Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Belgiassa sattui jonkinasteinen kattilahaaveri museohöyryveturille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« : Toukokuu 02, 2016, 20:07:51 »

Belgiassa on sunnuntaina 1.5. sattunut jonkinasteinen vaurio museoajossa olleen höyryveturin kattilassa. Neljä henkilöä loukkaantui, heistä kuljettaja ja lämmittäjä vakavasti. Kaikki loukkaantuneet olivat veturin hytissä. Matkustajia ei loukkaantunut tässä onnettomuudessa. Pari linkkiä lyhyeen uutiseen:

http://www.xpats.com/two-seriously-injured-steam-locomotive-explosion

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2691881/2016/04/30/Twee-zwaargewonden-bij-ontploffing-op-stoomtrein.dhtml
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2016, 21:46:03 kirjoittanut Marko Laine » tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2016, 21:34:33 »

Vaikuttaa tuliputken repeämiseltä. Arvaan tuliputken revenneen etuosasta jolloin höyry puhaltaisi arinalla olevan liekin hyttiin.
Pieniarinaisilla vetureilla voi myös huonosti kierteitetty varotulppa irrota ja puhaltaa hiiltä tulipesän luukusta hyttiin.
Samoin vedenkiertoputken halkeaminen / irtoaminen. Niinpä näitä mahdollisuuksia on monia, joista viranomaiset sitten kertovan sen oikean syyn.
Tällainen hyttiinpuhaltaminen voi tapahtua koska usein tulipesän luukku on auki. Hyvillä runsaskaasuisilla hiilillä annetaan tulipesään toisioilmaa jotta liekki palaisi hyvin. Tulipesän suuluukkuun on asennettu virtauslevy, joka ohjaa toisioilman tulikynnyksen alle. Tällöin ilma sekoittuu hyvin savukaasuihin ja ei virtaa suoraan tuliputkilevyä jäähdyttämään.
Ilmeisesti kyseessä on saksalainen BR 64 (2-6-2T) vaikka uutisten kuvat ovat saksalaisesta 52 sarjasta.

Tehdään vielä yksi lisäys / tarkennus.
Kun tulipesään puhaltaa höyryä on tapahtuma kuin höyrysammutus. Voimakas höyrysuihku työntää myös palavaa hiiltä hyttiin. Hiilen liekki on voinut sammua ja hiilen saadessa happea sekä höyryn työntämät palamattomat kaasut että itse kuuma hiili syttyvät. Tällöin liekki on laaja ja olosuhteet tankkiveturin hytissä
ovat hankalat. Samanlainen tapahtuma voi sattua kun höyryveturi ajaa tunneliin tai matalan sillan alle.
Liekki on tällöin pienempi ja palavista savukaasuista koostuva. Suomen rautatietunnelit ovat poikkileikkaukseltaan laajoja, mutta esim Britaniassa on määräys ajaa tunneliosuudet höyry päällä. Tuolla tunneleissa ei voi rullata, juuri tästä vastapaineesta johtuen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2016, 08:57:52 kirjoittanut Ilkka Hovi » tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2016, 21:32:51 »

Näkemäni tiedon mukaan kyseessä oli 64 sarjan veturi nro 250 (64.250) jonka lieskaputki katkesi läheltä etumaista tuliputkilevyä. Uutisten mukaan myös veturin vierellä ollut ratapenkka paloi. Veturissa on saksalaisten suosima tulipesänluukku jonka pitäisi sulkeutua juuri tällaisessa tapauksessa. Ihmettelen uutisia en keksi miten palavat hiilet olisivat päässeet hyttiin, höyryä on tullut tosi paljon kun isosta putkesta vuotanut vesi on höyrystynyt ja puhaltanut myös tulipesään. Varmaankin höyry virrannut kattilan jalan alta hyttiin varsinkin kun uutisessa oli maininta tulipesänluukun kiinniolosta.
Odottakaamme viranomaistietoja joten syykin selvinnee syksymmällä.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2016, 14:35:41 »

Kiitos Ilkka valaisevista tiedoista. En ole tällaisena penkkihöyryveturiharrastajana tullut kuvailemiesi kaltaisia tilanteita edes koskaan ajatelleeksi. Jäädään kuulolle, mitä tapauksesta selviää.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #4 : Kesäkuu 29, 2018, 18:30:22 »

Belgialaiset olivat tutkineet tuon vaurion nopeasti. Vaurio tapahtui kun yksi etumaiseen (savupesän puoleiseen) tuliputkilevyyn kiinnitetty lieskaputki puristui kasaan ja irtosi tuliputkilevystä. Itse vauriokohta ei ollut pitkä. Mikä sitten tuon aiheutti on vaikea sanoa mutta lieskaputken vahvuus oli selvästi alentunut. Esim edelliskertainen manklaus (kiinnittäminen laajentamalla putkea) oli liian voimakas ja/tai lieskaputki oli syöpynyt ohuemmaksi. Kuvissa lieskaputken reikä etummaisessa tuliputkilevyssä näyttää hyvältä ja sileältä. Koska lieskaputki oli selvästi alempana kuin ylemmät lieskaputkirivit ei kyseessä voinut olla kattilaveden liian alhainen veden pinta. Vauriokohdan poikkipinta oli kolmisakarainen "tähti", jollaisia esiintyy joskus kun ulkopuolinen paine on liian suuri. Vesi purkautui savupesään mistä pienintä vastusta pitkin osin savutorvesta ulos ja tuli- sekä lieskaputkia pitkin tulipesään. Vesi höyrystyi pienemmässä paineessa joten voisiko sanoa kattilan kokeneen ähkyä kun suuri määrä höyryä etsi ulospääsyä.
Tarkemmin oheisessa englanninkielisessä tiedostossa:
https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/OOOE/2016/report_maldegem.pdf
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2018, 23:04:22 kirjoittanut Ilkka Hovi » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Belgiassa sattui jonkinasteinen kattilahaaveri museohöyryveturille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina