Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sk4:n muunnos, Midland Railway:n 2501-sarja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« : Elokuu 18, 2016, 19:32:04 »

Baldwin Locomotive Works oli maailman suurin veturitehdas. Se teki mahdollisimman pitkälti vakio-osiaan käyttäen asiakkaan tarpeisiin muunneltuja vetureita, suunnittelusta luovutukseen tehtaalta kahdeksassa viikossa.
1899 se teki SVR:lle mm Sk4-veturit 242-253 (ja 1900 306-313).
Tehdas teki 1899 Midland Railway:lle Britanniaan 2501-sarjaan luetut veturit 2501-2510 ja 2521-2540 (uudelleennumeroituina vuonna 1907 2200-2229) : https://waidephoto.smugmug.com/Trains/Waide-Collection-of-Vintage/i-GDp3RFR/A . Veturit koottiin Derby:ssä.

Sivukuva osoittaa yhtäläisyyksiä, ja erojakin Sk4:ään verrattuna (mm. tender ja tietenkin raideleveys).
Näihin aikoihin SJ sai 3 Baldwinia yhtä Nydqvist&Holmia kohti. Mikähän mahtoi olla hintasuhde Tampellaan nähden?
Valuuttakurssien suhteilla ei kyllä silloinkaan tainnut olla yhtään helpommin ymmärrettäviä perusteita kuin myöhemminkään esimerkiksi sukkahousun ja BolsuRuplan tai Juanin ja Euron välillä.

Paperbackina myytävä John K. Brownin The Baldwin Locomotive Works 1831-1915 (The Johns Hopkins University Press, 2001, 32+240s. +88s. viitteitä ja liitteitä). , www.press.jhu.edu) on erittäin suositeltava teollisuushistorian ja -talouden, yritysjohtamisen, työväenkysymysten ja konepajahistorian kirja.
Pitää kuitenkin olla valmius lukea huolella noin 300s. selkeätä tekstiä, jota keventää runsas kuvitus. 
Kirjassa olisi paljon opittavaa tänäkin päivänä etenkin raskaassa teollisuudessa toimivalle johtajalle, sellaiseksi pyrkivälle tai vain reaalitaloutta ymmärtämään pyrkivälle.

Todettakoon että 1910 vaiheille asti koko valtava, suurimmillaan 18000 henkilön yritys oli vain muutaman toimivan kumppanin kollegiaalisesti omistama ja johtama kumppanuusyhtiö, kumppanien rajoittamattomalla henkilökohtaisella vastuulla.
Organisaatio oli käsittämättömän kevyt ja (eläköitymisen tai kuoleman kautta) poistuneet kumppanit (jotka veivät omistusosuutensa rahana eläkkeekseen tai testamentiksi) korvattiin valtaosin yhtiössä kasvaneilla ja kyvykkäiksi todetuilla henkilöillä. Näistä useimmat olivat aloittaneet juoksupoikina, viilareina, piirtäjinä jne.
Tällaisten uusien kumppanien ei tarvinnut sijoittaa rahaa kumppanuusosuutensa vastineeksi, vaan kyseinen raha kerrytettiin yhtiön tulevien vuosien voitoista. Ja voitot tulivat siitä, että sekä johtajien että työläisten kannatti pistää kaikkensa peliin. Molemmat rikastuivat, tai ainakin vaurastuivat kovaa työtä vastanneilla kovilla palkoilla.

Erinomaisen opettavaa ja opiksikin otettavaa, ja varsin etäällä yksioikoisesti ajatellusta riistokapitalismista.

tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2016, 00:12:40 »

Vähän off-topic-vastaus: Periaatteessa kaiketi on niin, että vaikka työläinen saisi miten hyvää palkkaa ja miten loistavat edut, niin kapitalismissa häntä kuitenkin vain riistetään ja sorretaan ja ainoa tie tästä pois on työläisten vallankumous ja jokainen, joka ei tätä ymmärrä ei vain vielä riittävästi tiedosta tätä asiaa.

Minun puolestani tämä riittää tästä teoriasta, jokainenhan voi jo tästä tekstistä päätellä asian loogisuuden ja järkevyyden  Hymyilee leveästi
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #2 : Elokuu 21, 2016, 19:03:32 »

Dübsin Norjaan toimittamat kapearaideveturit taas muistuttavat kovasti puljun Suomeen toimittamia Sk-sarjan vetureita. Voisi kuvitella, että sarjatuotantoon pyrkivä konepaja pyrkii tarjoamaan uudelle asiakkaalle sellaisia vempeleitä, joiden tekniset ominaisuudet ovat tuttuja ja rakentaminen sujuvaa.

tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #3 : Marraskuu 02, 2016, 20:42:10 »

BLW oli standardoinut tuotteet jo 1890-luvulla joten eri käyttöön voitiin valmistaa erilaisia vetureita, jotka kuitenkin olivat saman näköisiä. Vaikka pyörästö on sama olivat veturit erilaisia. Näissä englantilaisissa 2-6-0 vetureissa oli ilmeisesti 1562 mm pyörät kuten Belgiaan toimitetuissa. Englantiin toimitettiin vetureita Midland Rautatielle (myöh vuodesta 1923 LMS) sekä Great Northern (LNER) sekä Great Central (LNE) rautateille. Näissä oli kaiketi kaikissa telitenderit. Myös Kiinaan toimitettiin samanlaisia vetureita mutta niissä oli suomalaista Sk4:ta pienemmät pyörät.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sk4:n muunnos, Midland Railway:n 2501-sarja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina