Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Fennia Railin ensimmäinen puutavarakuljetus Kemijärveltä Kotkaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #25 : Elokuu 20, 2016, 09:27:31 »

Hyvä alku! Sitten vain lisää volyymia, vaikka keikkakaupoilla. Se jolla on volyymia, selviää usein parhaiten haasteista. 
tallennettu
Mikko Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #26 : Elokuu 23, 2016, 07:01:48 »

Tällä kertaa näyttää menevän oikeaoppisesti Savon rataa. Mennessä Kajjaanissa ja tullessa Iisalmessa pysähtyy yön yli, siinä välissä seisoo Kemijärvellä melkein viikon. Liittyyköhän nuo pysähdykset kuljettajien ajoaikoihin vai oliskohan jotain tulossa kyytiin?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #27 : Elokuu 23, 2016, 10:03:10 »

Siitähän olisi hyvä poimia matkan varrelta lisää kuormaa mukaan, kun vetokalustona on tuollainen road switcheri.

tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #28 : Elokuu 23, 2016, 10:07:58 »

Tällä kertaa näyttää menevän oikeaoppisesti Savon rataa. Mennessä Kajjaanissa ja tullessa Iisalmessa pysähtyy yön yli, siinä välissä seisoo Kemijärvellä melkein viikon. Liittyyköhän nuo pysähdykset kuljettajien ajoaikoihin vai oliskohan jotain tulossa kyytiin?

Olishan siinä yksi junakuljetuksia käyttävä metsäkonetehdas lähistöllä  Pyörittää silmiään
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #29 : Elokuu 23, 2016, 11:09:12 »

Ja paljon muita toimijoita, jotka tarvitsevat kuljetuksia. Oivalluskykyä uudessa tilanteessa tarvittaisiin toki asiakkailtakin, taidetaan olla maassa jossa uusia kaikkien kannalta fiksuja ratkaisuja ei aina metsästetä kovin hanakasti.

Olishan siinä yksi junakuljetuksia käyttävä metsäkonetehdas lähistöllä  Pyörittää silmiään
tallennettu
Jouni Haimi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #30 : Elokuu 23, 2016, 21:26:00 »

Seinäjoella tapahtunut viivästys johtui vetureiden tankkauksen aikana ilmenneistä ongelmista.

Fennia ajoi junan kahdella kuljettajalla, jotka kaksinajona hoitivat koko reissun, välillä hotelleissa yöpyen. Fennialla kuulemma tällä hetkellä kolme kuskia palkkalistoillaan.


Jotenkin alkaa tuntua että fennia rail ei ehkä tuolla tavaal ole kilpailukykyinen vaihtoehto asiakkaille.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #31 : Elokuu 23, 2016, 23:38:29 »

Seinäjoella tapahtunut viivästys johtui vetureiden tankkauksen aikana ilmenneistä ongelmista.

Fennia ajoi junan kahdella kuljettajalla, jotka kaksinajona hoitivat koko reissun, välillä hotelleissa yöpyen. Fennialla kuulemma tällä hetkellä kolme kuskia palkkalistoillaan.


Jotenkin alkaa tuntua että fennia rail ei ehkä tuolla tavaal ole kilpailukykyinen vaihtoehto asiakkaille.
Ihan yhtä lailla VR:nkin henkilökuntaa majailee hotelleissa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #32 : Elokuu 23, 2016, 23:42:21 »

Seinäjoella tapahtunut viivästys johtui vetureiden tankkauksen aikana ilmenneistä ongelmista.

Fennia ajoi junan kahdella kuljettajalla, jotka kaksinajona hoitivat koko reissun, välillä hotelleissa yöpyen. Fennialla kuulemma tällä hetkellä kolme kuskia palkkalistoillaan.


Jotenkin alkaa tuntua että fennia rail ei ehkä tuolla tavaal ole kilpailukykyinen vaihtoehto asiakkaille.
Ihan yhtä lailla VR:nkin henkilökuntaa majailee hotelleissa.

Hotelliyö ei lopulta hirveän montaa kymppiä maksa. Se on pikkuraha rahdin kokonaishinnasta puhuttaessa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Haimi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #33 : Elokuu 24, 2016, 18:33:28 »

Seinäjoella tapahtunut viivästys johtui vetureiden tankkauksen aikana ilmenneistä ongelmista.

Fennia ajoi junan kahdella kuljettajalla, jotka kaksinajona hoitivat koko reissun, välillä hotelleissa yöpyen. Fennialla kuulemma tällä hetkellä kolme kuskia palkkalistoillaan.


Jotenkin alkaa tuntua että fennia rail ei ehkä tuolla tavaal ole kilpailukykyinen vaihtoehto asiakkaille.


Ihan yhtä lailla VR:nkin henkilökuntaa majailee hotelleissa.

Hotelliyö ei lopulta hirveän montaa kymppiä maksa. Se on pikkuraha rahdin kokonaishinnasta puhuttaessa.

no kaksi veturia ja muutama vaunu ..toiminta oli tappiolista jonka tietyyn rajaan alkavalla yhtiöllä ymmärtää mutta missä ne asiakkaat on?

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #34 : Elokuu 24, 2016, 18:53:07 »

Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa!  Hyviä esimerkkejä löytyy lähihistoriasta.
Tosin myös itkettäviäkin juttuja. Seurataan tilannetta eikä myydä kaatamattoman karhun turkkia etukäteen.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #35 : Elokuu 24, 2016, 19:12:21 »

Meistä tuskin monikaan tietää, onko FR:n veturit FR:n ikiomia, jonkun rahoituslaitoksen rahoittamia vai ainoastaan leasing.
Ottamatta enempää kantaa tuohon asiaan, niin kyllähän kuitenkin jonkinlaisia pääomakuluja yrityksellä on vetokaluston osalta on, samoin vaunukalustosta vuokrakuluja. Myöskin palkkaa pitää porukoille maksaa, tuskin kukaan nyt ihan rakkaudesta tai talkoilla mukana on.
Varmaan itse yrityksen johdolle alkutaival on ollut pettymys, tämän reilun puolivuoden osalta kassaan ei ole suurta summaa tullut rahaa. Toivottavasti homma piristyy ettei kuppi keikahda.
tallennettu
Jouni Haimi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #36 : Elokuu 24, 2016, 21:08:59 »

Meistä tuskin monikaan tietää, onko FR:n veturit FR:n ikiomia, jonkun rahoituslaitoksen rahoittamia vai ainoastaan leasing.
Ottamatta enempää kantaa tuohon asiaan, niin kyllähän kuitenkin jonkinlaisia pääomakuluja yrityksellä on vetokaluston osalta on, samoin vaunukalustosta vuokrakuluja. Myöskin palkkaa pitää porukoille maksaa, tuskin kukaan nyt ihan rakkaudesta tai talkoilla mukana on.
Varmaan itse yrityksen johdolle alkutaival on ollut pettymys, tämän reilun puolivuoden osalta kassaan ei ole suurta summaa tullut rahaa. Toivottavasti homma piristyy ettei kuppi keikahda.

Lopunpäiten kysymys on:kuinka kauanpersus kestää tappiolista toimintaa.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #37 : Elokuu 24, 2016, 21:37:50 »

Lopunpäiten kysymys on:kuinka kauanpersus kestää tappiolista toimintaa.
Maalaisjärjellä ajatellen, se riippuu siitä paljonko on paalia tilillä ja mitkä ovat kustannukset olemassa olevaan paalimäärään nähden....
Tokihan voi syömävelkaa ottaa ja jatkaa toimintaa kunnes vakuudet loppuvat....
 Aina voi yrittää osakeannilla kerätä rahaa (esim tyyliin Talvivaara) ja jatkaa toimintaa saaduilla varoilla....
Yhtiönhän voi myydä jollekin toiselle toimijalle ja näin välttää keikaus....

Palstan oppineemmat varmaan voivat valaista asiaa enemmän.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #38 : Elokuu 24, 2016, 21:47:11 »

Kyllähän tähän nyt pätee sama kuvio kuin minkä tahansa yritystoiminnan aloittamiseen: alussa tehdään aina persnettoa kunnes tulee voittoa, yrittäjä lopettaa omatoimisesti tai verottaja hakee konkurssiin. Sitten kuvio alkaa taas alusta. Ei mitään ihmeellistä maan päällä.  Virnistää
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #39 : Elokuu 25, 2016, 08:11:24 »

Noin. Ja kun toiminta on ihan oikeastikin saatu käyntiin, niin tyhmäähän olisi olla rahoittamatta sitä siihen saakka kunnes jokin eilineaarinen tapahtuma jompaan kumpaan suuntaan muuttaa yrityksen kuvioita. Parempaan suuntaan tämä voi olla lisää tilausvolyymia, huonompaan toiminnan kituuttamista nykyisellään tai pienentymistä.

Me ei ihan aidosti taideta kukaan tietää onko FERin toiminta jo nyt plusmiinus nollilla? Ja aiemmin tarkistamieni yritystietojen mukaan yrityksen lisärahoitustarvetta omistajilta taitaa kyllä olla. Toinen juttu tietysti on jos VR:n tavaraliikennettä pidetään julkisella rahalla yllä, jotta kaikki ei siirry kumipyörille. Tuolloin voi olla vaikea kilpailla.

Edelleen ihmettelen sitä, että FER ei toimi kuten Onnibus tai Norwegian, tavaraliikennepuolella vain. Asiakkaalle ajettu rahti on asiakkaalle ajettu rahti, ja auttaa kassavirtaan jatkossakin, joten luulisi noiden olevan saalistamisen arvoinen.

Kyllähän tähän nyt pätee sama kuvio kuin minkä tahansa yritystoiminnan aloittamiseen: alussa tehdään aina persnettoa kunnes tulee voittoa, yrittäjä lopettaa omatoimisesti tai verottaja hakee konkurssiin. Sitten kuvio alkaa taas alusta. Ei mitään ihmeellistä maan päällä.  Virnistää
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #40 : Elokuu 25, 2016, 08:42:16 »

Edelleen ihmettelen sitä, että FER ei toimi kuten Onnibus tai Norwegian, tavaraliikennepuolella vain. Asiakkaalle ajettu rahti on asiakkaalle ajettu rahti, ja auttaa kassavirtaan jatkossakin, joten luulisi noiden olevan saalistamisen arvoinen.
Ensiksikin kannattaa sisäistää se, ettei VR:llä ole tavaraliikenteessä monopolia, kuten ei ole henkilöliikenteessäkään.

Toinen juttu on, että kuljetussopimuksia tehdessä, ne ovat jollekin aikavälille, yleensä useammaksi vuodeksi. Kun sopparista alkaa virta loppumaan, järjestetään uusi kilpailu. Se varmaan lienee selvää (vai onko?), ettei veturilla kannata lähteä jotakin parin- kolmen vaunun kuormaa hakemaan jostakin, kyllä rekka on edullisempi siinä.

Kun nyt mietitään LappiTimberin kuljetusta, en itse usko että sitä olisi FER:lle annettu lahjaksi. Eiköhän siinä ole normaaliin tapaan pidetty kilpailu, johon on osallistunut myös Transpoint (sekä rauta- että kumipyörillä) ja myös muu kumipyöräliikenne myös "edullisine" mahdollisuuksineen leasingautojen, vuokrakärrien ja ulkomaisten kuskien muodossa.

Tällaisiin tarjouskilpailuihin eri kuljetuksista joutuu myös VR eli Transpoint osallistumaan, eihän sille kuljetukset automaattisesti tule. Voiton sattuessa kohdalle, Transpoint ajaa kyydit sen mukaan autolla tai junalla, kumpi on halvempi tuottaa. Silkkaa matikkaa, ei ideologiaa.

tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #41 : Elokuu 25, 2016, 09:20:19 »

Olen tästä lastikaupasta ihan eri mieltä. Hyvin näkyy toimivan myös muualla. Jos matkan varrella on kuljetettavaa, nuo kannattaa poimia tietenkin mukaan...vaikkei Suomessa ennen olekaan tehty niin. Joustamattomuus kilpailevia tarpeen mukaan joustavia kuljetusmuotoja vastaan koituu lopulta vain raideliikenteen tappioksi. 

Lastikauppaa kehiin ja luutuneet toimintatavat hylkyyn!  Iskee silmää

Heikki muuten, ne satunnaiskuormat voivat olla esim. 30 vaunua pitkiä puutavarakuljetuksia. Ja tietysti, jos kuormattu vaunu tai pari on matkan varrella, miksei sitä voisi poimia kyytiin?

Toinen juttu on, että kuljetussopimuksia tehdessä, ne ovat jollekin aikavälille, yleensä useammaksi vuodeksi. Kun sopparista alkaa virta loppumaan, järjestetään uusi kilpailu. Se varmaan lienee selvää (vai onko?), ettei veturilla kannata lähteä jotakin parin- kolmen vaunun kuormaa hakemaan jostakin, kyllä rekka on edullisempi siinä.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #42 : Elokuu 25, 2016, 11:49:51 »

Olen tästä lastikaupasta ihan eri mieltä. Hyvin näkyy toimivan myös muualla.
Voitko kertoa esimerkin missä?
 
Jos matkan varrella on kuljetettavaa, nuo kannattaa poimia tietenkin mukaan...vaikkei Suomessa ennen olekaan tehty niin. Joustamattomuus kilpailevia tarpeen mukaan joustavia kuljetusmuotoja vastaan koituu lopulta vain raideliikenteen tappioksi. 
Kuvailemasi kaltaista toimintaa ei tarvitse hakea kaukaa. Riittää kun menet töihin vaikkapa suomalaiselle sahalle, joka käyttää rautatiekuljetuksia. Miltään näistä sahoista ei lähde koko tuotanto junalla, merkittävä osa Suomen sisäisistä kyydeistä menee kumipyörillä.
Esim. joku talotehdas ostaa setin lautatavaraa sahalta ja se lähtee lastikauppana, tosin kumipyörillä. Ai miksi? No kun talotehtaalle ei ole kiskoja.
Miksi ei junalla johonkin paikkaa X ja siirtokuormauksen jälkeen kumipyörillä? En esimerkiksi täällä Sisä-Suomessa oikein tiedä paikkaa, jossa siirtokuormauksia voisi tehdä.
Tällainen moninkertainen veivaaminen lisää kuljetusvaurioiden mahdollisuutta (totta, ne tulee trukkihommissa) ja tassa tullaan siihen kokonaiskustannuskysymykseen. Tämäkin on silkkaa matikkaa, ei ideologiaa.

Mutta etsimällä itsellesi työpaikan suomalaisen teollisuusyrityksen kuljetusjärjestelijänä pääset toteuttamaan mielipiteitäsi käytännössä  Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #43 : Elokuu 25, 2016, 12:56:49 »

Tapelkaa pojat! Saatte nuuskaa.
Sivuun aiheesta: Mainittiin Talvivaara. Johtoa syytetään rikoksesta. Oman tulkintani mukaan rikos on se, että tarkoitukslla tehdään hyötytarkoituksessa lain vastaisesti. Mainittua tapausta en tunne, mutta joskus hallinta karkaa käsistä kuten nuo päästövedet vaikka ei ollut tarkoitus. Yritettiin vain enemmän kuin  mihin taidot riittivät.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #44 : Elokuu 25, 2016, 15:02:51 »

Tapelkaa pojat! Saatte nuuskaa.
Sivuun aiheesta: Mainittiin Talvivaara. Johtoa syytetään rikoksesta. Oman tulkintani mukaan rikos on se, että tarkoitukslla tehdään hyötytarkoituksessa lain vastaisesti. Mainittua tapausta en tunne, mutta joskus hallinta karkaa käsistä kuten nuo päästövedet vaikka ei ollut tarkoitus. Yritettiin vain enemmän kuin  mihin taidot riittivät.


...vaikka tiedettiin, että taidot korkeintaan saattavat olla riittävät. Koska haluttiin taloudellista hyötyä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #45 : Elokuu 25, 2016, 19:31:48 »

Otetaan vakiosuunta: länteen, josta kehitys meille on tyypillisesti saapunutkin. Tukki- ja propsijunille voi tilata kyydin Norjan ja Ruotsin yhteismarkkinoilla tarpeen mukaan, mistä vain!  Youtubesta löytyy hienoja videoita näistä junista, kannattaa katsoa! Vastarannakiiskille, osa junista toki toimii viikottaisperiaatteella, joten voi väittää vastaan Hymyilee

Olen tästä lastikaupasta ihan eri mieltä. Hyvin näkyy toimivan myös muualla.
Voitko kertoa esimerkin missä?

Tässä ollaan täyttämässä polttoainetta propsilastin vedon jälkeen:

tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #46 : Elokuu 25, 2016, 19:45:01 »

Kertokaapa asioita tarkemmin seuranneet, paljonko tällä hetkellä ts. tuo nykyinen puukuljetus tuo tonnikilometrejä: montako kertaa viikossa se ajetaan, paljonko on matka ja paljonko on junassa mahtanut olla vaunuja eli sitä kautta tonneja?

Olen ymmärtänyt, että matka on erittäin pitkä ja olisin odottanut aloittelevan toimijan hakevan lyhyiden tai keskipitkien matkojen kuljetuksia, ehkä juuri niitä, mitä VR Oy ei "viitsi" hakea ja kuljettaa, ja tässä valossa näin pitkä kuljetus on hieman yllättävää. Lyhyellä matkalla olisi tullut tehokasta kalustokiertoa eikä olisi menty kovin kauas "kotivarikolta", mikä se sitten lieneekään...onko havaintoja, mikä olisi luettavissa FR:n vetureiden "kotivarikoksi"?

Mutta sitä lyhyttä matkaa kun saa sahata edes sun takaisin aika monta kertaa vaihtotöineen päivineen niin kiinnostaisi vertailun vuoksi tietää tuon nykyisen kuljetuksen numeraalisia arvoja, joita alussa tiedustelen.

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #47 : Elokuu 25, 2016, 23:09:43 »

Pitkässä matkassa on se etu, että siihen on helpommin liitettävissä muuta kuljetusta hyvin pienin lisäkustannuksin. Etenkin, jos pitkän kuljetuksen asiakas on valmis siihen, että kuljetus on välillä viisi tuntia myöhemmin perillä, tämä mahdollistaa todella merkittävää joustavuutta matkan varrelle osuvien pienempien asiakkaiden suhteen. Joskus voidaan vaikkapa kiertää Riihimäen kautta ja viedä samalla joku Oulu-Tampere -lasti. En tiedä, millainen sopimus firmojen välillä on, eli voidaanko tällaista joustavuutta hyödyntää. Mutta jos voidaan, tällainen pitkä kuljetus samaan aikaan tuo varmuutta, että kohtalaisesti käyttöä löytyy joka tapauksessa ja mahdollisuuden yhdistää kuljetukseen melkein mikä tahansa lyhyempi kuljetus.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 783


« Vastaus #48 : Elokuu 26, 2016, 00:10:12 »


Katsokaa ja ihmetelkää  http://yritys.taloussanomat.fi/y/fenniarail-oy/helsinki/2261575-1/    firman liikevaihto on tippunut vuodesta 2014 vuoteen 2015 99 %.tia olen enää 1000 Eur siis 6000 mummoa?, omavaraisuusaste on vielä kohtuullisesti 32%:tia. Ihan kuin pisnes olisi siirretty jonkin muun Ly-tunnuksen alle?
tallennettu

Skiffari 40
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #49 : Elokuu 26, 2016, 01:45:14 »


Katsokaa ja ihmetelkää  http://yritys.taloussanomat.fi/y/fenniarail-oy/helsinki/2261575-1/    firman liikevaihto on tippunut vuodesta 2014 vuoteen 2015 99 %.tia olen enää 1000 Eur siis 6000 mummoa?, omavaraisuusaste on vielä kohtuullisesti 32%:tia. Ihan kuin pisnes olisi siirretty jonkin muun Ly-tunnuksen alle?

Yritin hakuampua hakusanalla Proxion. Löytyi vain joku huvittavahko Proxion Venture, joka ilmeisesti tekee jotain osakesijoitusalan toimintaa VR:n tapaan. 3000 euron liikevaihdolla Virnistää

Enivei, olisiko siirretty jonnekin Panaman tienoille pöytälaatikkoon firma?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Fennia Railin ensimmäinen puutavarakuljetus Kemijärveltä Kotkaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina