Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Täytökset rullatessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« : Toukokuu 22, 2016, 19:36:15 »


Tein kerran pikaisen kirjallisuustutkimuksen millaisia täytöksiä pitäisi käyttää rullatessa. Toivottavasti kiinnostaa myös muitakin. Lähinnä Suomessa olleita laitteita, mutta englantilaiset LMS ja GWR arvot on otettu mukaan vain mielenkiinnosta. (On se tekniikka ihmeellistä.)

Täytökset ”rullatessa”

Taso luistit rullatessa
Märkähöyryveturit, keskiasento, koska voitelu huono, tällöin luisti ei liiku eikä kulu. Vastapaineella nousee sulkupinnalta.
Ruotsalainen ehdotus, eteenpäin kuljettaessa täysi taakse (n. 1900)
Tulistajaveturit, ilman voitelukojetta, täysi isku, keskiasennolla tekee kuopan luistinpintaan.
Tulistajaveturit, voitelukoje, täysi isku

Mäntäluistit rullatessa
Mäntäluisti ja tyhjönestoventtiili - täysi isku
Paineetasausluisti - täysi isku (sylinterissä jokin paineentasauslaite)
Trofimoff - ensin 55%, vähennetään 10% (RLR 2,3 ja 4)
Kulmaventtiili (saksalainen Tr1 ehkä myös Pr2) - avaa kun painetta luistikaapissa 3-4 bar, täysi isku. (käsi ohjaus)
Nicolai luisti- max isku 60% (LWR 9 ja 11, Saksassa standardi kun nimi vaihdettu Karl-Schultz luistiksi)
Müller luisti - täysi isku (VR standardi)
Lentz venttiili - ilman lepuutusta, täysi isku (VR kokeilu 2kpl Hv3 veturia)

LMS - isku 35%
GWR - isku 45% (ei tyhjönestoa, höyryvoitelu toiminnassa)

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Täytökset rullatessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina