Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Porin satama toivoo hartaasti rataosuuden sähköistämistä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« : Maaliskuu 15, 2016, 10:02:36 »

http://yle.fi/uutiset/porin_satama_toivoo_hartaasti_rataosuuden_sahkoistamista/8743672

Ymmärrän toisaalta huolen. Tärkeä raide Harjavallan suurteollisuudelle ja satamalle. Uusi teollisuus saa heti sähköt perille asti mm.:ssa Äänekoskella, mutta kukaan ei ole huolissaan tästäkään välistä.

En tosin pidä kauhean todennäköisenä, että asian eteen mitään tapahtuu lähivuosina. Ei taida Satakuntalaisista edustajiltakaan löytyä yhteistä tahtoa. Yhden puolueen mies istuu Liikenne - ja viestintävaliokunnassa, mutta heidän kiinnostus on mamuissa.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2016, 10:30:44 »

Artikkelista saa kuvan, että investointia toivotaan, jotta Porin satama olisi kilpailukykyisempi Rauman satamaan verrattuna. Tämä tietysti olisi hyvä asia Porin sataman kannalta mutta eri asia on, että tuoko koko kansantalouden kannalta lisäarvoa, jos investoinnilla tehdään vain markkinaosuuksien uusjakoa naapurisatamien välillä.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #2 : Maaliskuu 15, 2016, 10:46:53 »

Artikkelista saa kuvan, että investointia toivotaan, jotta Porin satama olisi kilpailukykyisempi Rauman satamaan verrattuna. Tämä tietysti olisi hyvä asia Porin sataman kannalta mutta eri asia on, että tuoko koko kansantalouden kannalta lisäarvoa, jos investoinnilla tehdään vain markkinaosuuksien uusjakoa naapurisatamien välillä.

Konttiliikenne on kasvanut ja on varmasti se kasvava kuljetusmuoto. Esittämäsi kysymys on hyvä ja voi olla juuri noin.
Porilaisia yrityksiä on sapettanut, kun kaikki konttiliikenne on ollut lähes Rauman satamasta.
Itse kuitenkin nään suurimman tappion tulevan Bolidenin rikastekuljetuksista, kun kuusi täyttä junaa vedetään dieselillä Mäntyluodosta - Harjavaltaan.
tallennettu
Timo Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #3 : Maaliskuu 27, 2016, 18:08:30 »

Artikkelista saa kuvan, että investointia toivotaan, jotta Porin satama olisi kilpailukykyisempi Rauman satamaan verrattuna. Tämä tietysti olisi hyvä asia Porin sataman kannalta mutta eri asia on, että tuoko koko kansantalouden kannalta lisäarvoa, jos investoinnilla tehdään vain markkinaosuuksien uusjakoa naapurisatamien välillä.

Konttiliikenne on kasvanut ja on varmasti se kasvava kuljetusmuoto. Esittämäsi kysymys on hyvä ja voi olla juuri noin.
Porilaisia yrityksiä on sapettanut, kun kaikki konttiliikenne on ollut lähes Rauman satamasta.
Itse kuitenkin nään suurimman tappion tulevan Bolidenin rikastekuljetuksista, kun kuusi täyttä junaa vedetään dieselillä Mäntyluodosta - Harjavaltaan.

Porin satamaan tässä jokunen vuosi sitten ajoi Containership. Sekin loppui vähin äänin, ei ollut kannattavaa kun ei ole rahtia. Porin sataman kalustoa katsellessa huomaa hyvin ettei siitä oikein varteen otettavaa kilpailijaa nyky kalustolla Raumalle tule. Ainoa yhteys on Hacklinin operoima linja Ragna laivalla Pori-Hampuri-Pori. Jää miettimään mikähän olisi sähköistämisen aiheuttamien kustannusten kuolletusaika vrt nykyiseen dsl ajoon. Ja juu onhan se huvittavaa kun Mäntyluodossa päivystää dv ja kaksi häiskää kuutta rikasteletkaa varten  Järkyttynyt Vain valtion firma pystyy tuohon  Virnistää
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2016, 18:51:16 kirjoittanut Timo Heikkinen » tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #4 : Maaliskuu 27, 2016, 20:16:14 »

Artikkelista saa kuvan, että investointia toivotaan, jotta Porin satama olisi kilpailukykyisempi Rauman satamaan verrattuna. Tämä tietysti olisi hyvä asia Porin sataman kannalta mutta eri asia on, että tuoko koko kansantalouden kannalta lisäarvoa, jos investoinnilla tehdään vain markkinaosuuksien uusjakoa naapurisatamien välillä.

Konttiliikenne on kasvanut ja on varmasti se kasvava kuljetusmuoto. Esittämäsi kysymys on hyvä ja voi olla juuri noin.
Porilaisia yrityksiä on sapettanut, kun kaikki konttiliikenne on ollut lähes Rauman satamasta.
Itse kuitenkin nään suurimman tappion tulevan Bolidenin rikastekuljetuksista, kun kuusi täyttä junaa vedetään dieselillä Mäntyluodosta - Harjavaltaan.

Porin satamaan tässä jokunen vuosi sitten ajoi Containership. Sekin loppui vähin äänin, ei ollut kannattavaa kun ei ole rahtia. Porin sataman kalustoa katsellessa huomaa hyvin ettei siitä oikein varteen otettavaa kilpailijaa nyky kalustolla Raumalle tule. Ainoa yhteys on Hacklinin operoima linja Ragna laivalla Pori-Hampuri-Pori. Jää miettimään mikähän olisi sähköistämisen aiheuttamien kustannusten kuolletusaika vrt nykyiseen dsl ajoon. Ja juu onhan se huvittavaa kun Mäntyluodossa päivystää dv ja kaksi häiskää kuutta rikasteletkaa varten  Järkyttynyt Vain valtion firma pystyy tuohon  Virnistää

Vaikea sanoa olisiko kuljetuksia enemmän, jos rata olisi sähköistetty. Kyllähän tuollainen summa 60€ per kontti on toisaalta aika suuri ja Suomessa satamia vierekkäin niin aika helposti se konttijuna vedetään Raumalle Porin sijasta ja tällöin ei kuljetettavaa olekaan.

Käsittääkseni mäntyluodossa on päivystäjä "virastoaikaan" klo 07.30- 17.00 ja tämän ajan ulkopuolella vaihtotyönjohtaja tulee Porista kuljettajan kanssa tekemään rikastevaihdon.

VR varmaan on monessa mielessä jäykkä organisaatio, mutta usein on suurin syy kyllä lait ja määräykset ettei tuolla satamassa esimerkiksi tällä hetkellä saa yksinajona tehdä vaihtotöitä, vaan siihen vaaditaan tähystystä.
Lisäksi, jonkinlainen palvelutaso on pidettävä, että saadaan hoidettua myös ne satunnaisemmat työt. Puutavarat, raudat, katodit jne.
tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #5 : Maaliskuu 28, 2016, 17:09:15 »

Ja juu onhan se huvittavaa kun Mäntyluodossa päivystää dv ja kaksi häiskää kuutta rikasteletkaa varten  Järkyttynyt Vain valtion firma pystyy tuohon  Virnistää

Myös huvittavaa on se, että se ainoa Mäntyluotoon menevä ei-rikastejunapari kulkee usein pelkkänä vettinä. Ja samaan aikaan Mäntyluodontiellä, siis kakkostiellä voi nähdä parhaimillaan peräkkäin kolmekin (!) VR Transpointin romumetallirekkaa matkalla Tahkoluotoon  Virnistää Jotakin hinnottelussa saattaisi olla pielessä jos 9 romukonttia menee mielummin autosaattuena ja mm. Venäjän öljy tulee mielummin Tahkoluotoon Venäjän tai Baltian maan sataman kautta. Olishan mahdollista kuljettaa myös suoraan junalla perille ilman siirtokuormausta mutta...
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2016, 18:45:58 »

Ja juu onhan se huvittavaa kun Mäntyluodossa päivystää dv ja kaksi häiskää kuutta rikasteletkaa varten  Järkyttynyt Vain valtion firma pystyy tuohon  Virnistää

Myös huvittavaa on se, että se ainoa Mäntyluotoon menevä ei-rikastejunapari kulkee usein pelkkänä vettinä. Ja samaan aikaan Mäntyluodontiellä, siis kakkostiellä voi nähdä parhaimillaan peräkkäin kolmekin (!) VR Transpointin romumetallirekkaa matkalla Tahkoluotoon  Virnistää Jotakin hinnottelussa saattaisi olla pielessä jos 9 romukonttia menee mielummin autosaattuena ja mm. Venäjän öljy tulee mielummin Tahkoluotoon Venäjän tai Baltian maan sataman kautta. Olishan mahdollista kuljettaa myös suoraan junalla perille ilman siirtokuormausta mutta...

Viime aikoina on onneksi taas vähän piristynyt mäntyluotokin muiden kuljetusten osalta. On näkynyt ainakin hibejä viemässä lautaa, telakalle rautaa ja kebabejakin meni kontit päällä.
Rautaahan kuljetettiin jossain vaiheessa junallakin. Muuttuiko sitten Vr: n taktiikka vai tulevatko romuvirrat niin monesta suunnasta ettei junalla kannata enää kuljettaa?
Tuleehan junakuljetuksillekin hintaa, jos muutamia vaunuja käsitellään monella asemalla ja vaihdetaan eri juniin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Porin satama toivoo hartaasti rataosuuden sähköistämistä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina