Knoppiketju

<< < (149/286) > >>

Markku Blomgren:
Lainaus käyttäjältä: Jorma Rauhala - Maaliskuu 10, 2011, 23:38:49

Mitä merkittävää teki suomalainen liikemies, kamarijunkkari ja entinen upseeri Fridolf Rafael von Haartman (1839-1902) vuonna 1895? Ja vastaus toki liittyy kiskoliikenteeseen.

Kunhan joku nyt aloittaa, niin laitetaan sitten lisävihjeitä. Sanotaan kuitenkin, että Haartman sai aikaiseksi tuona vuonna jotain todella ennennäkemätöntä!


Ei pitäisi vastata ettei mene vahingossa oikein, mutta kun pälkähti mieleen niin...

Ettei vain kyseinen mies aloittanut rakentaa/avannut ensimmäistä yksityistä rautatietä silloisessa Suomen suuriruhtinaskunnassa? Mitä niistä, siitä ei ole kyllä tietoa  ;D

Jarno Piltti:
Makuuvaunupuuhat tulee tietysti ensimmäisenä mieleen aina kun F. R. von Haartmanista puhutaan. Vaan kysytty vuosi ei juurikaan osu yksiin Sofkupéaktiebolagin alkamisen tai loppumisen kanssa. Uusi tietosanakirja (1961) kertoo miehen aloittaneen raitiovaunuliikenteen Nizni-Novgorodissa ja Sevastopolissa. Tämän merkillisen tiedon vieressä on naapurihakusanaan liittyvä kuva taidemaalari Axel Haartmanin teoksesta Hiekkavaunu. Siinä kolme miestä työntää kapearaiteista kuuppavaunua! Arvataan spora.

Teppo Niemi:
Pilttihän sen jo vastauksessaan sanoi, vaikka lopulta vastasikin muuta, eli makuuvaunuliikenteen Suomessa. (Hki - Pietari reitillä, ja samalla myös yksityisten henkilövaunujen käytön valtion radoilla.

Tapio Muurinen:
Sekö oli v. 1895, kun makuuvaunussa pääsi matkustamaan? Sitä ennen junat jäivät yöpymään Kaipiaisiin. Ihmiset menivät matkustajakotiin ja veturit tallille nukkumaan - aamulla jatkettiin.   

Tapio Muurinen:
 Jatkan vielä hieman aiheesta. - Ilmari Kianto muisteli, kun hän matkusti Oulusta Helsinkiin yliopistoon opiskelemaan v. 1893, niin juna jäi yöksi Seinäjoelle. Aamulla matka jatkui. - Esittäkäähän seuraavia opettavaisia kysymyksiä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu