Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: West Coast Railways sai sakkoja turvallisuuskulttuuristaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« : Heinäkuu 18, 2016, 01:08:34 »

Englannissa sattui 7. maaliskuuta 2015 vaaratilanne, jossa West Coast Railwaysin operoima, höyryveturin 34067 "Tangmere" vetämä nostalgiajuna ajoi punaista näyttäneen opastimen ohi ja päätyi juuri ohi ajaneen pikajunan perään. Junien väliin jäi aikaa vajaa minuutti, joten törmäystä ei tapahtunut.

Nostalgiajunan sallittu nopeus oli 75 mph (120 km/h), pituus 277 m ja junapaino 605 tonnia. Sen 13 vaunusta 12 oli vakuumijarruilla varustettuja ja yksi oli ilmajarrullinen vaunu.

Väliaikaisen nopeusrajoituksen kohdalla AWS-järjestelmä suoritti täysivoimaisen jarrutuksen, jolloin veturinkuljettajan määräyksen alaisena lämmittäjä avasi AWS-järjestelmän ohitushanan, jonka täytyy tavallisesti olla suljettu ja sinetöity. Ohitushana on tarkoitettu käytettäväksi ainoastaan veturia hinattaessa tai AWS-järjestelmän vikaantuessa. Tällaista vikaa ei tutkinnassa löytynyt. Todistajan toteamuksen perusteella ohitushanaa ei oltu sinetöity kuten pitäisi. Auki-asennossa AWS-järjestelmä pysyy toiminnassa, mutta sen tekemällä jarrutuksella ei ole enää vaikutusta junan jarruihin.

Juna jatkoi matkaansa ja kuljettaja kuittasi seuraavan AWS:n hälyn ajatellen sen liittyvän väliaikaiseen nopeusrajoitukseen, joka oli pari sekuntia sitten ohitettu. Hän ei nähnyt seuraavaa, keltaista näyttänyttä opastinta SN43, jota häly todellisuudessa koski. Seuraavaksi juna ohitti punaista näyttäneen opastimen SN45 nopeutta 52 mph (84 km/h). Tätä opastinta suojasi AWS:n lisäksi TPWS-järjestelmä, joka tässä veturissa myös on. TPWS suorittaa pakkojarrutuksen junan ylittäessä valvontapisteen, jos sille pisteelle määritelty nopeusarvo ylittyy. Noin 360 metriä ennen opastinta oli 45 mph nopeudelle määritelty valvontapiste, jonka kohdalla TPWS kytki pakkojarrutuksen. Sillä ei ollut vaikutusta, koska AWS:n ohitushana oli edelleen auki. Kuljettaja huomasi lopulta opastimen ja aloitti jarrutuksen noin 220-230 metriä ennen opastinta. Liikenteenohjaaja oli jo turvannut kulkutien paikan ohi kulkeneen pikajunan perään, joten vaihteet olivat junalle oikein. Edellä mennyt pikajuna oli vielä ohiajovaraan kuuluvalla osuudella, minkä takia opastin näytti punaista, vaikka kulkutie olikin jo muodostunut. Juna pysähtyi lopulta 550 metriä opastimen jälkeen eikä tapauksessa syntynyt vahinkoja.

Tutkinnan yhteydessä paljastui viitteitä siitä, että tapauksen aiheuttanut menettely on ollut osa yhtiön toimintatapoja pidemmän aikaa.

30. maaliskuuta 2015 Network Rail päätti keskeyttää West Coast Railwaysin turvallisuustodistuksen voimassaolon 3. huhtikuuta 2015 alkaen.

8. toukokuuta 2015 Network Rail antoi yhtiön jatkaa jälleen toimintaansa.

24. marraskuuta 2015 Office of Rail and Road (paikallinen "Trafi") asetti West Coast Railwaysin liikennöintikieltoon kahdeksi päiväksi, koska erään veturin TPWS-järjestelmä oli ohitettu.

9. joulukuuta 2015 Office of Rail and Road nosti syytteet yhtiötä ja punaisen opastimen ohittaneen junan kuljettajaa vastaan.

17. helmikuuta 2016 Office of Rail and Road asetti yhtiön uudelleen liikennöintikieltoon johtuen huolesta yhtiön turvallisuuskulttuuria kohtaan kuluneen vuoden aikana tapahtuneiden vaaratilanteiden myötä.

23. maaliskuuta 2016 yhtiö sai taas jatkaa toimintaansa.

Oikeudenkäynti oli 27. kesäkuuta 2016. Sekä yhtiö että kuljettaja myönsivät syyllistyneensä tapahtuneeseen. West Coast Railways määrättiin maksamaan 200 000 punnan sakko ja 64 000 punnan kulut. Kuljettajalle tuomittiin 4 kuukautta vankeutta, ajoluvan menetys 18 kuukaudeksi ja 80 tuntia yhdyskuntapalvelua.


Tutkintaselostus: https://www.gov.uk/raib-reports/dangerous-occurrence-at-wootton-bassett-junction-wiltshire

ORR:n tiedoite jatkotoimista: http://orr.gov.uk/news-and-media/press-releases/2015/orr-prosecutes-west-coast-railway-company-and-train-driver-over-signal-incident

Uutinen oikeudenkäynnistä: http://www.bbc.com/news/uk-england-wiltshire-36646031

tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #1 : Heinäkuu 26, 2016, 06:51:08 »

Hiukan referenssiä!
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 493


« Vastaus #2 : Heinäkuu 26, 2016, 13:30:09 »

Briteissä tilanne on näköjään mennyt hieman pidemmälle kuin Hyöryveturimatkat1009:n tilanteessa.
tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: West Coast Railways sai sakkoja turvallisuuskulttuuristaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina