Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #150 : Marraskuu 13, 2009, 21:31:15 »

Pahus... enhän mä edes tiennyt oikeaa vastausta. Oikea harrastajahan en ole, "piireihin" jouduin vähän kuin vahingossa, joten tietonikin ovat varsin olemattomat. Jo työurani aikani usein sain havaita, että teillä rautatieharrastajilla tiedot ovat usein paljon tarkemmat ja monipuolisemmat kuin varsinaisella ammattilaisella. "Parisen henkilöä" voisivat hieman pidätellä intoaan seuraavaan helppoon kysymykseen: Onkohan tuohon läntiseen naapuriimme voinut matkustella mukavasti (?) "omassa punkassa" aikaa viettäen, muutoin kuin tutuilla laivoilla nykyään? Jotain erikoista saattoi tuohon matkaankin liittyä - ainakin minun mielestäni.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #151 : Marraskuu 13, 2009, 23:15:12 »

"Parisen henkilöä" voisivat hieman pidätellä intoaan seuraavaan helppoon kysymykseen: Onkohan tuohon läntiseen naapuriimme voinut matkustella mukavasti (?) "omassa punkassa" aikaa viettäen, muutoin kuin tutuilla laivoilla nykyään? Jotain erikoista saattoi tuohon matkaankin liittyä - ainakin minun mielestäni.

Koska minua ei mainittu nimeltä, niin voisi jotain arvausta heittää kehään.

Laitetaanpa tällainen linkkikuva: http://www.smok.nu/Bilder/abo1.jpg .

Tämä Star Wind ei ole "tutuista" matkustuslaivoista ihan jokapäiväinen paatti. Kyydin sai aluksella vain, jos oli mukana oma "ajoneuvo". Kaikki Lättämatkustajat hyväksyttiin kuvan "ajoneuvon" matkustajiksi, kuten oikeasti olivatkin ja saivat hyttipaikan yölaivasta Turku-Tukholma. Oli muuten ensimmäinen kerta kun Suomesta pääsi SJ:n lätällä Ruotsiin muutakin kautta kuin Tor-Hp.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #152 : Marraskuu 13, 2009, 23:34:28 »

Kyllähän minä sinuakin, kaima, hieman ajattelin tietomieheksi, mutta tuo ei ollut aivan se mitä yritin ajaa takaa. Sai lähtöaseman jälkeen viettää aikaansa samassa hytissä perille asti.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #153 : Marraskuu 14, 2009, 00:06:02 »

JR:n vastaus oikein innoitti katsomaan milloin linkin erikoistapaus tapahtui. Samalla sivulla oli kuvia oikein Suomestakin (kantsii tsekata)  http://www.smok.nu/index2.html
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #154 : Marraskuu 14, 2009, 12:22:34 »

Ahh, kaksi ykköstä lisää. Mutta kysytäänpä nyt VIIMEISTÄ: VR:llä oli -40/50-lukujen taitteessa 10 öljypolttoista höyryveturia, 5kpl Pr1, 4kpl Pr2 ja 1kpl Hr1. Koska VR:llä oli viimeksi öljypolttoinen höyryveturi liikenteessä ja sen sarjatunnus? Sarja ja neljännesvuosi riittää, mutta numerosta ja liikennekuukaudesta saa kunniamaininnan ja päivästä paljastuu, että Pasilan varikon päiväkirjoja on tullut tutkituksi.
Jaha, enpäs tiennytkään noita öljykäyttöisiä olleen noinkin monta. Ensiksi kai kokeiltiin linjalla Helsinki - Tampere toukokuussa 1947. Tyytyväisinä todettiin öljyä kuluvan vain reilu 3 tonnia (4 m3), kun hiiltä kului 6 tonnia. Mutta eikös ne olleet sekapolttoisia, että piti mättää myös hiiltä sekaan yli puolet. Kun kokeiluun oltiin tyytyväisiä. niin ajettiin myös Helsingistä Kouvolaan. Olikohan kaikissa samankokoiset säilöt 6,5 m3, joten selvittiin öljyn lisäyksellä sekä Tampereella että Kouvolassa. Pasilassa oli 100 m3 öljysäiliö.
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #155 : Marraskuu 14, 2009, 16:35:38 »

Haaparannalle oli makuuvaunuyhteys vielä 1960-luvulla. Lähtiköhän makuuvaunu Tampereelta ja juna oli P61 tai 63.
Tukholman-Naantalin junalauttayhteyden vihkiäismatkalla s/s Starkella taisi olla SJ:n makuuvaunu, missä SJ:n herroja matkusti.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #156 : Marraskuu 14, 2009, 19:19:03 »

Tuota Pekan mainitsemaa makuuvaunuyhteyttä Haaparantaan metsästin... Mutta mitähän etelän "rasvaturistin" piti ottaa huomioon matkustaessaan voita hakemaan Ruotsin puolelta P63/P64 junaparilla (Kemin jälkeenhän numero muuttui P/H 633 / H634).
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #157 : Marraskuu 14, 2009, 20:17:31 »

Ainakin Tornionjoen sillalla piti siirtää kelloa. Muuten juna tuli Haaparannalle ennenkuin se oli Torniosta lähtenytkään. Valuuttaa ei tarvinnut vaihtaa, sillä markat kelpasivat Haaparannalla.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #158 : Marraskuu 14, 2009, 21:05:32 »

Lypsetään vielä vähän... jotain erikoista (?) paluumatkassa - en tarkoita innokkaita tullimiehiä.
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #159 : Marraskuu 14, 2009, 21:14:15 »

Lypsetään vielä vähän... jotain erikoista (?) paluumatkassa - en tarkoita innokkaita tullimiehiä.

Tämmöinen erikoisuus ainakin: 60-luvulla kun 63 meni Haaparannalle saakka, niin veturi ja vaunusto palasi välittömästi takaisin Tornioon. Eli jos menit junalla 63 Haaparannalle, niin jouduit kävelemään ostoksiesi kanssa takaisin Tornioon. (Oulussa työt alkoivat kyseisessä vuorossa klo 6.50 ja loppuivat illalla 21.15 kertoo ajopäiväkirja 8.10.63. Ja veturina oli Hv1 560.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2009, 21:34:37 kirjoittanut Pirkko Alanen » tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #160 : Marraskuu 14, 2009, 22:25:32 »

Tuota "Team Alasen" vastausta ajattelin mielessäin. Menomatkalla pääsi perille, mutta paluukuljetus lähtikin Torniosta. Haaparannan makuuvaunu taisi olla kulussa kesäkauden alusta 1960 ja loppui kesän 1965 loputtua. Annetaan Alasten keksiä seuraavaksi visaista kysymystä.
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #161 : Marraskuu 14, 2009, 23:03:17 »

Aikatauluarkistossa (http://jpl.dy.fi/taulut/index.php?id=143) on vuoden 1959 kesäturistin otteessa P63 Helsingistä Haaparannalle saakka. H633 oli tuolloin lättä, joka lähti pikurin jälkeen Tornioon. H64 matkasi tuolloin takaisin Haaparannalta Helsinkiin 22 h, koska lähti Haaparannalta klo 10:45 ja oli Helsingissä klo 9:47. Juna tosin seisoi Torniossa klo 11:51 - 17:00.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #162 : Marraskuu 15, 2009, 00:31:33 »

Omien (tarkistamattomien) tietojeni mukaan makuuvaunuliikennne  Ruotsiin alkoi 29.5.1960. Rovaniemen P63:ssa (lähtö Helsingistä klo 19.30) olevat Haaparannan vaunut kytkettiin junasta irti Kemissä, jatko P633, tulo-aika Tornioon 10.20., H633 lähti Torniosta 10.55. ja saapui Haaparantaan 10.01., veturin ympäriajo ja H634 klo 10.10. lähtö Tornioon, jonne tulo-aika 11.16. Vaunujen siivous Torniossa ja jatko kohti etelää klo 19.15., Kemissä kytkeytyminen Rovaniemeltä tulevaan P64:ään ja perillä Helsingissä seuraavana aamuna klo 9.42. Liikenne loppui 25/26.9.1965, mutta esim. 7.7.1966. otetussa kuvassa Hr12 2228 on Haaparannassa perässään mm. CEm-sarjan makuuvaunu, lieneekö jossain tiedoissa pvm-virhe. Nämä tiedot ovat peräisin vuoden 2010 Nordisk Järnvägs-kalenterista.
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #163 : Marraskuu 15, 2009, 12:18:02 »

Kysytäänpä tämmöistä teknistä "juttua": Mikä on "interrupteri",  mistä semmoisen voisi löytää ja mitä sillä tehdään?

Jorma avitti niin paljon tuossa edellisessä knopissa, että sokea kanakin löysi jyväsen!  Hymyilee leveästi
tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #164 : Marraskuu 15, 2009, 15:38:37 »

Kannattaisikohan ensin matkata Akaalle ja aloittaa etsinnän sieltä - yksi voisi vielä löytyä...
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #165 : Marraskuu 15, 2009, 19:17:38 »

Kannattaisikohan ensin matkata Akaalle ja aloittaa etsinnän sieltä - yksi voisi vielä löytyä...

Kerrohan lisää ja ala miettiä seuraavaa kysymystä...  Hymyilee leveästi
tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #166 : Marraskuu 15, 2009, 19:39:05 »

Antaa toisten vastata, olen huono keksimään hyviä kysymyksiä... Ja taidan olla jäävi vastaamaan tuohon knoppiin.
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #167 : Marraskuu 15, 2009, 19:54:24 »

Antaa toisten vastata, olen huono keksimään hyviä kysymyksiä... Ja taidan olla jäävi vastaamaan tuohon knoppiin.

Ei me oo ainakaan jäävätty ketään...  Hymyilee leveästi
tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #168 : Marraskuu 15, 2009, 21:09:17 »

Antaa toisten vastata, olen huono keksimään hyviä kysymyksiä... Ja taidan olla jäävi vastaamaan tuohon knoppiin.

Ei me oo ainakaan jäävätty ketään...  Hymyilee leveästi

HÖH. JT ratkaisi tämän jo, ja jatkanee myös. Akaa vinkki antoi kaksi vaihtoehtoa: A) 2241 on erilainen kuin 2216, 2232:sta alkaen  sarjaan tuli muutoksia. Turhan etsimisen jälkeen en löytänyt mitään interruptusta. B) Vr11 1805. (plaraa) Dieselveturit ja moottorivaunut II  s.130 5.1. Päämoottori.  Kun suora vaihde... (emmä kyl iha tajuu)

Mut ratkaisit knopin kuitenkin...  ja lähteenkin löysit! Siis oikea vastaus on tuo vaihtoehto b.  Hra Polamo, olkaa hyvä, teidän vuoronne! (Mr Toivonen tuossa edellä kieltäytyi kunniasta jatkaa knopittelua.)

P.S Ja tokihan kaikille on selvää, että intterrupterin yksi osa on vanhassa apteekissa...           Hymyilee leveästi
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2009, 21:29:07 kirjoittanut Pirkko Alanen » tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #169 : Marraskuu 15, 2009, 23:13:19 »

20 vuotta aikaisemmin samana päivänä tehtiin iso muutos. 1962 olisi toisen monia muutoksia aiheuttavan päivityksen luullut olleen 15.9.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #170 : Marraskuu 16, 2009, 00:02:15 »

Senverran olen tietämätön historiasta, mitähän nuo suuret muutokset olivat tuolloin? Mutta eiköhän tuokin mieltäni askarruttamaan jäänyt tapahtuma selvinne piakkoin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #171 : Marraskuu 16, 2009, 14:30:48 »

8.10.1942 uudistettiin VR:n vetureiden sarjatunnukset ja se aiheutti päivittelyn tarvetta aika moniin julkaisuihin. Ajattelin mahdollista painovirhettä kysymyksessä, kun sattui täysin sama päivämäärä. Mutta kun merkintöjen tekijä oli tuolloin (1962) 63v, niin voisi tietysti liittyä vaikka eläkkeisiin. 15.9.62 avattiin Luumäki-Lappeenranta oikorata. Se aiheutti päivitystarvetta välimatkataulukoihin ja ehkä lippujen hintoihin joillakin yhteysväleillä. Mitä kaikkea mahdollista päivitystarvetta ilmeni 8.10.62 pitäisi katsoa VR:n syys-lokakuun Virallisista Tiedotuksista.
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #172 : Marraskuu 16, 2009, 23:23:05 »

Aikataulukirjan yleinen osa, johon tona päivänä on lisätty iso kasa Hr12 kulkurajoituksia.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #173 : Marraskuu 17, 2009, 00:00:39 »

Yleistä Osaahan ei tuolloin vielä oltu keksitty. Junaturvallisuussäännön Lisälehti 9 tuli voimaan 27.5.62 ja Lisälehti 10 puolestaan 17.10.62. Ei siis liity noihin asioihin.
tallennettu
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 110


« Vastaus #174 : Marraskuu 17, 2009, 13:56:18 »

Googletessa löytyi samalla päivällä "Eläkehakemuslomakkeen korjaus" Tämä kytkisi asian vinkkiin ja Eljaksen viestiin mutta on aika kaukaa haettu...
tallennettu
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina