Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunat törmänneet Oulussa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« : Elokuu 13, 2016, 16:53:10 »

Tavarajuna törmäsi toisen perään Oulussa, yksi henkilö on loukkaantunut lievästi http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/tavarajunat-tormasivat-rajusti-oulun-ratapihalla-kuin-ukkosmyrsky-olisi-iskenyt/735476/
tallennettu
Valtteri Renfors
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #1 : Elokuu 13, 2016, 18:01:10 »

Onkos kenelläkään tietoa vetureiden numeroista?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 13, 2016, 18:17:05 »

Iltalehden uutisen kuvasta päätellen etummaisen veturin numero näyttäisi olevan 3024.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016081322102967_uu.shtml

Ilta-Sanomien versiosta löytyy vähän tarkempaa kuvaa vaurioista. Ainakin koko ohjaamo menee uusiksi mikäli tuo laitetaan vielä kuntoon.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001239454.html
Taitaa olla kuitenkin ajot ajettu, koska kyseessä on poistuva veturisarja.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #3 : Elokuu 13, 2016, 18:23:41 »

Nyt on kahdessa mediassa ristiriitaista tietoa:
Kaleva: Kemistä tullut tavarajuna törmäsi rajusti ratapihalla tyhjillään seisseisiin venäläisiin malmivaunuihin Oulun Nokelan ratapiha-alueella hieman ennen viittä lauantaina iltapäivällä. Törmäyksen seurauksena kolme junavaunua ja veturi suistuivat raiteilta.

Tavarajunan kuljettaja loukkaantui lievästi törmäyksessä, ja hänet kuljetettiin Oulun yliopistolliseen sairaalaan jatkotutkimuksiin. Onnettomuudessa ei ollut osallisena muita henkilöitä.

Iltalehti: Päivystävän palomestarin mukaan törmänneen veturin kuljettaja loukkaantui tilanteessa lievästi, ja hänet kuljetettiin Oulun yliopistolliseen sairaalaan jatkotutkimuksiin.

Molemmissa junissa oli sisällä vain veturin kuljettajat. Virkkalan mukaan molemmat tavarajunat kuljettivat puutavaraa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #4 : Elokuu 13, 2016, 20:39:03 »

Kovin aikaista tehdä jyrkkiä päätöksiä, kuten Väyrysen väitetään sanoneen opettajan kysyessä, paljonko on kaksi plus kaksi.

Pidän mahdollisena, että raakapuukuormassa oleva, 2 x Sr1-vedolla liikkunut tavarajuna törmäsi tyhjän venäläisroikan perään, jossa ei todellakaan ollut puutavarakuormaa eikä välttämättä veturiakaan, joskin sekin on mahdollista.

Onneksi vastassa oli edes venäläisiä vaunuja, eikä kotimaisia tyhjiä raakapuuvaunuja, koska Siuron junaonnettomuuden kokemusten perusteella Sr1:n keula ei kestä mitään. Nyt on ollut tuuria matkassa.

Tai sitten saapuva tavarajuna törmäsi lähtevän tyhjän rahdin keulaan, kummassakin Sr1.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #5 : Elokuu 13, 2016, 21:03:18 »

Onkos kenelläkään tietoa vetureiden numeroista?

Sr1 3024 ja Sr1 3061. Tietolähde sivustolla julkaistun kuvan kuvateksti.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Elokuu 13, 2016, 22:00:31 »

Tyhjä rapujuna törmäsi tyhjän malmijunan perään. Viereisellä raiteella seisoi täysi rapujuna, jonka päälle yksi venäläisvaunuista kiipesi. Tämä ilmenee erittäin yksiselitteisesti onnettomuudesta otetuista ilmakuvista.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #7 : Elokuu 13, 2016, 22:12:35 »

Tietääkös kukaan sanoa, onko Oulun ratapiha-alue (Nok ja Olt) yksi kokonainen oma sähkörata-alue. Elikkä onko koko alue pimeänä niin kauan että portaalit on taas pystyssä. Melkonen seisokki siis. Voisi luulla että sähkövetureiden saanti tallilta joihinkin matkustaja juniin voisi olla hankalampaa.
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #8 : Elokuu 13, 2016, 22:42:16 »

Ottamieni kuvien mukaan molemmat veturi olivat T5316:n;  Sr1 3024:n takimmainen virroitin on pitkin pituuttaan ohjaamon päällä eli ollut ylhäällä. Kalevan teksti on oikea.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #9 : Elokuu 14, 2016, 08:07:06 »

Tietääkös kukaan sanoa, onko Oulun ratapiha-alue (Nok ja Olt) yksi kokonainen oma sähkörata-alue. Elikkä onko koko alue pimeänä niin kauan että portaalit on taas pystyssä. Melkonen seisokki siis. Voisi luulla että sähkövetureiden saanti tallilta joihinkin matkustaja juniin voisi olla hankalampaa.

Yleensä nämä saa erotettua, jollei raide kerrallaan, niin ainakin alueittain eli sähköttä on esim. jonkun ratapihan raiteet 101-107, ja muut raiteet saavat normaalisti sähköä. Tai jotain.
tallennettu
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #10 : Elokuu 14, 2016, 08:54:11 »

Jonkinlaista raivaushomman tynkää alkaa olla tekeillä. 2 Hongiston autonosturia tullut paikalle ja Tte:lla käyvät läpi ajojohtimia.

http://junailija.kuvat.fi/kuvat/Tekniikka/Junat/Nokelan+yhteenajo/
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2016, 09:12:54 kirjoittanut Toni Aitta » tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #11 : Elokuu 14, 2016, 09:40:22 »

Vieläkö Nokelassa vaihteita käännetään mekaanisesti kampiasetinlaitteella, kuten Kuopiossa ja Joensuussa?
tallennettu
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #12 : Elokuu 14, 2016, 11:00:11 »


Oulun ratapihalla lauantaina tapahtuneen junaonnettomuuden raivaustyöt on aloitettu.


Onnettomuustutkintakeskus sai paikkatutkimuksensa päätökseen myöhään lauantai-iltana. Tutkimusta tehnyt asiantuntija Timo Kivelä kertoo, että tutkinta jatkuu kuulemisilla, eikä vielä voida ottaa kantaa onnettomuuteen johtaneisiin seikkoihin.

– Tosiasiahan on se, että paikalle tullut tavarajuna ohjautui raiteelle, jossa oli tyhjiä vaunuja. Syytä tähän selvitellään vielä, Kivelä sanoo.

Onnettomuuden raivaustöiden valmistelu aloitettiin yöllä ja niitä jatketaan parhaillaan.

– Menee useita päiviä, että paikat saadaan liikennöitävään kuntoon. Ajolangat ovat vaurioituneet pahoin ja sähköradan pylväiden perustuksia on mennyt rikki, kertoo Liikenneviraston kunnossapidon aluepäällikkö Teemu Poussu.

Poussun mukaan vaurioiden todellista määrää ei vielä tiedetä, sillä vaunut ovat yhä kasassa onnettomuuspaikalla, eikä niiden alla olevia vaurioita ole päästy kartoittamaan.

– Sähkörata on kuitenkin se määräävin tekijä. Kiskot ja raiteet saadaan suht koht nopeasti kuntoon.

Tavaraliikenne poikki

Henkilöliikenteeseen onnettomuudella ei ole vaikutusta, mutta tavaraliikenne Oulun ratapihalla on tällä hetkellä käytännössä kokonaan poikki. Poussun mukaan rataliikennekeskus ja VR:n operaatiokeskus suunnittelevat kuinka tavaraliikenteen kuljetuksen hoidetaan poikkeustilanteessa.

Poussu ei osaa arvioida kuinka monta tavarajunaa kulkee normaalisti ratapihan läpi vuorokaudessa.

– Oulu on kuitenkin yksi tavaraliikenteen solmukohtia, hän toteaa.

Onnettomuus sattui lauantaina alkuillasta, kun pohjoisen suunnasta tullut tavarajuna törmäsi rajusti tyhjillään seisseisiin malmivaunuihin Nokelan ratapihalla. Veturi sekä kolme vaunua suistuivat raiteilta. Kaksi vaunuista sinkoutui viereisellä raiteella olleen tavarajunan päälle.

Veturin kuljettaja loukkaantui lievästi ja hänet toimitettiin sairaalaan. Onnettomuudessa ei ollut osallisena muita henkilöitä.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/oulun-ratapihan-junaonnettomuuden-raivaustyot-aloitettu-tavaraliikenne-poikki/735524/
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2016, 14:56:50 kirjoittanut Toni Aitta » tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #13 : Elokuu 14, 2016, 11:58:46 »

Vieläkö Nokelassa vaihteita käännetään mekaanisesti kampiasetinlaitteella, kuten Kuopiossa ja Joensuussa?

Käsittääkseni on, joten syyttävä sormi taitaa osoittaa vaihdemieheen tai vaihtotyönjohtajaan. Tietysti ratapihaohjaajallakin joku vastuu.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #14 : Elokuu 14, 2016, 12:54:50 »

Vaihdemies kääntää vaihteet ja veturinkuljettaja ajaa opasteiden tai lupien mukaan. Siinä on mahdolliset virhekohdat, ellei onnettomuus johdu kampiasetinlaitteen (onko siellä todellakin kampiasetinlaitteella vaihteiden kääntö Nokelassa?) teknisestä viasta.

Onni onnettomuudessa oli ajankohta; hiljaisin aika tavaraliikenteessä on noin lauantaista klo 15 maanantaiaamuun klo 03:een. Tai muutama tunti sinne tänne.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #15 : Elokuu 14, 2016, 14:02:28 »

Vaihdemies kääntää vaihteet ja veturinkuljettaja ajaa opasteiden tai lupien mukaan. Siinä on mahdolliset virhekohdat, ellei onnettomuus johdu kampiasetinlaitteen (onko siellä todellakin kampiasetinlaitteella vaihteiden kääntö Nokelassa?) teknisestä viasta.

Onni onnettomuudessa oli ajankohta; hiljaisin aika tavaraliikenteessä on noin lauantaista klo 15 maanantaiaamuun klo 03:een. Tai muutama tunti sinne tänne.

Eiköhän Oulussa ole käsikääntöiset vaihteet ja Vaihtotyönjohtaja turvaa raiteen mihin juna otetaan. Vaikea sitten sanoa miksi on ottanut varatulle raiteelle.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #16 : Elokuu 14, 2016, 14:20:45 »

Vaihtotyönjohtaja lienee henkilö, joka johtaa käytännön vaihtotyötä, eli veturilla tapahtuvaa vaunujen siirtelyä. Vaihdemies tai isommilla paikoilla asetinlaitemies tai liikenteenohjaaja kääntää vaihteet junaliikennettä tai vaihtotyötä varten.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #17 : Elokuu 14, 2016, 15:14:13 »

Vaihtotyönjohtaja lienee henkilö, joka johtaa käytännön vaihtotyötä, eli veturilla tapahtuvaa vaunujen siirtelyä. Vaihdemies tai isommilla paikoilla asetinlaitemies tai liikenteenohjaaja kääntää vaihteet junaliikennettä tai vaihtotyötä varten.

Kyllä, mutta käsitykseni mukaan vaihdemiehistä on luovuttu jo Oulussakin ja vaihtotyönjohtaja hoitaa vaihteiden kääntöä ja "liikenteenohjausta" Oulun ratapihalla, koska siellä tosiaan on käsinkäännettävät vaihteet.
No eiköhän asiasta kuulla vielä lisää.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #18 : Elokuu 14, 2016, 15:16:51 »

OK, ymmärrän asetelman. Arvelin vain Oulussa olevan niin paljon liikenettä, että tehtävä työllistää ihan varta vasten jonkun. Mutta jäädään tosiaan kuulolle.
tallennettu
Jouko Erkkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #19 : Elokuu 14, 2016, 16:26:45 »

Vähän meinaa mennä "puurot ja vellit" sekaisin. Oulussa on kaksi tavaraliikenteen ratapihaa Oulu Tavara ja Oulu Nokela. Kummassakaan ei ole sähköllä kääntyviä vaihteita, vaan vaihdemiehet kääntävät niitä. Tämä törmäys tapahtui Oulu Tavarassa, joka kuuluu Alustan vaihdepiiriin. Vaihtotyö ja junaliikenne ovat aivan eri asioita. Junaliikenteessä ei ole vaihtotyönjohtajaa. Junaliikenteessä Oulu Nokelassa ja Tavarassa vaihdemies/-miehet kääntää vaihteet ja ilmoittaa kulkutien turvaamisesta liikenteenohjaajalle, joka ohjaa junaliikennettä. Työvuoroihin en ota kantaa, voihan sama henkilö toimia välillä jonkun yksikön vaihtotyönjohtajana ja välillä kääntää vaihteita ns. liikenteenohjaajan "renkinä", mutta ei se silloin ole mikään vaihtotyönjohtaja.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #20 : Elokuu 14, 2016, 17:47:40 »

Vähän meinaa mennä "puurot ja vellit" sekaisin. Oulussa on kaksi tavaraliikenteen ratapihaa Oulu Tavara ja Oulu Nokela. Kummassakaan ei ole sähköllä kääntyviä vaihteita, vaan vaihdemiehet kääntävät niitä. Tämä törmäys tapahtui Oulu Tavarassa, joka kuuluu Alustan vaihdepiiriin. Vaihtotyö ja junaliikenne ovat aivan eri asioita. Junaliikenteessä ei ole vaihtotyönjohtajaa. Junaliikenteessä Oulu Nokelassa ja Tavarassa vaihdemies/-miehet kääntää vaihteet ja ilmoittaa kulkutien turvaamisesta liikenteenohjaajalle, joka ohjaa junaliikennettä. Työvuoroihin en ota kantaa, voihan sama henkilö toimia välillä jonkun yksikön vaihtotyönjohtajana ja välillä kääntää vaihteita ns. liikenteenohjaajan "renkinä", mutta ei se silloin ole mikään vaihtotyönjohtaja.

No en osaa tarkemmin Oulun ratapihoihin tutustua, mutta vaihdemiehistä on luovuttu, kuten varmaan kaikkialla muuallakin Suomessa.
Kyseisiä töitä hoitaa vaihtotyönjohtan tittelillä oleva henkilö.
Aivan kuin pelkkiä junamiehiä tai jarrujentarkadtajia ei ole, vaan kaikkia näitä hoitaa vaihtotyönjohtaja.
tallennettu
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #21 : Elokuu 14, 2016, 18:34:39 »

Vastauksia heränneisiin kysymyksiin:

Oulun ratapihalla käytössä käsivaihteet – ”Järjestelmä on täysin manuaalinen”

Rataliikennekeskuksen liikennepäällikkö Rauno Helander Liikennevirastosta vahvistaa Kalevan tiedot, joiden mukaan Oulun ratapihan onnettomuuspaikalla on käytössä käsivaihteet. Ratapihalla sattui lauantaina tapaturma, jossa ilman lastia kulkenut tavarajuna törmäsi raiteilla seisseisiin tyhjiin malmivaunuihin.

– Tietääkseni ratapihalla käytetään ihan perinteistä linkkuvaihdetta maastosta käsin, Helander sanoo.

Hän ei kuitenkaan halua ottaa kantaa, onko junaonnettomuus sattunut inhimillisen virheen seurauksena.

Asianosaisia on jo päästy kuulemaan

Onnettomuustutkintakeskus päättää tutkinnan jatkumisesta maanantaina. Tuolloin muun muassa nimetään lopullinen tukintaryhmä. Asianosaisia on Mynttisen mukaan jo kuultu, ja tarvittaessa heitä kuullaan lisää.

Myöskään Mynttinen ei vielä tässä vaiheessa osaa sanoa, onko onnettomuuden taustalla ollut jokin inhimillinen virhe. Hän kuitenkin toteaa, että Oulun ratapiha on vanhanaikainen.

­– Siellä ei ole vaihteilla minkäänlaista sähköistä valvontaa, ei sähkökääntöä, sähköisiä turvalaitteita eikä eristeosuuksia, joista nähtäisiin suoraan näyttöpäätteen kautta, onko jokin raide vapaa vai varattu. Se on täysin manuaalinen järjestelmä, Mynttinen selittää.

Hänen mukaansa Oulun ratapihan kaltaisista manuaalisista vaihdejärjestelmistä ollaan pyritty pääsemään vähitellen Suomessa eroon.

– Ei näitä niinkään Etelä-Suomessa enää ole. Pohjois- ja Itä-Suomessa sen sijaan on, esimerkiksi koko Joensuun ratapiha on manuaalinen, Mynttinen sanoo.

Tavaraliikenne toimii sittenkin

Toisin kuin aikaisemmin on kerrottu, tavaraliikenne pystyy edelleen toimimaan Oulun ratapiha-alueella. Lauantaina sattunut tavarajunan ja tyhjien malmivaunujen yhteentörmäys tapahtui ratapihan pohjoispäässä niin sanotulla Oulun tavara –osiolla. Ratapihan eteläpää eli Oulu Nokela on kuitenkin edelleen tavaraliikenteen käytössä. Henkilöliikenteeseen onnettomuus ei ole vaikuttanut mitenkään.

– Tavaraliikenne etelä- ja itäsuunnasta pääsee Nokelan ratapihan alueelle täysin normaalisti. Pohjoiseenkin pääsee Nokelasta, mutta ei aivan normaalisti, eli tavaraliikenteen toiminnassa on siihen suuntaan joitain vaikeuksia, Liikenneviraston Rauno Helander kertoo.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/oulun-ratapihalla-kaytossa-kasivaihteet-jarjestelma-on-taysin-manuaalinen/735544/
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #22 : Elokuu 14, 2016, 19:15:01 »

... mutta vaihdemiehistä on luovuttu, kuten varmaan kaikkialla muuallakin Suomessa.
Kyseisiä töitä hoitaa vaihtotyönjohtan tittelillä oleva henkilö.
Aivan kuin pelkkiä junamiehiä tai jarrujentarkadtajia ei ole, vaan kaikkia näitä hoitaa vaihtotyönjohtaja.

Joensuussa on kolme vaihdemiestä,  jotka ovat ihan vaan vaihdemiehiä. Yöaikaan tai viikonloppuna sama kaveri saattaa myös tarkastaa jarruja.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #23 : Elokuu 14, 2016, 19:20:52 »

Nokelan vaihdepiirissä vaihteet käännetään kampiasetinlaitteella Alustan vaihdepiirissä limpuilla Asemalla releasetinlaitteella valitettavasti Olt on jäänyt turvalaiteteknisesti kehityksestä jälkeen Euro ratkaisee turvalaite investoinneissa.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jouko Erkkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #24 : Elokuu 14, 2016, 20:09:00 »

Vähän menee aiheesta sivuun, mutta vaihtotyönjohtaja on tehtävä. Ammattinimi on ratapihatyöntekijä, joka voi koulutuksesta riipuen toimia erillaisissa tehtävissä, mm. vaihtotyönjohtajana, ohjata veturia vaihtotyössä radio-ohjauksella, tarkastaa lähteviä junia, kääntää vaihteita, ym. Nykyään taidetaan kaikki uudet ratapihatyöntekijät kouluttaa myös vaihtotyönjohtajiksi.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunat törmänneet Oulussa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina