Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna ohjattiin viime vuonna yli sata kertaa väärälle raiteelle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« : Heinäkuu 08, 2016, 13:03:40 »

08.07.2016 13:45 Savon Sanomat

Juna ohjattiin viime vuonna yli sata kertaa väärälle raiteelle, kertoo Onnettomuustutkintakeskus. Keskus sai valmiiksi laajan junaliikenteen turvallisuuteen liittyvän tutkinnan, jossa tarkasteltiin väärille raiteille ohjaamiseen vaikuttavia tekijöitä. Suurin osa tapauksista johtui käsiohjauksessa tapahtuneesta virheestä.
Lisäksi muun muassa määräykset ja käytäntö eivät aina vastanneet toisiaan. Myös liikenteen hallinnan järjestelmissä on ollut lähes jatkuvia muutoksia.
Liikenteenohjaajat kokevat myös vaikutusmahdollisuutensa riittämättömiksi uusien järjestelmien suunnittelussa ja vanhojen kehittämisessä.
http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Juna-ohjattiin-viime-vuonna-yli-sata-kertaa-v%C3%A4%C3%A4r%C3%A4lle-raiteelle/796963
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2016, 13:07:33 »

Onnettomuustutkintakeskuksen teematutkinnan raportti "Vuoden 2015 junaliikenteen virheellisistä kulkuteistä" löytyy täältä: http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2015/r2015-s1teematutkintavuoden2015junaliikenteenvirheellisistakulkuteista.html
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #2 : Heinäkuu 09, 2016, 10:20:59 »

Täältä http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2015/r2015-s1teematutkintavuoden2015junaliikenteenvirheellisistakulkuteista.html löytyy paljon lisää varsin mielenkiintoista luettavaa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #3 : Heinäkuu 10, 2016, 13:30:11 »

Hesarin artikkelin

http://www.hs.fi/kotimaa/a1467955191107?jako=30836714da58863a860b02de704ffacd&ref=tw-share

yhteydessa mainittiin referaatti:

"Tutkinnan aikana voimassa ollut Liikenneviraston rautatieliikenteenohjauksen käsikirja oli luokiteltu salassa pidettäväksi, mikä rajoitti sen hyödyntämistä tutkinnassa."

Nyt on taas järki jäänyt jonnekin radanvarteen.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #4 : Heinäkuu 10, 2016, 14:38:27 »

"Tutkinnan aikana voimassa ollut Liikenneviraston rautatieliikenteenohjauksen käsikirja oli luokiteltu salassa pidettäväksi, mikä rajoitti sen hyödyntämistä tutkinnassa."

Sikäli mielenkiintoista, että kun tuo vuonna 2008 julkaistiin, oli se avoimesti netissä. Jossain vaiheessa se on sitten muuttunut salaiseksi ja nyt taas kesäkuussa julkiseksi.

Kyseisen julkaisun mukaan liikenteenohjaustilat ovat muuten erittäin salaisia: niihin ei pääse, niissä ei saa valokuvata, äänittää eikä videoida.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #5 : Heinäkuu 11, 2016, 21:50:39 »

Kyseisen julkaisun mukaan liikenteenohjaustilat ovat muuten erittäin salaisia: niihin ei pääse, niissä ei saa valokuvata, äänittää eikä videoida.

Keväällä 2014 SRS:n jäsenet kävivät tutustumiskäynnillä Pasilan virastotalossa sijaitsevassa Finrail Oy:n liikenteenohjauskeskuksessa sekä toisaalla samassa talossa olevassa Liikenneviraston rataliikennekeskuksessa, että kyllä käynnit ovat mahdollisia vaan kuvaaminen ei ollut sallittua.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Heinäkuu 11, 2016, 22:00:37 »

"Tutkinnan aikana voimassa ollut Liikenneviraston rautatieliikenteenohjauksen käsikirja oli luokiteltu salassa pidettäväksi, mikä rajoitti sen hyödyntämistä tutkinnassa."

Sikäli mielenkiintoista, että kun tuo vuonna 2008 julkaistiin, oli se avoimesti netissä. Jossain vaiheessa se on sitten muuttunut salaiseksi ja nyt taas kesäkuussa julkiseksi.

Kyseisen julkaisun mukaan liikenteenohjaustilat ovat muuten erittäin salaisia: niihin ei pääse, niissä ei saa valokuvata, äänittää eikä videoida.

Brittien liikenteenohjaustiloja selvästikin saa kuvata, koska on esimerkiksi olemassa The Railway Signalling Photo Archive ( http://photos.signalling.org/ ), jossa on tällä hetkellä noin 24 000 kuvaa. Melkein jokaisesta paikasta on kuvat.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2016, 22:13:12 »

Keväällä 2014 SRS:n jäsenet kävivät tutustumiskäynnillä Pasilan virastotalossa sijaitsevassa Finrail Oy:n liikenteenohjauskeskuksessa sekä toisaalla samassa talossa olevassa Liikenneviraston rataliikennekeskuksessa, että kyllä käynnit ovat mahdollisia vaan kuvaaminen ei ollut sallittua.

Kai sinne jollain erikoispoikkeusluvalla voi päästä. Tässä on sanatarkka lainaus:

Liikenteenohjaus- ja laitetilat ovat turvaluokiteltuja tiloja joissa kulkeminen edellyttää Liikenneviraston hyväksyntää.

Liikenneviraston tilojen kulunvalvonnassa, erityisesti ohjaus- ja turvalaitetilojen osalta noudatetaan käytäntöä, jossa vain liikenteenohjaukseen liittyvä liikenteenohjaus- ja infohenkilöstö sekä ohjauspalvelun esimiehet saavat kulkea tiloissa. Liikenneviraston laitteiden kunnossapitäjillä on oikeus työhön liittyvissä tehtävissään liikkua turvalaite- ja liikenteenohjaustiloissa. Liikenteenohjaus- ja turvalaitetiloissa valo- ja videokuvaaminen sekä äänen tallentaminen on pääsääntöisesti kielletty ilman Liikenneviraston antamaa kirjallista lupaa.


Tällaisen videon tekemiseen lupia näkyy kuitenkin sitten saavan. Mahtaa olla turvalaiteosaajien saaminen taattu tuleviksi vuosikymmeniksi huoltamaan releasetinlaitteita, kun nytkin osaajat alkavat olla harvassa...
tallennettu
Ilari Uotila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #8 : Heinäkuu 11, 2016, 22:34:40 »

IS on myös julkaissut videon vuonna 2012

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000548935.html
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna ohjattiin viime vuonna yli sata kertaa väärälle raiteelle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina