Knoppiketju

(1/286) > >>

Topi Lajunen:
Ketjun säännöt:

- Esitetään rautatieaiheinen knoppi, helppo tai vaikea. Vaikeustason vaihtelu on suotavaa.
- Porukka vastailee, lyhyesti tai pitkästi.
- Knopin esittäjä tuomaroi, eli päättää, milloin joku vastaus on riittävän oikein.
- Se, joka vastasi oikein, kysyy ja tuomaroi seuraavan knopin.
- Ensimmäisen knopin esittää ketjun aloittaja. :)

-----

Mainitse jokin merkittävän mittainen ratapätkä, jossa uudet vihreät liikenteen kilometrimerkit ovat tarkalleen oikeilla kohdillaan valkopohjaisten virallisten merkkien kanssa samassa kohdassa, mutta kyseessä on kuitenkin sähköistetty rata.

Eljas Pölhö:
Lainaus käyttäjältä: Topi Lajunen - Syyskuu 09, 2009, 14:41:09


Mainitse jokin merkittävän mittainen ratapätkä, jossa uudet vihreät liikenteen kilometrimerkit ovat tarkalleen oikeilla kohdillaan valkopohjaisten virallisten merkkien kanssa samassa kohdassa, mutta kyseessä on kuitenkin sähköistetty rata.

Vuosaaren radan tunnelissa?

Topi Lajunen:
Lainaus käyttäjältä: Eljas Pölhö - Syyskuu 09, 2009, 15:08:39

Vuosaaren radan tunnelissa?


Aivan oikein. Molemmanlaiset kilometrimerkit on pultattu tunnelin seinään samaan kohtaan, sähköratapylväitä ei ole lainkaan, kääntöorsien ollessa kiinnitettynä kattoon. Eljaksen vuoro knopata, heitäs joku vaikeampi. :)

Eljas Pölhö:
Kappas vain, arvasin oikein. Kysytäänpä Suomen ja Latvian yhteisestä rautatiehistoriasta: Lienee tuttua, että Tampella valmisti sinne 6 K3 (Tv1)-tyyppistä veturia, joista yksi palasi Suomeen ja liikennöi täälläkin parikymmentä vuotta. Toivottavasti on vähemmän tunnettua tai helposti unohdettua, että myös yksi suomalainen moottorivaunu on ollut matkustajaliikenteessä sekä Suomessa että Latviassa, useita vuosia kummassakin. Kyseessä ei siis ole mikään moottoriresiina tms tai mahdollinen Dm11 käynti siellä, vaan pysyvämpi tilanne. Mikä oli tämä moottorivaunu?

Markku Blomgren:
Lainaus käyttäjältä: Eljas Pölhö - Syyskuu 09, 2009, 17:27:37

Kappas vain, arvasin oikein. Kysytäänpä Suomen ja Latvian yhteisestä rautatiehistoriasta: Lienee tuttua, että Tampella valmisti sinne 6 K3 (Tv1)-tyyppistä veturia, joista yksi palasi Suomeen ja liikennöi täälläkin parikymmentä vuotta. Toivottavasti on vähemmän tunnettua tai helposti unohdettua, että myös yksi suomalainen moottorivaunu on ollut matkustajaliikenteessä sekä Suomessa että Latviassa, useita vuosia kummassakin. Kyseessä ei siis ole mikään moottoriresiina tms tai mahdollinen Dm11 käynti siellä, vaan pysyvämpi tilanne. Mikä oli tämä moottorivaunu?


Menee varmaan metsään, mutta muistelisin kuulleeni/lukeneeni, että Jokioisten Rautatien moottorivaunu olisi päätynyt jonnekin linnoitussaarelle, mutta oliko se sittenkin Venäjän, silloisen Neuvostoliiton puolella...hmmm. Vaunu tiemmä jäi sille tielleen, mutta luovutettiinko se sinne sotakorvauksena, siitä ei allekirjoittaneella ole muistikuvaa/hajua...  ;D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu