Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: suhteellisuusteoria  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« : Maaliskuu 27, 2016, 09:09:06 »

Olen huvikseni ladannut satunnaisesti vorgin kuvia ja tarkastellut, mitä ne ovat syöneet. Oikealla hiiren näppäimellä saa esille ominaisuudet ja tiedot. Siitä näkee, mikä kamera ja linssi. ym. En ole etukäteen kuvan perusteella ihan varmasti pystynyt arvaamaan, onko kysymyksessä pokkari vai kallis järkkäri. Vorgin tiedostokoko on pieni. Mutta eikö siinäkin pitäisi näkyä laatuerot? Ja sitten yksi paha kysymys. Mihin tarkoitukseen kuvaa tarvitaan? Sinnekö ne vain jäävät itse kunkin kovalevylle ilman, että tehtäisiin kunnolliset vedokset paperille? Vanhat valokuvaajat tietysti muistavat, että albumit ja muut kokoelmat vievät metrikaupalla hyllytilaa ja sitten perikunta kiljuu riemusta. Olen itse nähnyt roskiksessa pois heitettyjä perhealbumeita. Digit on tietysti helpompi hävittää. Kuinka paljon turhaa työtä harrastajat tekevät? Parhain tunnustus on, että joku löytää kuvan, lähettää vorgiin ja laittaa siihen: kuvaaja tuntematon. Näin pääsiäisenä vähän kärsimysjuttuja.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2016, 10:55:44 »

Avaus on "suhteettoman" laaja.

Miten itse arvotat harrastuksesi? Teetkö sen itsellesi vai muille?

Mikä ero on kunnollisella vedoksella paperilla tai kuvalla kovalevyn kulmalla? Mielestäni ei mitään, jos kumpaakaan ei kukaan näe.

Kuka pystyy sanomaan mikä merkitys yksittäisellä kuvalla on 100 vuoden päästä. Esimerkiksi Signe Branderin kuvat 1900-luvun alusta ovat aivan loistavia, ja mielestäni on parempi, että ne ovat digitaalisina kuin pelkästään vedoksina paperilla. Kuvat itsessään ovat "perusnäpsyjä" stadista, mutta niitä katsomalla näkee historiaa.

Mikä on se asia, minkä pelastaisit kodistasi jos vain yhden asian saisit ottaa mukaasi? nimimerkillä "kaikki meni"
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #2 : Maaliskuu 27, 2016, 14:06:32 »

Digikuvista on kyllä helpompi ottaa varmuuskopio. Nimim. "1,5 teraa kaverin luona"...
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #3 : Maaliskuu 27, 2016, 17:59:24 »

Toisaalta, miten, suhteellisesti bitit säilyvät ja missä. Voikohan säilyvyyttä verrata vanhaan valokuvaan. On epäilty seuraavien sukupolvien saavan vain digimössöä, kuvien asemasta. Jos nyt vain kuvista puhutaan.
tallennettu
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2016, 10:50:56 »

Avaus on "suhteettoman" laaja.

Miten itse arvotat harrastuksesi? Teetkö sen itsellesi vai muille?

Mikä ero on kunnollisella vedoksella paperilla tai kuvalla kovalevyn kulmalla? Mielestäni ei mitään, jos kumpaakaan ei kukaan näe.

Kuka pystyy sanomaan mikä merkitys yksittäisellä kuvalla on 100 vuoden päästä. Esimerkiksi Signe Branderin kuvat 1900-luvun alusta ovat aivan loistavia, ja mielestäni on parempi, että ne ovat digitaalisina kuin pelkästään vedoksina paperilla. Kuvat itsessään ovat "perusnäpsyjä" stadista, mutta niitä katsomalla näkee historiaa.

Mikä on se asia, minkä pelastaisit kodistasi jos vain yhden asian saisit ottaa mukaasi? nimimerkillä "kaikki meni"

Ovat Branderin kuvat loistavia, mutta vielä on mainittava Ivan Timiriasew.
https://hkm.finna.fi/Search/Results?lookfor=ivan+timiriasew&type=AllFields

Timirillä on silmää nähdä. Tosin maailma oli kuvauksellinen ennenaikaan, vai lieneekö kulunut aika sen kuvauksellisuuden tehnyt.  Hän vaikutti myös kameraseuratoiminnassa, liekö seura ollut AFK ja kuvaustyyli, jota hän edusti, säilyi pitkälle 1960- luvulla kameraseuratoiminassa.




tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #5 : Elokuu 11, 2016, 18:30:50 »

Ei se ole ongelma jos kamera hukkuu, kun tallentaa kuvat tietokoneelle. Eikä ole ongelma, jos tietokone lakkaa toimimasta, kyllä ne sieltä kovalevyltä saa kaivettua. Mutta tulipalon varalta kannattaa laittaa kuvat pilvipalveluun.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: suhteellisuusteoria  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina