Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pääsy junaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« : Kesäkuu 29, 2016, 00:27:21 »

Haluaisin kovasti tietää,milloin voi lähiliikennejunaan mennä matkustajana istumaan. Kysymys pohjautuu klo 22.12 lähtevään Z- junaan. Ko. juna on lähtöraiteellaan jo puoli tuntia ennen lähtöä Lahteen. Monet matkustajat käyvät yrittämässä pääsyä junaan mutta ovet pysyvät lukittuina. Viimein 10 minuuttia ennen lähtöaikaa ukset aukeavat. - Kysymykseen, miksei aikaisemmin, junan kuljettaja vastasi töykeästi : " Ajattele kuinka hörhöt muuten tulisivat junaan ".

Nyt kysyn ketä VR:n mielestä ovat "hörhöt"? Ainakaan 28.6. illalla ei Helsingin päärautatieasemalla näkynyt yhtään henkilöä, jonka voisi sijoittaa em. kategoriaan.

Tyypillinen esimerkki VR:n palvelusta.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #1 : Kesäkuu 29, 2016, 09:01:52 »

Nyt kysyn ketä VR:n mielestä ovat "hörhöt"?

Ajattelitko, että VR vastaisi täällä vai oliko tämä vain retorinen kysymys?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Kesäkuu 29, 2016, 09:50:54 »

Käsittääkseni ilta-aikaan (klo 21->) ei lukitun lähijunan ovia avata ennen henkilökunnan saapumista junalle, mikä on Helsingin aseman tapauksessa mielestäni aivan viisasta.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #3 : Kesäkuu 29, 2016, 17:29:08 »

Virossa saattaa oranssi Flirtti seistä kiskoilla paljonkin ennen lähtöaikaa kuljettaja sisällä ja ovet kiinni.
tallennettu
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« Vastaus #4 : Heinäkuu 09, 2016, 21:03:49 »

Käsittääkseni ilta-aikaan (klo 21->) ei lukitun lähijunan ovia avata ennen henkilökunnan saapumista junalle, mikä on Helsingin aseman tapauksessa mielestäni aivan viisasta.

Ainakin yöjuniin pyrkii hörhöjä vähän ennen junan lähtöä. Ensin on viety matkatavarat vaunuun ja sitten vielä mennään laiturille hyvästelemään saattajia. Tässä on riskin paikka.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« Vastaus #5 : Heinäkuu 09, 2016, 22:35:50 »

Tulee mieleen ajat pikkukundina 60 luvulla kun mentiin junalla mutsin kanssa Kauvatsalle   http://vaunut.org/kuva/49817?u=1809  silloin saattajat Steissillä roikkuivat portaissa  (usein faijavainaa)  junan jo liikkuessa, samoin junan saapuessa laituriin kiireisimmät hyppäsivät junasta pois sen vielä liikkuessa, on muistikuva kun ns. työläisjunan puuvaunun tuplaportaista hyppää koko junan pituudelta porukkaa laiturille. Ei taida nykyjään enää onnistua. Eli tähän keskusteluun liittyen siihenaikaan junan ovet olivat aina auki.
tallennettu

Skiffari 40
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #6 : Heinäkuu 10, 2016, 03:36:21 »

Pääsystä junaan tulee mieleen myös päinvastainen eli junasta pääsystä vaarallisissa oloissa.
Aikoinaan kun kaukojunatkin koostuivat puisista ruskeista vaunuista ja Linnunlaulun ratakuilu oli vielä leventämättä varsinkin sunnuntai-iltaisin, jolloin opiskelijat palasivat maaseudulta Helsinkiin, junat joutuivat pysähtelemään kun Helsingin ratapiha yksinkertaisesti ei vetänyt. Aina kun juna Helsinkiin tullessa pysähtyi odottelemaan Eläintarhahn tai Linnunlaulun kohdalle junasta poistui melkoinen määrä matkustajia, joita ei huvittanut mennä rautatieasemalle, koska asuivat esimerkiksi Kalliossa. Jo tuolloin ratakuilussa oli useampi raide ja vilkas liikenne, joten oli hurjan näköistä kun ihmismassa poukkoili liikkuvien junien välissä. Välillä konduktöörit yrittivät saada järjestystä aikaan, mutta kun muutama sata matkustajaa päättää poistua junasta yhtä aikaa, ei virtaa pidättele mikään. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksiakin tapahtui. Olin itsekin mukana tuossa urheilussa kun ei huvittanut turhaan kävellä Kaisanimen puiston läpi rautatieasemalta takaisin päin kohti Kalliota. Kaukojunaliikenteen sinisistä vaunuistakin pääsi ulos ja ilmeisesti SM-ykköset olivat ensimmäisiä junia, joista ei poukkoiltu radalle.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #7 : Heinäkuu 10, 2016, 16:51:31 »

Ensimmäisellä Narvan matkalla oli vähän ongelmia:
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,6881.msg62324.html#msg62324

Niinpä tänä vuonna toista kertaa kaupungissa ollessani ajattelin ensin, että en viitsi valokuvata asemalla, koska se ei ehkä ole sallittua. Menin istumaan junan viimeiseen vaunuun. Koska lähtöön oli vielä paljon aikaa, muutin mieleni ja päätin käydä kysymässä konduktööriltä luvan kuvaamiseen. Olin nähnyt konduktöörin liikkuvan ensimmäisessä vaunussa, joten poistuin vaunustani ja kävelin ensimmäisen vaunun luo. Mutta ovi olikin lukittu. Kävelin taaksepäin: yksikään ovi ei avautunut, ei edes sisäpuolelta, kun eräs matkustaja kokeili. Konduktööriä ei näkynyt missään.

Oli pakko mennä asemarakennukseen poliisin puheille. Hän tuli ulos kanssani, kävi sanomassa jotain veturinkuljettajalle ja ovet sai taas auki. Ilmeisesti kuljettaja oli laittanut ovet lukkoon, kun huomasi minut kuljeskelemassa vaunusta toiseen.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #8 : Heinäkuu 11, 2016, 10:59:34 »

Ainakaan menneinä aikoina (tempi passati) ei lähijunien ovia lukittu "hörhöjen" takia. Mutta sen sijaan niitä jätettiin lukkoon esim. tilanteessa, jossa junan päältä on lähtenyt toinen juna tai yksikkö, ja raiteelle jäävä yksikkö oli lukittuna, etteivät ihmiset menisi raiteelle jäävään yksikköön.

Helsingin(kään) asemalla ei ole töissä ketään, jonka työnkuvaan kuuluisi käydä aukomassa junien ovia kuvatussa tilanteessa ja vasta lähtevän junan konnari tai kuljettaja avaa ovet junalle saapuessaan eli hiukan ennen junan lähtöä.

Tuo on tietysti kurja, Juha, jos sulle on jäänyt palvelusta kielteinen mielikuva. Kyllähän VR:llä ruohonjuuritasolla yleensä palvelu pelaa, mutta talon jotkut ohjeet ja määräykset ovat joskus vähintäänkin outoja.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #9 : Heinäkuu 11, 2016, 22:26:03 »

Ammoisina aikoina jo lättähatuissa oli kuljettajan ohjattavissa olevat ovien lukitukset.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #10 : Heinäkuu 14, 2016, 17:56:19 »

Ammoisina aikoina jo lättähatuissa oli kuljettajan ohjattavissa olevat ovien lukitukset.
Mutta pikajunien ns. sinisissä vaunuissa ei?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pääsy junaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina