Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR rakentaa Suomeen matkaketjut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« : Elokuu 19, 2016, 15:24:37 »

VR haluaa olla suunnannäyttäjä tulevaisuuden liikkumispalveluiden kehittämisessä. Syyskuussa alamme rakentaa yhteistyökumppanien kanssa koko Suomen kattavaa matkaketjuverkostoa, jossa junamatka yhdistyy saumattomasti muuhun joukkoliikenteeseen.
http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-rakentaa-suomeen-matkaketjut-180820160923/

// otsikko korjattu
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2016, 12:58:26 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 93


« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2016, 17:48:12 »

Tarkoittaakohan tämä sitä, että vähäliikenteisten ratojen loputkin taajamajunat lakkautetaan ja toivotaan porukoiden siirtyvän bussikyyteihin tms., joilla sitten porukat kuljetetaan matkakeskusasemille. Tämä on sitten se matkaketjuverkosto. Tulevaisuuden junat pysähtyvät vain matkakeskuksissa? Pienempien paikkakuntien ihmiset matkustakoot busseilla keskusasemille. Naiset voivat kyllä matkustaa, mutta miehet ajavat (sähkö) autoillaan. Saadaan lisää liikennettä maanteille ja sitä kautta lisää verotuloja valtiolle. Maantieliikenteestä saadut tulot ovat olleet vuosikausia oiva tulonlähde valtiolle. Rautatieliikenteestä ei taideta saada tuloja valtiolle, ei ainakaan niin paljon että se kattaisi Suomen rataverkoston ylläpitokustannukset? Maantieliikenteestä saatavat tulot kattavat käsittääkseni teiden ylläpitokulut täysin, vain osa saaduista tuloista käytetään teiden ylläpitoon.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2016, 17:51:56 »

Todellakin vain osa käytetään ylläpitoon, 90% menee kaikkeen muuhun hömppään. Tai ollaan käyttävinään, kun mitään ei korjata ja jos korjataan niin huonosti.
tallennettu
Jouni Haimi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #3 : Elokuu 22, 2016, 23:36:03 »

Tarkoittaakohan tämä sitä, että vähäliikenteisten ratojen loputkin taajamajunat lakkautetaan ja toivotaan porukoiden siirtyvän bussikyyteihin tms., joilla sitten porukat kuljetetaan matkakeskusasemille. Tämä on sitten se matkaketjuverkosto. Tulevaisuuden junat pysähtyvät vain matkakeskuksissa? Pienempien paikkakuntien ihmiset matkustakoot busseilla keskusasemille. Naiset voivat kyllä matkustaa, mutta miehet ajavat (sähkö) autoillaan. Saadaan lisää liikennettä maanteille ja sitä kautta lisää verotuloja valtiolle. Maantieliikenteestä saadut tulot ovat olleet vuosikausia oiva tulonlähde valtiolle. Rautatieliikenteestä ei taideta saada tuloja valtiolle, ei ainakaan niin paljon että se kattaisi Suomen rataverkoston ylläpitokustannukset? Maantieliikenteestä saatavat tulot kattavat käsittääkseni teiden ylläpitokulut täysin, vain osa saaduista tuloista käytetään teiden ylläpitoon.

riippuu siitä onko valine itseisarvo vai se että julkistaliikenneetäon. itse lähden aika pitkälti siitä että muotojen välistä yhteityötä voisi kehittää enemän.
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2016, 07:58:19 »

Matkaketjuista tuli mieleen, että linja-autoliikenteessä on lähes kaikilla kaupunkiseuduilla käytössä erilaisia kaupunkilippuja ja seutulippuja. Juniin ne eivät kuitenkaan kelpaa. Esimerkkinä olkoot välit Kouvola – Myllykoski – Inkeroinen ja Lahti – Uusikylä. Saataisiinkohan tähän parannusta, kun projekti joskus valmistuu?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Elokuu 23, 2016, 12:04:52 »

Idea on vanha ja kierrätetty. Tuup on ajatuksen kanssa ollut liikkeellä ennen VR:ää: http://tuup.fi/
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #6 : Elokuu 23, 2016, 12:50:11 »

Matkaketjut ja lipunmyyntijärjestelmien julkiset rajapinnat sisältyvät myös Liikennekaari-hankkeeseen.

Tuntuu, että esimerkiksi Liikennevirasto olisi paljon parempi taho tällaisen hankkeen organisoijaksi kuin VR, joka ei välttämättä suhtaudu kovin positiivisesti esimerkiksi kilpailevien junaliikennöitsijöiden vuorojen ja hintojen näyttämiseen omassa myyntijärjestelmässään.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2016, 13:19:50 »

Matkaketjut ja lipunmyyntijärjestelmien julkiset rajapinnat sisältyvät myös Liikennekaari-hankkeeseen.

Tuntuu, että esimerkiksi Liikennevirasto olisi paljon parempi taho tällaisen hankkeen organisoijaksi kuin VR, joka ei välttämättä suhtaudu kovin positiivisesti esimerkiksi kilpailevien junaliikennöitsijöiden vuorojen ja hintojen näyttämiseen omassa myyntijärjestelmässään.

Brittien malli on siis tässäkin parempi - lipun voi ostaa miltä tahansa liikennöitsijältä minkä tahansa liikennöitsijän junaan (tai yhdistelmään eri liikennöitsijöiden junia).

Ja olisihan se hienoa, jos museojunatkin näkyisi samassa lippukanavassa.  Hymyilee leveästi
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR rakentaa Suomeen matkaketjut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina