Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1300 : Tammikuu 15, 2015, 08:41:49 »

Olisikohan se tässä junanlähettäjän kädessä (englanniksi "baton")?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #1301 : Tammikuu 15, 2015, 11:30:19 »

Olisikohan se tässä junanlähettäjän kädessä (englanniksi "baton")?
Sepä se on eli "Komentosauva". Otettiin VR:llä käyttöön vuonna 1938.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #1302 : Tammikuu 15, 2015, 19:29:49 »

KOMENTOSAUVA.
Tuleekos meille lukijoille mieleen, että mikäs VR:n vehje se sellainen on?
Komentosauva otettiin käyttöön 15.9.1938.


* 1938.jpg (183.99 kilotavua, 467x977 - tarkasteltu 370 kertaa.)
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1303 : Tammikuu 15, 2015, 22:45:22 »

Otetaanpas sitten uusi knoppi.

Suomen rautateiden koko historian ajan on voinut olla mahdollista, että asemapäällikkö tietää ajan pilkkopimeässäkin 15 minuutin tarkkuudella. - Miten?
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #1304 : Tammikuu 16, 2015, 00:33:28 »

Totaalisen villi arvaus, eikä varmaankaan lähelläkään oikeaa, mutta yritetään silti:

Asemapäällikön taskunauriin viisarinpäät sekä ajat 00, 15, 30 ja 45 on käsitelty pimeässä hohtavalla aineella. Tämä teoria ei tietenkään enää tänäpäivänä toimi kun iPhonesta näkee kellonajan valaistusolosuhteista riippumatta jos vaan phöönissä itessään virta riittää.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1305 : Tammikuu 16, 2015, 08:16:29 »

... Asemapäällikön taskunauriin viisarinpäät sekä ajat 00, 15, 30 ja 45 on käsitelty pimeässä hohtavalla aineella...

Erittäin hyvin tiedetty, mutta ei kuitenkaan vielä aivan riittävä vastaus tähän knoppiin.

Itsevalaiseva kellotaulu ja viisarit on ollut Suomen rautateiden historiassa varmasti yleisin ja pisimpään käytetty tapa tietää aika pimeässäkin. Newitz keksi fosforisoinnin kellotaulun viisareihin ja numeroihin vuonna 1875, joten keino ei ollut käytettävissä maaliskuussa 1862, kun ensimmäinen rataosuus avattiin liikenteelle Suomessa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1306 : Tammikuu 16, 2015, 15:14:33 »

Asemien kaappikellot ovat Big Benin tapaan soineet 15 minuutin välein?
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1307 : Tammikuu 16, 2015, 15:19:58 »

Asemien kaappikellot ovat Big Benin tapaan soineet 15 minuutin välein?

Polttaa. - Asemapäällikkö olisi saattanut saada ajan selville 15 minuutin tarkkuudella milloin tahansa, eikä vain lyöntien aikana - ja siis pimeässä...
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1308 : Tammikuu 16, 2015, 15:42:00 »

Ottaa yhteyden lennättimellä tai puhelimella naapuriliikennepaikalle ja kysyy? Hymyilee leveästi
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1309 : Tammikuu 16, 2015, 17:33:38 »

Mahtoiko lennätin antaa jotain säännöllistä signaalia?
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1310 : Tammikuu 16, 2015, 17:47:35 »

Kylmään päin menee; en tiedä oliko lennättimen kautta mahdollista saada aikaa tietoonsa; puhelimella toki olisi voinutkin "naapurille" kilauttaa, kuten Topi ehdotti (neiti aika kuitenkin aloitti Suomessa vasta 1936). Puhelinta tai lennätintä ei kuitenkaan tässä nyt haeta.

Topin kellonlyönteihin liittyvässä vastauksessa on jo jutun juurta. - Apuna asemapäälliköllä olisi voinut olla Suomessa valmistettua, vieläpä suhteellisen kallista aikansa huipputeknologiaa. Mutta mitä - ja miten?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #1311 : Tammikuu 16, 2015, 21:05:33 »

Kylmään päin menee; en tiedä oliko lennättimen kautta mahdollista saada aikaa tietoonsa; puhelimella toki olisi voinutkin "naapurille" kilauttaa, kuten Topi ehdotti (neiti aika kuitenkin aloitti Suomessa vasta 1936). Puhelinta tai lennätintä ei kuitenkaan tässä nyt haeta.

Topin kellonlyönteihin liittyvässä vastauksessa on jo jutun juurta. - Apuna asemapäälliköllä olisi voinut olla Suomessa valmistettua, vieläpä suhteellisen kallista aikansa huipputeknologiaa. Mutta mitä - ja miten?
Neiti Aika -kone?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Kari Suominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #1312 : Tammikuu 17, 2015, 12:10:04 »

Tässä ilmeisesti haetaan vastaukseksi Könnin mestareiden Pohjanmaalla valmistamia kaappikelloja, joissa oli ns. kysymänaru.

Narua vetämällä kello ensin kertoo yhteen kuluun lyömälla kuluneet varttitunnit (1-3 lyöntiä) ja sitten kahteen kuluun lyömällä viimeksi kuluneen täyden tunnin, jolloin pimeässäkin voidaan saada selville kellonaika varttitunnin tarkkuudella.

Tuvan halki yöllä tarpeilleen hiipineet kiskaisivat siitä saadakseen tietää kellonajan, minkä vuoksi narun rahvaanomaisemmaksi nimeksi muotoutui "kusinaru".

Sillä aikansa huipputeknologialla kysyjä ilmeisesti tarkoitti samojen valmistajien seitsenviisarisia kalenterikelloja...
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1313 : Tammikuu 17, 2015, 13:29:29 »

Neiti Aika -kone?

Ensimmäinen Neiti Aika otettiin käyttöön Ranskassa 1933, ja tosiaan pian koneellistettiin. Suomessa tosiaan otettiin käyttöön vasta 1936. Eli tätä ei haettu.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1314 : Tammikuu 17, 2015, 13:37:41 »

Tässä ilmeisesti haetaan vastaukseksi Könnin mestareiden Pohjanmaalla valmistamia kaappikelloja, joissa oli ns. kysymänaru.

Narua vetämällä kello ensin kertoo yhteen kuluun lyömälla kuluneet varttitunnit (1-3 lyöntiä) ja sitten kahteen kuluun lyömällä viimeksi kuluneen täyden tunnin, jolloin pimeässäkin voidaan saada selville kellonaika varttitunnin tarkkuudella.

Tuvan halki yöllä tarpeilleen hiipineet kiskaisivat siitä saadakseen tietää kellonajan, minkä vuoksi narun rahvaanomaisemmaksi nimeksi muotoutui "kusinaru".

Sillä aikansa huipputeknologialla kysyjä ilmeisesti tarkoitti samojen valmistajien seitsenviisarisia kalenterikelloja...

Tismalleen! Hieno vastaus. - Juurikin aikansa huipputeknologiaa edustanut Könnin repeteerikello olisi hoitanut homman; seitsenviisarinen löi täydet tunnit kahdella kulkusella ja neljännestunnit yhdellä. Kuten kerroitkin, toistonuorasta eli "kusinarusta" vetämällä repeteerikoneisto toisti aina viimeisen täyden tunnin ja neljänneksen. Naru löytyi pilkkopimeässäkin.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 200 vuotta, kun moniviisaristen kellojen rakentaminen oli täydessä käynnissä (1815). Kellojen hinnat vaihtelivat suurin piirtein viisarien määrän mukaan; senaikaisella hintatasolla tavallinen Könniläinen maksoi n. 1 lehmän hinnan, ja 7-viisarinen vastaavasti 7-kertaisen summan.

Knopautusvuoro siirtyy Karille!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1315 : Tammikuu 17, 2015, 15:02:10 »

Mukava kysymys ja tieto, vaikka liittyi rautateihin aasinsillan kautta.
Kun tuli mainituksi lennätin, kysyisin ns. viisailta, miksi puhelinlangat lauloivat? Ei siis ole knoppi,
vaan pelkkä kysymys tietävälle.
Olen sitä ikäluokkaa jolle tuo ilmiö on tuttu. Omituista oli, että linjojen vonkuna kuului parhaiten tyynessä
pakkasyössä. Johtuiko vain taustamelun puutteesta, sillä olettaisi tuulenkin olevan syyllinen.
Isälläni oli tapana sanoa, että siellä taas akat juoruavat...
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1316 : Tammikuu 17, 2015, 21:00:03 »

Voisiko olla, että lämpölaajeneminen on asialla. - Pakkasella ilmiö supisti lankoja ja sai ne värisemään eli resonoimaan. Langat resonoivat tietyllä ominaistaajuudella, ja resonointi vahvisti varmaan myös itseään. Tästä varmaan humina syntyi; olen tuota itsekin lapsena kuunnellut.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2420


« Vastaus #1317 : Tammikuu 17, 2015, 21:13:11 »

Enpä minäkään tiedä miksi puhelinlangat lauloivat. Se oli tuttua talvisin kun kotoa oli 1,5 km bussipysäkille. Katri-Helena lauloi sen nimisen laulun (ehkä 1960-luvulla), mutta olen jokseenkin varma (muistin pätkiminen huomioiden), että olisin kuullut saman (hitaammin??) paljon aikaisemmin.
tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #1318 : Tammikuu 19, 2015, 22:09:17 »

Enpä minäkään tiedä miksi puhelinlangat lauloivat. Se oli tuttua talvisin kun kotoa oli 1,5 km bussipysäkille. Katri-Helena lauloi sen nimisen laulun (ehkä 1960-luvulla), mutta olen jokseenkin varma (muistin pätkiminen huomioiden), että olisin kuullut saman (hitaammin??) paljon aikaisemmin.

Seuraavaa oikeaa knoppikysymystä odotellessa lainaus Wkipediasta:

"Puhelinlangat laulaa on Pentti Viherluodon säveltämä kappale, jonka on sanoittanut hänen veljensä Aimo Viherluoto. Ensimmäisen levytetyn version teki Pentti Viherluoto 1947. Vuonna 1964 Jörgen Petersen meni PSO-studioilla etsimään Martti Pihan pyynnöstä Dallapé-orkesterin nuottivihkoista jotakin sopivaa Katri Helenalle. Löydettyään sieltä vanhan foksin Petersen esitteli idean Pihalle, joka innostui. Kappaleesta tehtiin nopeampi sovitus, ja Katri Helena lauloi sen levylle, joka nousi heti suosioon."
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #1319 : Huhtikuu 02, 2015, 17:36:29 »

Lienee liian helppo mutta kysytään kuitenkin: Missä tänään kulkevassa IC-junassa on vaunuja, jotka pysähtyvät osalla kulkureittinsä samoista asemista eri aikoihin?
tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #1320 : Huhtikuu 02, 2015, 19:12:31 »

Lienee liian helppo mutta kysytään kuitenkin: Missä tänään kulkevassa IC-junassa on vaunuja, jotka pysähtyvät osalla kulkureittinsä samoista asemista eri aikoihin?
Niitähän on monta... IC71/78, Turun IC:t, Tampereen IC:t, Tampere-Pori IC:t.... (Ymmärsinkö kysymyksen oikein?)

EDIT: Jos tarkemmin mietitään, tarkoititko IC274:ää? Siinähän 1 Edm pysähtyi Hämeenlinnassa ja tänään päivällä, ja loput vaunut tulevat muun junan mukana huomenaamuna.
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #1321 : Huhtikuu 02, 2015, 19:30:10 »

Matkustajat eivät siis poistu välillä vaunuista ja lähtöasemalta vaunut lähtevät samana junana, mutta joillekin samoille väliasemille vaunut saapuvat eri aikoihin. Selvensikö?

Lainaus käyttäjältä: Timo Varshukov
link=topic=921.msg62242#msg62242 date=1427994751
Lienee liian helppo mutta kysytään kuitenkin: Missä tänään kulkevassa IC-junassa on vaunuja, jotka pysähtyvät osalla kulkureittinsä samoista asemista eri aikoihin?
Niitähän on monta... IC71/78, Turun IC:t, Tampereen IC:t, Tampere-Pori IC:t.... (Ymmärsinkö kysymyksen oikein?)

EDIT: Jos tarkemmin mietitään, tarkoititko IC274:ää? Siinähän 1 Edm pysähtyi Hämeenlinnassa ja tänään päivällä, ja loput vaunut tulevat muun junan mukana huomenaamuna.
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #1322 : Huhtikuu 04, 2015, 16:29:42 »

Matkustajat eivät siis poistu välillä vaunuista ja lähtöasemalta vaunut lähtevät samana junana, mutta joillekin samoille väliasemille vaunut saapuvat eri aikoihin. Selvensikö?

Lainaus käyttäjältä: Timo Varshukov
link=topic=921.msg62242#msg62242 date=1427994751
Lienee liian helppo mutta kysytään kuitenkin: Missä tänään kulkevassa IC-junassa on vaunuja, jotka pysähtyvät osalla kulkureittinsä samoista asemista eri aikoihin?
Niitähän on monta... IC71/78, Turun IC:t, Tampereen IC:t, Tampere-Pori IC:t.... (Ymmärsinkö kysymyksen oikein?)

EDIT: Jos tarkemmin mietitään, tarkoititko IC274:ää? Siinähän 1 Edm pysähtyi Hämeenlinnassa ja tänään päivällä, ja loput vaunut tulevat muun junan mukana huomenaamuna.

Tämä knopittelu ei ilmeisesti auennut riittävästi, joten paljastetaan. Haettiin siis junaa IC933 Turusta Tampereelle, jossa on sesonkiaikoina makuuvaunuja kahteen eri Tampereelta jatkavaan yöjunaan. Näin ollen alkumatkasta samaan junaan kuuluvat vaunut saapuivat esimerkiksi Kemiin joko P269:een kytkettynä klo 8.02 tai IC273:n liitettynä klo 9.01.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #1323 : Toukokuu 24, 2015, 15:42:26 »

Uusi kysymys:

Nykyisinhän Suomen makuuvaunuliikenne rajoittuu kolmeen junapariin Pohjanmaan radalla (sesonkiaikana vähän useampaan) ja Moskovan yöjunaan. Mutta aikanaan makuuvaunuliikenne on ollut laajempaa.

Kysymys: Millä nykyisin matkustajaliikenteen käytössä olevilla rataosilla EI ole koskaan ollut säännöllistä makuuvaunuliikennettä?
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #1324 : Toukokuu 24, 2015, 16:02:01 »

Uusi kysymys:

Nykyisinhän Suomen makuuvaunuliikenne rajoittuu kolmeen junapariin Pohjanmaan radalla (sesonkiaikana vähän useampaan) ja Moskovan yöjunaan. Mutta aikanaan makuuvaunuliikenne on ollut laajempaa.

Kysymys: Millä nykyisin matkustajaliikenteen käytössä olevilla rataosilla EI ole koskaan ollut säännöllistä makuuvaunuliikennettä?


Huopalahti-Vantaankoski, rantarata ja Lahden oikorata?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina