Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vanhimpien vetureiden romutuspaikka  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Maaliskuu 15, 2016, 11:11:06 »

Lueskelin Värtsilän pitäjän historiaa. Kerronta päättyy vuoteen 1945. Kirjassa on aikalaisten muistelmia joista monet koskevat myös rajan taakse jäänyttä Värtsilän rautatehdasta. Eräs henkilö muisteli tehtaalla olleen romutarhan jossa oli romutettavana Suomen vanhimpia vetureita.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2016, 12:15:36 »

Muistankohan oikein, että olen jostakin muualtakin lukenut, että ainakin A1:t olisi viety romutettaviksi jonnekin Kaakkois-Suomeen? Sopisi yhteen Värtsilä-muistelman kanssa.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #2 : Maaliskuu 15, 2016, 21:56:54 »

Wärtsilässä on romutettu ainakin kolme höyryveturia. Yksi on varmuudella A6 n:o 94, muiden numerot eivät ole tiedossa, myöskään ajankohdasta ei ole tietoa. Veturi A6 94 on hylätty vuonna 1928.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 15, 2016, 22:40:55 »

Muistelmat ajoittuvat 1920 ja -30 luvuille. Sinne varmaan sattuu ne vanhimpien hylkäykset ja romutukset. Tyypeistä ja numeroista ei ollut mitään mainintaa.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 690


« Vastaus #4 : Maaliskuu 16, 2016, 10:13:28 »

Ilmeisesti kaikki A1- ja A2-veturit romutettiin Wärtsilän rautatehtaalla (joka oli terästehdas) vuosina 1911-1912.
Kaskimiehen Valtionrautatiet-kirjan sivulla 45 on kuva veturista 1 (Alutar) Wärtsilän tehtaan romuvaraston raiteella. Olen nähnyt muitakin kuvia näistä Wärtsilän pihalla, mutta en muista missä.
Ainakin ensimmäiset junaonnettomuudessa hylätyt veturit purettiin ja romuksi tuomittu metalli sulatettiin varmaan VR:n konepajoissa. Pääosin tämä lienee tapahtunut Helsingissä, jonka rautavalimossa syntyi suuri osa VR:n valurautaosista. Saattaa olla että ensimmäisenä yhteentörmäyksen vuoksi vuonna 1901 hylätty A4 vonTrapp / 71 purettiin ja sulatettiin VR:n Hankoniemen konepajassa, jossa oli kupoliuuni valuraudalle ja myös värimetallien sulatusuunit. Hankoniemen pajan räjäyttivät venäläiset paniikissaan vuonna 1914. Merenaavalla seilannutta kalastajavenetta taidettiin luulla saksalaiseksi panssarilaivaksi. Meinasivat räjäyttää koko kaupunginkin.

Myöhemmät romutukset tapahtuivat pääasiassa hylkäyspaikkakunnilla polttoleikkaamalla veturi palasiksi ja viemällä teräs vaunussa terästehtaalle tai rautavalimoon. Valuraudan kupoliuuneihin panostetaan seostamatonta terästä palasina, joiden paino on 0.1...50 kg ja suurin ulottuvuus enintään 0.6 m. Näin sanoo Valimotekniikka I (1982).
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vanhimpien vetureiden romutuspaikka  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina