoden 2003. En usko tämän toteutuvan. Ainakaan lähivuosikymmeninä.
tallennettu

Nyt on kyllä pakko käydä Radanvarressa -  https://radanvarsi.wordpress.com/
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #20 : Helmikuu 20, 2016, 19:23:27 »

Olikohan niin, että maakuntakaavasta poistettiin varaus Heinola-Mikkeli linjauksesta.. Eli sen toteutuminen lienee vielä kauempana.. No josko sitten kun Helsikiläistyminen on päättynyt ja ihmiset muuttavat taas maakuntiin.. Ottaneeko muutaman sata vuotta...
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #21 : Helmikuu 20, 2016, 19:24:21 »

Juu ei. Vanhaan hyvään aikaan eli Heinolan radan valmistumisen aikoihin sitä pidettiin hyvinkin loogillisena.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #22 : Helmikuu 20, 2016, 19:34:09 »

Olikohan niin, että maakuntakaavasta poistettiin varaus Heinola-Mikkeli linjauksesta.. Eli sen toteutuminen lienee vielä kauempana.. No josko sitten kun Helsikiläistyminen on päättynyt ja ihmiset muuttavat taas maakuntiin.. Ottaneeko muutaman sata vuotta...

Etelä-Savon maakuntakaavan selostuksesta leikattua:

"On tarkoituksenmukaista, ettei Lahti - Mikkeli -oikoratavarausta käsitellä varauksena lainkaan tässä maakuntakaavassa. Tämä merkitsee sitä, että seutukaava jätetään Lahti - Mikkeli -oikoratavarauksen osalta voimaan. Oikoratavarausta käsitellään aikanaan erillisellä vaihemaakuntakaavalla"

Muistankin jostakin maakuntakaava-aineistoista katselleeni, että Kuortin ABC:stä voisi kehittyä todellinen liikenneasema. Valtatien kanssa tulisi rautatie samaan maastokäytävään, joita leikkaa Saimaa - Päijänne -kanava. Yksi kolmesta kanavan sijaintivarauksesta nimittäin kulkee aivan ABC:n takapihalta. Siihen pitkä laituri, niin pääsisivät laivuritkin Apsille tauolle.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #23 : Helmikuu 21, 2016, 00:18:38 »

Mihin on unohtunut Lahden - Heinolan - Mikkelin oikorata ja sen mahdollinen jatko Savonlinnan kautta Joensuuhun...?
Se lienee unohtunut kokonaan. Mäntyharjulaisethan pelkäävät tämän toteutumista. Se saattaisi viedä heiltä junayhteyden. En ole nähnyt siitä mitään uudempaa kuin vuoden 2003. En usko tämän toteutuvan. Ainakaan lähivuosikymmeninä.
Olen jokseenkin samoilla linjoilla, vaikka spekuloida voisi että oikoradan tullessakin Mäntyharjua jäisi palvelemaan 2-3 kiintiöjunaa per päivä. Kun kerran Iisalmi-Ylivieska -radallakin henkilöjunat kulkevat.

Mahdollinen jatko Savonlinnan kautta Joensuuhun olisi monessa mielessä kiintoisa ajatus, mutta todella monen asian Suomessa olisi muututtava, jotta ajatuksen saisi siirrettyä viimeisestä ö-mapista edes spekulaation tasolle. Itsenäisyyden alkuaikoina, jolloin tämäntyyppisiä kaavailuja oli (Matkaselkään, ei Joensuuhun, mutta kuitenkin) sekä Varkauden - Viinijärven että Parikkalan - Säkäniemen radat olivat vielä rakentamatta, ja tarveharkinnan lähtökohdat siksikin olivat aivan toiset.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #24 : Helmikuu 21, 2016, 21:52:22 »

Pääkaupunkiseudullakin onnistuisi oikoreitti, jos kehäradalle rakennettaisiin yhteydet idässä Keravan suunnasta ja lännessä Leppävaaran suunnasta. Reitillä voisi kulkea Leppävaara-Kerava (myöhemmin Kauklahti-Kerava) -juna, joka pysähtyisi kaikilla asemilla: Leppävaara, Mäkkylä, Pitäjänmäki, Valimo, Pohjois-Haaga, Kannelmäki, Malminkartano, Myyrmäki, Louhela, Martinlaakso, Vantaankoski, Vehkala, Kivistö, Aviapolis, Lentoasema, Leinelä, Koivukylä, Rekola, Korso, Savio, Kerava. Reitin jokaisella osalla on nyt 10 minuutin vuoroväli, joten uusi juna mahtuisi nykyisen liikenteen joukkoon 10 minuutin vuorovälillä liikennöitynä. Tämä toisi raideliikenteeseen uuden vaihdottoman poikittaisliikenteen yhteyden sekä suorat yhteydet Lentoasemalta Länsi-Helsinkiin, Espooseen, Pohjois-Vantaalle ja Keravalle.

Rahan lisäksi toteutuksessa lienee myös suuria teknisiä haasteita. Valimon ja Koivukylän asemat sijaitsevat todennäköisesti liian lähellä risteyskohtaa, jotta yhdysraiteet saisi taivutettua aseman ja kehäradan väliin. Asemien siirtokaan ei tule kyseeseen, koska ne ovat nyt optimaalisessa paikassa palvelualueensa kannalta ja siirto toisi ne hyvin lähelle seuraavaa asemaa (Pitäjänmäki/Rekola). En tiedä, olisiko tällainen hanke riittävän kannattavakaan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jyväskylä-Vantaa-pikajuna  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina