Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Boliden ostaa Kevitsan kaivoksen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« : Maaliskuu 10, 2016, 10:31:47 »

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/712-miljoonan-dollarin-kaivoskauppa-suomessa-boliden-ostaa-kevitsan-kaivoksen-6406175

Saa nähdä lisääntyykö malmikuljetukset jatkossa. Tälläkin hetkellä pohjoisesta on tuotu junalla Kevitsan nikkeliä Harjavaltaan. Osa malmista on kuitenkin viety autoilla myös satamaan laivaukseen.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Maaliskuu 10, 2016, 11:39:50 »

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/712-miljoonan-dollarin-kaivoskauppa-suomessa-boliden-ostaa-kevitsan-kaivoksen-6406175

Saa nähdä lisääntyykö malmikuljetukset jatkossa. Tälläkin hetkellä pohjoisesta on tuotu junalla Kevitsan nikkeliä Harjavaltaan. Osa malmista on kuitenkin viety autoilla myös satamaan laivaukseen.

Kevitsan kontteja sisältäviä junia en oo ihan hetkeen, noin kolmeen kuukauteen, nähnyt.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #2 : Maaliskuu 10, 2016, 12:15:04 »

Kyllä niitä on näkynyt Harjavallan ratapihalla. Taitaa vaan liikkua pimeään aikaan jolloin katselijoita vähemmän.
Osan rikasteesta kuljettavat laivoihin pohjoisessa, en tiedä onko tuotu sitten jo laivoilla kallonlahdelle Poriin.
Mielenkiintoinen kauppa tosiaan ja nikkeli jollain keinoin tuodaan Harjavaltaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #3 : Maaliskuu 10, 2016, 12:46:06 »

Kyllä niitä on näkynyt Harjavallan ratapihalla. Taitaa vaan liikkua pimeään aikaan jolloin katselijoita vähemmän.
Osan rikasteesta kuljettavat laivoihin pohjoisessa, en tiedä onko tuotu sitten jo laivoilla kallonlahdelle Poriin.
Mielenkiintoinen kauppa tosiaan ja nikkeli jollain keinoin tuodaan Harjavaltaan.

Ahaa. Milloin viimeksi? Marraskuulta viimeinen havainto... ja Oulun juna T 5010, jolla kontitkin tulevat, on kyllä talvellakin juuri ja juuri valoisalla perillä Tampereella. Iskee silmää
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #4 : Maaliskuu 10, 2016, 14:13:28 »

Juliassa on ainakin havainto 22.2, jossa sekä 3807:ssä että 3812:ssa on ollut 14 Occ, joka viittaisi nikkelikontteihin. Olen ollut siinä käsityksessä, että Hva päässä maanantai olisi se päivä kun käyvät?
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #5 : Maaliskuu 10, 2016, 14:59:14 »

Kyllä niitä on näkynyt Harjavallan ratapihalla. Taitaa vaan liikkua pimeään aikaan jolloin katselijoita vähemmän.
Osan rikasteesta kuljettavat laivoihin pohjoisessa, en tiedä onko tuotu sitten jo laivoilla kallonlahdelle Poriin.
Mielenkiintoinen kauppa tosiaan ja nikkeli jollain keinoin tuodaan Harjavaltaan.

Ahaa. Milloin viimeksi? Marraskuulta viimeinen havainto... ja Oulun juna T 5010, jolla kontitkin tulevat, on kyllä talvellakin juuri ja juuri valoisalla perillä Tampereella. Iskee silmää

Maanantaina taitavat aamulla tulla T3807 ja illalla T3812 lähteä.
Nythän määrät Harjavaltaan kasvavat reilusti, voi olla ettei kuljetuksia pystytä rautateitse hoitamaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Maaliskuu 10, 2016, 15:29:20 »

Kyllä niitä on näkynyt Harjavallan ratapihalla. Taitaa vaan liikkua pimeään aikaan jolloin katselijoita vähemmän.
Osan rikasteesta kuljettavat laivoihin pohjoisessa, en tiedä onko tuotu sitten jo laivoilla kallonlahdelle Poriin.
Mielenkiintoinen kauppa tosiaan ja nikkeli jollain keinoin tuodaan Harjavaltaan.

Ahaa. Milloin viimeksi? Marraskuulta viimeinen havainto... ja Oulun juna T 5010, jolla kontitkin tulevat, on kyllä talvellakin juuri ja juuri valoisalla perillä Tampereella. Iskee silmää

Maanantaina taitavat aamulla tulla T3807 ja illalla T3812 lähteä.
Nythän määrät Harjavaltaan kasvavat reilusti, voi olla ettei kuljetuksia pystytä rautateitse hoitamaan.

Tämä selvä, että siis kulkee edelleen. Se on varmaan sitten lauantain T 5010, jolla ne tulevat pohjoisesta. Sitä en olekaan pitkään aikaan käynyt kuvaamassa lauantaisin.

Voisi ajatella, että jos vaan kontteja on kiertoon riittävästi, lisääntynyt liikenne menee junalla.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #7 : Maaliskuu 10, 2016, 15:49:03 »

Tämä selvä, että siis kulkee edelleen. Se on varmaan sitten lauantain T 5010, jolla ne tulevat pohjoisesta. Sitä en olekaan pitkään aikaan käynyt kuvaamassa lauantaisin.
Tällä nimenomaan ovat tulleet muutamien havaintojen perusteella. Lähtevät perjantaina Kemistä Ouluun junassa T5112 ja palaavat Kemiin keskiviikkoaamuna junassa T5107. Sitä ennen makaavat ilmeisesti 23 tuntia Oulussa, jos ovat jatkaneet matkaansa Tampereelta maanantai-illan T3069:llä?
tallennettu

Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #8 : Maaliskuu 10, 2016, 23:11:11 »

Tämän mukaan tuottaa 85 000t nikkeliä ja 70 000t kuparia vuodessa, joten siitä voi arvailla, että tällä hetkellä tuodaan ehkä 800t viikossa nikkeliä Harjavaltaan. Noilla tavoitteilla junia pitäisi ajaa 2-3 viikossa enemmän, no aika näyttää.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #9 : Maaliskuu 12, 2016, 12:01:57 »

Siellähän niitä oli tuoreita kuvia rikastejunasta niin Oulusta kuin Tampereeltakin.

Googlailin vähän, ja jos siirrytään kokonaan junakuljetuksiin määrät olisivat ihan toista luokkaa.
http://www.arcticcorridor.fi/assets/Arktinen-Liiketoiminta--seminaari-140416/Mikko-Laaksonen-Baltic-Bulk-Oy.pdf
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #10 : Maaliskuu 12, 2016, 13:06:28 »

Siellähän niitä oli tuoreita kuvia rikastejunasta niin Oulusta kuin Tampereeltakin.

Googlailin vähän, ja jos siirrytään kokonaan junakuljetuksiin määrät olisivat ihan toista luokkaa.
http://www.arcticcorridor.fi/assets/Arktinen-Liiketoiminta--seminaari-140416/Mikko-Laaksonen-Baltic-Bulk-Oy.pdf

Kevitsan volyymit itsessään täydellä kapasiteetilla ovat siis 120 kt  kuparirikastetta ja 160 kt nikkelirikastetta, niistä ei puhuttu tuossa esityksessä.

Olisi kiva nähdä tuollaisia joustavia konttikuljetuksia myös esim. Kylylahden Bolidenilta tulevissa kuljetuksissa.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #11 : Maaliskuu 12, 2016, 17:43:19 »

Siellähän niitä oli tuoreita kuvia rikastejunasta niin Oulusta kuin Tampereeltakin.

Googlailin vähän, ja jos siirrytään kokonaan junakuljetuksiin määrät olisivat ihan toista luokkaa.
http://www.arcticcorridor.fi/assets/Arktinen-Liiketoiminta--seminaari-140416/Mikko-Laaksonen-Baltic-Bulk-Oy.pdf

Kevitsan volyymit itsessään täydellä kapasiteetilla ovat siis 120 kt  kuparirikastetta ja 160 kt nikkelirikastetta, niistä ei puhuttu tuossa esityksessä.

Olisi kiva nähdä tuollaisia joustavia konttikuljetuksia myös esim. Kylylahden Bolidenilta tulevissa kuljetuksissa.


Taitaa Kylylahden kuljetukset olla niin pieniä, että kuljetetaan autoilla Harjavaltaan?
Yksi mielenkiintoinen asia on tietysti, että tarvitaanko tuolla Kevitsassa rikkihappoa? Bolidenillähän on omat happotehtaansa.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #12 : Maaliskuu 12, 2016, 19:05:53 »

Siellähän niitä oli tuoreita kuvia rikastejunasta niin Oulusta kuin Tampereeltakin.

Googlailin vähän, ja jos siirrytään kokonaan junakuljetuksiin määrät olisivat ihan toista luokkaa.
http://www.arcticcorridor.fi/assets/Arktinen-Liiketoiminta--seminaari-140416/Mikko-Laaksonen-Baltic-Bulk-Oy.pdf

Kevitsan volyymit itsessään täydellä kapasiteetilla ovat siis 120 kt  kuparirikastetta ja 160 kt nikkelirikastetta, niistä ei puhuttu tuossa esityksessä.

Olisi kiva nähdä tuollaisia joustavia konttikuljetuksia myös esim. Kylylahden Bolidenilta tulevissa kuljetuksissa.


Taitaa Kylylahden kuljetukset olla niin pieniä, että kuljetetaan autoilla Harjavaltaan?
Yksi mielenkiintoinen asia on tietysti, että tarvitaanko tuolla Kevitsassa rikkihappoa? Bolidenillähän on omat happotehtaansa.

Suht pieni kyllä,muttei mielestäni välttämättä niin pieni etteikö rautatiekuljetuksia voisi käyttää. Kupari-kultarikasteen tuotanto 47 kt täydellä kapasiteetilla, eli n. 12-15 vaunullista tulisi tulla junalla per viikko.

Kevitsan prosessit on käsittääkseni "perinteisiä", joka tarkoittaa sitä ettei kemikaaleja hirveästi kulu (vrt. Talvivaaran bioliuotus). Kevitsan rikkihapon kulutus täydellä kapasiteetilla n. 5000 tn vuodessa, eli siitä tulisi vain 1-2 vaunullista per viikko.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #13 : Maaliskuu 12, 2016, 21:09:21 »

Siellähän niitä oli tuoreita kuvia rikastejunasta niin Oulusta kuin Tampereeltakin.

Googlailin vähän, ja jos siirrytään kokonaan junakuljetuksiin määrät olisivat ihan toista luokkaa.
http://www.arcticcorridor.fi/assets/Arktinen-Liiketoiminta--seminaari-140416/Mikko-Laaksonen-Baltic-Bulk-Oy.pdf


Kevitsan volyymit itsessään täydellä kapasiteetilla ovat siis 120 kt  kuparirikastetta ja 160 kt nikkelirikastetta, niistä ei puhuttu tuossa esityksessä.

Olisi kiva nähdä tuollaisia joustavia konttikuljetuksia myös esim. Kylylahden Bolidenilta tulevissa kuljetuksissa.


Taitaa Kylylahden kuljetukset olla niin pieniä, että kuljetetaan autoilla Harjavaltaan?
Yksi mielenkiintoinen asia on tietysti, että tarvitaanko tuolla Kevitsassa rikkihappoa? Bolidenillähän on omat happotehtaansa.

Suht pieni kyllä,muttei mielestäni välttämättä niin pieni etteikö rautatiekuljetuksia voisi käyttää. Kupari-kultarikasteen tuotanto 47 kt täydellä kapasiteetilla, eli n. 12-15 vaunullista tulisi tulla junalla per viikko.

Kevitsan prosessit on käsittääkseni "perinteisiä", joka tarkoittaa sitä ettei kemikaaleja hirveästi kulu (vrt. Talvivaaran bioliuotus). Kevitsan rikkihapon kulutus täydellä kapasiteetilla n. 5000 tn vuodessa, eli siitä tulisi vain 1-2 vaunullista per viikko.


Ihan riittävä määrä junakuljetuksiin siis, lähes vastaava kuin Kevitsan juna tällä hetkellä.
En tiedä onko lastaus vai vaunujen vähyys sitten syynä autokuljetuksiin.
Mielenkiintoisia aikoja eletään kuitenkin tuon Kevitsan suhteen. Voisi kuvitella tavaran tulevan jatkossa junalla eikä auto-juna-laiva-juna yhdistelmällä.

Tuossa vielä vahvistus, että nikkeli ja kupari ohjataan jatkossa Harjavaltaan. Toivottavasti VR:llä on kalustoa kuljettaa. Occ vaunuja luulisi kyllä löytyvän. Ylimääräisistä Taimn vaunuja ei varmaan ole.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kevitsa-turvaa-harjavallan-nikkelin/WFZfz74r
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2016, 21:42:46 kirjoittanut Kari Huuva » tallennettu
Timo Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #14 : Maaliskuu 27, 2016, 18:18:08 »

Seuraavaksi Kevitsaan varmaan ruvetaan puuhaamaan raiteita kun, tällä hetkellä rikaste ajetaan autolla Kemin Ajokseen ja siellä lastataan junanvaunuihin. Mitä vaunuihin tulee niin kippivaunu ois paras, van kukapa niin viisas on kuin insinööri joka on saanu päähänsä puolikkaat kontit. No työllistää ainakin...  Pyörittää silmiään  Vr.llä rikastevaunuja ei riitä ainakaan, kun Pyhäsalmikin sitoo osan kalustosta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #15 : Maaliskuu 27, 2016, 18:28:30 »

Seuraavaksi Kevitsaan varmaan ruvetaan puuhaamaan raiteita kun, tällä hetkellä rikaste ajetaan autolla Kemin Ajokseen ja siellä lastataan junanvaunuihin. Mitä vaunuihin tulee niin kippivaunu ois paras, van kukapa niin viisas on kuin insinööri joka on saanu päähänsä puolikkaat kontit. No työllistää ainakin...  Pyörittää silmiään  Vr.llä rikastevaunuja ei riitä ainakaan, kun Pyhäsalmikin sitoo osan kalustosta.

Nuo kontit saadaan siirrettyä nopeasti autosta junavaunuun ja ne on myös helppo tyhjentää kippaamalla. VR Transpointille on näillä näkymin muuten tulossa 50 vaunun sarja konttivaunuja, jotka saattaa kooltaan täsmätä noihin kontin puolikkaisiin.
tallennettu
Timo Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #16 : Maaliskuu 27, 2016, 18:43:46 »


Vierestä purkamista seuranneena olen edelleen kippaavien junavaunujen kannalla.  Pyörittää silmiään  Virnistää Tosin puskaradio kertoo,että noilla kontipuolikkailla jatkossakin Kevitsan rikasteet Harjavaltaan tulee ja määrä tulee tietenkin kasvamaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #17 : Maaliskuu 27, 2016, 19:23:47 »


Vierestä purkamista seuranneena olen edelleen kippaavien junavaunujen kannalla.  Pyörittää silmiään  Virnistää Tosin puskaradio kertoo,että noilla kontipuolikkailla jatkossakin Kevitsan rikasteet Harjavaltaan tulee ja määrä tulee tietenkin kasvamaan.

Jaa sekö purkaminen ei sujukaan oikeasti niin näppärästi, kuin mainospuheissa?  Cool
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #18 : Maaliskuu 27, 2016, 20:06:29 »


Vierestä purkamista seuranneena olen edelleen kippaavien junavaunujen kannalla.  Pyörittää silmiään  Virnistää Tosin puskaradio kertoo,että noilla kontipuolikkailla jatkossakin Kevitsan rikasteet Harjavaltaan tulee ja määrä tulee tietenkin kasvamaan.

Jaa sekö purkaminen ei sujukaan oikeasti niin näppärästi, kuin mainospuheissa?  Cool

Eiköhän nämä puolikkaat kontit ole käytössä juuri sen vuoksi, että ne on helppo nosta autoon ja siitä junaan. Rikastevaunut (taimn) vaatisi enemmän työvaiheita lastauspäässä, kun raiteita ei tosiaan ole perille asti.

Mielenkiintoista, että mahdollisia konttivaunuja olisi jo tekeillä. Noita occ vaunuja nyt luulisi tarvittaessa jo lisää löytyvän.
Mäntyluodon sgm- vaunut taas ovat kuulemma lähdössä muutettavaksi Äänekoskelle selluvaunuiksi.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #19 : Maaliskuu 27, 2016, 20:53:05 »


Vierestä purkamista seuranneena olen edelleen kippaavien junavaunujen kannalla.  Pyörittää silmiään  Virnistää Tosin puskaradio kertoo,että noilla kontipuolikkailla jatkossakin Kevitsan rikasteet Harjavaltaan tulee ja määrä tulee tietenkin kasvamaan.

Olen kuullut, että tuollainen rikastevaunu maksaa noin 200 000€/ kpl niin ymmärtäähän sen, että kuljetuksen pitää olla ainakin säännöllistä ja sopimuksen aina pitkä, että joku noita alkaa kymmeniä tilaamaan.
Occ vaunuja taas varmaan löytyy vähällä käytöllä ja kontit on baltic bulkin niin kustannukset aloittaa on aikalailla pienemmät.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #20 : Huhtikuu 17, 2016, 11:54:13 »

Siellähän niitä oli tuoreita kuvia rikastejunasta niin Oulusta kuin Tampereeltakin.

Googlailin vähän, ja jos siirrytään kokonaan junakuljetuksiin määrät olisivat ihan toista luokkaa.
http://www.arcticcorridor.fi/assets/Arktinen-Liiketoiminta--seminaari-140416/Mikko-Laaksonen-Baltic-Bulk-Oy.pdf

Kevitsan volyymit itsessään täydellä kapasiteetilla ovat siis 120 kt  kuparirikastetta ja 160 kt nikkelirikastetta, niistä ei puhuttu tuossa esityksessä.

Olisi kiva nähdä tuollaisia joustavia konttikuljetuksia myös esim. Kylylahden Bolidenilta tulevissa kuljetuksissa.


Taitaa Kylylahden kuljetukset olla niin pieniä, että kuljetetaan autoilla Harjavaltaan?
Yksi mielenkiintoinen asia on tietysti, että tarvitaanko tuolla Kevitsassa rikkihappoa? Bolidenillähän on omat happotehtaansa.

Suht pieni kyllä,muttei mielestäni välttämättä niin pieni etteikö rautatiekuljetuksia voisi käyttää. Kupari-kultarikasteen tuotanto 47 kt täydellä kapasiteetilla, eli n. 12-15 vaunullista tulisi tulla junalla per viikko.

Kevitsan prosessit on käsittääkseni "perinteisiä", joka tarkoittaa sitä ettei kemikaaleja hirveästi kulu (vrt. Talvivaaran bioliuotus). Kevitsan rikkihapon kulutus täydellä kapasiteetilla n. 5000 tn vuodessa, eli siitä tulisi vain 1-2 vaunullista per viikko.

Kokemäellä ajellessa katselin tuota Ranta-Peren kalustoa millä taitavat tuon Kyylahden tavaran tuoda, ja on niin uutta, että luulisi heillä olevan joku pidempi kuljetussopimus rikasteelle, eli tuskin lähiaikoina on raiteille siirtymässä kuljetukset.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #21 : Helmikuu 14, 2018, 12:54:40 »

Tänään on uutisoitu, että Boliden investoi 80 miljoonaa Kevitsaan ja 45 miljoonaa lisää Harjavallan ja Porin jalostuskapasiteetin nostoon.
Tuskin on kuljetukset rautapyörillä vähenemään päin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Boliden ostaa Kevitsan kaivoksen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina