Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Ohjelmia kuvien selailuun ja arkistointiin?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 505


« : Syyskuu 19, 2009, 12:17:59 »

Kuvankäsittelyohjelmista l. kuvaeditoreista on joskus kättä väännettykin, vaan mikä olisi sopiva ohjelma kuvien katseluun, esittämiseen ja kuva-arkistojen hallintaan? Kuvaeditori ei liene tähän paras ratkaisu, ei myöskään Windowsin standardiohjelmat.
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2009, 13:49:32 »

Mielestäni ehdottomasti paras ohjelma kuvien katseluun on IrfanView. Ja mikä parasta, kyseessä on ilmaisohjelma. Käytän kuvien käsittelyyn Gimpiä, mutta oletuksena koneessani kaikki kuvat avautuvat Irfanilla. Joskin siinä on myös näppärä punasilmäisyyden poisto.

Ks. http://www.irfanview.com/
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2009, 15:10:59 »

Riippuu tietysti vähän siitäkin, millaisia tarpeita sinulla on albumi/kuvankäsittelyohjelman suhteen. Täytyykö ohjelman olla ilmainen ja millaisella koneella sen pitää toimia?

Irfanview ei ole onnistunut vakuuttamaan itseäni lähinnä sen vuoteen 1995 jumittuneen käyttöliittymän takia. Toimintojahan siinä sinällään on varmaan riittävästi, RAW-kuvien importtaus onnistuu ja web-galleriat syntyvät hetkessä. Plussana tietty ilmaisuus ja aika laaja plugarikirjasto.

Google-taustaista Picasaa olen käyttänyt aiemmin lähinnä pokkarilla otettujen kuvien järjestelyyn. Ohjelma etsii automaattisesti kovalevyltä kaikki kuvatiedostot ja järjestelee ne nätisti kronologiseen järjestykseen omaan galleriaansa ilman että tiedostojen sijainti kovalevyllä muuttuu. CR2-kuvat toistuvat ilman sen kummempia viiveitä vähän hitaammallakin koneella. Kuvien käsittelyominaisuudet sen sijaan ovat huonommat kun Irfanviewissä tai Lightroomissa. Käyttöliittymä on aika selkeä, eikä asioita tarvitse liiemmin etsiä useiden valikoiden takaa kuten Irfanviewissä.

Parin viime vuoden aikana olen käyttänyt pelkästään Adoben Lightroomia, lähtien ykkösversiosta nykyiseen 2.5:een saakka. LR tarjoaa monipuoliset ominaisuudet niin kuvankäsittelyn kuin arkistoinninkin kannalta suht järkevään hintaan. Kuviin voi suoraan kirjoittaa sekä avainsanoja että exif-dataa. Miinuspuolena ohjelmasta voi sanoa sen vaativan melko tehokkaan koneen: tuplaydinprossu ja vähintään pari gigaa muistia tämän softan kanssa on hyvä diili. Kuvanmuokkaustoimintoja löytyy aika kattavasti laidasta laitaan; ainut jota itse kaipaisin on kuvan perspektiivin korjaustoiminto. Pelkkään arkistointiin en LR:ää ostaisi, mutta jos yhtään kiinnostaa värkkäillä itse kuvienkin kanssa ja ehkäpä vielä tehdä niistä muutama nätinnäköinen nettigalleria, voin lämpimästi suositella investointia tähän.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2009, 22:50:23 »

Kysyjä halunnee Windows-ohjelmaa? Yksi arkistoinnissa vahva ehdokas on myös ACDC. Siitä saanee edelleen ilmaisen kokeiluversion, rekiströintikään ei ole kallis jos ohjelmaan tykästyy.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2009, 04:42:47 »

IrfanView on hyvä, kevyt ja riittävä minun vähäiseen käyttööni. Olen sitä jo pitemmän aikaa käyttänytkin. Kertokaa viisaat mikä olis hyvä liikkuvan kuvan käsittelyohjelma kun tarve olisi vain pätkiä videotiedostoja ja liittää niitä yhteen?
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 505


« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2009, 13:52:32 »

Kiitoksia vastauksista ja ehdotuksista. Kuvien editointiin (kun Olli kommentissaan sitäkin aika paljon käsitteli) oma suosikki, ainakin ominaisuuksien puolesta, on Picture Window Pro http://www.dl-c.com/ , maksullinen, mutta edullinen, nimenomaan valokuvaajille tarkoitettu ohjelma. Käyttöliittymään en niin ole tykästynyt ja rutiinityöt tuleekin usemmiten tehtyä Photoshop Elements'illä.
tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #6 : Joulukuu 28, 2011, 13:29:55 »

-- vaan mikä olisi sopiva ohjelma kuvien katseluun, esittämiseen ja kuva-arkistojen hallintaan? --
Arkistointisovellus on mullakin hakusessa. Arkistointia varten tarttis olla joku luokitteleva sovellus, jossa saisi hierakisesti lajiteltua kuvia eri kiriteereillä.

Esimerkkinä tapa jolla vorgissa lajitellaan liikkuvan kaluston kuvia on hyvä: voin hakea pelkästään vetureita, dieselvetureita, Hr13-vetureita tai tiettyä yksilöä. Toisalta "oliskivaa" jos voisi hakea yhtaikaa Hr13 ja Dr13-vetureita (joko-tai) tai vaikkapa dieselvetureita, ei kuitenkaan Hr13-vetureita.

Vastaavasti pitäisi voida luokitella muitakin, esimerkiksi rautatieinfraa. Vorgista ei tässä kohtaa voi ottaa mallia, sillä hierarkiaa ei tuolla puolella vorgissa ole (Esimerkiksi opastin on kaiketi turvalaitteen alalaji). Toisaalta kuva vaihteesta ja vaihdelyhdystä voi olla kinkkinen luokiteltava -- kyseessähän on sekä vaihde että merkki, mutta jos siinä on varmistuslukko, mekaanisen turvalaitteen lukitus- tai kääntölaite tai vaihdemoottori se lienee myös turvalaite.

Kuvauspaikan luokittelussakin voisi olla jotain hierarkisuutta kuten Vorgissa: maanosa, maa, lääni (minkä kauden lääni), kunta, (minkä kauden kunta), kaupunginosa, katu yms.. (mulla on kuvia jostain Benelux-maasta mutta en enää muista minkä maan alueella kuva on otettu.) Vorgissa saa hienosti haettua myös rataosittain. Toisaalta hakukriteerinä voisi olla sijainti toisella tapaa: ollanko kerholla, millä kerholla ja missä sen eri aikakausien kerhohuoneessa. Kun etsii kuvia erilaisista tapahtumista pitäisi olla myös tapahtumajako, ja sekin kaiketi hierarkinen. Ajankohtahaku on tehty Vorgissa vuodenaikojen ja päiväyksen mukaan, toisaalta -- mikä on talvikuva?

GPS-koordinaattihaussa kai pitäisi olla mahdollisuus valita säde jonka sisältä kuvia haetaan, ja kuvanoton ja GPS-koordinaattien aikaleiman erotuksen tarkistus, ettei kameran hitaasta GPS:stä johtuvia väärinsijoituksia lasketa mukaan.

Toisaalta pitäisi olla luokittelu sen mukaan onko kuvassa esikuva (oikea rautatie), piirustus vai pienoismalli (Hr13-veturin pienoismalli tai aurausmerkin piirustus)

Mistä softasta löytyisi alkuun nämä kriteerit...

Onko lukijoilla omia (hierarkisia) hyviä (?) lajittelukriteerejä?

Ja mitä näillä tiedoilla sitten tagattaisiin? Itsellä on ongelmana saman kuvan näennäisesti eri versiot, Picasa taggasi aikoinaan kuvan exif-tietoihin kuvaan liittyvät tägit, nyt mulla on kaksi samanlaista kuvaa joiden koko ja CRC on eri, mutta tiedostonimi ja itse kuva prikulleen sama.
tallennettu
Petri Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2012, 11:12:49 »

Kuvankäsittelyohjelmista l. kuvaeditoreista on joskus kättä väännettykin, vaan mikä olisi sopiva ohjelma kuvien katseluun, esittämiseen ja kuva-arkistojen hallintaan? Kuvaeditori ei liene tähän paras ratkaisu, ei myöskään Windowsin standardiohjelmat.

Jos vähääkään vakavemmin kuvailee niin kannattaa harkita Lightroomia.

Kuvien lajitteluun/etsintään:
Kuville voi laittaa hakusanoja jolloin voit arkistosta kaivaa vaikka Hr13 hakusanalla olevat kuvat.
Tai kuten esim. itselläni on "maantieteellinen" paikka sekä kuvan aihe eli voin hakea vaikka kenya ja birds jolloin
saan kaikki Keniassa kuvaamani lintuvalokuvat ruutuun.
Voi myös tehdä "fiksuja collectioneja" tyyliin kuvat joiden hakusanoissa on sanat kenya, masai mara mutta ei willage jolloin saan kuvat jotka olen ottanut Keniassa Masai Maralla mutta ei kuvia Masai kylästä.

Uusin Lightroom, kun tukee myös geotaggausta niin kamerassa nykyään mukana kulkeva GPS palikka tagittaa koordinaatit suoraan kuvaan ja LR osaa sitten kartalla näyttää missä kuva on otettu.
tallennettu

Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #8 : Elokuu 28, 2012, 15:12:08 »

Jos vähääkään vakavemmin kuvailee niin kannattaa harkita Lightroomia.

Olen samaa mieltä. Lightroom on erinomainen ohjelma kuvien hallinnointiin ja säätöön, mutta isompaan kuvankäsittleyyn se ei sovellu. Nelosversio on näköjään hinnoiteltukin siedettävämmin kuin kolmonen aikanaan.
tallennettu
Petri Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #9 : Elokuu 29, 2012, 07:31:54 »

Olen samaa mieltä. Lightroom on erinomainen ohjelma kuvien hallinnointiin ja säätöön, mutta isompaan kuvankäsittleyyn se ei sovellu. Nelosversio on näköjään hinnoiteltukin siedettävämmin kuin kolmonen aikanaan.

Totta tuo ettei isompaan kuvankäsittellyyn sovellu. Tosin esim. itse teen kaiken käsittelyn mitä valokuvilleni teen niin lightroomissa enkä koneelle asennettuun photoshop elementsiin ole koskenut aikoihin =)
tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Ohjelmia kuvien selailuun ja arkistointiin?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina