Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 33 34 [35] 36 37 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #850 : Toukokuu 27, 2012, 19:21:06 »

Lahti ei voittoaan lunastanut, joten ketjun sääntöjen mukaan kysymysvuoro on vapaa.

Aikaisemmin kyselin Martinlaakson erään pääopastimen erikoisuudesta. Otetaan seuraavaksi vähän vastaava kysymys.

Mitä erikoista on esiopastimessa, joka on normaalisti viimeinen Turun kaukojunien ohittama esiopastin Karjaan liikennepaikan alueella Helsingin suuntaan kuljettaessa? Ja mistä syystä tällainen erikoisuus on ollut mahdollista toteuttaa?

Arvaan että siinä on ainoastaan kolme valoyksikköä, kaksi keltaista ja yksi vihreä. On mahdollista koska asiaan liittyvällä pääopastimella annetaan ainoastaan keltavihreä ajon salliva opaste, jolloin esiopastimeen normaalisti kuuluvaa toista vihreää valoyksikköä ei koskaan tarvita.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #851 : Toukokuu 27, 2012, 20:51:51 »

Arvaan että siinä on ainoastaan kolme valoyksikköä, kaksi keltaista ja yksi vihreä. On mahdollista koska asiaan liittyvällä pääopastimella annetaan ainoastaan keltavihreä ajon salliva opaste, jolloin esiopastimeen normaalisti kuuluvaa toista vihreää valoyksikköä ei koskaan tarvita.

Kyllä, juuri näin. Alemman vihreän valoaukko on peitetty levyllä, mutta häikäisysuoja on paikoillaan. Onkohan tuollaisia vajaavaloisia muuallakin olemassa?

Kysymysvuoro Puhakalle.
tallennettu
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #852 : Toukokuu 29, 2012, 00:16:35 »

En muista missä näin (paitsi että ei ollut Karjaalla), mutta saattaisi olla Haapamäellä jossa tullaan aina keltavihreällä useammasta suunnasta.

Otetaan sitten tällainen rautatiemaantieteellinen kysymys:

Mille rataosille tai merkittävän mittaisille sivuradoille EI pääse junan lähdettyä Helsingin päärautatieasemalta ilman että junan kulkusuuntaa tarvitsee muuttaa? Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa Kerava-Vuosaari -osuus (joka ei siis täytä ehtoa), jolle pääsee kulkusuuntaa muuttamatta reittiä Helsinki-Parkano-Ylivieska-Haapajärvi-Jyväskylä-Tampere-Kerava-Vuosaari.

-Pekka
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #853 : Toukokuu 29, 2012, 00:53:28 »

Mille rataosille tai merkittävän mittaisille sivuradoille EI pääse junan lähdettyä Helsingin päärautatieasemalta ilman että junan kulkusuuntaa tarvitsee muuttaa?
Lieksa-Pankakoski. Kysymyksenasettelu paljastaa, että näitä on ilmeisesti muitakin. Nyt eivät kyllä aivot jaksa tuottaa enempää vaihtoehtoja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #854 : Toukokuu 29, 2012, 06:55:38 »

Mynttilä-Ristiina, Otava-Otavan satama. Äh - eipäs olekaan. Hki-Tpe(kolmion kautta Järvensivuun)-Jy-Jns-Kv-Ristiina tai Otavan satama. Tai sitten lyhyemmin Pieksämäeltä Savonlinnan Parikkalan kautta Kouvolaan.
Uusi yritys: Vuokatti-Lahnaslampi. Lautiosaari-Elijärvi (vaikka juuri nyt onkin suljettu tms. liikenteeltä, ei lakkautettu).
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2012, 07:23:43 kirjoittanut Jarkko Voutilainen » tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #855 : Toukokuu 29, 2012, 07:27:22 »

Mille rataosille tai merkittävän mittaisille sivuradoille EI pääse junan lähdettyä Helsingin päärautatieasemalta ilman että junan kulkusuuntaa tarvitsee muuttaa?
Lieksa-Pankakoski. Kysymyksenasettelu paljastaa, että näitä on ilmeisesti muitakin. Nyt eivät kyllä aivot jaksa tuottaa enempää vaihtoehtoja.
2. Kiukainen-Kauttua-Säkylä (tosin suljettu liikenteeltä).
3. Pori-Ruosniemi.
4. Lasketaanko Lappeenranta-Metsä-Saimaa (Kivisalmi) merkittäväksi? Onhan sillä tunnelikin ja mittaa yli 10 km.
5. Niskos-Aitoneva (suljettu liikenteeltä)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2012, 07:41:40 kirjoittanut Jouni Hytönen » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #856 : Toukokuu 29, 2012, 08:28:18 »

Kemijärvi-Kelloselkä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #857 : Toukokuu 29, 2012, 10:41:44 »

6. Kemi-Ajos
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #858 : Toukokuu 29, 2012, 11:24:27 »

Hyvinkää-Karjaa ja siltä vaikkapa Kirkniemen paperitehtaalle vievä rata, ohan noita vai ymmärsinkö kysymyksen jotenkin väärin?
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #859 : Toukokuu 29, 2012, 12:04:58 »

Hyvinkää-Karjaa ja siltä vaikkapa Kirkniemen paperitehtaalle vievä rata, ohan noita vai ymmärsinkö kysymyksen jotenkin väärin?
Kirkniemen tehdasrata taitaa kyllä täyttää ehdot. Nyt täytyy siis tarkastella koko maan verkkoa eli esimerkiksi Lohja-Lohjanjärvi ei käy, koska sinne pääsee suuntaa vaihtamatta vaikkapa reittiä Helsinki-Kouvola-Parikkala-Pieksämäki-Tampere-Hyvinkää-Lohjanjärvi.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #860 : Toukokuu 29, 2012, 14:04:10 »

Kai se Lohjanjärvi käy jos Kirkniemikin, samalle puolellehan ne erkanee samalla tavoin?
Ei kyllä pysty tietämään pääseekö jostain kiertämällä, ei ole kyllä niin tarkkaa tietoa mulla rataverkosta...

Hyvä knoppi kyllä, joutuu pohtimaan ja miettimään rataverkkoa Hymyilee
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #861 : Toukokuu 29, 2012, 14:37:34 »

Kai se Lohjanjärvi käy jos Kirkniemikin, samalle puolellehan ne erkanee samalla tavoin?
Ei kyllä pysty tietämään pääseekö jostain kiertämällä, ei ole kyllä niin tarkkaa tietoa mulla rataverkosta...
Kartoistahan tätä joutuu katselemaan hyvin helposti. Varmistin juuri itsekin kartasta, että Lohjanjärvelle voi ajaa suoraan Hyvinkään suunnasta, mutta Kirkniemen tehtaalle ei. Ja koska mitään muutakaan reittiä pyörimällä ei pääse vaihtamatta jossain ajosuuntaa tuonne Kirkniemen tehtaalle, Kirkniemen tehdasrata on yksi tämän kysymyksen oikeista vastauksista, jos se lasketaan merkittäväksi sivuradaksi. Iskee silmää
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #862 : Toukokuu 29, 2012, 15:03:10 »

Heh, tuli pahemman laatuinen ajatusvirhe ton Lohjanjärven ja Kirkniemen kanssa, erilaillahan ne tosiaankin erkanee Hymyilee leveästi

tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #863 : Toukokuu 30, 2012, 10:13:57 »

eikös Kouvolassa vaihdu kanssa kulkusuunta esim IC:ille jotka matkaa öö olikose nyt Kuopion suuntaan vai tänne Karjalan radalle...
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #864 : Toukokuu 30, 2012, 10:47:53 »

Suunta vaihtuu, kun lähdetään Kuopion suuntaan.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #865 : Toukokuu 30, 2012, 11:16:48 »

Pohjankurun tehdasrata ja Humppila - Jokioinen (jos raideleveyttä ei oteta huomioon).
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #866 : Toukokuu 30, 2012, 13:48:57 »

eikös Kouvolassa vaihdu kanssa kulkusuunta esim IC:ille jotka matkaa öö olikose nyt Kuopion suuntaan vai tänne Karjalan radalle...
Savonradalle tosin pääsee reittiä Helsinki-Tampere-Pieksämäki-Kouvola. Iskee silmää
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #867 : Toukokuu 30, 2012, 15:06:22 »

eikös Kouvolassa vaihdu kanssa kulkusuunta esim IC:ille jotka matkaa öö olikose nyt Kuopion suuntaan vai tänne Karjalan radalle...
Savonradalle tosin pääsee reittiä Helsinki-Tampere-Pieksämäki-Kouvola. Iskee silmää
Ei riitä, kulkusuunta vaihtuisi myös Pieksämäellä. Siis Helsinki-Tampere-Pieksämäki-Parikkala-Kouvola, josta Savon radalle. Iskee silmää
tallennettu
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #868 : Toukokuu 30, 2012, 19:22:30 »

eikös Kouvolassa vaihdu kanssa kulkusuunta esim IC:ille jotka matkaa öö olikose nyt Kuopion suuntaan vai tänne Karjalan radalle...
Savonradalle tosin pääsee reittiä Helsinki-Tampere-Pieksämäki-Kouvola. Iskee silmää
Ei riitä, kulkusuunta vaihtuisi myös Pieksämäellä. Siis Helsinki-Tampere-Pieksämäki-Parikkala-Kouvola, josta Savon radalle. Iskee silmää

Jos sattuu olemaan ATEX-yhteensopivalla kulkineella liikenteessä, pääsee Savon radalle toki lyhyempääkin reittiä kirjaimellisesti pyörähtämällä Haminassa. 8)
tallennettu
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #869 : Kesäkuu 01, 2012, 11:50:45 »

Hiukan vaikeaa tosiaan vetää rajaa kuinka lyhyet tehdasraiteet lasketaan, mutta Jouni, Jappe, Arto ja Juha luetteloivat melkein kaiken mitä mulla oli mielessä. Noihin lyhyisiin voisi vielä lisätä Lappohjan sataman ja Kajaanin Lamminniemen radan. Itsekin yllätyin tätä miettiessäni siitä että Kemijärvi-Kelloselkä -osuutta lukuunottamatta kaikille pidemmille rataosille pääsee Helsingistä kulkusuuntaa vaihtamatta.

Siirrän kysymysvuoron pisimmän listan ja ensimmäisen vastauksen varjolla Hytöselle. Olkaa hyvä!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2012, 14:31:29 kirjoittanut Pekka V. Puhakka » tallennettu
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #870 : Kesäkuu 01, 2012, 13:25:11 »

Jos lasketaan mukaan sellaiset radat, jossa kulkee vain tavaralliikennettä niin Niirala - Säkäniemi.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #871 : Kesäkuu 01, 2012, 13:58:34 »

Pääseehän sinnekin suuntaa vaihtamatta, Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki-Joensuu-Säkäniemi-Niirala.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #872 : Kesäkuu 02, 2012, 23:44:43 »

Siirrän kysymysvuoron pisimmän listan ja ensimmäisen vastauksen varjolla Hytöselle. Olkaa hyvä!
No, mennäänpä ajassa 19 vuotta taaksepäin. Millä rataosuudella kulki kesällä 1993 eniten Dr13-vetoisia junia?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #873 : Kesäkuu 02, 2012, 23:45:58 »

No, mennäänpä ajassa 19 vuotta taaksepäin. Millä rataosuudella kulki kesällä 1993 eniten Dr13-vetoisia junia?

Rantaradalla?
tallennettu
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #874 : Kesäkuu 03, 2012, 05:02:47 »

Jyväskylän ja Keljonlahden vaihteen välisellä osuudella kenties?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 33 34 [35] 36 37 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina