Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [SV] Kiruna Wagonilta 14 uutta Taimn:ää/Taimns:ää Bolidenille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Maaliskuu 29, 2016, 18:57:06 »

Kiruna Wagon Kiirunassa on saanut Bolidenilta tilauksen 14 sivulle kippaavan Taimn/Taimns-vaunun toimituksesta. Vaunut ovat jatkosarja muutama vuosi sitten toimitetulle 33 vaunun tilaukselle. Kiruna Wagon on kuitenkin tehnyt näihin lisää kehitystyötä: vaunujen pohjat ovat korkealujuusterästä, jolla painoa on saatu pudotettua; jokainen kilo joka on pois tyhjäpainosta on käytettävissä lisäkuormaan, ja tehostaa vaunun käyttäjän tuotantoa.

Vaunjen tyhjäpaino on noin 30 tonnia, joten lavalle mahtuu 70 tonnia kuormaa. Kiruna Wagon käyttää näissä samaa jenkkiteliä, kuin Fammooreisssa (LKAB:n malmivaunu, johon voi nyt kuormata kokonaispainoksi (myöskin jenkkityyliin) 130 tonnia/vaunu). Normaalit radat eivät kuitenkaan tuota painoa kestä, joten 100 tonnia riittää tälle tilaukselle. Kytkin on Taimns:ssä sama koukkukytkin kuin Länsi-Euroopassa perinteisesti, ilmeisesti tämän hyödyntämiseen on johtanut veturikaluston yhteensopivuus, vaikak Rm:ssä näkee käytössä välillä SA3:stakin. Bolidenin vaunuja näkee erityisesti malmikuljetuksissa Jällivaaran Aitikista etelään Norrlandsbanaa pitkin. Ilmeisesti Svappavaaran radan päätepisteen viereinen kaivos on suljettu? 

Tässä Kiruna Wagonin infovideo Taimns:stä:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=rU1iWe10SkI

Videon lopussa näkyy myös yksi Kiruna Wagonin (Kankaiden johtama "perheyritys") nerokkaista tyhjennyslaitteista puomeineen.

Tässä tarkempi kirjallinen info:
http://kirunawagon.com/archives/1932

 
   
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2016, 20:36:11 »

Ihan siistejä vaunuja. Eivät kuitenkaan soveltuisi ainakaan Harjavallan Bolidenin käyttöön kuin lämpimänä kautena. Pakkasjaksolla tuo rikaste ainakin taannoin oli niin jäässä, että ei lähde kiisusta irti kuin kaivurilla nuijimalla ja silloinkin tulee kokkareisena irti.
Mitä rikastetta Boliden mahtaa noilla Ruotsissa kuskata?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2016, 20:48:22 »

Tämä on vain valistunut arvaus ennen tarkempaa selvittämistä: Aitikista louhitaan pääosin kuparia. Muitakin mineraaleja tosin on listalla, sieltä täältä Pohjoismaista.

http://www.boliden.com/Operations/Mines/Aitik/Allmant/

http://www.boliden.com/Products/

Mutta ilmeisesti tuotanto on taas kasvamassa kun vaunustoa tarvitaan lisää. Ihme että vasta nyt, kun muistaakseni 7 vaunua tuhoutui 2013 kiskojen katkettua luoksepääsemättömään korpeen Norrlandsbanalla. Olivat siellä pitkään, ehkä jotain vieläkin.

Ihan siistejä vaunuja. Eivät kuitenkaan soveltuisi ainakaan Harjavallan Bolidenin käyttöön kuin lämpimänä kautena. Pakkasjaksolla tuo rikaste ainakin taannoin oli niin jäässä, että ei lähde kiisusta irti kuin kaivurilla nuijimalla ja silloinkin tulee kokkareisena irti.
Mitä rikastetta Boliden mahtaa noilla Ruotsissa kuskata?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2016, 21:38:27 »

Juu, kuparirikastetta Aitikista Rönnskärin sulatolle Skelleftehamniin, jota väliä tällä hetkellä yksi pari ajaa joka päivä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2016, 08:07:00 »

Thanks! Ja samalla selvisi mitä ihmettä siellä Pihlajasaaressa oikein on  Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [SV] Kiruna Wagonilta 14 uutta Taimn:ää/Taimns:ää Bolidenille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina