Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunat törmänneet Oulussa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #25 : Elokuu 15, 2016, 10:53:35 »

Tutkija: Oulun ra­ta­pi­haon­net­to­muu­den kaltaisia vaa­ra­ti­lan­tei­ta ollut aiemminkin

Onnettomuustutkintakeskuksen erikoistutkija Reijo Mynttisen mukaan lauantaisen ratapihaonnettomuuden kaltaisia vaaratilanteita on ollut aiemminkin. Vaaratilanteita on ollut ratapihoilla, joissa on Oulun tapaan käytössä käsikääntöisiä vaihteita.

– Siinä mielessä tämä tapaus ei ole aivan poikkeuksellinen. Usein onnettomuudelta on vältytty veturinkuljettajan tarkkaavaisuuden vuoksi, kun hän on ehtinyt jarruttaa ajoissa ja estänyt törmäyksen. Tässä tapauksessa syystä tai toisesta törmäys on kuitenkin tapahtunut, Mynttinen sanoo.

– Tyhjä juna oli menossa Kemistä Kontiomäkeen Oulun ratapihan kautta. Junan piti mennä raiteistolle seisomaan kahden tunnin ajaksi, jolloin olisi tehty miehistönvaihto. Vaihtopaikalla oli kuitenkin tyhjiä venäläisiä vaunuja, ja vaihdemies ohjasi junan vaunuja päin. Syytä tähän ei vielä voida tässa vaiheessa sanoa, Mynttinen sanoo.

Onnettomuustutkintakeskus aikookin tehdä onnettomuudesta täysimittaisen tutkinnan.

Lähde: http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/tutkija-oulun-ratapihaonnettomuuden-kaltaisia-vaaratilanteita-ollut-aiemminkin/735600/
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #26 : Elokuu 15, 2016, 14:04:00 »

Hän kuitenkin toteaa, että Oulun ratapiha on vanhanaikainen.

­– Siellä ei ole vaihteilla minkäänlaista sähköistä valvontaa, ei sähkökääntöä, sähköisiä turvalaitteita eikä eristeosuuksia, joista nähtäisiin suoraan näyttöpäätteen kautta, onko jokin raide vapaa vai varattu. Se on täysin manuaalinen järjestelmä, Mynttinen selittää.

Hänen mukaansa Oulun ratapihan kaltaisista manuaalisista vaihdejärjestelmistä ollaan pyritty pääsemään vähitellen Suomessa eroon.

Vanhanaikaisuus on vähän liian helppo perustelu. Voihan se olla niinkin, että liian hyvään (automatiikkaan) tottuminen passivoi ja näivettää esimerkiksi ihmisen perusaistien käytön (etenkin matalilla nopeuksilla). Jos automatiikkaa ei ole, sitten mennään korostetummin omien näköhavaintojen yms. varassa eikä hötkyillä työn aikana muuta. Eri tasoisilla radoilla on pystyttävä toimimaan eikä se ole taloudellisesti edes järkevää, jotta joka paikassa olisi vimpan päälle automatiikkaa joka paikassa.

Eikös taannoin Saksassa rytissyt ihan vain sen vuoksi, että liikenteenohjaaja keskittyi työnsä aikana kännykällä pelaamiseen?! Sinänsä seuraava ei liity tähän topikkiin, mutta nykyisin ns. "ammattimiesten" taidot näyttävät vähän rapistuneen, kun esimerkiksi täydessä soralastissa vedetään rallia kaupunkialueella samalla, kun kuski höpöttää kännykkään. Myös bussikuskeissa näyttää olevan näitä, joiden mielestä matkustajien ja muiden tiellä liikkujien turvallisuudesta ei tarvitse välittää, vaan jutellaan matkan aikana niitä näitä kavereiden kanssa tai höpötetään kännykkään.

No, nähtäväksi jää mikä on lopputulema onnettomuuden syylle.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #27 : Elokuu 15, 2016, 14:15:31 »

No, nähtäväksi jää mikä on lopputulema onnettomuuden syylle.

Voi olla hyvinkin samankaltainen syy kuin tässä kaksikymmentä vuotta sitten Kontiomäellä tapahtuneessa vastaavassa rytinässä: http://otkes.fi/fi/index/tutkintaselostukset/raidelii...kontiomaenasemalla8.11.1996.html

//Linkki lyhennetty
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2016, 16:05:57 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #28 : Elokuu 15, 2016, 21:03:53 »

Hän kuitenkin toteaa, että Oulun ratapiha on vanhanaikainen.

­– Siellä ei ole vaihteilla minkäänlaista sähköistä valvontaa, ei sähkökääntöä, sähköisiä turvalaitteita eikä eristeosuuksia, joista nähtäisiin suoraan näyttöpäätteen kautta, onko jokin raide vapaa vai varattu. Se on täysin manuaalinen järjestelmä, Mynttinen selittää.

Hänen mukaansa Oulun ratapihan kaltaisista manuaalisista vaihdejärjestelmistä ollaan pyritty pääsemään vähitellen Suomessa eroon.


Vanhanaikaisuus on vähän liian helppo perustelu. Voihan se olla niinkin, että liian hyvään (automatiikkaan) tottuminen passivoi ja näivettää esimerkiksi ihmisen perusaistien käytön (etenkin matalilla nopeuksilla). Jos automatiikkaa ei ole, sitten mennään korostetummin omien näköhavaintojen yms. varassa eikä hötkyillä työn aikana muuta. Eri tasoisilla radoilla on pystyttävä toimimaan eikä se ole taloudellisesti edes järkevää, jotta joka paikassa olisi vimpan päälle automatiikkaa joka paikassa.

Eikös taannoin Saksassa rytissyt ihan vain sen vuoksi, että liikenteenohjaaja keskittyi työnsä aikana kännykällä pelaamiseen?! Sinänsä seuraava ei liity tähän topikkiin, mutta nykyisin ns. "ammattimiesten" taidot näyttävät vähän rapistuneen, kun esimerkiksi täydessä soralastissa vedetään rallia kaupunkialueella samalla, kun kuski höpöttää kännykkään. Myös bussikuskeissa näyttää olevan näitä, joiden mielestä matkustajien ja muiden tiellä liikkujien turvallisuudesta ei tarvitse välittää, vaan jutellaan matkan aikana niitä näitä kavereiden kanssa tai höpötetään kännykkään.

No, nähtäväksi jää mikä on lopputulema onnettomuuden syylle.

Jep, mutta pidän automatiikkaa tässä mielessä kyllä hyvänä turvana. Nyt ollaan yhden ihmisen tarkkaavaisuuden varassa, jos vielä kuljettajan keskittyminen on herpaantunut niin nyt rytisi.
Tapauksessa käynyt todennäköisesti juuri niin kuin sanoin. Vaihtotyönjohtaja, joka on tehnyt vaihdemiehen työtä ja ottanut ehkä ratapihaohjaajan raiteelle, eikä ole tarkistanut, että siellä olikin jo vaunuja. Kuljettajan keskittyminen herpaantunut ja jarrutus myöhästynyt.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #29 : Elokuu 16, 2016, 07:37:00 »

Totta kai veturinkuljettajan on oltava skarppina koko ajan, mutta hänen on voitava luottaa siihen, että kulkutie on turvattu aina ja poikkeuksetta tyhjälle raiteelle (ellei asiasta ole etukäteen sovittu; näitä tilanteita tulee joskus lähinnä matkustajaratapihoilla). Järjestelyratapihoilla raiteet ovat lähekkäin ja viereisillä raiteilla on usein vaunuja, kuten näkyy nyt Oulussakin olleen, ja näkyväisyys on usein hyvinkin rajoitettua. Raiteelle ei mennä 10 km/h kurkkien kaarteesta, että "onkohan siellä tällä kertaa vaunuja", vaan ehkä täydet 35 km/h ja mielessä suunnitelma, opastimien näyttämän mukaan, joko pysähtyä tämän raiteen päähän 900 metrin päähän, tai jatkaa siitä eteenpäin opasteiden niin salliessa; este kulkutiellä tulee aina suurena yllätyksenä, koska siellä ei koskaan saisi olla mitään. Kuljettaja on saattanut esim. puhua railipuhelimessa liikenteenohjauksen kanssa, ja hän voi näin tehdä, koska tietää, että juna menee tyhjää raidetta pitkin. Pimeällä ja sumussa hän luottaa siihen, että raide on vapaa seuraavalle opastimelle tai rajamerkkiin saakka.

Yllättävän esteen näkyessä tulee epäuskoinen hetki: eihän täällä voi olla estettä. Sitten reaktioaika ja hätäjarrutus ja nopeudesta 30 km/h pysähtymismatka on noin 100-200 metriä. Ellei tämä riitä, niin sitten rytisee.

Eli väite veturinkuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantumisesta on asiaton.
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #30 : Elokuu 16, 2016, 10:36:56 »

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/oulun-ratapihaonnettomuuden-korjausaikataulu-tasmentyi-tilanne-nayttaa-hyvalta/735691/
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #31 : Elokuu 16, 2016, 10:51:29 »

Totta kai veturinkuljettajan on oltava skarppina koko ajan, mutta hänen on voitava luottaa siihen, että kulkutie on turvattu aina ja poikkeuksetta tyhjälle raiteelle (ellei asiasta ole etukäteen sovittu; näitä tilanteita tulee joskus lähinnä matkustajaratapihoilla). Järjestelyratapihoilla raiteet ovat lähekkäin ja viereisillä raiteilla on usein vaunuja, kuten näkyy nyt Oulussakin olleen, ja näkyväisyys on usein hyvinkin rajoitettua. Raiteelle ei mennä 10 km/h kurkkien kaarteesta, että "onkohan siellä tällä kertaa vaunuja", vaan ehkä täydet 35 km/h ja mielessä suunnitelma, opastimien näyttämän mukaan, joko pysähtyä tämän raiteen päähän 900 metrin päähän, tai jatkaa siitä eteenpäin opasteiden niin salliessa; este kulkutiellä tulee aina suurena yllätyksenä, koska siellä ei koskaan saisi olla mitään. Kuljettaja on saattanut esim. puhua railipuhelimessa liikenteenohjauksen kanssa, ja hän voi näin tehdä, koska tietää, että juna menee tyhjää raidetta pitkin. Pimeällä ja sumussa hän luottaa siihen, että raide on vapaa seuraavalle opastimelle tai rajamerkkiin saakka.

Yllättävän esteen näkyessä tulee epäuskoinen hetki: eihän täällä voi olla estettä. Sitten reaktioaika ja hätäjarrutus ja nopeudesta 30 km/h pysähtymismatka on noin 100-200 metriä. Ellei tämä riitä, niin sitten rytisee.

Eli väite veturinkuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantumisesta on asiaton.

Tarkoitukseni ei ollut väittää mitään, vaan yleisesti todeta mahdolliseksi tämäkin vaihtoehto, koska jutussa oli, että usein tarkkaavaisuus on pelastanut törmäykseltä.
Syyllinen tässä tapauksessa lienee vaihtotyönjohtaja ja hänen esimiehensä ratapihaohjaaja mahdollisesti.
Vanhentunut tekniikka tottakai mahdollisti vielä tämän. Normaalistihan he olisivat viimeistään todenneet raiteen varatuksi.
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #32 : Elokuu 19, 2016, 10:47:46 »

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/oulun-ratapihan-korjaustyot-etenevat-hyvassa-vauhdissa-viimeiseksi-laitetaan-kaikki-viivan-alle/736028/
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #33 : Elokuu 24, 2016, 11:15:47 »

Onkohan kellään havaintoa tai tietoa mihin onnettomuudessa vaurioituneet veturit ja vaunut on siirretty?
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #34 : Elokuu 24, 2016, 22:11:24 »

Idän Ihmeet ovat edelleen hallissa Ol Varikolla.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #35 : Elokuu 25, 2016, 08:14:22 »

Idän Ihmeet ovat edelleen hallissa Ol Varikolla.

Öisessä T5010:ssa hinauksesa Sr1 3061.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #36 : Toukokuu 25, 2017, 09:13:32 »

Ja nyt tästä tapauksesta on valmistunut myös Onnettomuustutkintakeskuksen raportti: http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/2016/Woc90fSDn/R2016-06_Oulu_-_Tutkintaselostus.pdf
tallennettu
Tuomo Pietilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #37 : Toukokuu 25, 2017, 16:28:07 »

Eli väite veturinkuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantumisesta on asiaton.

Kts. OTK:n raportti, kohta 4.2, viimeinen kappale
tallennettu
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #38 : Toukokuu 26, 2017, 12:47:39 »

Eli väite veturinkuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantumisesta on asiaton.

Kts. OTK:n raportti, kohta 4.2, viimeinen kappale

Täytyy kuitenkin muistaa, että junaa ajettiin tässä tapauksessa ratapihalla junana eikä vaihtotyönä. Jos olisi ollut kyse vaihtotyöstä, kuljettajan osavastuu olisi selviö, tässä tapauksessa ei. Nyt voidaan korkeintaan spekuloida kuljettajan tarkkaavaisuuden asteella ja tarkkaavaisuuden herpaantumisen vaikutuksilla. Junalle oli "varmistettu" kulkutie eikä kuljettaja voinut mitenkään olettaa, että siellä on jotain isompaa edessä. Vaihtotyössähän olisi pitänyt noudattaa poikkeuksellisen suurta varovaisuutta ja olisi pitänyt olla valmis pysäyttämään juna näkemän matkalla, kun ajetaan ns. kuljettajan vastuulla.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2017, 16:10:32 kirjoittanut Ismo Brockmann » tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunat törmänneet Oulussa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina