Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Savon radalla pian kahtasataa, jos rahaa löytyy  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« : Kesäkuu 22, 2016, 13:33:49 »

Pari vuotta vanha Savon Sanomien uutinen, nostin tänne kun ei vielä täällä ollut:

http://www.savonsanomat.fi/savo/Savon-radalla-pian-kahtasataa-jos-rahaa-l%C3%B6ytyy/497301

Lainaus

Savon rataa hidastaa Pieksämäen ja Kuopion välillä vielä kolme tasoristeystä, mutta tuoreen arvion mukaan kahtasataa päästään ajamaan parin vuoden kuluttua.

–Jos rahoitusta löytyy, vuosi 2016 voi olla hyvinkin realistinen. Päätöksiä pitäisi siinä tapauksessa tehdä tämän vuoden aikana, huomauttaa Liikenneviraston aluepäällikkö Tuomo Käsnänen.

Pieksämäen ja Kuopion välinen rata on korjattu perusteellisesti kahden viime vuoden aikana.

Jonkin verran viimeistelytöitä ratapihoilla ja linjalla jää vielä ensi kesään, mutta niiden takia ei suuremmin jouduta tekemään liikenteeseen poikkeusjärjestelyjä.

Juhannukseen ajoittuu kuitenkin liikennekatkos.

Suuriin nopeuksiin siirtyminen edellyttää vielä muutoksia turvalaitteisiin ja sähköradan rakennelmiin.

Näihin tarvitaan Tuomo Käsnäsen arvion mukaan noin viisi miljoonaa euroa. Summa on murto-osa viime vuosien rataremontin kustannuksista.

Muuten Pieksämäen ja Kuopion väli on suurelta osin valmis kahdensadan kilometrin tuntinopeuksiin.

Pieksämäen ja Kuopion väliä ei heti saada raivatuksi täysin vapaaksi tasoristeyksistä, sillä maaoikeus on päättänyt, että Suonenjoen Suihkolaan on rakennettava eritasoyhteys.

Liikennevirasto ajoi halvempia järjestelyjä, koska eritasojärjestelyyn rahat eivät toistaiseksi riitä.

Suihkola on suhteellisen lähellä Suonenjokea, jossa junat joka tapauksessa pysähtyvät tai ainakin joutuvat ajamaan hitaasti.

Siten Suihkolan ja sen eteläpuolisten kahden tasoristeyksen poiston tuoma aikahyöty olisi Käsnäsen mukaan kaikkiaan vain sekuntien luokkaa.

–Sinne jäi tyylivirheenä vielä kolme tasoristeystä, Käsnänen kiteyttää.

Hän ei vielä tiedä, milloin ne siirtyvät historiaan.

Rahapula on lykännyt jo kuusi vuotta myös Kuopion ratapihan suurremonttia.

–Kustannusarvio on 35 miljoonaa euroa. Se on iso satsaus, Tuomo Käsnänen huomauttaa.

Kuopion ratapaihalla tehtiin neljä vuotta sitten hätäapukorjaus, jonka yhteydessä muun muassa vaihdettiin pölkkyjä vaihteiden alle.

–Elleivät ratapihatyöt ala kahden vuoden kuluessa, pitää tehdä hölmöläisten tavalla eli turvautua taas ensiapukorjaukseen, jotta voidaan säilyttää asianmukainen liikenne Kuopion ratapihan kaikilla tarvittavilla raiteilla, Käsnänen huomauttaa.

Ratapihat odottavat remonttejaan myös risteysasemalla Pieksämäellä sekä Suonenjoella, jossa tavoitteena on saneerauksen aloittaminen ensi vuonna.

Suonenjoella korvamerkittyä rahaa tarvittaisiin noin kuusi miljoonaa euroa.

–Käytännössä tarvittaisiin poliittista nostetta ja vähän lisää rahaa, Tuomo Käsnänen toteaa.

Vaikka Pieksämäen ja Kuopion väli alkaa olla vapaata väylää, muualla Savon radalla tasoristeyksiä on kymmenittäin.

Mikkelin ja Kouvolan välillä poistoa odottaa kymmenkunta vaaranpaikkaa.

Kun ne on raivattu pois, Kuopion ja Helsingin välistä matka-aikaa voidaan periaatteessa lyhentää puolisen tuntia.

Pieksämäen ja Kuopion välillä aikaa säästyy nopeuden noston jälkeen 7–8 minuuttia.

Kuopion ja Iisalmen välillä on vielä yli 40 tasoristeystä. Niiden poistaminen maksaa noin 20 miljoonaa euroa.

Nykytilanne liittyen uutiseen:

-Liittyen tuohon mainittuun Kuopion raiteiden ja vaihteiden ensiapukorjaukseen, sille taidettiin antaa rahaa hiljattain korjausvelkarahaa, olikohan se 5 milj. €.

-Kolme vartioimatonta tasoristeystä, Nuuvi, Paansuu ja Suihkola, ovat vieläkin olemassa, eikä niitä ole vielä hävitetty. Nopeudennoston kannalta harmillista, sillä tasoristeykset ovat yhdellä suorimmista radan osuuksista koko Kuopio-Pieksämäki-väliltä.. Kaikki muut tasoristeykset on jo poistettu Kuopio-Pieksämäki-väliltä.

Nuuvi: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1727
Paansuu: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1728
Suihkola: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1729

-Suonenjoen ratapihaurakka on nyt käynnissä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Kesäkuu 22, 2016, 16:47:12 »

Pari vuotta vanha Savon Sanomien uutinen, nostin tänne kun ei vielä täällä ollut:

http://www.savonsanomat.fi/savo/Savon-radalla-pian-kahtasataa-jos-rahaa-l%C3%B6ytyy/497301

Lainaus

Savon rataa hidastaa Pieksämäen ja Kuopion välillä vielä kolme tasoristeystä, mutta tuoreen arvion mukaan kahtasataa päästään ajamaan parin vuoden kuluttua.

–Jos rahoitusta löytyy, vuosi 2016 voi olla hyvinkin realistinen. Päätöksiä pitäisi siinä tapauksessa tehdä tämän vuoden aikana, huomauttaa Liikenneviraston aluepäällikkö Tuomo Käsnänen.

Pieksämäen ja Kuopion välinen rata on korjattu perusteellisesti kahden viime vuoden aikana.

Jonkin verran viimeistelytöitä ratapihoilla ja linjalla jää vielä ensi kesään, mutta niiden takia ei suuremmin jouduta tekemään liikenteeseen poikkeusjärjestelyjä.

Juhannukseen ajoittuu kuitenkin liikennekatkos.

Suuriin nopeuksiin siirtyminen edellyttää vielä muutoksia turvalaitteisiin ja sähköradan rakennelmiin.

Näihin tarvitaan Tuomo Käsnäsen arvion mukaan noin viisi miljoonaa euroa. Summa on murto-osa viime vuosien rataremontin kustannuksista.

Muuten Pieksämäen ja Kuopion väli on suurelta osin valmis kahdensadan kilometrin tuntinopeuksiin.

Pieksämäen ja Kuopion väliä ei heti saada raivatuksi täysin vapaaksi tasoristeyksistä, sillä maaoikeus on päättänyt, että Suonenjoen Suihkolaan on rakennettava eritasoyhteys.

Liikennevirasto ajoi halvempia järjestelyjä, koska eritasojärjestelyyn rahat eivät toistaiseksi riitä.

Suihkola on suhteellisen lähellä Suonenjokea, jossa junat joka tapauksessa pysähtyvät tai ainakin joutuvat ajamaan hitaasti.

Siten Suihkolan ja sen eteläpuolisten kahden tasoristeyksen poiston tuoma aikahyöty olisi Käsnäsen mukaan kaikkiaan vain sekuntien luokkaa.

–Sinne jäi tyylivirheenä vielä kolme tasoristeystä, Käsnänen kiteyttää.

Hän ei vielä tiedä, milloin ne siirtyvät historiaan.

Rahapula on lykännyt jo kuusi vuotta myös Kuopion ratapihan suurremonttia.

–Kustannusarvio on 35 miljoonaa euroa. Se on iso satsaus, Tuomo Käsnänen huomauttaa.

Kuopion ratapaihalla tehtiin neljä vuotta sitten hätäapukorjaus, jonka yhteydessä muun muassa vaihdettiin pölkkyjä vaihteiden alle.

–Elleivät ratapihatyöt ala kahden vuoden kuluessa, pitää tehdä hölmöläisten tavalla eli turvautua taas ensiapukorjaukseen, jotta voidaan säilyttää asianmukainen liikenne Kuopion ratapihan kaikilla tarvittavilla raiteilla, Käsnänen huomauttaa.

Ratapihat odottavat remonttejaan myös risteysasemalla Pieksämäellä sekä Suonenjoella, jossa tavoitteena on saneerauksen aloittaminen ensi vuonna.

Suonenjoella korvamerkittyä rahaa tarvittaisiin noin kuusi miljoonaa euroa.

–Käytännössä tarvittaisiin poliittista nostetta ja vähän lisää rahaa, Tuomo Käsnänen toteaa.

Vaikka Pieksämäen ja Kuopion väli alkaa olla vapaata väylää, muualla Savon radalla tasoristeyksiä on kymmenittäin.

Mikkelin ja Kouvolan välillä poistoa odottaa kymmenkunta vaaranpaikkaa.

Kun ne on raivattu pois, Kuopion ja Helsingin välistä matka-aikaa voidaan periaatteessa lyhentää puolisen tuntia.

Pieksämäen ja Kuopion välillä aikaa säästyy nopeuden noston jälkeen 7–8 minuuttia.

Kuopion ja Iisalmen välillä on vielä yli 40 tasoristeystä. Niiden poistaminen maksaa noin 20 miljoonaa euroa.

Nykytilanne liittyen uutiseen:

-Liittyen tuohon mainittuun Kuopion raiteiden ja vaihteiden ensiapukorjaukseen, sille taidettiin antaa rahaa hiljattain korjausvelkarahaa, olikohan se 5 milj. €.

-Kolme vartioimatonta tasoristeystä, Nuuvi, Paansuu ja Suihkola, ovat vieläkin olemassa, eikä niitä ole vielä hävitetty. Nopeudennoston kannalta harmillista, sillä tasoristeykset ovat yhdellä suorimmista radan osuuksista koko Kuopio-Pieksämäki-väliltä.. Kaikki muut tasoristeykset on jo poistettu Kuopio-Pieksämäki-väliltä.

Nuuvi: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1727
Paansuu: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1728
Suihkola: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1729

-Suonenjoen ratapihaurakka on nyt käynnissä.
Mistä ajattelit rahaa löytyvän? Puista ja pensaista?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2016, 17:18:06 kirjoittanut Miklas Huusko » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Savon radalla pian kahtasataa, jos rahaa löytyy  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina