Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Teräskela aiheutti veturin suistumisen raiteilta Kälviällä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« : Maaliskuu 23, 2016, 15:26:19 »

Teräskela aiheutti veturin suistumisen raiteilta Kälviällä

Yksinäinen matkustajajunan veturi törmäsi teräskelaan ja luiskahti raiteilta Kälviän Peltokorvessa, Matkanevan kohdalla keskiviikkona kahdentoista aikoihin. Juna oli tulossa etelän suunnalta täydellä vauhdilla. Jarrutus ei auttanut.
Silminnäkijän mukaan ”rytinä ja jytinä oli hirveää”.

VR:n mukaan teräskela oli tippunut raiteille edellisen tavarajunan kyydistä. Vastaavaa tapahtuu todella harvoin, sillä lastaukset pyritään tekemään ja tarkastamaan huolella.

Itäisellä raiteella liikkunut, noin 84 tonnia painava veturi jäi luiskahtamisen jälkeen kallelleen seisomaan. Se ei kaatunut.

Junaliikenne pysäytettiin hetkeksi myös läntiseltä raiteelta. Matkustajaliikenne palautui läntiselle raiteelle iltapäivän aikana. Busseja ei tarvittu.

Tutkimukset ovat käynnistyneet. Veturin ja onnettomuuskohdan kiskojen kunto tarkistetaan.
http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1480/408832/Ter%C3%A4skela-aiheutti-veturin-suistumisen-raiteilta-K%C3%A4lvi%C3%A4ll%C3%A4
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #1 : Maaliskuu 23, 2016, 15:51:53 »

Kyseessä jokin Sr1: https://www.instagram.com/p/BDSre-anvtB/
tallennettu

Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #2 : Maaliskuu 23, 2016, 16:38:13 »

Jos oikein katsoin niin Ic50 on ohittanut paikan 10min aikaisemmin. Onko tässä lie toinen raide kuinka kaukana kun ilmeisesti Ic50 ei ole havaittu sitä kelaa.
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 99


« Vastaus #3 : Maaliskuu 23, 2016, 16:56:47 »

"Jarrutus ei auttanut."

Mitenköhän toimisi kiskoja vasten painuvat kumitassut, joiden varaan veturi osittain nousisi hätäjarrutuksessa?

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2016, 17:06:00 »

"Jarrutus ei auttanut."

Mitenköhän toimisi kiskoja vasten painuvat kumitassut, joiden varaan veturi osittain nousisi hätäjarrutuksessa?



Luultavasti hyvin, mutta eivätkö kiskojarrut hoida saman homman vielä paremmin? Kumihan olisi tarpeen kitkan lisäämiseksi, mutta voiko kumin kitkakerroin mitenkään olla suurempi kuin kiskojarrujen magneetin muskelit?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2016, 17:13:06 »

Noniin sattuu sitä raitellakin ja kyllä teräskela on lethaalimpi kuin muutama paperipaali. Huonolla tuurilla kela olis voinut tulla matkustajajunasta sisään jos olis pudonnut junien kohdatessa. Turha syytellä autoja kokoaikaa kun junat yhtä vaarallisia.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2016, 17:24:35 »

Toki olisihan huonolla tuurilla Kela voinut pudota vaikka jonkun aseman laiturille aiheuttaen ison vaaran tai alikäytävän kohdalle. Toki mielessä pyörii entä jos siihen olisikin esim Pendolino törmännyt täyttä vauhtia niin huonolla tuurilla olisi käynyt huonosti.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Maaliskuu 23, 2016, 17:27:27 »

"Jarrutus ei auttanut."

Mitenköhän toimisi kiskoja vasten painuvat kumitassut, joiden varaan veturi osittain nousisi hätäjarrutuksessa?



Luultavasti hyvin, mutta eivätkö kiskojarrut hoida saman homman vielä paremmin? Kumihan olisi tarpeen kitkan lisäämiseksi, mutta voiko kumin kitkakerroin mitenkään olla suurempi kuin kiskojarrujen magneetin muskelit?

Kumin kitka on parempi. Mutta kumi sulaisi ja/tai syttyisi palamaan kitkan aiheuttamasta kuumuudesta. Tämä on johtanut pääasiassa metallisten kitkapalojen käyttöön jarruissa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #8 : Maaliskuu 23, 2016, 18:01:11 »

Turha syytellä autoja kokoaikaa kun junat yhtä vaarallisia.

Junat yhtä vaarallisia? Jollain asteikolla tietysti vaarallisempiakin, mutta miten on toteutuneiden onnettomuuksien laita?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #9 : Maaliskuu 23, 2016, 18:40:51 »


Turha syytellä autoja kokoaikaa kun junat yhtä vaarallisia.

Mainitse, Janne, muutama onnettomuus Suomen rautateiltä viimeisen 15 vuoden ajalta, jossa on ihmisiä menehtynyt.

Samalla aikavälillä maantieliikenteesä on kuollut Suomessa noin 5000 henkilöä.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #10 : Maaliskuu 23, 2016, 18:55:47 »

Turha syytellä autoja kokoaikaa kun junat yhtä vaarallisia.
Oletko ihan vakavissasi?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #11 : Maaliskuu 23, 2016, 19:12:49 »


Turha syytellä autoja kokoaikaa kun junat yhtä vaarallisia.

Mainitse, Janne, muutama onnettomuus Suomen rautateiltä viimeisen 15 vuoden ajalta, jossa on ihmisiä menehtynyt.

Samalla aikavälillä maantieliikenteesä on kuollut Suomessa noin 5000 henkilöä.

Junan alle kuolee ihmisiä lähes viikoittain, mutta jostain syystä niitä haluta tilastoida samaan tapaan kuin tieliikenneonnettomuuksia.

Myös tieliikenteen "onnettomuuksista" noin kolmasosa on tahallisia alle jäämisiä, mutta jostain syystä niistäkään ei haluta käyttää oikeaa nimitystä. Ei edes karmeimmista tapauksista, joissa äiti ajaa tahallaan lapsineen raskaan bussin alle vaan nekin merkitään tilastoon onnettomuuksiksi.

Junaliikenteen onnettomuudet olisi syytä muutoinkin tutkia liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimesta, jollon saisimme puolueetonta tietoa onnettomuuksien syistä ja niiden välttämisestä. Varmasti esiin nousisi nopeuksien rajoittaminen ja erilaiset tekniset ratkaisut. Myös rautatiealueille pääsyä tulisi rajoittaa.

Kälviän tapaukessa vaikuttaisi siltä, että kuorman varmistaminen on laiminlyöty törkeästi. Maanteillä tuollaisesta olisi tarjolla jo (ehdollista) vankeutta. Saapa nähdä ottaa Onnettomuustutkintakeskus tämän tutkittavakseen. Suuronnettomuuden vaara on ollut ilmeinen.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #12 : Maaliskuu 23, 2016, 19:32:53 »

Täysimittainen kela painaa sen 25 tonnia, tekisi varmasti kunnon tuuletusaukon radanvarressa olevaan taloon jos siihen osutaan nopeudella 140 km/h.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #13 : Maaliskuu 23, 2016, 19:54:05 »

Eipä nuo kelat taida olla kiinni millään, vaan niiden kuuluisi pysyä paikallaan ihan omalla painollaan. Siksi tapaus vaikuttaakin hyvin ihmeelliseltä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Maaliskuu 23, 2016, 19:55:46 »


Junan alle kuolee ihmisiä lähes viikoittain, mutta jostain syystä niitä haluta tilastoida samaan tapaan kuin tieliikenneonnettomuuksia.

Myös tieliikenteen "onnettomuuksista" noin kolmasosa on tahallisia alle jäämisiä, mutta jostain syystä niistäkään ei haluta käyttää oikeaa nimitystä. Ei edes karmeimmista tapauksista, joissa äiti ajaa tahallaan lapsineen raskaan bussin alle vaan nekin merkitään tilastoon onnettomuuksiksi.

Tässä itse sanot, että tieliikenneonnettomuusksista n. 33% on itsemurhia tai niiden yrityksiä ja rautatieonnettomuuksista lähes 100%, eli tapahtuu "lähes viikottain".
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #15 : Maaliskuu 23, 2016, 19:58:30 »

Eipä nuo kelat taida olla kiinni millään, vaan niiden kuuluisi pysyä paikallaan ihan omalla painollaan. Siksi tapaus vaikuttaakin hyvin ihmeelliseltä.

Kelat ovat vaunun päällä muistaakseni kaareva pinta vaunun lattiaa kohti siten, että kelan molemmilla puolilla on ikäänkuin stopparit pitämässä kelaa paikallaan. Jos toinen näistä stoppareista hajoaa, etenkin taaimmaisena vaunussa ollessaan, voi teräskela ehkä päästä liikkeelle?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joonas Viita
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #16 : Maaliskuu 23, 2016, 20:00:54 »

Joko stopparit pettäny tai lastattu väärin taitaa olla vaihtoehdot.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Maaliskuu 23, 2016, 20:02:31 »

Tämä Ilari Eskelisen vorkissa julkaisema kuva toimii aika hyvänä mallikuvana puheenaiheesta:

tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #18 : Maaliskuu 23, 2016, 20:07:32 »

Sen verran tosin tymäkkää tekoa nuo "stopparit", että todennäköisemmin kelan alle on jäänyt jokin kappale tai kelan muodossa on ollut epäsäännöllisyyttä niin, että kela on matkan aikana kaatunut kyljelleen ja pudonnut. Tässä tapauksessa olisi kuitenkin kyse todella törkeästi lastausvirheestä, koska kela olisi väistämättä ollut silminnähden vinossa jo heti kun se on vaunun päälle asetettu.
Kelan murtuminen lienee poissuljettu mahdollisuus, koska kyse tosiaan on kelasta, ei säteen suuntaan yhtenäisestä lieriöstä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #19 : Maaliskuu 23, 2016, 20:34:40 »

Eipä nuo kelat taida olla kiinni millään, vaan niiden kuuluisi pysyä paikallaan ihan omalla painollaan. Siksi tapaus vaikuttaakin hyvin ihmeelliseltä.

Kelat ovat vaunun päällä muistaakseni kaareva pinta vaunun lattiaa kohti siten, että kelan molemmilla puolilla on ikäänkuin stopparit pitämässä kelaa paikallaan. Jos toinen näistä stoppareista hajoaa, etenkin taaimmaisena vaunussa ollessaan, voi teräskela ehkä päästä liikkeelle?

Luonnossa noita vaunuja useinkin tarkastelleena näyttäisi sivuttaissiirtymää ehkäisevän eräänlaiset hampaat, etäisesti kaivinkoneen kauhan hampaiden koko- ja vahvuusluokkaa olevat. Ne ovat ilmeisesti jousikuormitteiset eli kelan alle jäävät painuvat piiloon.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 416


« Vastaus #20 : Maaliskuu 23, 2016, 22:24:38 »

Näyttäisi siltä, että kelan pudottaneesta T55002:sta on Rauniossa poistettu vaunu tai vaunuja (eli heti kun tieto onnettomuudesta tuli):

http://julia.dy.fi/timetables?s=55002&d=23.3.2016
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #21 : Maaliskuu 23, 2016, 22:41:38 »

Näyttäisi siltä, että kelan pudottaneesta T55002:sta on Rauniossa poistettu vaunu tai vaunuja (eli heti kun tieto onnettomuudesta tuli):

http://julia.dy.fi/timetables?s=55002&d=23.3.2016

Tai sitten Härmän r.3, koska aikatauluun ei ole kirjautunut Härmän lähtöaikaa. Rauniossa on vain pääkulkutie ja kohtausraide.

VR Transpointin vaunukuvasto kertoo kelavaunusta (uusi malli):

Vaunu on varustettu teräsrakenteisilla kelakehdoilla, joissa on kelojen sivuttaissiirtymisen estävät tukivivut (8 kpl/kehto) ja joiden toiminnan kuormatut kelat säätelevät. Vaunun kelakehtojen päihin on kiinnitetty romunkuljetussäiliöiden kuljetusta varten sivuttaisliukumisen estävät tuet (3 x 4 kpl/vaunu).

Vaunun viidessä kelakehdossa voidaan kuljettaa kuumia teräskeloja, joiden lämpötila kuormausvaiheessa voi olla +600 °C


Ja vanha malli:

Vaunu on varustettu teräsrakenteisilla kelakehdoilla, joissa on kelojen sivuttaissiirtymisen estävät tukivivut (10 kpl/kehto) ja joiden toiminnan kuormatut kelat säätelevät. Vaunun kelakehtojen päihin on kiinnitetty romunkuljetussäiliöiden kuljetusta varten sivuttaisliukumisen estävät tuet (2 x 6 kpl/vaunu).
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #22 : Maaliskuu 23, 2016, 23:01:26 »

Näyttäisi siltä, että kelan pudottaneesta T55002:sta on Rauniossa poistettu vaunu tai vaunuja (eli heti kun tieto onnettomuudesta tuli):

http://julia.dy.fi/timetables?s=55002&d=23.3.2016

Tuossa näkyy Seinäjoen kohdalla lukevan juna kokoonpano: vaunujen otto tai jättö. Tiedä sitten mitä siellä on tehty
tallennettu

Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 416


« Vastaus #23 : Maaliskuu 23, 2016, 23:08:25 »

Näyttäisi siltä, että kelan pudottaneesta T55002:sta on Rauniossa poistettu vaunu tai vaunuja (eli heti kun tieto onnettomuudesta tuli):

http://julia.dy.fi/timetables?s=55002&d=23.3.2016

Tuossa näkyy Seinäjoen kohdalla lukevan juna kokoonpano: vaunujen otto tai jättö. Tiedä sitten mitä siellä on tehty

Mutta pysähdysaika on ollut vain viisi minuuttia, eli siinä tuskin on ehditty tehdä muuta kuin kuljettajan vaihto.

Usein myöhästymiskoodeja merkitään vain isojen asemien kohdalle, vaikka varsinainen myöhästyminen olisi tapahtunut jo aiemmin.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #24 : Maaliskuu 23, 2016, 23:10:15 »

Minua ainakin kiinnostaisi nähdä veturin vauriot kun se on törmännyt 16-25 tonninkelaan, ilmeisesti puskin on ottanut iskun vastaan. Kausalassa taas betonipalkki lensi varaston seinästä läpi.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Teräskela aiheutti veturin suistumisen raiteilta Kälviällä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina