Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tampereen konepajan tuntematon valmistenumero  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pertsa Herva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« : Huhtikuu 12, 2016, 17:54:50 »

Hei

Löysin tälläisen minulle tuntetemattoman Tampereen konepajan valmistenumerokyltin vuodelta 1917 Nro 282.
Tunnistaako kukaan paikkakunta jossa tuo sijaitsi/see on/oli Karkkila.



* Tuntematon valmistenumero pienikuva.png (619.05 kilotavua, 627x424 - tarkasteltu 239 kertaa.)
tallennettu

--
Pertsa
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2429


« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2016, 18:21:30 »

Tampereen konepajan n:o 282 on toukokuussa 1918 SVR:lle (myöh VR) luovutettu K3 (myöh Tv1) 613.

Tilaussarjaan kuuluneet veturit Tamp. 269-281 (SVR K3 600-612) luovutettiin 1917 ja loput 282-286 (SVR K3 613-617). Valmistusnumerot 287-294 on myös luovutettu tilaajilleen 1917.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #2 : Huhtikuu 13, 2016, 03:12:50 »

Tunnistaako kukaan paikkakunta jossa tuo sijaitsi/see on/oli Karkkila.

En varmaan ymmärtänyt kysymystä Pyörittää silmiään, mutta Karkkila on tietenkin Uudellamaalla sijaitseva teollisuuspaikkakunta, nykyisin kaupunki, jonne on ollut 750 mm kapearaiderata Hyvinkäältä, ei koskaan normaaliraideleveyden rataa. Siksi on vaikea ymmärtää, miksi ko. VR:n veturi olisi (ollut) Karkkilassa, jollei sitä sitten ole romutettu siellä. 
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2429


« Vastaus #3 : Huhtikuu 13, 2016, 09:30:16 »

VR:n konepajat ja varikot, etenkin Pasilan konepaja, möi suuret määrät laattoja ja muuta vetureista ja vaunuista purettua esineistöä 1960-70-luvuilla. Sieltä niitä päätyi moneen paikkaan, missä ei ole koskaan ollut VR:n rataa. Vähäisempi mahdollisuus on, että Hyvinkäällä Karkkilan radan varrella olleesta vetureiden romutuspaikasta (viistorti vastapäätä Rautatiemuseota, lähellä HKR:n asemaa) olisi päätynyt laattoja romumetallin mukana Karkkilaan. Koulun ikkunasta saatoin seurata vetureiden pilkkomista siinä 60-luvun alussa.
tallennettu
Pertsa Herva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #4 : Huhtikuu 13, 2016, 10:26:14 »

Ehkä esitin kysymyksen sekavasti Virnistää siis "tuo" tarkoitti tämän kyltin sijaintia (ei veturin).
Eljaksen vastaus tuosta romutusmetallin kulkeutumisesta selittänee miksi kyltti pyörii Karkkilassa.
tallennettu

--
Pertsa
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2016, 12:08:17 »

Karkkilassa oli (onko enää) ravintola, jossa oli veturien laattoja koristeena. Pikku pässi ?? siinä torin nurkalla.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2016, 13:17:00 »

Ehkä esitin kysymyksen sekavasti Virnistää siis "tuo" tarkoitti tämän kyltin sijaintia (ei veturin).
Eljaksen vastaus tuosta romutusmetallin kulkeutumisesta selittänee miksi kyltti pyörii Karkkilassa.
Jos se siellä ihan katuojassa makaa, poimi ihmeessä talteen. Virnistää
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2016, 17:19:23 »

Ketjussa ei kukaan tullut vielä kirjoittaneeksi avainsanaa eli Tampellaa: kyltin sisällä firma mainitaankin. Eli kuten wikipedia aiheesta kertoo: "Vuonna 1861 Tampereen konepaja ja Tampereen pellavakehräämö yhdistettiin Tammerfors Linne- & Jern-Manufaktur Aktie-Bolag -nimiseksi yhtiöksi (vuodesta 1938 alkaen Tampereen Pellava- ja Rauta-Teollisuus Osake-Yhtiö, sittemmin Oy Tampella Ab)"

tallennettu
Jari Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #8 : Elokuu 24, 2016, 19:45:30 »

En viitsinyt omaa aihetta luoda joten kirjoittelen tänne.

Tuli myös samanlainen kyltti talouteen ja hieman kiinnostaisi tietää sen(kyltin ja veturin) historiasta. Oli hauska ylläri että kyltti olikin veturista eikä esim jostain sorvista Hymyilee.

Mikä kyseisen veturin historia oli ja milloin se pistettiin romumetalliksi? Entäs itse kyltti, miltä se näytti alkuperäisvärityksessään ja onko nykyinen maalaus tehty myynnin yhteydessä nyt vai joskus kauan sitten. Pari kuvaa alla olevasta linkistä:

http://muto.iki.fi/kuvat/364/

Sattuisiko kenelläkään olemaan kuvaa veturista?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2429


« Vastaus #9 : Elokuu 24, 2016, 20:28:11 »

Tampella 364/1926 oli H7/Hv4 744. Toimitettu VR:lle syyskuussa 1926.
Sen viimeinen kattila oli 1223 (vuodelta 1912), TK 23.3.59 ja SK 17.10.62
Viimeinen liikennepäivä 27.6.1964 (Pasilassa)
Hylätty 12.5.1965, romutettu Pasilassa 1967.
744:n tenderi oli viimeksi 742:ssa ja romutettiin Vaasassa 1982.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2429


« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2016, 20:46:50 »

Tampella 364/1926 oli H7/Hv4 744. Toimitettu VR:lle syyskuussa 1926.
Sen viimeinen kattila oli 1223 (vuodelta 1912), TK 23.3.59 ja SK 17.10.62
Viimeinen liikennepäivä 27.6.1964 (Pasilassa)
Hylätty 12.5.1965, romutettu Pasilassa 1967.
744:n tenderi oli viimeksi 742:ssa ja romutettiin Vaasassa 1982.
Voi voi sentään. TPL soitti ja huomautti, että en ole päivittänyt listojani sitten 80/90-lukujen taitteen.

744 laitettiin seisomaan heinäkuussa 1964 (löytyi itseltänikin havainto 7.7.), mutta sittemmin kuljettajien päiväkirjoista on löytynyt, että se otettiin vielä syyskuussa käyttöön lyhyeksi ajaksi. Viimeisin päivä lienee 27.9.64 ja ajona Porvoo-Kerava H184, Kerava-Helsinki H112, Hki-Psl veturina.

742 myytiin romuksi 1982, mutta 1990-luvulla se löytyi Närpiön suunnalta ja vietiin Haapamäelle. Tenderi 744 lienee seurannut koko ajan 742 mukana, mutta tämä pitäisi vielä varmistaa. Hyvä, että joku tarkastaa kriittisesti näitä tietoja.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #11 : Elokuu 27, 2016, 12:56:15 »

744 laitettiin seisomaan heinäkuussa 1964 (löytyi itseltänikin havainto 7.7.), mutta sittemmin kuljettajien päiväkirjoista on löytynyt, että se otettiin vielä syyskuussa käyttöön lyhyeksi ajaksi. Viimeisin päivä lienee 27.9.64 ja ajona Porvoo-Kerava H184, Kerava-Helsinki H112, Hki-Psl veturina.

Useammassakin yhteydessä on mainittu Pasilan viimeiseksi käytössä olleeksi Hv4:ksi 745 ja ajossa syyskuuhun 1964 asti. Jos 744 on ajanut vielä 27.9.1964 niin oliko 745 silti viimeinen?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2429


« Vastaus #12 : Elokuu 27, 2016, 13:21:09 »

744 laitettiin seisomaan heinäkuussa 1964 (löytyi itseltänikin havainto 7.7.), mutta sittemmin kuljettajien päiväkirjoista on löytynyt, että se otettiin vielä syyskuussa käyttöön lyhyeksi ajaksi. Viimeisin päivä lienee 27.9.64 ja ajona Porvoo-Kerava H184, Kerava-Helsinki H112, Hki-Psl veturina.

Useammassakin yhteydessä on mainittu Pasilan viimeiseksi käytössä olleeksi Hv4:ksi 745 ja ajossa syyskuuhun 1964 asti. Jos 744 on ajanut vielä 27.9.1964 niin oliko 745 silti viimeinen?
Tämän uuden tiedon valossa 744 olisi viimeinen. TPL vahvistanee (eilen junassa oli huono linja ja juttu jäi kesken). Minun listoissani 745 viimeinen ajo oli 11.9.1964.
tallennettu
Jari Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #13 : Elokuu 27, 2016, 20:09:03 »

Todella mielenkiintoista! kiitos jo vastanneille.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2429


« Vastaus #14 : Elokuu 28, 2016, 19:01:22 »

TPL vahvisti, että 744 on nykytietämyksen valossa viimeinen Helsingissä liikennöinyt Hv4. Tuolloinen veturikierto oli H107 Hki 15:35 -Kerava 16:25, H187 Kerava 16:57-Porvoo 17:58, T1103 Porvoo-Kerava, vuorokausi vaihtuu, T1104? Kerava-Porvoo, H184 Porvoo 6:27-Kerava 7:32, H112 Kerava 8:04-Helsinki 8:45.

Hv4:t jatkoivat vielä vähän aikaa ajoa Kemi-Rovaniemi ja vielä niiden jälkeen Tampereella oli marraskuussa 1964 pari veturia höyrynannossa, mutta eivät enää linja-ajossa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tampereen konepajan tuntematon valmistenumero  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina