Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: "Salainen" Sm5 -lisätilaus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Toukokuu 05, 2016, 12:54:41 »

Maailmalta kuului, että Junakalusto on tilannut toiseen toimitukseensa itse asiassa 40 junaa uutisoidun 34 sijaan. Osaisiko joku meistä arvioida väitteen paikkansapitävyyttä, kun Stadler ei tunne koko 34 junan tilausta ja Junakalusto sivuillaan kertoo 34 junasta?

http://www.junakalusto.fi/site/?lan=1&mode=tiedotteet&laji=1&tiedote_id=9

No, ei näytä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy olevan uutissivusta päätellen kaksinen tiedottaja muutenkaan...
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2016, 13:15:11 »

Täältä löytyi linkki aiheeseen:
https://www.hsl.fi/uutiset/2015/hsln-hallituksen-paatokset-17112015-7609

Ja siinä on linkattu muistio lisätiedoiksi, joskaan muistiossa ei suoraan puhuta kuuden Sm5-junan tarpeesta:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015404-3.HTM

Kuinka ihmeessä usean miljoonan junahankinta, jonka maksavat pääosin Helsingin, Espoon ja Vantaan veronmaksajat saattaa unohtua täsmentämättä kokousmuistiossa... Huh  
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2016, 18:23:42 kirjoittanut Juha Riihimäki » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2016, 19:26:49 »

Täältä löytyi linkki aiheeseen:
https://www.hsl.fi/uutiset/2015/hsln-hallituksen-paatokset-17112015-7609

Ja siinä on linkattu muistio lisätiedoiksi, joskaan muistiossa ei suoraan puhuta kuuden Sm5-junan tarpeesta:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015404-3.HTM

Kuinka ihmeessä usean miljoonan junahankinta, jonka maksavat pääosin Helsingin, Espoon ja Vantaan veronmaksajat saattaa unohtua täsmentämättä kokousmuistiossa... Huh  

Minäkin vähän aikaa sitten törmäsin siihen, että päätöksiä tehdään, mutta todellisia summia ja asioita ei aina päädy "pöytäkirjoihin".
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2016, 19:34:08 »

Miljoonatilausten salailuista ikävästi tulee sellainen vaikutelma että päätöksiä tehneillä ei ole ihan puhtaita jauhoja pussissa...kiusallista maalta jonka pitäisi olla lähes korruptoitumaton. Tai voihan päätös vain olla vahingossa jäänyt kirjaamatta, kun siihen osalliset eivät ole ollenkaan ymmärtäneet että ovat itse asiassa keskustelleet isohkosta junahankinnasta...eikös sen voi pöytäkirjasta juuri näin lukea.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2016, 19:46:39 »

"Hallitus päätti pyytää Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiö Oy:tä valmistelemaan kuuden SM5-junayksikön lisätilausta aiemmin tilattujen 34 junayksikön lisäksi. HSL vuokraa junat käyttöönsä. Junat tulevat liikenteeseen kesällä 2017"
Hallitus tässä siis HSL:n, kyseessä siis pyyntö alkaa valmistelemaan lisätilausta, mitään ei oo vielä tilattu.
en nää tässä kohtaa "salaliittoteoriaa etc"
 
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #5 : Toukokuu 05, 2016, 20:04:11 »

No, salaliittoteoria on vähän vahvasti sanottu. Lue myös se liite, jossa siteeraamaasi aihetta pitäisi käsitellä...yllättääkö tuo?

Ymmärsinkö oikein että junia ei ole vielä tilattu? (joten ei niitä ole kannattanut uutisoidakaan)

"Hallitus päätti pyytää Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiö Oy:tä valmistelemaan kuuden SM5-junayksikön lisätilausta aiemmin tilattujen 34 junayksikön lisäksi. HSL vuokraa junat käyttöönsä. Junat tulevat liikenteeseen kesällä 2017"
Hallitus tässä siis HSL:n, kyseessä siis pyyntö alkaa valmistelemaan lisätilausta, mitään ei oo vielä tilattu.
en nää tässä kohtaa "salaliittoteoriaa etc"
 
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2016, 09:38:27 »

Kontakti Keski-Euroopassa kertoi, että Junakalusto on hankkinut nämä kuusi lisäyksikköä (oli siitä merkintä rahoittajan/tilaajan päätöskokouksen pöytäkirjassa tai ei).

Kun tilaus on "salainen" ja tarpeet Rantaradalla eroavat jonkin verran Lentokenttäradan tarpeista, niin olisi mielenkiintoista tietää millainen sisustus näissä on? Voisi kuvitella että (nykyään vähän alhaiseen) tekniikkaan, esim. huippunopeuteen ei olla myöskään koskettu, jos tilaus on vain muutaman mijoonan suuruusluokkaan ja vain lisäyksikköjä.   
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2016, 18:01:44 »

Saisiko tälle pyytää Resiinan toimitusta tekemään artikkelin, niin sitten mielenkiintoinen lisätilaus on dokumentoitu ja muutettu julkiseksi?

Odotan mielenkiinnolla, mihin käyttöön toinen puoli tästä uusimmasta kuuden satsista tulee käyttöön kunhan junat on toimitettu ilmeisesti 2017-18. Siuntion suuntaan tuskin tarvitaan kuutta tämän kokoluokan junaa, joten voisiko kyseessä olla laajennus Pohjoisen suuntaan pääradalla?   Iskee silmää
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2016, 18:30:16 »

Saisiko tälle pyytää Resiinan toimitusta tekemään artikkelin, niin sitten mielenkiintoinen lisätilaus on dokumentoitu ja muutettu julkiseksi?

Odotan mielenkiinnolla, mihin käyttöön toinen puoli tästä uusimmasta kuuden satsista tulee käyttöön kunhan junat on toimitettu ilmeisesti 2017-18. Siuntion suuntaan tuskin tarvitaan kuutta tämän kokoluokan junaa, joten voisiko kyseessä olla laajennus Pohjoisen suuntaan pääradalla?   Iskee silmää
Lisätilaus johtuu siitä, että kehäradalla tarvitaan ruuhka-aikaan jokaiseen junaan 2 yksikköä kun alunperin osa niistä kulki yhdellä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2016, 20:02:03 »

Okei, kiitos! Eli Siuntion tarvitsemat junat eivät olekaan tässä sitten mukana? Mitä muuten löysit tiedon?

Spekulatiivisesti, meneeköhän tuota varten vielä jokunen yksikkö piakkoin tilaukseen?

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Toukokuu 09, 2016, 02:55:42 »

Saisiko tälle pyytää Resiinan toimitusta tekemään artikkelin, niin sitten mielenkiintoinen lisätilaus on dokumentoitu ja muutettu julkiseksi?

Odotan mielenkiinnolla, mihin käyttöön toinen puoli tästä uusimmasta kuuden satsista tulee käyttöön kunhan junat on toimitettu ilmeisesti 2017-18. Siuntion suuntaan tuskin tarvitaan kuutta tämän kokoluokan junaa, joten voisiko kyseessä olla laajennus Pohjoisen suuntaan pääradalla?   Iskee silmää
Lisätilaus johtuu siitä, että kehäradalla tarvitaan ruuhka-aikaan jokaiseen junaan 2 yksikköä kun alunperin osa niistä kulki yhdellä.

No johan osaa olla idioottimainen syy. Alunperinkin sanottiin, että järjestely, jossa puolet junista on yksi- ja puolet junista kaksiyksikköisiä on ihan järjetön ratkaisu tilanteeseen, jossa matkustajia on noin kuusivaunuisen junan verran odotettavissa.
Jos tässä touhussa olisi mitään järkeä, tilattaisiin lisävaunuja ja tehtäisiin niin, että välillä kulkee kuusivaunuinen flirt, välillä kaksi yhteenkytkettyä nelivaunuista. Välivaunujen lisääminen Flirtiin ei ole mikään kovin vaikea tehtävä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #11 : Toukokuu 09, 2016, 07:36:20 »

Totta, oivallinen idea! Kuusivaunuisia Flirtejä saa varmaan liikenteeseen siinä missä KISSejäkin, jossa tuo ominaisuus taitaa olla yleisempi. Toisaalta eikö tästä seuraisi suuri uudelleensertifiointirumba? Samoin kun jos Tampereen seutu haluaisi kaksivaunuisia FLIRTejä? Kuusivaunuisissa I- ja P-junissa varmaan jyrkillä lentokenttätunnelin luiskilla varmaan tarvittaisiin yksi motorisoitu yksikkö jonpaan kumpaan uuteen moduliin, jotta potkua kiihdytyksiin on riittävästi. Kaksivaunuisessa taas toisen pään motorisoimaton ohjausvaunu olisi uutta tyyppiä. Ajatuksen lentoa eteenpäin: jos tällaisia muita FLIRTejä hankittaisiin, niin samalla uudelleensertifioinnin kanssa voitaisiin varmaan siirtyä FLIRT1 > FLIRT3, kuten muutkin Pohjoismaat, niin saadaan kolariturva edes vähän paremmaksi.   

No johan osaa olla idioottimainen syy. Alunperinkin sanottiin, että järjestely, jossa puolet junista on yksi- ja puolet junista kaksiyksikköisiä on ihan järjetön ratkaisu tilanteeseen, jossa matkustajia on noin kuusivaunuisen junan verran odotettavissa.
Jos tässä touhussa olisi mitään järkeä, tilattaisiin lisävaunuja ja tehtäisiin niin, että välillä kulkee kuusivaunuinen flirt, välillä kaksi yhteenkytkettyä nelivaunuista. Välivaunujen lisääminen Flirtiin ei ole mikään kovin vaikea tehtävä.

Alla MTR:n (Mass Transit Railway) viisivaunuinen pidemmän matkan FLIRT3 Tukholmasta:


Ja Westbahnin kuusivaunuinen pitkän matkan KISS Salzburgissa:

tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1118


« Vastaus #12 : Toukokuu 09, 2016, 08:33:45 »

Välivaunujen lisääminen Flirtiin ei ole mikään kovin vaikea tehtävä.

Ai jaa, vaikka vaunujen välissä onkin Jakobin telit? Tämä oli minulle uutta tietoa, mutta kai se telistä irrotettu Flirt-vartti osaa levitoida kyllin pitkän ajan itsenäisesti...  Iskee silmää
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #13 : Toukokuu 09, 2016, 09:08:52 »

En ole parannusehdotuksia enkä muitakaan ideointeja vastaan, mutta tässä on hyvä tiedostaa että Sm5:sille tarkoitetut huoltotilat eivät sovellu kyseisiä junia pidemmille yksiköille. Siis huolto- ja kunnossapitotilat pitää myös ottaa huomioon.

Lisäksi kannattaa miettiä, onko kuusivaunuisen FLIRTin kapasiteetille järkevää käyttöä ruuhka-aikojen ulkopuolella.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #14 : Toukokuu 09, 2016, 09:14:15 »

Turussa on pitkä, jatkettu huoltohalli jäänyt tyhjäksi, sinne Flirtit....
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #15 : Toukokuu 09, 2016, 09:32:02 »

Jaettu teli on hidaste, ei se mikään este näytä olevan kun katsoo tuollaisten huoltotoimintoja. Tietenkään ilman välineistöä ei tästä voi selvitä kuten "perinteisten" modulivaunujen kanssa. No, EMUt on muutenkin yksikköjunia, joten eikös tuo irrottaminen ja kytkeminen ole hyvin teoreettista muualla kuin huollossa muutenkin... Iskee silmää

Välivaunujen lisääminen Flirtiin ei ole mikään kovin vaikea tehtävä.

Ai jaa, vaikka vaunujen välissä onkin Jakobin telit? Tämä oli minulle uutta tietoa, mutta kai se telistä irrotettu Flirt-vartti osaa levitoida kyllin pitkän ajan itsenäisesti...  Iskee silmää

Vähän järeämpi jaettu teli:

tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #16 : Toukokuu 09, 2016, 09:35:23 »

Onneksi Pasilan suolla on hyvin tilaa jatkaa hallia, vaikka lisäkustannus starttivaiheessa tuokin. Kun katsoo minkälaisilla härveleillä maailmalla ajetaan, vaikka sitten puolityhjinä hiljaisina aikoina, niin on kai meilläkin varaa pidentää moottorijunia?

En ole parannusehdotuksia enkä muitakaan ideointeja vastaan, mutta tässä on hyvä tiedostaa että Sm5:sille tarkoitetut huoltotilat eivät sovellu kyseisiä junia pidemmille yksiköille. Siis huolto- ja kunnossapitotilat pitää myös ottaa huomioon.

Lisäksi kannattaa miettiä, onko kuusivaunuisen FLIRTin kapasiteetille järkevää käyttöä ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Tässä naapurin ison kaupungin 6-modulinen perusjuna:

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Toukokuu 09, 2016, 14:31:27 »

Välivaunujen lisääminen Flirtiin ei ole mikään kovin vaikea tehtävä.

Ai jaa, vaikka vaunujen välissä onkin Jakobin telit? Tämä oli minulle uutta tietoa, mutta kai se telistä irrotettu Flirt-vartti osaa levitoida kyllin pitkän ajan itsenäisesti...  Iskee silmää

Katso esimerkiksi tästä, millaiset apupyörät vaunun alle laitetaan, jos Jakobs-teli on syystä tai toisesta omilla teillään: http://vaunut.org/kuva/52919?u=250&paik=berlin . Kyllä Flirt-junia on mahdollista huoltohallissa pätkiä.

EDIT: Jacobsista tuli Jakobs.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2016, 12:52:03 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #18 : Toukokuu 11, 2016, 08:40:08 »

Ai jaa, vaikka vaunujen välissä onkin Jakobin telit?

"Jakobsin teli". Tulee suunnittelijan ja patentoijan nimestä Wilhelm Jakobs.
https://de.wikipedia.org/wiki/Jakobs-Drehgestell
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #19 : Toukokuu 11, 2016, 14:53:08 »

Voisikohan suomeksi puhua vain jaetusta telistä käytön mukaan, vai tuleeko pitäytyä Jaakopin telissä? Mitä mieltä, makuasiako?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #20 : Toukokuu 12, 2016, 00:43:23 »

Voisikohan suomeksi puhua vain jaetusta telistä käytön mukaan, vai tuleeko pitäytyä Jaakopin telissä? Mitä mieltä, makuasiako?

Suomen kieli tuntee synonyymien käsitteen.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: "Salainen" Sm5 -lisätilaus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina